MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM66 som Superlinemodell ????
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM66 som Superlinemodell ????

 Post Reply Post Reply
Author
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM66 som Superlinemodell ????
    Posted: 08 mai 2005 at 12:47


Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 14:14

Istedet for å produsere i superline til priser gjerne hinsides hva en normal lønnsmottaker har råd til, kunne det vært aktuellt å forhøre seg om andre produksjonsmetoder i plast? Både Heljan og Hobbytrade i Danmark leverer gode modeller (produsert i Kina) som ville fått en pris flere kunne leve med antakelig.

Bare en idé....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 14:34
Jeg er helt enig med deg Kjetil. En Superline modell av dette toget får vel en pris på +-20 000,-. Om jeg vinner i Lotto så...
En Bm66 fra f.eks. Hobbytrade hadde kanskje fått en pris på 3000-4000,-. Mere i min smak.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 16:00


Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 16:15

Det at jeg nevnte et alternativ Pål, betyr da slettes ikke at jeg ikke ville støttet oppunder et superline-prosjekt om det var gjennomførbart? Både jeg selv - og selvfølgelig senior ville nok vært med her. Spesiellt senior som hadde vedlikeholdsansvaret på 66-settene de siste årene de gikk i trafikk.

Men- (og det er et stort men): man må pr dags dato ikke nødvendigvis gjøre alt i messing. Når vi ser hva lille Hobbytrade har fått til, samt ser på modellene til Heljan (f.eks BM 69) så er dette minst et like godt alternativ, som sikkert mange flere ville blitt med på. At dette skal ta 15 år blir litt viss-vass, da tegninger og dokumentmateriale er nøyaktig det samme.

Det er forøvrig 1 stor forskjell - og det er at avansen på messingmodeller er høyere....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 19:52
Det er et nasjonalt ansvar å ivareta disse ressursene som vitenskapelig kildemateriale og som varig grunnlag for nålevende og fremtidige generasjoners opplevelse, selvforståelse, trivsel og virksomhet.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 20:24

Hmm, her har det blitt redigert som bare rakkern, slik at innleggene til Claes og meg ser ut som "goddag-mann-økseskaft...." Jeg kan ikke se noe som helst i våre innlegg som skulle få noen til å reagere slik at alt ble strøket? Eller hva mener andre på forumet?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 20:47

Originally posted by kness kness wrote:

Jeg kan ikke se noe som helst i våre innlegg som skulle få noen til å reagere slik at alt ble strøket? Eller hva mener andre på forumet?

Kanskje fordi ordet PLAST ble nevnt?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2005 at 20:49

Vil ikke kalle innleggene "kritikk" eller noe som skulle føre til at noe ble strøket. Tanken bak det hele er grei nok, selv om modellene det her er snakk om har en prislapp som ikke tillater meg å være med.

Hilsen Bengt

 

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 17:12

Hei

Var det nu nødvendigt Pål.?

Det virker som en helt urimelig måde, hvorpå du latterligør andre og deres meninger!!!!!

At du ovenikøbet er mangårig skribent i "Banen" og samtidig gør dette, virker ikke specielt gavnligt, for din troværdighed!!!!

Jeg støtter iøvrigt de øvrige deltagere i deres meninger. Ikke alt i messing, er af det bedste. I et H.C.Andersen år, kunne man fristes til at sige at det er ligesom kejserens nye klæder. 

Derimod kan man sige at det som sælges til mange, som regel fungerer efter hensigten.

Pål, giv nu den undskyldning for din opførsel. Når man skriver her på Forummet, må man kunne tåle et svar.

Med modelbanehilsen

Dan Rasmussen

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 18:26

Skal jeg be om unskyldning for og ha forsøkt og få med folk på og få igang produktionen av en for mange etterlengtet modell........... ja det kommer til og skje skjønner du...........

Du skriver videre at jeg:

"hvorpå du latterligør andre og deres meninger".

Hvor i all verden får du det i fra ? At jeg latterliggjør andres meninger ?

Det skader altså min troverdighet i følge deg hr Rasmussen ............. får så være det da, desuten har du ikke sett noen skriblerier i fra min side på lenge nå i Banen eller i andre jernbane relaterte tidskrifter, kan hende du har sett et foto tatt av meg i ny og ne, men ellers intet.

