MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Warley Model Railway Exhibition 2011
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Warley Model Railway Exhibition 2011

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Warley Model Railway Exhibition 2011
    Posted: 20 september 2011 at 02:00
Så er flybilletter til Birmingham helgen 19-20 november bestilt og hotell likedan.
NEC-senteret hvor messen arrangeres ligger tydeligvis like ved flyplassen og hotellet samme sted. Praktisk!
 
 
Dette skal jo være Englands største mj-messe. Er det noen andre som har tenkt seg bortover?
 
Petter
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 20:36
Ja, så ble det britisk messe igjen. En knallhard dag, begynte kl 9 og var ferdig for en time siden. Fantastisk messe med 200 utstillere hvorav 85 av dem anlegg. Men alt for mange mennesker, skulle tro det var halve London som veltet ut av togene her i morges. Mye flott å se i alle skalaer og med forbilder fra hele verden omtrent. N-skala er virkelig stort her borte etter antall anlegg å dømme og både GF og Dapol pøser på med stadig finere og bedre modeller. En morsom ting er at T-skala er begynt å vokse, nå kommer både britiske (HST og Deltic) og tyske (ICE-3) i denne nye skalaen. I OO/HO og større er det DCC og lyd på nesten alle anlegg og smussing ser ut til å være et must. Antall forhandlere av mj, verktøy og annet utstyr er enormt og kredittkortet fikk bein å gå på. Dessverre er det så mye folk at det ofte kan være vanskelig å komme til å få se det en ønsker men smører en seg med tålmodighet går det som oftest bra. Og blir man stresset er det godt øl å få kjøpt når en skal roe seg ned.
Nå er kvelden kommet og jeg slapper av med et par kalde på hotellet før en bedre middag i hotellets restaurant og så er det på an igjen i morgen tidlig.

Hilsen Petter
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 23:44
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Ja, så ble det britisk messe igjen. En knallhard dag, begynte kl 9 og var ferdig for en time siden. Fantastisk messe med 200 utstillere hvorav 85 av dem anlegg. Men alt for mange mennesker, skulle tro det var halve London som veltet ut av togene her i morges. Mye flott å se i alle skalaer og med forbilder fra hele verden omtrent. N-skala er virkelig stort her borte etter antall anlegg å dømme og både GF og Dapol pøser på med stadig finere og bedre modeller. En morsom ting er at T-skala er begynt å vokse, nå kommer både britiske (HST og Deltic) og tyske (ICE-3) i denne nye skalaen. I OO/HO og større er det DCC og lyd på nesten alle anlegg og smussing ser ut til å være et must. Antall forhandlere av mj, verktøy og annet utstyr er enormt og kredittkortet fikk bein å gå på. Dessverre er det så mye folk at det ofte kan være vanskelig å komme til å få se det en ønsker men smører en seg med tålmodighet går det som oftest bra.


Det rare er at gamlekara i England sutrer noe fryktelig over at MJ-hobbyen ligger på sotteseng.
Høres ikke sånn ut på din beskrivelse!
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 00:00
Nei, det ser ikke sånn ut her.

Petter
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 10:15
Hei Petter
 
Takk for rapporten så langt. Håper du også legger ut noen bilder fra messa. Jeg skulle gjerne ha vært der, men det er ikke alltid at tiden strekker til ... Wink
 
Det blir nok en tur for meg neste år til Warley eller en messe for 16mm Narrow Gauge Modellers.
 
Jeg har startet litt forsiktig med hagejernbane her hjemme, og engelskmennene er jo store på dette med livesteam i sine relativt sett små bakhager. De har jo også et ganske gunstig klima i forhold til oss her på berget.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 14:16
Heisann.
Har hørt en del om denne messa - jeg lurer på om det ikke var Per Ivar / Hobbytrain som først fortalte meg om den for lenge siden. Siden man er belemret med tendenser til å like engelske jernbaner generelt så hadde det vært skikkelig gøy å være der en gang - helgen før var det stor bilmesse der også  - så det er fort gjort å bruke 14 dager på gutteting i området...Men for  å unngå tvungen megling på familievernkontoret i Øvre Eiker så var det nok lurt å holde seg hjemme denne gangen.Det er nok en riktig betraktning at det ofte er fullt på disse store messene i England, og mitt tips er å besøke en av de mindre / lokale messene - lettere å se og lettere å prate hvis dere forstår, så får man heller bære over med at man da ikke får med seg alt som er å se på en større messe som f.eks noe i retning av Annual Gala Meeting - treff osv. Jeg var selv på en lokal 0 - skalamesse i Keighley i høst, skikkelig artig og lett å bruke en hel dag selv om man selv er mer opptatt av hagejernbane. Og ikke minst er det artig å komme i kontakt med eierne av anleggene - noe som er mye lettere på små messer uten alt for mye besøk. Når det gjelder 16mm - treff så er nok en open day på et anlegg kombinert med en mindre messe det artigste, jeg nevner kort Elsecar Heritage center i slutten september + Llanfair i månedsskiftet august/september som gode alternativer til AGM rundt påsketider. Largescale North + Kew Bridge er også hyggelige treff, men med mindre utvalg av både anlegg og forhandlere. Llanfair ligger like ved Welshpool og mellom her går det jo en hyggelig smalsporbane som også har sin steamgala samme helg som 16mm - treffet. Fellestur neste høst kanskje?
krsven
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 20:16
Har nå tilbrakt en dag til på messen her Birmingham og i dag var det ikke på langt nær så mange folk. Faktisk var det i perioder ganske romslig og ikke noe problem å snakke med utstillerne. Det var morsomt å se at det var både dansk og svensk anlegg utstilt.

Messeområdet her i Birmingham ligger suverent til, vegg i vegg med flyplass og jernbanestasjon. SAS flyr hit via København og der er mange hoteller her. Det jeg bor på ligger ca 100 meter fra flyterminalen hvor det også går gratis kabelbane (Air Rail) til jernbanestasjonen og messeområdet. Fra jernbanestasjonen til sentrum av byen tar ca 10 min med toget, det går hver 1/2 time og koster ca £4 t/r. Toget bringer en til gågate og handleområde, da jeg var der på fredag var der tysk julemarked i hele gågaten og på torget og stor stemning. Med andre ord et ideelt sted for de som ikke orker å gå på mj-messe hele dagen. På messeområdet (National Exhibition Center) er der forresten en svær motorsykkelutstilling hele denne uken også.

Litt handling ble det i dag også og så blir det vel en tur til byen i morgen før flyet går hjem i morgen kveld. Fant en stor hobbybutikk / bokhandel med to etasjer med alt hva en kan tenke seg av fly- og togbøker inne i sentrum.

Når jeg tenker på det så kunne jeg faktisk tatt en dagstur hit. Med ankomst kl 1100 og avreise 1900 (lokal tid) hadde man hatt god til å besøke messen siden den ligger så og si på flyplassen.

Bilder får dere vente på til jeg kommer hjem og får sortert dem.

Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.