MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO-treff på Hønefoss i august
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO-treff på Hønefoss i august

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO-treff på Hønefoss i august
    Posted: 04 mai 2005 at 08:50

Invitasjon til FREMO-treff på Hønefoss 19 – 21 August 2005

 

Endring 27/7-05:
Treffet blir flyttet til et annet sted og en annen dato. Følg med på dette forumet!

FREMO-Norge inviterer igjen til FREMO-treff etter sommerferien, denne gangen på Hønefoss fra fredag 19. til søndag 21. august. Anledningen er MOROP-kongressen som arrangeres i området den påfølgende uken, og hvor MOROP-delegatene skal få mulighet til å delta på treffet på søndagen.

Treffet avholdes på Ringerike Videregående skole, Stangsgt. 9, Hønefoss, og arrangeres i nært samarbeid med komiteen for MOROP-kongressen.

Tema og epoke

Anlegget vi bygger på dette treffet tar utgangspunkt i deler Sørlandsbanen med  sidebaner. Noe av hensikten er å vise våre utenlandske gjester en modelljernbane med virkelig norsk forbilde. Arendal – Treungen-banen med kryssingen av Sørlandsbanen på Nelaug vil sannsynligvis være en del av dette, og deler av Ålgård-banen ut fra Ganddal blir vel også med. Så får vi se hvilke moduler vi har til rådighet når treffet nærmer seg.

Vi kommer til å fokusere på epoken 1965 – 1985, og ønsker at rullende materiell som brukes fortrinnsvis skal reflektere denne tidsperioden. Men vil nok også ha noe fleksibilitet i begge retninger. Av lok-materiell ønsker vi både damp, diesel og elektrisk.

Tidsramme for treffet

Treffet starter med opprigging av anlegget fredag ettermiddag klokken 16:00. Vi håper at alle som skal delta med moduler har mulighet til å komme så tidlig som mulig denne fredagen, slik at vi kan ha anlegget kjøreklart i løpet av kvelden.

Lørdag morgen starter vi klokken 09:00 med forberedelser til første kjøresesjon, og så får vi se hvor mange ”modelldager” vi klarer å gjennomføre fram til søndag klokken 14:00. Søndag formiddag blir avsatt til en kjøresesjon sammen med MOROP-delegater.

For deg som ikke har mulighet for å delta hele helga er det selvsagt mulighet for å bli med bare en av dagene (gjelder ikke moduler og materiell). Uansett vil vi gjerne at du melder deg på som angitt nedenfor.

Påmelding

Påmelding skjer direkte til Halvor Sannæs, AMJK på email halvors (a) c2i.net eller telefon 3702 4064 (privat). Fristen for påmelding av moduler og rullende materiell er satt til 30. juni 2005, mens påmelding for deltakere uten moduler og materiell må skje innen 5. august 2005.

Moduler og materiell

Ved påmelding av nye moduler må en målskisse vedlegges. Moduler som har vært brukt ved tidligere treff er sannsynligvis allerede registrert, så her trenger vi bare å få vite hvike moduler som kommer. Se for øvrig artikkelen på www.FREMO-Norge.org angående sjekk av moduler før treff. Det vil være viktig at modulene har et rimelig bra utseende, og god elektrisk og mekanisk funksjon. Moduler som kan skape problemer ved tilpasning og drift vil ikke bli tatt med på anlegget.

Vi er spesielt interessert i å få med flere kurve-moduler, og rette strekninger, og oppfordrer dere som bygger moduler til å gjøre de mest mulig ferdige før treffet.

Materiell som skal brukes må ha trådkobbel. Det er viktig at funksjonen til trådkobbelet er sjekket mot andre vogner før treffet, slik at vi kan unngå problemer. Faste vognstammer kan ha andre typer kobbel internt, men må ha trådkobbel på begge endene.

Alle lok må ha DCC-kompatibel dekoder.

Mat og overnatting

Som vanlig vil vi sørge for tørrmat og drikke under treffet. For å dekke dette vil vi kreve inn 100 kroner fra hver av deltakerne. I tillegg vil vi ha en felles bespisning på lørdagskvelden for de som ønsker. Denne må betales i tillegg.

Vi har et begrenset antall overnattingsplasser i lokalet, og her er det førstemann til mølla. Forøvrig finnes overnattingsmuligheter på:

-         Hønefoss Vandrerhjem og Camping, Ringeriksgt. 20

-         Quality Hotel Ringerrike, Kongensgt. 3

-         Grand Hotel Hønefoss, Stabells gt 8

Vi håper at så mange som mulig har mulighet til å ta turen denne helga i august. Vi har her en unik mulighet til å vise modelljernbaneinteresserte fra hele Europa hva vi driver med her i Norge.