Men her ser man altså hva man får igjen hvis man forsøker og dra i gang noe.............. kun ubehageligheter......... gjett om jeg skal vokte meg for og gjøre noe lignende en annen gang. Nei herved overlates det til kritikerne og gjøre noe....... jeg mener altså at de som aldrig gjør noe annet enn og kritisere andre når de gjør noe til og gjøre noe selv........... men kommer det til og skje ? æh-æh. 

Case cloosed for meg.

Ha en god tog-dag.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 18:48
Originally posted by PK PK wrote:


Men her ser man altså hva man får igjen hvis man forsøker og dra i gang noe.............. kun ubehageligheter......... gjett om jeg skal vokte meg for og gjøre noe lignende en annen gang. Nei herved overlates det til kritikerne og gjøre noe....... jeg mener altså at de som aldrig gjør noe annet enn og kritisere andre når de gjør noe til og gjøre noe selv........... men kommer det til og skje ? æh-æh. 

Case cloosed for meg.


Nå har jeg ikke fått med meg starten på diskusjonen Pål, så jeg har ærlig talt ikke den fjerneste anelse om hva du forsøkte dra igjang, men skal jeg tolke det som står igjen av innlegg så må du ha hatt tanker om produksjon av et BM66 sett i modell??

Hvis du føler deg motarbeidet av kritikere, så tjener du hvertfall ikke noe på å fjerne all tekst fra dine innlegg slik du har gjort her. For da står jo bare "motpartens" innlegg igjen, og lest separat virker jo ikke de som noen spesiell kritikk da..... Hadde du nå ennå latt din egen tekst blitt stående igjen i det minste så hadde det jo og vært mulig for alle andre som kommer og leser i ettertid å få gjøre seg opp sin egen mening da..... Nå lurer de bare på hva i all verden du egentlig har forsøkt å si.....

Eirik

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 19:34

Du/dere for bare forsøke og overse det hele og ikke bry dere noe om det, tror det er det beste man kan gjøre.

Det det hele startet med var at jeg har forsøkt og forhandle frem en løsning til start av produktion av et Superline BM66 sett, men det ville enkelte ikke ha noe av og kom istedet med sine egne økonomisk ugjennomførbare forslag. 

Som takk for mitt initiativ blir jeg beskyldt for diverse saker, sånn er livet...... utakk er verdens lønn .

Ha en god tog-dag.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 19:46
Originally posted by PK PK wrote:

Skal jeg be om unskyldning for og ha forsøkt og få med folk på og få igang produktionen av en for mange etterlengtet modell.........

Joda - PK - det er lov å ønske å få til noe her på berget. Men, så var det med å stikke hode sitt fram da. Starter du en tråd, så bør du tåle å få ulike meninger fra de andre forumdeltakerne. Det var jo det du ville ikke sant?

Likeledes bør vi alle respektere hva det spørres etter i åpningstråden (hvornå den ble av da...) - og ikke bare istedet ønske seg en modell i plast.

Det er vanskelig å drive med MJ i Norge - især i land som er opphavet til

Janteloven
1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Axel Sandemose 1933

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 21:40

Det det hele startet med fra min side var et konkret gjennomførbart prosjekt bare man kunne fremvise 50 reserverte sett og IKKE et spørsmål om en plast modell ville være bedre, enklere eller billigere, ei heller om den ville gangne flere. Det hadde ikke gjort meg noe om det kom et "plast" sett av BM66, men det er desverre pr dags dato ikke gjennomførbart i og med at det krever innvesteringer i 7 siffrede beløp bare for og lage de forskjellige støpeformene.............. selv i Kina, bare snakk med de forskjellige aktører i markedet om dette. Jeg var selv i Kina og rundt i Østen for kort tid tilbake og fikk med meg en del priser og om hva "ting" koster og selvom Kina er billig er det langt i fra gratis der heller. Det finnes allerede kommende "norske" modeller som er like rundt hjørnet som må selges i minst 3000 ex for i det hele tatt og gå i pluss og jeg skal like og se det lokomotiv som man selger 3000 ex av i Norge nå etter at de fleste Nohab modeller allerede er ute på markedet, men nok om det.

