Liming inne i vogner |
Post Reply ![]() |
Author | |
pr164 ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 22 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 16 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 04 oktober 2011 at 22:35 |
Her kommer et spsm. fra en uerfaren bygger: Det har seg slik at jeg skulle sette inn noen preiserfigurer i to vogner. Disse limte jeg fast med en hurtiglim kjøpt på Clas Ohlsson, en (stor) dråpe pr. figur. Etter en stund så det imidlertid ut akkurat som om vinduene er punktert på innsiden. Er det noen andre som har erfart noe lignende, og evt vet hvordan jeg enklest kan få dette av igjen? Hvordan fester dere figurer inne i vognene? På forhånd takk for svar.
Mvh. Steinar Johnsen PS: Jeg er HELT sikker på at jeg ikke griste med limet.
|
|
Steinar
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hmm... har opplevd dette selv, og jeg har sett at selv om man ikke limer vinduene så blir det "pungteringer" i dem, hvilken lim brukte du egentlig?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Hvis du bruker såkalt "superlim/lynlim" så avgir dette en del gass, mulig at denne reagerer med plasten i vinduene?
Edited by jevistad - 04 oktober 2011 at 23:09 |
|
![]() |
|
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Hei
Det er dampen fra lynlimet som reagerer med plasten.
Dette kan sees som et hvitt belegg på farget plast eller at klar plast blir ugjennomsiktige (og eventuelle fingeravtrykk blir veldig synlige).
Dette belegget kan danne seg flere timer etter at du limte pga. det ytterste laget tørker og herder, mens det fortsatt er flytende lim inne i limdråpen som herder senere (derfor skal man bruke lite og tynt lag med lynlim).
Dette belegget har herdet når det blir synlig og er vanskelig å fjerne og dessverre umulig å få av gjennomsiktig plast uten å skade den.
Løsningen er:
-ikke bruk lynlim i nærheten av klar plast som f.eks vinduer
-må du bruke lynlim inne i en modell med vinduer, la dampen ha fri vei ut av modellen mens limet herder
-bruk liten dråpe med lim
Edited by Asgeir - 04 oktober 2011 at 23:13 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Til å lime fast passasjerer bruker jeg enten vanlig trelim eller et spesiallim fra Woodland Scenics beregnet for å lime fast figurer. Det er klebrig slik at det går an å fjerne de igjen.
Kai
|
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Det finnes en mengde forskjellige typer cyanoakrylatlim (superlim/lynlim). Du må benytte limtyper som er betegnet som "non-blooming" for å unngå det hvite belegget på plasten rundt limstedet.
|
|
![]() |
|
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Bruk trelim med litt vann eller ta ut vogninredningen når du limer, og la den tørke skikkelig før du setter den på plass igjen.
Bruk uansett så lite lim at det ser ut til å være for lite, det pleier å være nok :) |
|
![]() |
|
pr164 ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 22 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 16 |
Her var det mange gode svar og rask respons, tusen takk for det.
Limet jeg brukte heter "Loctite Super Glue Precision". Jeg kjørte ens ærend på Clas Ohlsson for å kjøpe lim, mens jeg nå har lært at jeg kan bruke hvitlim som jeg har tre flasker av stående i kjelleren. ![]() Mvh. Steinar
|
|
Steinar
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Jeg har en slik lim fra clas ohlson, jeg opplever ikke at den gir hvitt "belegg" det ksjedde før, men ikke nå lenger.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Tjetland ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
|
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
|
![]() |
|
Tjetland ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Ja dugging på rutene er irriterende....
....men når uhellet er ute er det jo som regel en løsning rett rundt hjørnet. Puss vinduene ned med 1200 eller 2000 papir og poleer deretter med tamiyas polishing compound så tipper jeg du blir fornøyd igjen..
Rent forebyggende kan det jo være lurt å ta vekk vinduene før lakk og lim arbeid inne i objekter. Har ikke prøvd maskering, men det er mulig at det også er en ide..
![]() |
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |