MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En metode for å modellere berg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En metode for å modellere berg

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2011 at 20:48
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

  Så vidt jeg kan se beskriver du mesterens arbeidsmåte, Henning.  Der er nok de færreste av oss, og før vi kommer dit må vi nok både tenke og innhente andres erfaringer, og så gjøre og gjøre om og rive ned og prøve på nytt og gjøre og gjøre.... 

Nei, det var ikke det jeg mente -

Vel, så mente du det ikke, men det er nok likevel der du er. Når du henviser til intuisjonen lenger opp så snakker vi om mestring på høyt nivå.

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

- jeg beskriver forsøksvis det at det må prøves og feiles, men også det at man må se selv hvordan verden ser ut, tenke gjennom det analytisk, metodisk, og prøve ut det man har tenkt i praksis. Det viktigste er og blir å prøve og prøve igjen!

Jeg forutsetter at man har forutgående grunnkunnskap, som man kan utvikle videre. Det er allerede kjente metoder, frihåndsforming eller gummiformer eller kombinasjoner. 

Verktøyene er kjente, malerkniver, sparkler og stemjern, skrujern, pensler, svamper - fingre, for den del. 

Formingsmassene er mange, det fins mange ulike typer gips, og det fins mørtler og sparkler og ymse. Her er det bare å begynne, og så teste ulike modellermasser. Selv liker jeg denne gipssparkelen vi snakker om lenger oppe til friforming, mens ordinær, hurtigtørkende gips er mer egnet til gummiformer. Kombinasjoner er lov, alt er egentlig lov. 

Utfordringen blir å få det til å likne, å øve opp en metodikk der man ikke tenker over hvordan verktøyene skal brukes, men der man har fokus på fjellet og formene selv. Det er vel det som det etterlyses info om i startinnlegget, men nå gårdiskusjonen videre, her … eller belæringen, om du vil … Embarrassed

Vel - Utseendet kan man trene seg opp til ved stadig å studere fjell og berg, og reflektere over det man ser. Det er likevel stor hjelp i å ha gode foto for hånden når man holder på, uansett nivå. Selv har jeg studert berg i årevis, men begynner gjerne med å se på noen foto av den typen berg som skal modelleres før jeg begynner å jobbe med det. Det er viktig å minne seg selv på hva det dreier seg om.

Før det igjen bestemmer jeg meg for hva slags bergarter det er snakk om. Og før det, mens jeg former grunnformen på landskapet, bestemmer jeg meg for hvordan det er formet av naturkreftene, fra fjellkjedebevegelser til erosjon og forvitring.

Fjellkjedebevegelser, vulkansk aktivitet, sedimentering - alt sånt gir former til berget, linjer og strukturer. Likevel er det viktigste av alt, for å få til et troverdig resultat, at man studerer erosjon (hvordan vannet/is/vind gnager med seg jordoverflaten) og ikke minst forvitring, hvordan berget nedbrytes kjemisk og mekanisk. Hvordan ser berget ut etter disse prosessene, og hvor blir det av det eroderte/forvitrede materialet?

Dette lyder kanskje teknisk og krevende å sette seg inn i for en del, men uten litt kunnskap om dette blir det vanskelig å vite hva man driver med. Heldigvis kan man klare seg langt ved å se på foto, og så gjøre det likedan. 

Det viktigste her er å jobbe bevisst for å finne ut av hva man vil gjøre - planlegge helheten, fordele typer av berg, hvor det nylig er sprengt, tenke på hvordan det er erodert, forvitret, og hvor det er lenge siden det har skjedd noe og fjellet er relativt urørt - og så bruke landskapsmasse og et utvalg ulike verktøy og begynne å forme, for å prøve å få det til å likne, øve seg og øve seg mer.


Og dermed har du gitt enda en god begrunnelse for hvorfor MJ er verdens mest allmenndannende hobby, hvis man tar bryet med å fordype seg i noe. Jeg får bare føye til "geologen" til lista min over fagområder man kan komme til å måtte snuse borti for å bli en enda bedre MJ-bygger.