Det var således KUN snakk om en Superline modell og det og få NMJ med på taktene og fremskynde projektet med mange år. Det er nemmelig pr dags dato økonomisk gjennomførbart ved produktion av 150 modeller altså 50 stk 3 vogns-sett. Jeg mente i min iver at dette var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg og i min "iver" henvendte jeg meg så til forumets deltagere for og få flere "bestillinger" slik at vi kunne få litt vann på mølla og få det hele i gang.

Men istedet skal jeg altså måtte be om unnskyldning  ........... vel de av dere som kjenner meg vet nok hva jeg mener om det .



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 22:33

Kære Pål

Jeg har ikke bedt dig undskylde at du efterlyste deltagere til af 50 modeller af BM 66. Det er fint at du er entusiatisk og brænder for en sag.

Det jeg bad dig om, var at undskylde at du først skriver og efterfølgende, når andre mener noget andet, sletter dit indlæg. Det er en urimelig latterliggørelse af andres meninger. Skriver du, må du regne med at andre har andre ideer og tanker. Man bør imidlertid ikke, under nogen omstændigheder slette et indlæg.

Iøvrigt er der vel ingen som kan vide, om en model i plastic er uden mulighed for at blive genemført. Mig bekendt har Heljan bygget såvel DSB/SJ/Israeli IC3, SJ X 2000 og DSB tre vogns lyntog, til en aldeles overkommelig pris. Så de bemærkninger som kom ang. en plasticmodel er vel ikke så urealistiske som du giver indtryk af.

Har iøvrigt altid med stor interesse, læst dine artikler i feks. Banen, men var ikke umiddelbart opmærksom på, at det er længe siden du har skrevet sidst og det undskylder jeg meget.

Derudover hader jeg Janteloven!!!!!

Venlig hilsen

Dan



Edited by Dan Rasmussen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2005 at 08:37

Hei

Pål, det var et glimrende iniativ du hadde. Det er positivt med slike "løft-i-flokk" iniativer. La ikke to personers ønske om en annen produksjonsmåte ødelegge ditt iniativ. Jeg er sikker på at de ikke mente å skyte ned ditt iniativ. 

Du skal hverken be om unskyldning for iniativet eller at du slettet teksten i dine inlegg, selv om også jeg synes sletting er en uting, fordi tråden blir ufullstendig.

Jeg foreslår at du lager en ny tråd på dette, og så kan de som foretrekker alternative produksjonsmetoder lage seg sin egen tråd på det, og evt. dra i gang et "løft i flokk" iniativ selv. Noen foretrekker (og har råd til) messingmodeller, andre velger rimeligere løsninger. Det er et valg hver enkelt får ta, og to uavhengige markeder.

Lykke til, Pål.

mvh Øyvind Strøm

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2005 at 11:43
Originally posted by ØyvindS ØyvindS wrote:

(...) La ikke to personers ønske om en annen produksjonsmåte ødelegge ditt iniativ. Jeg er sikker på at de ikke mente å skyte ned ditt iniativ.(..)

En liten digresjon Øyvind: Jeg har aldri skrevet noe sted at jeg ønsket plast istedet for messing. Som jeg skrev i mitt andre innlegg ville jeg og senior blitt med på et "løft-i-flokk" superline prosjekt med BM66. Jeg stillte derimot et spørsmål om det var undersøkt muligheter for evt. plast, når vi vet NMJ/Heljan nå kommer med BM69 i plast.

Utover det er alle tiltak som kan få nye Norske modeller på banen prisverdig, men jeg er av den oppfatning at man ikke skal "låse" seg til en eneste produksjonsmetode, men istedet løfte blikket og vurdere flere alternativer.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
PK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2005 at 12:23

Nå er det nå engang slik at NMJ med andre produsenter er avhengige av og tjene penger på produktion av modeller og for og gjøre det må man produsere et "visst" antall modeller OG ha kjøpere til disse. Skal man tjene penger på plast modeller må man produsere flere tusen modeller og kunne selge de for "normale" priser eller produsere langt færre men til en vesentlig høyere pris. Hvem ville f.eks kjøpt en plast modell av BM66 til 7000.- ? OK noen ville nok gjort det, men det store salget ville nok uteblitt vil jeg tro. Man snakker tross allt om at man må inntjene et syv siffret beløp bare i formverktøy og da skal det selges et par modeller til for og gjøre det. BM66"s eneste mulighet pr i dag er nok kun som en småserie messingmodell og det ikke nødvendighvis i fra NMJ, men siden NMJ har tegningene, kompetansen og kontaktene for og få produsert modellen syntes jeg det var naturlig og henvende meg til dem. Jeg mener videre at når man først får et positivt tilbake svar i fra NMJ så skal man forsøke og få til noe positivt og ikke trekke andre ikke gjennomførbare prosjekter inn i bildet.

