El13 - Hvordan endre funksjonsutganger |
Post Reply |
Author | |
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 september 2011 at 19:30 |
Hei alle, jeg stilte det samme spørsmålet i en annen tråd igår, men tenkte nå at det kanskje er like godt å stille det i en egen.
Saken er at jeg igår kjøpte NMJ`s EL13 2124. Jeg kjøpte og monterte også en ESU lyddekoder v.4.0. Av forhandleren fikk jeg vite at med den aktuelle dekoderen virker lyden og topplyskasteren ut av esken, øvrige lys må programmeres. For en stund kjøpte jeg også Trainprogrammer fra RR&co i håp om å være rustet til å gjøre slike endringer selv, men selv etter lesning av bruksanvisninger for dekoderen, TP og på forskjellige fora blir jeg ikke klok på hva som er aux og F0 og F1 osv. Nedenfor vises et skjermbilde med de ulike mappene på dekoderen. Kan noen gi et tips om hvilke(n) mappe(r) man skal gå inn i og også hvilke verdier som skal settes hvor for å få lys i alle lyktene og førerhuset på EL 13? Hilsen Jørgen |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet ble ikke med... kanskje nå?
|
|
|
|
GeorgII
Post Options
Thanks(0)
|
Tar med ett skjermbilde til hvis det går... for å vise innholdet i de mappene jeg selv mistenker for å være aktuelle.
|
|
|
|
GeorgII
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen, her i huset strever man fortsatt med programmering av dekodere. Ved forsøk på å lese og programmere en annen dekoder kommer jeg så langt at jeg får lest ut alle verdier, men om jeg prøver å endre og skrive tilbake for jeg melding om at ingen dekoder er oppdaget. Det kommer lyder fra loket, men utover det skjer det ingenting.
Noen gode hoder der ute? Vennlig hilsen Jørgen |
|
|
|
GeorgII
Post Options
Thanks(0)
|
Hei dette blir en fin tråd der jeg snakker med meg selv. Jeg har nå funnet ut at programmeringen er uhyre følsom for smuss på skinner og hjul. En runde med Blå-Rens (2-propanol) gjorde at jeg kunne skrive til dekoderen. Det opprinnelige spørsmålet om programmering av loksound på NMJ El 13 står likevel fortsatt åpent.
Vennlig hilsen Jørgen |
|
|
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok ikke så mange her som bruker dette programmet.
ESU dekodere er mye enklere med EESU sin programerer. Det du gjør er jo å programere CV´r med pc-program. Da må du holde tunga rett i munnen. Mye papirarbeid med å holde rede på cv og bit Så koplekst som en om-mapping av lyd dekoder krever sin man når CV verdier brukes. Jeg hadde begynt med å lest ut verdiene på den gamle. Så tildels kopiert dette inn på den nye. Eller kjøp dekoder hos en levrandør som kan levere den ferdig programert. Hilsen Nils
|
|
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|
GeorgII
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Nils og takk for svar. Jeg er enig i alt du sier, men likevel skuffet over at det skal være så vanskelig. At man på tross av man har kjøpt "state of the art" verktøy til oppgaven må innfinne seg med inkompatilibitet dersom man velger den ene dekoderfabrikanten eller den andre. For meg er dette minst morsomme delen av hobbyen, jeg tilbringer nok tid foran Pc ellers og hverdagen består av å unngå tull og tøys av denne typen. Du har rett, men det er kjedelig.
Takk for svar, Jørgen |
|
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
TrainProgrammer fungerer helt greit den, men man må jo en en basis forståelse hva som lar seg programmere i en dekoder og hva CV er for noe.
Nå vet jeg ikke om dekoderen din har kabler eller 'plux'-stikk
F0 er alltid lys av/på på dekoderen og er normalt retningsavhengig.
På dekoderen betyr dette normalt at det kommer strøm 'ut av' den hvite ledning for frontlys og av den gule for lys i motsatt kjøreretning.
F1 er neste funksjonstast, fargen på ledningen her varierer fra fabrikat til fabrikat.
Om du kommer til Bergen, ta med loket så ser vi om vi får noe ut av det
Nils:
ESU-programmereren er sikkert veldig bra - om du kun har ESU dekodere
Edited by jhh61no - 24 september 2011 at 20:47 |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut for meg av skjermbildene som det kan være mal for ESU Loksound 3.5 du har fått opp i programmet ditt. Jeg har ikke erfaring med TrainProgrammer, men var inne på WEB-sidne ders uten å kunne verifiesere at de støtter ESU Loksound 4.0. 4.0 versjonen er vesentlig forskjellig fra 3.5 når det gjelder programmering av funksjonsmapping. Mens 3.5 versjonen bruker tradisjonelle CV-verdier fra 129 og et stykke oppover til denne mappingen, bruker 4. 0 såkalt index register for å kunne benytte langt flere CV-adresser enn tradisjonell dekodere. Når du skal mappe funskjonstastene til ulike porter eller funksjoner, må du først velge riktig register i CV 31 og 32. For alle funsjonstastene brukes verdien for CV 31 = 16, mens CV 32 varierer mellom verdiene 2 o3 alt etter hvilken funskjon du mapper. I tillegg brukes området CV=266 til 512 som kontrollverdi hvor det settes en byte sammensatt av de riktige bit-verdiene for de funskjonene du vil mappe til den bestemte tasten.
Å gjøre dette manuelt, er ganske brysomt. ESU's egen Lok programmer gjør dette på en uhyre elegant måte. Se skjermbilde nedenfor: Her kan du bare klikke med musa i kolonnene til høyre for den funksjonstasten du vil mappe. Da kommer det ned en rullegardinmeny der du velger den funksjonen eller utgangen du vil mappe til funksjonstasten. Jeg pleier å være i Modelljernbaneverket på Sandnes (hver torsdag kveld fra 18:00 - 22:00), så er du i nærheten der, kan vi prøve å hjelpe deg.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Sikkert riktig at det er v3.5.
TP kan imidlertid importerer fra JMRI/DecoderPro. Send meg en PM med mailadresse for de som ønsker v4.0 inn i TP
|
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
lklende
Fremo og MjF medlem Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da kan det jo nevnes at JMRI/Decoderpro versjon 2.12 eller senere jo også er et godt alternativ for programmering av ESU 4.0, men fungerer JMRI med samme grensesnittboks mellom PC og digitalstyringssentral som det TrainController bruker?
|
|
jhh61no
Post Options
Thanks(0)
|
Hei "Iklende" Grensesnittet er tilsvarende det Jørgen allerede har vist. TP kan som nevnt importere dekoderdefinisjonene fra DecoderProEdited by jhh61no - 25 september 2011 at 18:50 |
|
Jarle H Hansen
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |