MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammelt versus digitalt utstyr...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammelt versus digitalt utstyr...

 Post Reply Post Reply
Author
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammelt versus digitalt utstyr...
    Posted: 25 oktober 2011 at 14:56
Hallo!
Har funnet fram min gamle Marklinbane fra 80-tallet nå som ungene kommer i rette MJ-alderen (og far har en unnskyldning til å sette den opp igjen). Ser det har skjedd mye siden den ble pakket ned for tjue år siden og har derfor et spørsmål før jeg raser i vei og kjøper nye lok: har skjønt at digitale lok ikke kjører på gammelt utstyr, men hos Amundsenhobby fant jeg en stortysker som det sto følgende om: The locomotive has an mfx digital decoder... ...will work in conventional operation and can be controlled digitally...
Betyr dette at dette loket vil kjøre på mitt gamle utstyr fra 80-tallet?
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 15:19
Svar ja Smile
Men, et stort men : Før du kjøper ville jeg ha tatt en vurdering om du skal kjøpe noe nytt til ditt gamle Marklin eller ta steget fullt ut mot den digitale verden, og da i hovedsak vurdere å konvertere til likestrøm ?
Verden har rast videre i bortimot rakettfart de siste 20 år ang. MJ.
Både modellene, utvalg og ikke minst på det digitale nivå har veldig mye skjedd.
På godt og vondt. Største "negative" er kansje nettopp på modellene, kontra lek for ungene.
Mye mer detaljer som lett går sundt, ikke slik som med gamle Marklin, de tåler all verden Big smile

Så mitt råd er å kansje vurdere litt din/ungene sin fremtid kontra MJ.
Men for all del, en kan i sammen med ungene ha mye morro med gammelt utstyr en kansje ikke er spesielt redd for.
Mye lekeglede Big smile



Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 15:39
Kjøper du et nytt digitalt startsett fra Märklin kan du fortsatt kjøre på de gamle skinnene du har, det finnes overgangsskinne mellom gammel og ny type skinne.
Så kan du skifte ut de gamle skinnene over tid om du føler for det.
Om du skal skifte til likestrøm som han over her sier (som selv kjører Märklin???) så er vel hovedargumentet kun om du ønsker mye norsk lokomotivmateriell.
Men selv for det meste norske lokmateriellet så blir det også levert AC-versjon (Märklin)
For vogner så kan det meste brukes til AC, bare ikke motsatt vei.
Strømopptaket for AC _er_ mye bedre, men for den mest inngrodde modelltogtulling så overser de fordelene med dette da de synes de små punktene midt på svillene ser _helt_ for j*** ut.
Ja, hjulene på AC blir kalt pizzahjul, men at de er et par mm større flenser er ikke noe enhver henger seg opp i.
Personlig så synes jeg også at det nye materiellet til Märklin også ser, føles, og oppleves som en mye bedre kvalitet enn mye av det som finnes for likestrøm.
Hovedfordelene med digital er å kunne kjøre flere tog samtidig uten ekstra kabling, finere gange, brems og akselerasjon, lys og lyd.
Ser du for deg stort og avansert, eller enkelt og greit fremover når det gjelder anleggsbygging?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 15:41
Du må ikke bruke gammel blå trafo.
Den gir for høy spenning ved retnings-omskift.

Hilsen Nils

7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 19:21
Takk for gode svar!
Ser ikke for meg at dette blir en altoppslukende hobby nei, har mye annet å henge fingrene i også siden jeg bor på småbruk og har masse gamle hus ++
Dette blir bare noe jeg kan holde på med sammen med ungene + i sene kveldstimer.
Kan jo si litt om det jeg har med det samme. Jeg har to damplok, en 3000 og en 3003 (tror dette er rette benevnelsene). Disse er vel så gamle at de neppe lar seg konvertere til digital drift. Ser helt klart fordelen med digitalt, men så er det spørsmål hvor mye kroner man skal legge i dette da. Hadde en plan om å sette opp den gamle banen nå for så å utvide med digitalt etter hvert dersom ungenes interesse tok av. Tenkte da å beholde det gamle analoge på en del av banen, mens jeg kjørte digitalt på resten. Det er her spørsmålet om stortyskeren kommer inn siden jeg kunne kjørte denne på begge banene i så fall.
Må nok innrømme at det er en blå trafo jeg har ja, vil tyskeren ta kvelden på denne altså? trafoen er fra slutten på 70-tallet/begynnelsen på 80-tallet.
Vil uansett holde meg til Marklin siden jeg må ha noe smågutta kan hoppe på uten at det går i stykker, slik jeg gjorde da jeg var sneipWink
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 19:38
Overse misjonærene.
Det er bare noen som ikke helt har forstått at misjonering hører hjemme på bedehusene og i noen enkelte Moskeer.

