MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Materiellalternativer  til å "kopiere" murkanter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Materiellalternativer til å "kopiere" murkanter

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Materiellalternativer til å "kopiere" murkanter
    Posted: 02 november 2011 at 09:37
Hei,
 
hvilken alternativer finnes det til gips når man ønsker å ta avstøpninger av feks en murkant?
 
Jeg spør fordi jeg skal lage x antall meter med plattform, og trenger å "kopiere" remser med murkant jeg skal ha langs plattformen.
 
Ideelt sett skal det være litt fleksibilitet i avstøpningene, slik at de kan formes langs plattformkanten, derfor er jeg skeptisk til gips.
 
Mvh
Ben-Sigvald
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 10:06

Snakker du om formen eller om det støpematerialet du vil fylle i formen?

Når det gjelder formen, dersom du vil lage den selv ut fra en original, så er silikonavtrykksmateriale velegnet. Problemet kan være å tak i materialet. Wilh. Willumsen lever slikt til industrien, slik det står. Hvorvidt de leverer til privatkunder og i hvor små kvanta vet jeg ikke, men for 15 år siden fikk jeg kjøpt derfra vedrørende Gardermoanlegget i litersbokser.

Tannlegeutstyrsleverandører har også gummiavtrykksmateriale for bruk når du skal ha ny krone på ei tann, og da er omfanget på den størrelsesorden MJ-byggere ofte har behov for. Her ligger også min erfaring mange år tilbake i tid, men jeg fikk kjøpt slike produkter fra Norsk Dentaldepot, men de falt vesentlig dyrere enn større kvanta fra Willumsen. Jeg ser at NDD har netthandel. De har avdeling i Oslo (Østensjøveien 40) og Bergen (Bøhmergt. 44). Den i Trondheim som lå i Kongensgate er dessverre nedlagt.   

Her er en fin brosjyre fra Willumsen om teknikken: http://www.willumsen.no/files/Informasjon%20M4601.ppt

Slikt avstøpningsmateriale er nyttig til amnge ting i MJ. Jeg har benyttet det til å lage støpeformer av fjell og av komplekse konstruksjoner som jeg skulle ha flere av (slik som konsollene på plattformtakene på Oslo S-modellen). Man kan så støpe i gips, men også epoxy eller andre materialer som ikke hefter til silikongummien.

En fordel med silikonformene er at de er myke, slik at de kan tilpasses stedet avstøpningene skal brukes. Hvis du vil ha en krum murkant, så krummer du formen i riktig fasong før støpematerialet helles i. Åpne støpeformer slik man vanligvis bruker når man støper fjell, benytter seg av denne mykheten ved at legger støpeformen med nesten stivnet gips i mot underlaget nesten uansett hvordan underlaget krummer seg slik eller så. 




Edited by ses - 02 november 2011 at 10:06
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 11:21
Sjekk ut denne: http://www.lindberg-lund.no/formbygging
Svein har fortalt deg resten... Wink
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2011 at 20:44
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6615&title=silikon

Tydeligvis noen som fulgte med på spørsmålet ditt :-)
Christian L.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.