MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LGB MZS vs DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LGB MZS vs DCC

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LGB MZS vs DCC
    Posted: 16 oktober 2011 at 11:56
Kan LGB lok med MZS-dekoder styres av et hvilket som helst DCC-system?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 12:26
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Kan LGB lok med MZS-dekoder styres av et hvilket som helst DCC-system?
I utgangspunktet ja.
 
Men dreier det seg om eldre lok med fabrikkinnbygget MZS og lyd så ble ikke signalene til funksjonsutgangene sendt paralellt ved å bruke F1-F8 på håndkontrollen, men ved å sende et visst antall pulser på F1-utgangen Dvs. at med andre digitalstyringer må du selv skru på-av-på F1 det antall ganger som tilsvarer funksjonen du vil aktivisere.
 
Eirik
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 12:54
Jeg tenker på 24812/25812. Om det er greit å satse på disse med MZS og lyd, eller gå for 25811 og montere dekoder og lyd selv.

Jeg ser på siden til LGB at disse ikke produseres lenger. Betyr det at den modellen er helt ut, eller kommer det tilbake i andre versjoner?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 13:07
... og her er det jeg må komme med ett spørsmål: Kan Di4 lyd benyttes på MZ`n?
Eller finnes det altså egen lyd å få handlet til denne MZ`n? Spør eg vettu... Wink

SH.
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 21:05
Jeg vil i hvertfall ikke ha Di4-lyd i damplokene jeg snakker om her. Wink


Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 12:44
Jeg har montert Massoth lyd i et slikt Harzlok av eldre utgave tidligere. Det er en del deler å plukke fra hverandre, men er ellers en kurrant jobb. Modellen har ferdig plass for høytaleren som medfølger Massothdekoderen.
 
24812/25812 er hvertfall såpass nye utgave av modellen at jeg er temmelig sikker på at de lokene hadde en lyddekoder som taklet paralelle funksjoner etter en liten dekoder om-programmering.
 
Som andre siffer i produktnummeret avslører dreier det seg om 4 og 5 utgave av modellen. Den vil sikkert dukke opp igjen i ny versjon etter hvert, men normalt går det vel et par år mellom hver utgave.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 15:01
Det høres bra ut. Smile

Vet ikke helt hva slags digitalstyring det blir ennå, kjøper ikke den før jeg er godt i gang med legging av spor i hagen. Og det blir ikke i år. Må gjøre ferdig huset først. Og ting tar alltid lenger tid en man hadde tenkt...

Men etter å vært en tur i Harz og kjørt med HSB for et par uker siden, må det jo bare bli et slikt lok. Smile
Har lagt noen bilder fra turen her.




Edited by Heine Pedersen - 17 oktober 2011 at 15:09
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 15:09
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:


Men etter å vært en tur i Harz og kjørt med HSB for et par uker siden, må det jo bare bli et slikt lok. Smile
Har lagt noen bilder fra turen her.


Har vært i Harz og kjørt damptog 4 ganger de siste 3 årene. Helt klart en nydelig bane, men for min del mangler godstrafikkenWink Selv om jeg faktisk klarte få bilde av et tog med rollbockwagen der nede nå i sommerSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 17:03
Originally posted by eika eika wrote:

men for min del mangler godstrafikkenWink


Det er sant. Men det blir godstog i hagen min. Smile

Fungerer Massoth-dekodere greit på analoge baner også? Har kommet over et lok med slik dekoder, og da er det greit om det kan testkjøres analogt...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 17:09
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Fungerer Massoth-dekodere greit på analoge baner også? Har kommet over et lok med slik dekoder, og da er det greit om det kan testkjøres analogt...
Tror ærlig talt ikke jeg har forsøktEmbarrassed men lok med såkallt LGB decoder-onboard skal jo kjøre analogt og de er jo produsert av Massoth så jeg tror nok det går greit. Eneste er vel at de starter ikke før 5-6 Volt fordi man skal ha på lyset før man kan kjøreWink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2011 at 11:01
Nå har vel Massoth utviklet seg de siste årene? - Jeg har ikke fulgt like godt med i alle detaljer, så det kan godt være at noe "har gått hus forbi"?
 
