MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny bane

 Post Reply Post Reply
Author
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny bane
    Posted: 06 oktober 2011 at 20:53
Hei!Jeg skal begynne på et nytt anlegg.Men jeg trenger hjelp.Jeg vil bygge et med norske forbilder.Men jeg vet ikke hvor jeg skal begynner.Skal bygge med maklin k-skinner.Har et rom på 6x7m.Håper det er noen som kan hjelpe meg.Big smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 21:08
Lykkelig den som måtte ha et MJ-rom på 42 kvadratmeter. Mulighetene er mange. Jeg går ut fra at det er sporplan og anleggsplan du lurer på? Et sted å begynne er å se i de mange sporplaner som finnes i MJ-tidskrifter o.l. Akkurat når er "Model Railroader spesical Issue: 43 track plans from the experts" til salgs i bedre Narvesenbutikker. Selv om det er amerikansk er det ikke så vanskelig å fornorske slike planer. Mitt tips er derfor at du prøver å finne en plan i det bladet elelr andre steder som du liker, og så kan vi her sikkert tipse deg videre derfra.
Svein S
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 21:19
Hei! Takk for tipset.Men hvor kan jeg få taki sporplaner over norske stasjoner? evntuelt bilder?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 22:04
Sporplaner over norske stasjoner kan man få på to måter. Hvis det er sporplaner slik de ser ut nå, vile jeg gått på et av online-kartene, f.eks. finn.no, og gått innpå konkrete stasjoner og tatt de opp i så stor størrelse at enkeltsporene vises.
Sporplaner fra 1980-tallet finner på i NSB bygningsregistreringer som er samlet stasjonsvis på bane. Dette er en rekke bøker. De kan være litt vanskelig å få tak i, men et godt bibliotek burde kunne klare det. Nøyaktig tittel er f.eks.:
Bygningsregistrering. NSB Arkitektkotoret. Kristiandsand distrikt. NSB 1984.
Hvis du har tilgang til et univeristets- eller høgskolebibliotek, ser jeg at bibsys.no har noen av disse bygningsregistreringene, men ikke alle. Jernbanemuseet har sikekrt alle. I hvilken grad disse bibliotekene driver fjernlån, varirer nok, særlig på denne type materiale. Dette er ikke ordinære bøker, men tykke rapporter som er frest og limt i ryggen bare, dvs. at de tåler ikke all verdens av fysisk håndtering før de begynner å falle fra hverandre.

Når det gjelder stasjonsbilder, så er NJKs Stasjonsdatbase utmerket (om jeg må få si det selv). Så godt som samtlige stasjoner finnes det bilder av, og gjerne i hopetall for hver stasjon på flere av de. http://forsk.njk.no/stdb/
Svein S
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 22:20
Takker og bukker for info!Nå har jeg litt og begynne med.Big smile
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 18:45
Originally posted by ses ses wrote:

Sporplaner over norske stasjoner kan man få på to måter. Hvis det er sporplaner slik de ser ut nå, vile jeg gått på et av online-kartene, f.eks. finn.no, og gått innpå konkrete stasjoner og tatt de opp i så stor størrelse at enkeltsporene vises.
Sporplaner fra 1980-tallet finner på i NSB bygningsregistreringer som er samlet stasjonsvis på bane. Dette er en rekke bøker. De kan være litt vanskelig å få tak i, men et godt bibliotek burde kunne klare det. Nøyaktig tittel er f.eks.:
Bygningsregistrering. NSB Arkitektkotoret. Kristiandsand distrikt. NSB 1984.
Hvis du har tilgang til et univeristets- eller høgskolebibliotek, ser jeg at bibsys.no har noen av disse bygningsregistreringene, men ikke alle. Jernbanemuseet har sikekrt alle. I hvilken grad disse bibliotekene driver fjernlån, varirer nok, særlig på denne type materiale. Dette er ikke ordinære bøker, men tykke rapporter som er frest og limt i ryggen bare, dvs. at de tåler ikke all verdens av fysisk håndtering før de begynner å falle fra hverandre.

Når det gjelder stasjonsbilder, så er NJKs Stasjonsdatbase utmerket (om jeg må få si det selv). Så godt som samtlige stasjoner finnes det bilder av, og gjerne i hopetall for hver stasjon på flere av de. http://forsk.njk.no/stdb/
Rom Eiendeom og Jernbanemuset har disse bøkene, men ikke alle er komplette med sporplaner. Feks den om Namsos banen inndeholder ikke en eneste sporplan.
A matter of life and death
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 20:51

Hei

Velkommen på forumet.

Jeg bygger også et større anlegg med Märklin K-skinner. Du kan jo kikke litt på bloggen min her.

Sporplanen min er ut fra fri fantasi, men den fungerer bra for meg. Jeg liker mest å kjøre togene, og ikke nødvendigvis ha så mye skifting underveis.

Du får se på sporplanen min som et forslag. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 21:30
Hei! Takk for tipsene! Er igang og leter alt!Tongue
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 21:44
Det blir en kjempe fin bane! Det jeg har bestemt meg for er og lage sarpsborg stasjon med borregaar.Men jeg vil gjerne bygge et par stasjoner til Fra andre steder i lande.Og det er der jeg sliter.Noen forslag der ute?Tongue
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 22:47
Hvis du ønsker oversikt over stasjonsplaner, så søk opp Jernbanemuseets bibliotek. Du vil få greie på
om et helt hegfte/bok er til hjemlån. Hvis ikke spør du om det er mulig å tilsendt kopier av det du ønsker.
Det kan hende du må betale for kopiene. Det varierer fra bibliotek til bibliotek, jeg sier dette fordi at
jeg er pensjonert bibliotkearbeider.
Einar Sørlie
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 18:44
Jeg takker for all hjelpen her.Nå har jeg lest og hentet ut innformasjon i alle rettninger.Så nå er det bare og sette seg ned og beggyne og tegne.Men her kommer en stor forskjell på hva jeg hadde tenkt.Jeg skal bygge likestrøm i steden for marklin.Så da kommer spørsmålet! Jeg skal  bygge med peco code 75 og jeg trenger et tegne program eller sjablong.Hvor får jeg taki dette?MVH MortenSmile
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 19:08
www.anyrail.com funker veldig bra i gratis versjonen!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 20:59
Anyrail er vel ganske begrenset i gratis- / demoversjonen? Jeg bruker XtrkCad som er helt gratis, har masse funksjoner og et vell av ulike skinnefabrikater. Du kan også kjøre tog i programmet, f.eks teste ut sporplanen din før du begynner å bygge, samt tegne dine egne objekter hvis du ønsker.

"Ulempen" ved XtrkCad er at det ikke er noen 3D-visning, for de som syns det er viktig, og noen har bemerket at læringskurven kan være bratt, men man får uansett veldig mye for pengene (les:gratisSmile).

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.