MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En metode for å modellere berg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En metode for å modellere berg

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En metode for å modellere berg
    Posted: 17 oktober 2011 at 09:00
Jon Einar Vistad har vist oss at det går an å bruke stemjern for å hugge ut stein i gips. Jeg er imidlertid litt usikker på når den uthuggingen skjer i forhold til når gipsen er lagt. Byggebloggen til Jon Einar er litt vag på det området, så langt jeg kan se. Jeg skulle gjerne visst litt mer detaljer om disse flotte fjellformasjonene som du har laget, Jon Einar. Formes gipsen før du går løs med stemjernet?
Svein S
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 11:03
Det går også an og lage berg av isopor. Du kan bruke stemjern og kniv som arbeidsredskap. Har vært med å bygge et klubbanlegg i moduler, hvor vi brukte isopor til fjell. Resultatet etter at du hadde malt forskjellige nyanser i fjellet, ble veldig bra.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 11:20
Mener du isopor eller mener du en av de nyere isolasjonsplatene som er lyseblå eller lyserøde? Isopor består jo av hvite kuler som hvis man skjærer i gir en overflate som ikke virker særlig naturtro. De nyere platene har imidlertid langt finere struktur i seg, så det blir jo noe annet. Men jeg vil tro man også da trenger en eller annen overflatebehandling for at det skal se ut som fjell?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 11:30
heter ikke den "nye isoporen" styrodur eller styropor?

Edited by Stian - 17 oktober 2011 at 11:30
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 13:50
Jeg har ved flere anledninger smørt gips på i tykke lag, og hugget løs med et gammelt huggjern etter at den har tørket godt. Fargingen skjer med Woodland Scenics ypperlige pigmentfarger. Til høyre på bildet under er denne teknikken brukt (fra Gx'en og mot høyre). På resten har jeg brukt Noch "ferdigfjell" som jeg har malt.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 14:14
Ut fra det jeg så av Jon Einars måte å gjøre det på på det landskapsseminaret vi hadde i TMJK i fjor, så formes det først til omtrent riktig utseende, og deretter høgges det løs. 

Selv har jeg brukt gummiformer med gips, som påføres underlagslandskapet mens den er våt, i flere runder, overlappende. Dette kompletterer jeg så med mer gipsmasse. Når dette er nesten hardt går jeg løs på det og får det til å henge sammen med strukturer og linjer på passende vis. Fordelen med gummiformer er at det gir en bra struktur til å begynne med, men det må bearbeides slik at det blir ett hele. 
Det er altså en kombinasjon av forming på forhånd, forming av gips og gummiformer.

Jeg vil forøvrig anbefale å bruke gipssparkel til landskapsmasse og ikke vanlig gips, siden den er bearbeidbar i 30-40 minutter før den blir hard, og deretter er ganske myk et par timer. Den er imidlertid ikke helt optimal til fjellformer, siden den bruker så lang tid, her er vanlig gips bedre, erfarer jeg. Man må vente i 20-30 minutter før den sparkelgipsen er klar til å monteres, hvis ikke slipper den, og det er litt lenge.

Maling - før brukte jeg overvaskinger rett på ubehandlet gips, men jeg har kommet fram til at det er mer repeterbart og kontrollerbart å male en grunnfarge først, og så legge på nyanser og kontraster for å gi et bra utseende når den er tørr.

(Du kan se dette på på TMJK, Svein (og andre), for jeg bygget endel fjell i helga.)


Edited by Henning L - 17 oktober 2011 at 14:18
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 15:21
 
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

 
Jeg vil forøvrig anbefale å bruke gipssparkel til landskapsmasse og ikke vanlig gips

Hvor finner man gipssparkel? Er det det samme som sånn "vanlig" sparkel man bruker når man skal male og fylle igjen sprekker med? Produktnavn?


Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 15:41
Nei, det er gispsbasert sparkel, gipspuss kalles det, også - en blanding av gips, limstoff med mer. Fins hos alle brukbare fargehandlere og byggvarehus, skulle jeg mene. Byggmakker, XL bygg, Maxbo … Jeg husker ikke hva den vi har på TMJK heter i farta.

