MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På'n igjen...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På'n igjen...

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På'n igjen...
    Posted: 16 oktober 2011 at 21:00
Etter nesten et års byggeopphold prøver jeg meg på en byggeblogg igjen. Det har blitt litt snaut med tid det siste året, siste snev av finanskrise har for lengst forlatt anleggsbransjen om noen skulle være i tvilWink.
 
Lover ikke hyppige oppdateringer eller stor aktivitet i denne bloggen, men uansett håper jeg det blir satt pris på at jeg tar tiden å dele litt erfaringer om hvordan ting kan gjøres, og hvordan ting ikke bør gjøres (ganske erfaren med det siste derEmbarrassedLOL). Setter selv veldig pris på at andre deler sine prosjekter med oss!
 
 
 
Skaladesign NSB Skd. 221 byggesett
 
Forrige helg var jeg på Bergensmessa. Derfra gikk jeg med to byggesett i bagasjen. Skd. 214 og Skaladesigns siste nyhet NSB Skd. 221. Forskjellen på sistenevnte og andre byggesett skaladesign har sluppet er at det skal limes og ikke loddes sammen. Sånn sett et veldig overkommelig byggesett for mange med fine detaljer, tillegg til at det går fort å bygge. Morten Hagen og jeg diskuterte litt hvor lang tid vi trodde dette ville ta, at mye er gjort på en kveld er var ganske bra gjettet!
 
 
Bildet under viser nåværende status. Overdelen er nesten ferdig med dekaler, mattlakk osv... Mangler bare noen små detaljer som vinduer og lignende. Mens underdelen fortsatt mangler mattlakk, buffere, og noen andre detaljer. Jeg foretrekker stort sett å vente med å montere smådetaljer så jeg heller kan lakke disse for seg for å så lime de på modellen, enn male dem forsiktig med pensel når de er limt fast. 
 
 
 
Klarte ikke å la være med en liten prøvemontering.... Ligner i hvertfall på krabaten på bruksanvisningen, så da får vi håpe ikke så altfor mye er gærent... LOL
 
 
 
Sålangt har byggesettet bare vært morro å bygge. God beskrivelse, bra tegninger. Er det noe man ikke skulle forstå finner man det lett ut ved å lese litt. Om noen skulle fundere på et førstegangsprosjekt er dette absolutt et byggesett å vurdere.
 
 
 
Hobbyteknik NSB Skd. 214 byggesett
 
Fikk så smått begynt å se litt på Skd. 214 byggesettet. Dette er et mer standard messingbyggesett bregnet for lodding. Har så smått fått gjort litt, konklusjonen må være at dette er ikke noe egnet førstegangsprosjekt. Passformene er litt dårlig så det blir en del filing for å få delene til å passe sammen. Tegningene er heller ikke helt i samme klasse som 221'en. At det ligger vedlagt en tegning i 1:43,5 av traktoren hjelper dog en del. Drivverk til denne har jeg ikke fått tak i, så frem til dette dukker opp blir det nok en heller treg progresjon på dette settet.
 
 
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 20:26
Morro og se at du er i gang igjen!skal du på messa til neste helg?HIlsen morten
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 21:35
bra jobba,AndreasClap  ....godt å se at en liten tur bergen gjør underverker med aktiviteten din Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 22:59
Mojo: Du tenker på Larviksmessa? Skal dit ja, blir vel begge dagene ettersom jeg skal hjelpe Morten (Hobbytrain) på messa.
 
Morten H: Hehe ja... Får se hvordan det går med denne bygginga fremover da. Akkurat nå er jeg sjukemeldt så da har man fort litt tid. Men vi får se, hadde håpa ting skulle roe seg litt til vintern, slik at det blir tid til litt annet enn jobb. Litt snøkjøring og 50% jobbing et par måneder i vinter, så bør jeg kunne fått i havn noe prosjekter jeg går å tygger på...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 23:18
Skaladesign NSB Skd. 221 byggesett
 
Ja da er traktoren så og si ferdig. Mangler kun dekoder som jeg må lodde inn, så er det dags for testkjøring.
 
Slik ble resultatet!
 
 
Var uheldig å klarte å søle lim på et av vinduene når jeg monterte det (det siste selvfølglig, hva ellers?). Klarlakk er genial til å fikse sånt... pensle på litt forsiktig og vinduene blir blanke og fine uten spor av limsøl.
 
Nå har traktoren fått seg plass i skapet... Så får vi se hva neste prosjekt blir...
 
 
Ser gjerne flere byggesett av samme sorten fra SkaladesignClap
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 23:42
hva med å bygge en skd 206? Smile
Meget pent arbeid med 221!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 23:55
Det ligger bare fornuft i at du skiftet til likestrøm!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 09:51
Kanon Andreas!!
 