Hilsen FREMO-Norge v/ Halvor Sannæs



Edited by halvors
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2005 at 08:37

Hei Halvor !

Hva med oss som IKKE bygger etter forbilder fra Sørlandsbanen ? Kan vi delta ??  Min modul er fri fantasi, men norske hus og miljø. Og det bygges hektisk f.t. i Fremoveien....Den ledige tomten er kjøpt opp av en snekker, som bygger bolighus...

Fremo-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2005 at 09:01

Hva med oss som IKKE bygger etter forbilder fra Sørlandsbanen ? Kan vi delta ??  Min modul er fri fantasi, men norske hus og miljø. Og det bygges hektisk f.t. i Fremoveien....Den ledige tomten er kjøpt opp av en snekker, som bygger bolighus...

Fremo-hilsen Tom Lynga

SELVSAGT!

Det er ikke meningen å ekskludere noen som bygger med annet forbilde. Vi vil forsøke å sette modulene inn i en sammenheng, og da er det greit å ha et tema. Men Sørlandsbanen går jo helt til Oslo, så Oslo Samvirkelag bør jo være med.

Jeg ser frem til at Fremoveien blir en del av anlegget.

Hilsen Halvor

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2005 at 17:53

Sørlandsbanen er i følge Jbv Hokksund-Kr.sand-Stavanger. Men Sørlandbanen var oppringelig Konsberg-Stavanger fra 1913.

Randsfjordbanen  Hokksund-Drammen

Drammensbanen Drammen-Oslo

Men i dagligtale sier man at Sørlandsbanen er Drammen-Stavanger, men i modellverden er mye tillatt

 

A matter of life and death
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2005 at 00:56
Da må det jo være lov til å stille med Flekkefjordbanen og et par BM89 samt skd220c??  Og en GX koffert
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2005 at 09:03

Men i dagligtale sier man at Sørlandsbanen er Drammen-Stavanger, men i modellverden er mye tillatt
Wickerman

For oss sørlendinger har alltid Sørlandsbanen begynt i Oslo. Det var dit toget gikk... (eh...går)

Da må det jo være lov til å stille med Flekkefjordbanen og et par BM89 samt skd220c??  Og en GX koffert

-SveinR

Det er klart! Har du noen egnede moduler? Kom gjerne med materiellet også, BM89 kommer nok uansett...

Hilsen Halvor

 

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2005 at 11:25

Nå har jeg desverre ikke noen egnede moduler ennå

Og Flikkeid som lett kunne settes på noen modulender for å bli fremo kamerat har desverre en tunnelprofil som tilhører smalsporenes venner(må jo være forbilde aktig)..  For å si det slikt, kjører en med en G4 vogn der så er det ikke mange preiser hoder som får plass mellom vogntak og tunnelltak

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3196& ;SearchTerms=flikkeid://

Der ser en selv at at åpningen ikke er særlig stor, BM89 er jo ikke akkurat noe som ruver i landskapet

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2005 at 13:24
Det betyr bare at det i praxis er en sidebane med restriksjoner på høyden... Putt på en Fremo endeplate og ta den med hvis Halvur er enig og modulen ellers stemmer med Fremo-normen.
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2005 at 15:45

Hei alle FREMO-venner!

Jeg vil minne om fristen for å melde på moduler til treffet i august. Jeg vil gjerne ha påmeldingene innen utgangen av denne uka...

Jeg har forøvrig ikke hørt fra så mange så langt, så jeg håper dere nå har klarert at dere blir med  .

Vi ser fram mot en fin helg med mye tog, og et hyggelig fellesskap. Velkommen til FREMO-treff!

Hilsen Halvor

 



Edited by halvors
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2005 at 17:20

Hei!

Blir det bare rot i systemet vist en kommer rett før og sier at en har med seg noe materiell?? Lurer nemlig på å stille vist det går slik jeg vil:) Og kommer da til å ta med iallefall en hjemmesnekra sak

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2005 at 09:10

Blir det bare rot i systemet vist en kommer rett før og sier at en har med seg noe materiell?? Lurer nemlig på å stille vist det går slik jeg vil:) Og kommer da til å ta med iallefall en hjemmesnekra sak

_________________
Mvh
-SveinR

Det går sikkert bra, men vi kan ikke da garantere at materiellet har en plass i trafikkspillet. Men fristen nå gjelder først og fremst moduler, slik at vi kan få planlagt selve anlegget.