Norgips har noe som heter Uniflott til sparkling av hull, og noe som heter Multifinish til sparkling og finpussing av innvendige vegger. Ellers har de produktene Goldband og Rotband som også burde kunne brukes. Dessuten Maskingipspuss, som er drøyere enn de andre.

Gyproc har noe som heter Gyproc Super og Gyproc G 66. Det er visst noe som heter G 70 også.

Felles for dem er at det er pulverbasert, og med limstoffer i. Vi trenger en ny ladning på TMJK, så du kan jo bli med på den bestillingen.Jeg tror Gyproc G66 og Norgips sin Rotband (som er lagervare, sier de) er godt egnet til vårt formål i forhold til bruk og pris, men den som heter Multifinish er nok den mest formbare.



Edited by Henning L - 17 oktober 2011 at 15:49
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 17:44
Originally posted by Stian Stian wrote:

heter ikke den "nye isoporen" styrodur eller styropor?


De heter Styrofoam eller XPS om du vil! Knallharde plater som er fine å jobbe med.
De er jo å finne på Dokken! Wink

Tråden:
Kjekk tråd å følge med på dette! Tar med meg de tips som kommer her nå som det er tid for sånt
hos meg snart. Tongue Her må det handles inn sløve stemmjern fra skraphandleren skjønner jeg...


Edited by helleland - 17 oktober 2011 at 17:45
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 19:12
Den vi har på TMJK er fra Ardex. Heter Ardex A 828

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 22:59
Stein: stanley kniv er også ett must! :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 11:53
Originally posted by Stian Stian wrote:

Stein: stanley kniv er også ett must! :)


Jeg har endel stanleykniver her! Jobber med styren nå vettu... Must ja! Embarrassed

Redigert: Disse "sparklene" (se bildet) er flotte å bruke til modelering når det jobbes med, det være seg gips eller sparkel til flotte skjæringer i fjell. Wink



Edited by helleland - 20 oktober 2011 at 13:24
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 12:57
Kalles det Stanleykniver? Trodde det kaltes sparkel eller sparkelskje. Fra min barndom husker jeg Stanleykniv som en litt stor utgave av det mange kaller tapetkniv idag, nemlig slik: http://www.njordforum.no/tre_verktoy/handverktoy/stanley_kniv.shtml
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 13:12
""Disse er flotte å bruke til modelering når det jobbes med, det være seg gips eller sparkel
til flotte skjæringer i fjell. Wink"" Det var jo noe annet jeg nevnte kunne brukes!!!

Les litt imellom linjene da Svein! Vet meget godt hva en sånn kniv brukes til!

MVH
Stein Smile
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 16:04
Beklager at jeg kommenterte innlegget ditt. 

Forøvrig var det meningen at denne tråden skulle handle om Jon Einars teknikk for å gravere i fjell. Det har jeg ikke fått svar på, men en rekke andre forslag på hvordan lage fjell. Greit nok det, men jeg hadde håpet at kanskje Jon Einar selv kunne fortelle litt mer om sin teknikk.

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 16:23
Smile Jeg var kanskje litt krass i dag, men vi har nok ideer om hvordan dette kan gjøres på ymse måter?!

Rart ikke jevistad har svart da... Tenkte at det kunne være en bra metode å brukel spakkelspade for å få skjæringene i fjell/berg så skarpest mulig. Da når du jobber å legge på sparkelmassen. Jeg vil nå prøve dette! Wink Det spørs vel hvilket materiale en har sparkelmassen over på det en bygger til vakkert fjell og berg.

Go ettermiddag ønskes deg Svein! Smile

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 17:06
Stemjern, sparkelspade, tapetkniv, skrutrekker, pinne, palettkniv osv. er brukbare verktøy. Jeg har brukt dem alle sammen. Det jeg lurer på er når i prosessen Jon Einar går løs på gipsen eller tilsvarende, altså på toppsjiktet. Er det mens massen er bløt, halvstiv eller stiv? Eller kanskje gjennom hele perioden? XPS o.l. ser jeg for meg er underlaget og basis for gipsen eller gipssparkel som Henning skriver om - og som jeg fikk demonstrert "in live" på tirsdag - fascinerende: http://blog.tmjk.no/?page_id=698
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 17:20
Kansje Jon Einar er bortreist Wink

Edited by Espen - 20 oktober 2011 at 18:18
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:06
Jeg kan ikke svare for Vistad, men slik jeg og de jeg vet om som bruker gips gjør det er å vente til det er helt tørt.
Dunker du borti halvtørka gips så forsvinner det plutselig mer enn du hadde planlagt.
Min erfaring hvertfall.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:19
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg kan ikke svare for Vistad, men slik jeg og de jeg vet om som bruker gips gjør det er å vente til det er helt tørt.
Dunker du borti halvtørka gips så forsvinner det plutselig mer enn du hadde planlagt.
Min erfaring hvertfall.

