MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vil bygge stasjon, trenger hjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vil bygge stasjon, trenger hjelp

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vil bygge stasjon, trenger hjelp
    Posted: 23 september 2011 at 17:32
Hei!

Jeg holder på å lage ett mj anlegg med en kamerat, og der vil en del av anlegget bestå av FREMOduler. Dette er hovedsaklig pga at jeg er intresert i FREMO og at de kan gjøre nytte for seg andre steder enn på loftet. Så kommer mine spørsmål.

1: hvor mange spor bør en stasjon ha om det skal være en del sidespor på den?
2: hvor stor bør den være? er det behov for endestasjon eller vanlig stasjon?
3: hvilken form for gods er det ønskelig at den skal ta i mot?
4: er det noen som har tips til bredde, bygging av ramme og lengde på modulene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 10:30
Så ut til at denne forsvant i det stille

Noen som kan komme med innspill?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 11:00

Jeg hadde håpet noen mer erfarne kunne svare, men som vanlig har jeg både skrivekløe og mening om det meste, så da får det stå til. Confused

Til 1:

En stasjon har som hovedregel minst to togspor slik at tog kan krysse. Hvor mange andre spor du har i tillegg til togsporene, er helt åpent. Det kan være fra 0 og oppover. Det avhenger av hva som skal betjenes av godskunder på stasjonen og hvordan lasting og lossing til disse ordnes. 

Til 2:

Hvor stor den bør være, spør du. Mener du hva man trenger på Fremo-treff i Norge? Jeg tror man trenger alle typer stasjoner, men en mellomstasjon (også kalt underveisstasjon) er jo alltid brukbar. Endestasjoner av skyggestasjonstypen finnes det vel en del av nå, og et par ekte små endestasjoner også: Thorshaug og Ålgård er de jeg kommer på i farten. En underveisstasjon kan også brukes som en endestasjon. Mange norske endestasjoner ble utformet som en underveisstasjon fordi man tenkte seg at banen skulle bygges videre. Hvis dette er din første stasjon, ville jeg nok begynt med en liten stasjon for å vinne erfaring.

Til 3:

Alle tenkelig former for gods er vel ønskelig, for variasjon er bare av det gode. Men man kan kanskje tenke litt i forhold til hva slags godsvogner som finnes på treff, slik at man ikke bygger noe som krever spesialvogner som få eller ingen har. Da må man i tilfelle stille med slike selv. Men alt som kan lastes i vanlige lukkede eller åpne vogner vil være uproblematisk. 

Til 4:

Størrelsen på modulene er delvis gitt av at standardbredden på endestykkene er 50 cm. Men på en stasjon vil det være slik at bare ytterendene trenger følge denne standarden, så i mellom kan du både gå opp og gå ned i bredde. For egen del tenker jeg om størrelsen på modulene at de må kunne fraktes med det transportmidlet du har tilgjengelig. Men mange bygger moduler på ca en meters lengde. De er lette å håndtere, men på en stasjon kan det blir mange skjøter av det.

Når det gjelder rammeløsning, så ville jeg sett litt på hva som allerede finnes, og snakket med byggeren om fordeler og ulemper med akkurat den måten å gjøre det på. Standard er vel likevel at det lages en ytterkasse i kryssfinér. Endestykkene må være av ca 13 mm kryssfinér på grunn av tilkoblingen til naboene slik at bolter passer i lengden og at endestykket er stabilt nok til at man kan dra til med mye kraft om nødvendig. (Der trøblet jeg selv med min første modul, som ble laget alt for veik til å begynne med.)

Bildet nedenfor viser en hybrid løsning på rammen. Endestykkene er 13 mm kryssfinér, den lave langsiden er av et parkettgulvbord, og på den siden som skal bli høy, er det lagt inn en planke jeg hadde liggende. Tror det er ca 22 x 96 mm (1"x4"). Denne skal senere kles med en 3 mm huntonittplate i riktig høyde. Derfor er lekta trukket litt inn for å gi plass til å legge en 3 mm plate utenpå.






Edited by ses - 26 september 2011 at 11:08
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.