MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Liming inne i vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Liming inne i vogner

Post Reply Post Reply
Author
pr164 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr164 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Liming inne i vogner
    Posted: 04 oktober 2011 at 22:35
Her kommer et spsm. fra en uerfaren bygger: Det har seg slik at jeg skulle sette inn noen preiserfigurer i to vogner. Disse limte jeg fast med en hurtiglim kjøpt på Clas Ohlsson, en (stor) dråpe pr. figur. Etter en stund så det imidlertid ut akkurat som om vinduene er punktert på innsiden. Er det noen andre som har erfart noe lignende, og evt vet hvordan jeg enklest kan få dette av igjen? Hvordan fester dere figurer inne i vognene? På forhånd takk for svar.
Mvh.
Steinar Johnsen

PS: Jeg er HELT sikker på at jeg ikke griste med limet.
Steinar
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2011 at 23:05
hmm... har opplevd dette selv, og jeg har sett at selv om man ikke limer vinduene så blir det "pungteringer" i dem, hvilken lim brukte du egentlig?

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2011 at 23:08
Hvis du bruker såkalt "superlim/lynlim" så avgir dette en del gass, mulig at denne reagerer med plasten i vinduene?

Edited by jevistad - 04 oktober 2011 at 23:09
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2011 at 23:12
Hei

Det er dampen fra lynlimet som reagerer med plasten.
Dette kan sees som et hvitt belegg på farget plast eller at klar plast blir ugjennomsiktige (og eventuelle fingeravtrykk blir veldig synlige).
Dette belegget kan danne seg flere timer etter at du limte pga. det ytterste laget tørker og herder, mens det fortsatt er flytende lim inne i limdråpen som herder senere (derfor skal man bruke lite og tynt lag med lynlim).

Dette belegget har herdet når det blir synlig og er vanskelig å fjerne og dessverre umulig å få av gjennomsiktig plast uten å skade den.

Løsningen er:
-ikke bruk lynlim i nærheten av klar plast som f.eks vinduer
-må du bruke lynlim inne i en modell med vinduer, la dampen ha fri vei ut av modellen mens limet herder
-bruk liten dråpe med lim

Edited by Asgeir - 04 oktober 2011 at 23:13
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 08:03
Til å lime fast passasjerer bruker jeg enten vanlig trelim eller et spesiallim fra Woodland Scenics beregnet for å lime fast figurer. Det er klebrig slik at det går an å fjerne de igjen.

Kai
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 08:15
Det finnes en mengde forskjellige typer cyanoakrylatlim (superlim/lynlim). Du må benytte limtyper som er betegnet som "non-blooming" for å unngå det hvite belegget på plasten rundt limstedet.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 14:22
Bruk trelim med litt vann eller ta ut vogninredningen når du limer, og la den tørke skikkelig før du setter den på plass igjen.
Bruk uansett så lite lim at det ser ut til å være for lite, det pleier å være nok :)
Back to Top
pr164 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pr164 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 13:06
Her var det mange gode svar og rask respons, tusen takk for det.
Limet jeg brukte heter "Loctite Super Glue Precision". Jeg kjørte ens ærend på Clas Ohlsson for å kjøpe lim, mens jeg nå har lært at jeg kan bruke hvitlim som jeg har tre flasker av stående i kjelleren. ClownJa-ja, man lærer noe nytt hele tiden. Godt det ikke var de vognene jeg bryr meg mest om som ble utsatt for dette.
Mvh. Steinar
Steinar
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 13:43
Jeg har en slik lim fra clas ohlson, jeg opplever ikke at den gir hvitt "belegg" det ksjedde før, men ikke nå lenger.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 23:22
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2011 at 23:37
Ja dugging på rutene er irriterende....

....men når uhellet er ute er det jo som regel en løsning rett rundt hjørnet. Puss vinduene ned med 1200 eller 2000 papir og poleer deretter med tamiyas polishing compound så tipper jeg du blir fornøyd igjen..

Rent forebyggende kan det jo være lurt å ta vekk vinduene før lakk og lim arbeid inne i objekter. Har ikke prøvd maskering, men det er mulig at det også er en ide..Smile
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.