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

... Syns det er vanskelig selv, for selv om jeg har et visst grep om det, blir jeg aldri fornøyd … 


Og det er vel nettopp det som kjennetegner mesteren, og som gjør at er på det stadiet fordi man stadig vil videre. En mester er ikke en utlært person, men har insikt i det man driver med og arbeider så selvstendig at man er i stand til å bringe seg selv videre, blant annet fordi man ikke er helt fornøyd. Og hvordan blir man mester? Jo ved å gjøre akkurat det Henning sier: prøve og feile, dvs. gjøre og gjøre om. Det tar tid. Og derfor er MJ også en livslang hobby som mab ikke behøver gå lei.



Edited by ses - 24 oktober 2011 at 20:49
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2011 at 22:04
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

HER kan du se bilder av juv. Søk på fjell, fjellsider osv. her og i billedsøk på google, og det kommer lassevis av fjellbilder.  


Det var jo artig at Rukkeåi kom opp som de to første bildene her daSmile


Edited by jevistad - 24 oktober 2011 at 22:27
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 01:05
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

  Så vidt jeg kan se beskriver du mesterens arbeidsmåte, Henning.  Der er nok de færreste av oss, og før vi kommer dit må vi nok både tenke og innhente andres erfaringer, og så gjøre og gjøre om og rive ned og prøve på nytt og gjøre og gjøre.... 

Nei, det var ikke det jeg mente -

Vel, så mente du det ikke, men det er nok likevel der du er. Når du henviser til intuisjonen lenger opp så snakker vi om mestring på høyt nivå.


Essensen i det jeg snakker om er at man må gjøre ting fordi manvil det selv. Det er det eneste som nytter. Man skal ikke se for intenst på det andre gjør - men fokusere på det man selv vil: Du skal ikke gjøre det du gjør for å tekkes andres forventninger, men for å nærme deg dine egne. Dine egne forventninger skal alltid være høyere enn dit ferdighetsnivå!

Du skal aldri tenke at "det der får jeg ikke til", men tro på at du får det til til slutt. Du skal ikke godta det du gjør som ikke holder mål, men alltid strebe videre. Du må tenke at du har "det" i deg, at det kan øves opp, gjennom stadig fordypning, stadige øvelser. Derfor blir det ikke livslang læring og alt det der som er sentralt her, det er bare en sideeffekt - kunnskapen er et middel, den er et viktig og høyst nødvendig verktøy for å komme videre, men er uinteressant i seg selv - i denne sammenhengen. 

Denne intuisjonen jeg snakker om er egentlig en følsomhet for sammenhengene i det du gjør. Den vil øves opp over tid, gjennom stadig evaluering og utvikling. Det det handler om er å komme dit at noe i deg klarer å tilnærme det du gjør til det du vil, og at de indre bildene og følelsene du har i deg reflekteres i det du arbeider med. 

Også en nybegynner vil ha indre bilder og følelser som han kan strebe mot, og nærme seg, med like mye fokus og målrettethet som den viderekomne. Det avgjørende er om han stadig søker ny informasjon og kunnskap, og klarer å se at det han gjør kan forbedres. Med det som utgangspunkt er det likegyldig hvilket utviklingstrinn man er på, for det avgjørende er at man er i en prosess der man utfordrer sin egen utvikling, sine mål og sitt potensiale.

Du må være sta, tverr og egen i forhold til det du driver med - ikke på bekostning av andre, men på bekostning av deg selv. Du må ikke gjøre det for å få ros og beundring, eller for å matche deg med andre, men fordi du har noe inne i deg som må tilfredsstilles. En dragning, et intenst ønske om å få det til - for din egen del. Du må ville gjøre det for deg selv!





Edited by Henning L - 25 oktober 2011 at 10:41
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 07:24
Hei.
Jeg er glad i byggskum.
Det limer godt i lette konstruksjoner.
Her hadde jeg en rett plate som skal bli en fjellvegg
Bildet tatt i går rett etter skuming. Det blir spende å se hvordan det ser ut når jeg kommer tilbake.

Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.