MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lage egne decaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage egne decaler

Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage egne decaler
    Posted: 26 september 2011 at 18:28
I en tråd om Hydro tankvogner (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6497&SID=7b76a1a4-f848-7a458972-ec4e898e-dec71189&title=hydrotankvogner) har det oppstått en interessant diskusjon om bruk av egen printer og ark fra Blekkskriveren.no til å lage egne decaler.

Kan noen med erfaring gi en nærmere beskrivelse av hvilke design programmer de bruker, når de bruker hvite og blanke ark mm?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 19:37
Ved gjennomsyn av nettsiden til blekkskriveren.no ble jeg ikke helt sikker på hvilke ark som er dekalark på den siden - blir takknemlig om de som kan noe om temaet sier hvilke ark som er de riktige. :)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 20:40
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ved gjennomsyn av nettsiden til blekkskriveren.no ble jeg ikke helt sikker på hvilke ark som er dekalark på den siden - blir takknemlig om de som kan noe om temaet sier hvilke ark som er de riktige. :)

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 21:07
Originally posted by eika eika wrote:

Takk! Smile Men det er (fortsatt) slik at dekaler med hvitfarve fortsatt er problematiske å lage selv? Mener å huske en dialog (nei, ikke debatt, nei :P) der det kom frem at vanlige husholdningssskrivere ikke kunne skrive hvit.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 21:23
Jeg tror jeg kjenner til dette faget ganske godt siden jeg har laget dekaler for salg i over 10 år nå. Det mest kritiske er tykkelsen på arket, dernest kvaliteten på originalen til det du skal skrkve ut. jo bedre original, jo bedre resultat selv om det skal være smått. En annen ting de fleste glemmer er at blekk- og laserskrivere ikke skriver hvitt! det vil si at overflaten enten må være hvit eller at hele bakgrunnen må være hvit for så å skjære ut masken med en stødig hånd. en rund logo blir ofte ikke helt rund når man skjærer den ut med kniv...

Hvit tekst eller tall er med andre ord umulig hvis ikke skriveren kan skrive hvitt! det er det dessverre
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 23:31
Men det finnes eller mer korrekt det fantes skrivere som kunne det. Dessverre er disse gått ut av produksjon og båndene til disse følger snart etter.
Terje V.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 21:40
Selvfølgelig er det begrensninger, men også muligheter.
Jeg har planer om å omnummerere en del H-vogner, og i kveld laget jeg førstetrykket.
De må nå tørke før de fikseres, men i morgen eller i overmorgen kan forhåpentligvis den endelige dommen felles.
Så langt er det akseptabelt, og det kan jo nevnes at dette er en av de bedre påskriftene på Roco-Hbikks'ene.

Siden nyere H-vogner som oftest er inndelt i felter kan man tegne hele feltet og skrive det ut på dekalark med hvit bakgrunn.
Plateskilt-epoken bør også gå fint, men på trevogner med UIC-litra blir det verre.
Enda nyere H-vogner har som regel sort skrift rett på overflaten, og da kan man bruke dekalark med gjennomsiktig bakgrunn.

Jeg tegner "dekalene" i full størrelse (1:1) i AutoCad og eskporterer de til en punktgrafikk-fil som jeg fargelegger i Paint og importerer de til MS-Publisher.
I dette programmet kan man enkelt redusere størrelsen på "bildet" uten bildekvaliteten reduseres.
Herfra skrives det ut på en blekkskriver.

Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 21:52
Hbikks-dekalene ser veldig fine ut, Jon Einar!

Jeg synes kombinasjonen av Paint og Publisher høres litt arbeidssom ut. Å måtte gå veien om punktgrafikk for å få på farger ser jo ut til å fungere bra, men det er jo egentlig et unødvendig trinn dersom du har et vektortegneprogram. Kanskje du kan prøve Inkscape? Det er gratis og kan gjøre mye av det samme som Adobe Illustrator. Finnes både for Windows, Mac og Linux: http://inkscape.org/download/
Truls Slevigen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 21:16
Da er dekalene fiksert og montert, dekalene med hvit bakgrunn virker tykkere enn de med klar bakgrunn, men inne i et slikt felt gjør jo ikke det noe.
Proffe dekaler blir det jo ikke, men fullt akseptabelt.
Særlig når målet er å omnummerere en vogn.
Alternativet er som regel å prøve å retusjere det eksisterende, og det blir skjelden særlig lesbart.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2011 at 22:36
Akkurat i dette tilfellet kunne man også printet det på vanlig papir, siden man uansett må skjære presist rundt det røde. Jeg har laget mange røde godsvognskilt slik de var på 50- og 60-tallet på den måten.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.