Henning Larsen bearbeider altså gipssparkelen nettopp når den er myk, og med et flott resultat:





Edited by ses - 20 oktober 2011 at 19:20
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:40
Nå er det kanskje to ting jeg burde oppklare ser jeg.
For min del er det gips og ikke sparkel jeg omtaler, og jeg modellerer for tiden i z-skala, så jeg har kanskje ikke like store arealer jeg "rasker over" om gangen.
Men grov tilforming skjer jo allerede fra man legger på vått gipslag, og litt underveis før det har tørka. Men selve "finpussen" med kniv eller stemjern skjer ikke før det er helt tørt.
Hogge/skjære ut fjell i gips syns jeg blir veldig naturtro, og er noe jeg lærte av tyskerten Bernhard Stein for endel år siden.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 20:08

Ok. Jeg har prøvd metoden Henning bruker med vanlig gips, med rimelig gode resultater. Se min blogg for Drøia-viadukten for eksempel. Men jeg synes ikke å ha kommet helt i mål, og synes Vistads resultat er bedre enn det jeg har fått til. Derfor er jeg interessert i å komme videre i dette.

Jeg har også fått et inntrykk av at Vistad hugger på tørket gips, og det er det visst flere som gjør, og nå henviser du til Bernhard Stein også. Altså praktiseres i alle fall dette av noen. Jeg har da også prøvd dette så vidt det er selv, men synes det var fryktelig tungt og arbeidskrevende og det krever i hvert fall at gipsen er godt forankret i et stabilt underlag. Det er ikke kompatibelt med det lettvektsunderlaget jeg har brukt av sammenlimte avispapirflak på et pappflettverksunderlag. For flyttbare moduler er vekt en viktig faktor, så da er kanskje ikke gips og lette moduler kompatible i særlig grad i det hele tatt. Eller? Kanskje gipsen jeg prøvde var feil sort til å kunne gås løs på i hard tilstand? Det finnes jo flere typer, har jeg forstått.

Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 20:17
Les Vistad sin fremgangsmåte, hvis den postingen dekker hele svaret...Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 21:29
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Les Vistad sin fremgangsmåte, hvis den postingen dekker hele svaret...Wink

Ja! Den var fin. Gouachemaling "gjør at gipsen ikke blir knallhard før det har gått over et døgn", høres interessant ut.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 00:53
Dere må lære å jobbe intuitivt. Dere tenker for mye. Det skal ikke via hodet, men rett ut i fingrene. Altfor mye hvordan andre gjør det her. Dere må se hvordan verden ser ut, igjen og igjen, og så forstå litt om fjell og geologi, strukturer og linjer. Det er ikke spørsmål om hvordan noen gjør det, men hvordan DU får omsatt det du ser til en troverdig form.
For noen vil våt forming fungere, for andre vil tørr forming være tingen. Uansett, du kommer ikke i mål etter en rask omgang med stemhjernet, du må gå over sakene tre-fire ganger med ulike metoder for å få et bra uttrykk.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 10:30

  Så vidt jeg kan se beskriver du mesterens arbeidsmåte, Henning.  Der er nok de færreste av oss, og før vi kommer dit må vi nok både tenke og innhente andres erfaringer, og så gjøre og gjøre om og rive ned og prøve på nytt og gjøre og gjøre.... 




Edited by ses - 21 oktober 2011 at 10:36
Svein S
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 14:13
Takk for nyttig tråd her Svein. Vitsen med forum er for meg å lære, og bli inspirert av dere som bruker tid på å poste tråder og innlegg.
Kan eg spørre; hva er gouasje-maling?
mvh Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2011 at 19:24
Originally posted by ses ses wrote:

  Så vidt jeg kan se beskriver du mesterens arbeidsmåte, Henning.  Der er nok de færreste av oss, og før vi kommer dit må vi nok både tenke og innhente andres erfaringer, og så gjøre og gjøre om og rive ned og prøve på nytt og gjøre og gjøre.... 