Her ligger det altså et konkret gjennomførbart forslag på bordet om og få i gang produksjon av BM66 som Superline modell innenfor overskuelig fremtid, men det avhenger av oss og ikke av NMJ. NMJ v Finn Moe har sagt til meg at det er mange, mange modeller/prosjekter som ligger før et evt BM66 sett, MEN hvis man får 50 bestillinger kan man forsere BM66 projektet kraftig og det ville kunne være realitet kanskje allerede i løpet av et par år.

Men som sagt dette er forløpig KUN utifra mitt initiativ, det nytter således IKKE og rette spørsmål til NMJ vedr dette fordi BM66 for NMJ sin del forløpig IKKE er med på produksjonslistene/planene deres.................... men som sagt tidligere ......... dette kan vi nå påvirke og gjøre noe med.  

  



Edited by PK
Ha en god tog-dag.
Back to Top
JMK View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JMK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2005 at 22:44

Hei! 

Har litt erfaring med å ta fram nye modeller i plast. For mange år siden var vi to entusiaster som hadde lyst å ta fram en modell av Di4.  Det var på en tid med skyhøye renter og det ble et tapsprosjekt for oss. Det ble  støpt 1000 stk. lokåper. 500 stk ble lakkert og av de ble ca. 250 solgt.  Desverre  ble drivverket ikke  bra, og det knekkte nakken på oss.  Restlageret ble kjøpt opp av NMJ.  for ca. 14000 fra konkursboet. Jeg kjøpte støpeformene. De ligger her innsmurt i syrefri vaselin.  Et råd til andre.  La de store "gutta" holde på med sånne ting. Så får vi heller vente 15-20 år ekstra.

PS. de siste 500stk var tiltenkt en eventuell nydesign.  Vi fikk lakkert opp to varianter som vi sendte til Designkontoret hos NSB. Orginalen er ennu i sin gamle drakt.

 

jmk
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2005 at 23:33

Et BM66-sett hadde vært en flott modell, spesielt for oss som bor på Sørlandet!

Om dette bør være en plast eller metallmodell er for meg uinteressant.

Nå finnes det riktignok en liten serie 66-sett som er gjort i plast (resin) og basert på Trix/Märklin understell - så dette er nok ingen nyhet på markedet. Jeg sitter nå og ser på mitt eksemplar som jeg synes er helt fantastisk bra laget!

Det undrer meg at ingen har nevnt dette tidligere i lenken (etter det jeg kan se)? - Hadde det vært interesse, så er det sikkert muligheter til å få laget noen flere eksemplarer før formene er utslitt?

Plast setter vel ofte begrensninger mht. detaljering - og det spesielle med 66-settene er den klinkede utførelsen av aluminiumsplatene. Disse små naglene "forsvinner" på noen cm. hold og bør derfor ikke være avgjørende for valg av produksjonsmetode. Nå kan man med moderne støpeteknikk også lage slike detaljer i plast (som f.eks. Roco har gjort på de danske Ma-settene).

JMK skriver over at han besitter støpeformene til Di4. Selv om dette prosjektet er over 15 år tilbake i tid, er det rart at denne "investeringen" ikke har kunnet gjenbrukes til HobbyTrade´s Di4 som nå er under produksjon i Kina? Kåpen var veldig bra og fortsatt tåler dagens krav. - Dette kunne sikkert ha senket prisen på Di4-modellen ytterligere? Nå er det sikkert gode grunner til at formene ikke er gjenbrukt, men jeg blir litt lei meg når alt det arbeid og kapital som de 2 karene på "Polar Modell" har lagt ned i Di4-formene ikke blir videreført.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.