Den så skikkelig bra ut.  Om en 2-3 ukers tid, så vil jeg starte ett online byggekurs av Skd221 her på forumet.  Da vil jeg ta alt stegvis, og kun gjøre et nytt steg en gang i uken.  Da kan alle følge med og evt spørre underveis.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 17:19
Stian: Har en 206 liggende her etter eller annet sted også. Får gjøre et forsøk på å finne det lure stedet jeg la den på... Er forøvrig så smått i gang med noe annet nå, mer om det kommer muligens senere i kveld..

Øystein: Javel? Det kommer vel helt ann på hvem du spør det?

Svein: Takk for det, ble veldig fornøyd med resultatet selv også. Et byggekurs blir alltid tatt godt i motThumbs Up

Hilsen Andreas.   
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 17:29
Var skikkelig flott den Traktorn daClap.

Bør vel skaffe en slik sjøl tenker jegBig smile.

Flott arbeid du har gjort der. Og takk for at du deler det med oss andre daClapSmile.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 17:36
Ment som en oppfordring. Dette er knall, og moduler blir sikker like bra, om ikke bedre!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 20:37

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Ja da er traktoren så og si ferdig. Mangler kun dekoder som jeg må lodde inn, så er det dags for testkjøring.

Du har ikke prøvekjørt den uten dekoder (på DC)?

Jeg lurer litt på hvordan drivverket oppfører seg. Jeg har et byggesett av Skd 206 som jeg ikke har begynt på ennå, men jeg har prøvd drivverket. Det er åpenbart giret for bruk som motorboggi i lyntog, så det drivverket ha dekoder for å kunne kjøres i troverdig fart.

Ellers vil jeg oppfordre Skala Design til å lage delene til markeringslysene i gjennomsiktig plast i fremtidige serier, slik at man ved å gjemme en lysdiode under festet kan få lys i disse. Såvidt jeg vet er vel det normale under skifting at markeringslysene i begge ender er på, mens den store hovedlyskasteren er av. (Regelverket for dette har vært endret opp gjennom historien.)

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 22:07
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Ja da er traktoren så og si ferdig. Mangler kun dekoder som jeg må lodde inn, så er det dags for testkjøring.

Du har ikke prøvekjørt den uten dekoder (på DC)?

Jeg lurer litt på hvordan drivverket oppfører seg. Jeg har et byggesett av Skd 206 som jeg ikke har begynt på ennå, men jeg har prøvd drivverket. Det er åpenbart giret for bruk som motorboggi i lyntog, så det drivverket ha dekoder for å kunne kjøres i troverdig fart.

Ellers vil jeg oppfordre Skala Design til å lage delene til markeringslysene i gjennomsiktig plast i fremtidige serier, slik at man ved å gjemme en lysdiode under festet kan få lys i disse. Såvidt jeg vet er vel det normale under skifting at markeringslysene i begge ender er på, mens den store hovedlyskasteren er av. (Regelverket for dette har vært endret opp gjennom historien.)

 
Drivverket oppfører seg litt som et lyntog uten dekoder, skal ikke nekte for det. Men hvem kjører analogt i disse dager?  Setter man i en dekoder og får ned topphastigheten, så går disse drivverken overraskende bra.  Har hatt flere kunder som egentlig har sverget til Faulhabermotor,men når de ser gangegenskapene så endrer de oppfatning.  Får man tyngde i modellen så er strømopptaket suverent. Har brukt Skd221 i flere anledninger på Fremo treff og i sammenligning med Skd220c så er stopp prosenten nærmest lik null.
 
Dette med å støpe markeringslyktene i klar plast er muligens ingen dum ide, men jeg er litt redd for at man ikke klarer å få lakken utenpå lystett nok, samt at alle tre lampene da vil lyse.  Jeg vet at Morten H har prøvd litt med støping i klar plast, så kanskje vi kan få han til å ta en teststøp.
Ellers er det kjempe bra at du kommer med innspill.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 23:48

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Dette med å støpe markeringslyktene i klar plast er muligens ingen dum ide, men jeg er litt redd for at man ikke klarer å få lakken utenpå lystett nok, samt at alle tre lampene da vil lyse.

Tanken var at man først maskerer det ene lykteglasset for markeringslys pluss bunnen (for lysdioden) og så lakkerer med sølvmaling, slik at mest mulig lys reflekteres og går ut gjennom lykteglasset. Deretter lakkerer man med ønsket farge oppå, evt. med grunning eller svart lakk imellom, inkl. glassene for evt. andre lykter. Røde baklys er ikke så viktig (brukes hverken under skifting eller når loket går foran i tog), og ekstratogsignal ble det vel slutt på rundt 1970.