Hilsen Halvor

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2005 at 06:23

Hei !

Jeg har hatt litt ferie, og ser at fristen er gått ut, men tillater meg likevel å melde meg på, så jeg har sendt en mail til Halvor om dette.

Og det ser ut til at jeg rekker å få modulen ferdig også

Fremo-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2005 at 08:56

Som dere sikkert har sett i en annen tråd så har treffet på Hønefoss blitt avlyst, og vi jobber nå med å finne en ny tid og sted for et treff, sannsynligvis på Kongsberg i september.

Følg med!

Hilsen
Halvor Sannæs
FREMO-Norge

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 14:08

Hei hei,

er det noko nytt om moglege datoar for treff i hausten 2005?

Helsing

Terje O 

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 18:28
Forhåpentligvis (dersom rette vedkommende er tilbake på jobb etter ferien) vil datoen bli satt i morgen.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 18:36
Så det opprinnelige treffet ble avlyst selv om MJF ville betale husleien?

Mvh Heine
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 20:18

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Så det opprinnelige treffet ble avlyst selv om MJF ville betale husleien?

Mvh Heine

Det tilbudet fra MjF kom vel først etter et styremøte noen dager etter at treffet opprinnelig ble kanselert, så det blir vel kanskje litt for dumt først å invitere, så kanselere og så invitere på nytt en uke senere?

Eirik

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 22:23
Det har du helt rett i. Forøvrig synes jeg det var litt rart at treffet ble avlyst hvis det bare var husleien det stod på. Etter hva jeg har hørt var den ikke akkurat svimlende høy. Men det er kanskje lettere å få med flere deltakere senere på høsten, og det er jo i så fall bra!

Mvh Heine
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 23:12

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det har du helt rett i. Forøvrig synes jeg det var litt rart at treffet ble avlyst hvis det bare var husleien det stod på. Etter hva jeg har hørt var den ikke akkurat svimlende høy. Men det er kanskje lettere å få med flere deltakere senere på høsten, og det er jo i så fall bra!

Mvh Heine

Om jeg husker korrekt var husleien (eller utgiften til å rengjøre lokalet var det vel om jeg har forstått helt korrekt) 2000,- Jeg vet ikke hvordan dette er i forhold til hva Fremo-gutta vanligvis betaler i leie for lokaler jeg?

Men det har kanskje litt med prinsippet og gjøre og - at man først blir lovet noe, og så blir løftet brutt. Da føler man kanskje ikke for å ha mer kontakt med det systemet?

Hørte forøvrig at det kun var 4 av de påmeldte til Morop som hadde krysset av for at et slikt arrangement var av interesse å se. Om det stemmer kan man egentlig begynne å lure litt på hva slags mennesker som kommer på dette morop-arrangementet...

Eirik

Eirik

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 09:18

Litt utfyllende info:

Da vi fikk melding om at MOROP-kongressen ikke kunne dekke kostnadene for lokalet, som forøvrig er høyere enn vi vanligvis betaler, var det så lite tid fram til datoren for treffet at vi valgte å avlyse og å søke etter en ny (senere) dato og et nytt sted.

Noen få dager etter kom så tilbudet fra MJF om å dekke kostnadene for lokalet dersom vi ville bruke det i den opprinnelig planlagte helgen. Men da hadde vi allerede "mistet" en uke av planleggingen slik at det ville bli tungt og hektisk å dra igang igjen. Dessuten er det selvsagt en faktor at det er dumt å "vingle" for mye med datoene, for det blir fort veldig forvirrende (melding var allerede gått ut på FREMO"s tyske terminside). Forøvrig var lokalet bare marginalt egnet til et slikt treff, siden det var begrensninger på overnatting og ikke noe kjøkkenmulighet.

Derfor har vi valgt å stille MJF"s tilbud i bero, og forsøke å få tak i det lokalet som vi kjenner fra i fjor, på et tidspunkt som nok passer de fleste bedre.

På den andre siden er vi glade for at styret i MJF kastet seg rundt og på svært kort til kom med tilbud om en løsning for oss.

Så håper vi fortsatt på ganske snart å få fram noe mer informasjon om dato og sted for treffet på Kongsberg.

Hilsen Halvor, FREMO-Norge

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.