Kos deg med det gamle. 
Togene kan enkelt bygges om for en bonde. De pleier jo å være nevenyttige.
Ny motor og dekoder.

Vil du fortsette mot digitalt må det taes bort en kondensator som sitter under de skinnene som har strømtilkobling.
Overgangskinner finnes.
Det enkleste vil være å kjøpe ett startsett med kontroll. Ikke kjøp den gamle typen.

Lykke til
Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 19:49
Ja så, det går an å bygge dem om ja! Har aldri åpnet lokene jeg faktisk, så det er ikke sikkert det så enkelt likevel. Hvor finner jeg motor og dekoder i så fall? Handlet alltid på Hobby Shop i trondheim i gamle dager, har de sånt der kanskje??? Kan jo tenkes de bygger om for meg ogsåSmile
Var innom der for en måneds tid siden og da anbefalte de å kjøpe digitalt startsett med overgang til gamle skinner ja.
Den kondensatoren du snakker om, må den tas av alle de gamle skinnene altså? Hva med de gamle sporvekslene? Har åtte stykk elektriske...
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 21:14
Sporvekslene kan betjenes på samme klassiske vis som før - via stillverkspulter, slik du kanskje har? Når det gjelder ombygging av gamle Märklinlok, har jeg selv bygget om et par stykker fra 80-tallet til digitaldrift, og det var forholdsvis grei jobb - litt lodding må til. Lykke til, og det er moro. :)

Jeg kjøpte mine ombyggingssett hos Amundsen i Oslo. Han visste godt hva jeg trengte ut i fra artikkelnummeret på lokomotivene.
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 22:40
Vi får se hva det blir til. foreløpig konkluderer jeg med at jeg setter opp banen som den er, den funker jo godt slik den er nå. Dumt at stortyskeren må vente grunnet blå trafo da. Blir interessen blant podene stor får vi se om det blir digitalsett etter hvert. Det ligger jo ett hos Amundsen til 1080,- og det er jo ikke så ille.
Er det forresten noen som vet om den nevnte kondensatoren på skinnene litt lenger oppe i tråden her må tas av alle de gamle skinnene???
Satte akkurat opp plata nå, så da er det bare å begynne å bygge ut og spekulere litt før jeg prøver meg på litt landskap og sånt (uten at jeg tar mål av meg til å bygge samme kvalitet som jeg har sett eksempler på her inne).
Takker nok en gang for god respons!
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2011 at 04:36
Skal du kjøre digitalt må kondensatoren på tilførselskinnen(e) tas bort.
De vanlige skinnene har ikke kondensator.
For å kjøre analogt med digitale lok trenger du en hvit trafo, 66470.
Jeg har en liggende som ikke er i bruk, send en melding om du er interessert :)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:28
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

[...]
Togene kan enkelt bygges om for en bonde. De pleier jo å være nevenyttige.
Ny motor og dekoder.
Når man bygger om et Märklin-lok til digital, trenger man ikke ny motor, men det er vanlig å bytte ut den faste spolen på motoren med en permanentmagnet. (Gjerne kalt "HAMO-magnet", siden de ble brukt i DC-utgaver av Märklin-lok som ble solgt under merkenavnet HAMO.)

Det finnes også noen dekodere som kan drive en AC-motor uten noen slik permanentmagnet, men slik jeg har forstått det, blir da kjøreegenskapene ikke så gode, spesielt ved lav hastighet:



Edited by TorsteinS - 01 november 2011 at 18:29
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.