Nei, det var ikke det jeg mente - jeg beskriver forsøksvis det at det må prøves og feiles, men også det at man må se selv hvordan verden ser ut, tenke gjennom det analytisk, metodisk, og prøve ut det man har tenkt i praksis. Det viktigste er og blir å prøve og prøve igjen!

Jeg forutsetter at man har forutgående grunnkunnskap, som man kan utvikle videre. Det er allerede kjente metoder, frihåndsforming eller gummiformer eller kombinasjoner. 

Verktøyene er kjente, malerkniver, sparkler og stemjern, skrujern, pensler, svamper - fingre, for den del. 

Formingsmassene er mange, det fins mange ulike typer gips, og det fins mørtler og sparkler og ymse. Her er det bare å begynne, og så teste ulike modellermasser. Selv liker jeg denne gipssparkelen vi snakker om lenger oppe til friforming, mens ordinær, hurtigtørkende gips er mer egnet til gummiformer. Kombinasjoner er lov, alt er egentlig lov. 

Utfordringen blir å få det til å likne, å øve opp en metodikk der man ikke tenker over hvordan verktøyene skal brukes, men der man har fokus på fjellet og formene selv. Det er vel det som det etterlyses info om i startinnlegget, men nå gårdiskusjonen videre, her … eller belæringen, om du vil … Embarrassed

Vel - Utseendet kan man trene seg opp til ved stadig å studere fjell og berg, og reflektere over det man ser. Det er likevel stor hjelp i å ha gode foto for hånden når man holder på, uansett nivå. Selv har jeg studert berg i årevis, men begynner gjerne med å se på noen foto av den typen berg som skal modelleres før jeg begynner å jobbe med det. Det er viktig å minne seg selv på hva det dreier seg om.

Før det igjen bestemmer jeg meg for hva slags bergarter det er snakk om. Og før det, mens jeg former grunnformen på landskapet, bestemmer jeg meg for hvordan det er formet av naturkreftene, fra fjellkjedebevegelser til erosjon og forvitring.

Fjellkjedebevegelser, vulkansk aktivitet, sedimentering - alt sånt gir former til berget, linjer og strukturer. Likevel er det viktigste av alt, for å få til et troverdig resultat, at man studerer erosjon (hvordan vannet/is/vind gnager med seg jordoverflaten) og ikke minst forvitring, hvordan berget nedbrytes kjemisk og mekanisk. Hvordan ser berget ut etter disse prosessene, og hvor blir det av det eroderte/forvitrede materialet?

Dette lyder kanskje teknisk og krevende å sette seg inn i for en del, men uten litt kunnskap om dette blir det vanskelig å vite hva man driver med. Heldigvis kan man klare seg langt ved å se på foto, og så gjøre det likedan. 

Det viktigste her er å jobbe bevisst for å finne ut av hva man vil gjøre - planlegge helheten, fordele typer av berg, hvor det nylig er sprengt, tenke på hvordan det er erodert, forvitret, og hvor det er lenge siden det har skjedd noe og fjellet er relativt urørt - og så bruke landskapsmasse og et utvalg ulike verktøy og begynne å forme, for å prøve å få det til å likne, øve seg og øve seg mer. 

Er man usikker er det jo bare å teste det og så rive det hvis det ser dumt ut, og prøve igjen. Det er ikke noe nederlag å mislykkes i dette. Syns det er vanskelig selv, for selv om jeg har et visst grep om det, blir jeg aldri fornøyd … 

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2011 at 19:26
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Takk for nyttig tråd her Svein. Vitsen med forum er for meg å lære, og bli inspirert av dere som bruker tid på å poste tråder og innlegg.
Kan eg spørre; hva er gouasje-maling?
mvh Oddvar

Gouachemaling kan du lese om her! 




Edited by Henning L - 24 oktober 2011 at 19:29
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2011 at 19:56
HER kan du se bilder av juv. Søk på fjell, fjellsider osv. her og i billedsøk på google, og det kommer lassevis av fjellbilder.  




Edited by Henning L - 24 oktober 2011 at 19:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.