MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Søylebormaskin, forslag til produsent.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Søylebormaskin, forslag til produsent.

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Søylebormaskin, forslag til produsent.
    Posted: 10 september 2011 at 12:02
Jeg begynner og tenke på selvbygging i ekstremt format snart

Så jeg må kjøpe meg en benkbormaskin/fres. Jeg vet mange har denne fra proxxson:


Men hva er folks meninger angående krefter og presisjon. 

Er den kraftig nok?

Har noen forslag til andre produsenter av sånt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 13:55
Hei.

Du kunne nok kjørt på med litt kraftigere ja! Godt å ha noe i bakhånd når det blir for "extremt" for
å si det sånn. Sjekk ut denne:

http://moeco.no/subdet25.htm

God helg!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 16:33
Nei Nei! Disse er ikke presise i det hele tatt! Vet av erfaring, hadde den på jobb, en pest og en plage!

Men har har man noe:
(X0)

Litt mer kraft en den fra proxxson.

Med kordinatbord så blir det ca 4000. Ikke så ille...

Men noe sånt hadde gjort seg egentlig:


Men til 1775 pund, tviler, strekt!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 16:46
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Jeg begynner og tenke på selvbygging i ekstremt format snart
Så jeg må kjøpe meg en benkbormaskin/fres. Jeg vet mange har denne fra proxxson:
Men hva er folks meninger angående krefter og presisjon. 
Er den kraftig nok?
Har noen forslag til andre produsenter av sånt.


Kommer helt an på hva du skal benytte den til.

Jeg vil si at maksimum kapasitet på den maskina er 3mm i messing.

Men den har en ganske bra spindelhastighet (opptil 8500 rpm) som gjør at den er godt egnet til svært tynne bor.

Og prøv for all del ikke å benytte den som en presse...

Den kan heller ikke benyttes som fres siden kulelagrene ikke er dimensjonert for sidebelastning.

Edited by Håvard H - 10 september 2011 at 16:47
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 21:49
Originally posted by helleland helleland wrote:

Hei.Du kunne nok kjørt på med litt kraftigere ja! Godt å ha noe i bakhånd når det blir for "extremt" forå si det sånn. Sjekk ut denne:



Disse maskinene borer "høl" dvs med kast i akselen. Har ikke truffet på noen av disse som kan anvendes til tynne bor med presisjon. Har to stykker av den slags, en er nesten god nok, men bare nesten, den andre borer som sagt "høl". Proxxon er 10 ganger bedre, men har sine begrensninger i bordimensjon som Håvard skriver.

Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Men har har man noe:
http://www.rc-machines.com/index.php?navi_1=product&navi_product_1=all_products&navi_product_2=14(X0)

Men noe sånt hadde gjort seg egentlig:
http://www.cowells.com/vmm.htm


Det første er å skyte spurv med kanon og den siste er en fres som er totalt uegnet til å bore hull.
Sats på Proxxon, den holder til bygging i H0 og mindre.


Terje V.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 00:06
her skal det satses tung på 0! Så trenger litt med styrke!

Og i 2 år framover har jeg tilgangen på en heftig maskinpark på skolen.

Men bet blir nok den Fra RC. 

Men er ikke helt enig i det at en fres er uegnet til og bore med. Etter min mening så fungerer freser mye bedre til boring med veldig små bor. Presisjonen man får ut er ihvertfall mye bedre.

Og den jeg liket til fra RC-Machines er ikke stor, akkurat. Litt større en proxxon.

Og den er den er det mulig og frese med!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 00:31
Originally posted by TeVe TeVe wrote:



Disse maskinene borer "høl" dvs med kast i akselen. Har ikke truffet på noen av disse som kan anvendes til tynne bor med presisjon. Har to stykker av den slags, en er nesten god nok, men bare nesten, den andre borer som sagt "høl". Proxxon er 10 ganger bedre, men har sine begrensninger i bordimensjon som Håvard skriver.

Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Men har har man noe:
http://www.rc-machines.com/index.php?navi_1=product&navi_product_1=all_products&navi_product_2=14(X0)

Men noe sånt hadde gjort seg egentlig:
http://www.cowells.com/vmm.htm


Det første er å skyte spurv med kanon og den siste er en fres som er totalt uegnet til å bore hull.
Sats på Proxxon, den holder til bygging i H0 og mindre.




Hvis jeg forstår Øystein rett er det X0én han tenker på. Det ser ut som en kombi drill/fres som kan passe til 0-skala arbeider.