Jeg har ikke prøvd dette, så det er godt mulig at det er vanskelig å få det lystett nok, men det kunne være verdt et forsøk.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 18:44
Tgreen: Takk for det. Bare passe på å skaffe seg en før det er sluttWink

Øystein: Takk, men blir nok ikke noen moduller på en stund, usiktene til plass og ha dem er heller dårlige....

Torstein S: Har faktisk ikke analog DC trafo så får ikke testet den, så det får bli når jeg har digitalisert den.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 18:55
Roco El 16 oppgradering



Da har jeg funnet frem en gammel Roco El 16 kåpe. Tenker å bygge denne som en El 16 av serie 1, altså de El 16 lokene (nr. 2201-2206) som har sandingslukene på vognramma. I tillegg kommer nye detaljer som stigtrinn, speil, ekstra håndtak, viskere osv.. Til slutt skal modellen lakkes i gammeldesign og nye dekaler monteres.

Her er utgangspunktet, fant kåpen i en av roteeskene og fikk ide'en å prøve å gjøre noe ut av den.



Før jeg ga meg for dagen hadde jeg fjernet de orginale sandingslukkene og boret opp hull til nye, sparklet igjen hull etter rekkverk i fronten, sparklet og pusset opp dette og grunnet modellen før videre jobbing.



Tar gjerne i mot tips på dette prosjektet om forbedringer som kan gjøres for å få en mer forbildetro modell.


Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2011 at 20:03
Hobbyteknik NSB Skd. 214 byggesett
 
 
Litt har skjedd på Skd. 214 siden sist. Mangler noen smådetaljer som rekkverk, speil og lignende, som jeg limer på. Modellen fikk et lag med grunning i dag. Ikke den enkleste modellen å sette sammen den her, da passformen og byggebeskrivelsen ikke er av de beste, men greit nok ble det.
 
 
Får gjøre denne ferdig før jeg går løs på neste prosjekt, et Topline El 10 byggesett...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2011 at 11:16
Originally posted by Andreas Andreas wrote:


   
   
   <div ="msg">
   
Roco El 16 oppgradering
Da har jeg funnet frem en gammel Roco El 16 kåpe. Tenker å bygge denne som en El 16 av serie 1, altså de El 16 lokene (nr. 2201-2206) som har sandingslukene på vognramma. I tillegg kommer nye detaljer som stigtrinn, speil, ekstra håndtak, viskere osv.. Til slutt skal modellen lakkes i gammeldesign og nye dekaler monteres. Her er utgangspunktet, fant kåpen i en av roteeskene og fikk ide'en å prøve å gjøre noe ut av den.Før jeg ga meg for dagen hadde jeg fjernet de orginale sandingslukkene og boret opp hull til nye, sparklet igjen hull etter rekkverk i fronten, sparklet og pusset opp dette og grunnet modellen før videre jobbing. Tar gjerne i mot tips på dette prosjektet om forbedringer som kan gjøres for å få en mer forbildetro modell.


stilig! har selv lenge tenkt på det samme. sandkassene er forskjellig på alle 3 seriene, så nesten ingen av modellene stemmer..

Den serien du bygger, hadde en lloss over fjæren til pantografene som var malt røde.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2011 at 21:30
Roco Rc 5 oppgradering
 
Har hatt en gammel Roco SJ Orange Rc 5 liggende. Dette er en variant av de første som kom, dvs, uten dekoderplugg og med litt grovere detaljer på blant annet pantografene. Jeg kom over en printplate til en El 16 jeg hadde liggende. Bestilte så opp smådelpose og pantografer fra den siste Rc'en Roco kom med.
 
Printplata er for gjort og skifte, bare lodde av 4 ledninger fa hjulene og skru den løs.
Det kan også lønne seg å lodde ledninger ned på polene på motoren i stedet for den orginale løsningen med to metalpinner.
 
 
Det ferdige resultatet!
 
 
 
NMJ Topline El 10 byggesett
 
 
Har fått kommet skikkelig i gang med et nytt prosjekt i dag. NMJ Topline El 10 som byggesett.
 
Slik er status nå i kveld.
 
 
Snart ferdig med rekkverkene så går kåpa i lakkboksen og gjøres 100% ferdig før jeg begynner på understellet. Taket fikk seg et strøkk med lakk i dag.
Foretrekker å bygge på denne måten, bygge vær bit av modellen for seg og lakke den før jeg til slutt monterer loket sammen. Bygget etter sammme prinsipp på Skd. 221 traktoren.
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2011 at 22:58
Det er ingen stor jobb å digitalisere de gamle lokene heller. Det var en fin artikkel om dette i mj-bladet for et par år siden.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2011 at 08:53

Stemmer det, Pelle. Har digitalisert flere gamle El 16, men synes det er en del mer knot, så når jeg nå hadde en printplate med dekoderplugg, brukte jeg heller den. 

Takk for tipset til 16-prosjektet, skal fortsette med det etterhvert også...
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.