Da jeg skulle digtalisere et LGB-damplok for noen år siden (av serien 2218x "Mogul") valgte jeg bevisst bort den originale LGB-utgaven med Massoth-lyd og monterte i stedet en LokSound XL-dekoder.
Hovedårsaken var at det var en del funksjoner som ikke Massoth støttet. Viktigst for meg, var å få vinkelsynkron lyd med korrekt antall dampslag. Dessuten har ESU 3 sett lydparameter mot Massoth sine 2. Dette gjør at man kan skille mellom fullt-, "normalt"- og avlastet pådrag. Dette velger dekoderen ut fra belasning (strøm til motoren) og om loket aksellererer eller retarderer. Slikt gir et mye "riktigere" lydbilde
av et damplok, etter min mening, selv om den originale sikkert er god nok for de fleste?
 
Andre finesser som lot seg implementere med ESU, var kombinasjonen av lyder og funksjonsutgang. Dette ble brukt for å aktivere det røde lyset i fyrluka sammen med lyden av "fyrbøteren". Man kan her også stille inn slike funksjoner til automatisk eksekvering.
Etter det jeg husker, var utfordringene å lage ny giver for vinkelsynkron lyd (Hall-element) og regulator med tilstrekkelig kjøling for 5V-elektronikk (som pærer og røykaggregat)?
 
I ettertid er (kanskje dessverre?) ikke loket mye kjørt - da livesteam har overtatt i denne skala. Det er, tross alt, MYE mer engasjerende!
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2011 at 11:31

Med Massoth lyddekodere kan du fritt programmere kombinasjonene mellom funksjon/lyd og tast. For eksempel kan du kan programmere samme tastenummer for begge CVer som styrer aktivering av flakkende rødt lys i fyrluke og lyden av "køl" som blir spadd inn i luka - gitt at funksjonen og lyden er tilgjenglig i loket og dekoderen.

Massoths XLS lyddekoder har 6 kanalers lydavspilling (6 lyder samtidig).
Lastavhengig lyd kan aktiveres eller deaktiveres vha CV 149 bit 2 - det gir det rullende lyd når loket ikke har pådrag på motoren.
Synkronisering av lyd kan gjøres vha en hjulsensor (helt nøyaktig) eller fra hastighetstrinnet dekoderen kjøres på (unøyaktig).
 
Kan forøvrig informere om at LGB har lastavhengig lyd på "Thusis"-loket som ble levert ut til kunder i år.
 
Du får også et lastavhengig røyaggregat fra Massoth.
 
Ellers har ESU så vidt jeg vet mer "bells & whistles" sammenlignet med Massoth, du kan f.eks. velge at når du gir loket en hastighet fra stillestående, så skal loket gå igjennom en startsekvens med lyder og funksjoner før selve bevegelsen starter - som er mer prototypisk. Men jeg har dessverre ingen egen erfaring fra annet enn Massoth dekodere.
 
 
- Loco -
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2011 at 13:10
Da har tydeligvis Massoth utviklet seg i det siste!? Det har forøvrig også ESU?
 
Jeg mener at den gangen jeg kjøpte LGBs Mogul-lok, hadde dette kun 2 dampslag pr. hjulomdreiing og ikke 4 som det skal ha?
Nå vet jeg heller ikke om det er mulig å spille inn lyd selv på Massoth på samme måte som på ESU?
At Massoth nå er blitt polyfonisk er fint. Der mener jeg ESU har "kun" 4 kanaler.
Det jeg savner opplysning om, er hvor mange nivå (lydfilparametersett) Massoth har i dag for lastavhengig lyd.
 
Ellers har som du nevner, ESU mulighet til å spille av en del lyder, før loket begynner å bevege seg.
 
Mest "avanserte bruker" av ESU-lyddekodere i store skalaer, er KM1 (http://www.km-1.de/). Det er utrolig hva de har fått til elektrisk/digitalt og er vel beste eksempel på hva slike dekodere "kan" i dag!?
 
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2011 at 13:42
Massoth XLS eller LS lyddekoder med taktgiver/sensor gir enten 2 eller 4 dampslag pr. hjulrotasjon og er programmerbart i CV195.
 
Det er ikke mulig å spille inn egen lydfil, men du kan laste opp andre Massoth lydfiler for den dekodertypen du bruker - du kan ikke krysse lydfiler mellom XLS-, LS- og S-dekoderne. Du kan også oppgradere softwaren på dekoderen.
 
Tror det kun er 2 lydertyper for lastavhengig lyd. Med og uten last.
 
- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.