5000 RPM er ganske hyggelig turtall, og den har senkearm som gjør den egnet til boring.

Den ser mer tvilsom ut til fresing. Den runde søyla virker i tynneste laget for fresing, og jeg ser heller ikke noe sveivehjul for finmating.

Cowells fresen påstår produsenten at egner seg til boring, men på med kun finmatings sveivehjul virker den litt upraktisk til annet enn fresing. Men det er jo ikke noe i veien for å bore hull med en fres. Fresing med bormaskin er derimot ikke noe å satse på. Har sagt det før, men det skader ikke å gjenta siden man kan ødelegge en bormaskin ved å bruke den som fres.

Men nå er det mye maskinprat her, er det ikke noen som kan vise noe de har laget på fres eller dreiebenk?

Selv driver jeg å lærer meg dreiing, det er mye prøving og feiling og mange opp og nedturer. Men jeg håper å kunne ha et ferdig svinghjul i løpet av helga. Ikke mye å skryte av, men mange nyttige erfaringer å hente selv på en såpass triviell jobb.

Edited by Håvard H - 11 september 2011 at 00:32
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 01:00
De små Proxxon' som det henvises til er bormaskiner og intet annet. Til det er de godt egnet for mj. Fresing er noe helt annet og krever en mye tyngre og stivere maskin og da er feks SIEG X0 og X1 ok. Men for en som starter vil jeg si: anskaff Proxxon og bygg. Fresing er en helt annen lærekurve, been there done that.
Om man ønsker å korte ned lærekurven for fresing så ta et abonnement på "Model Engineering Workshop" (link her) og kjøp feks et par av bøkene om freser og fresteknikk i serien "Workshop Practice Series" som man kan kjøpe her Tilbudet er ofte kjøp 3 for pris av 2. Rimelige og leseverdige bøker. Anbefales for å lære seg verkstedteknikk.
Terje V.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 10:39
Jeg går likså godt på skole for og lære meg dette. 

Og som du kanskje vet Terje så er jeg 16 år. Så de pengene jeg har må brukes fornuftig. Så og kjøpe en Proxxon, for og så må kjøpe noe annet 2-3 år senere er veldig uøkonomisk. Og satt og regnet på det i går, det blir nok en bestilling på ca 5500-6000.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 13:04
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Jeg går likså godt på skole for og lære meg dette. 
Og som du kanskje vet Terje så er jeg 16 år. Så de pengene jeg har må brukes fornuftig. Så og kjøpe en Proxxon, for og så må kjøpe noe annet 2-3 år senere er veldig uøkonomisk. Og satt og regnet på det i går, det blir nok en bestilling på ca 5500-6000.


Husk Øystein, ikke alle her er 16 år og skoleelev. De fleste er ferdig med utdannelse for lengst og selv om de har drevet med mj lenge har de ikke anskaffet slikt utstyr. Råd som gis her i forumet er ofte generelle og beregnet på alle lesere selv om de gis som svar til en enkelt person som spør for sitt behov.

Jeg har tyngre utstyr så det holder, men vurderer å anskaffe en liten Proxxon for å ha direkt på arbeidsbenken til de helt små hull i tynnere materialer. Etter min mening er det bedre med flere lett tilgjengelige maskiner enn kombimaskiner som kanskje også må stilles om. Det er så delig å bare kunne gå bort til maskiner klar for å gjøre det man vil og så tilbake til arbeisplassen. Ennå greiere om den står på eller rett ved siden av den. Og nettopp hull er det man oftest skal gjøre, fresing mye skjeldnere.

Edited by TeVe - 11 september 2011 at 13:05
Terje V.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 15:04
Du hadde jeg hatt pengene og plassen så skulle jeg kjøpt denne:


Ser kansje ut som galskap, men har brukt en sånnen, og den er stabil som bare det. Fin gange og.

Så på X1. Virker mer egnet til fresing. Trur jeg går for den når tiden kommer.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 15:35
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

De små Proxxon' som det henvises til er bormaskiner og intet annet. Til det er de godt egnet for mj. Fresing er noe helt annet og krever en mye tyngre og stivere maskin og da er feks SIEG X0 og X1 ok. Men for en som starter vil jeg si: anskaff Proxxon og bygg. Fresing er en helt annen lærekurve, been there done that.


Dreiing kan ha en ganske lei læringskurve det også.
I dag hadde jeg en seriøs hendelse med et avstikkingsstål. Stålet hugde seg plutselig fast med det resultatet at mitt fine, nesten ferdige svingjul ble ødelagt. Men verst av alt, tverrsleiden fikk en alvorlig knekk:



Det er et eller annet jeg katastrofalt feil med avstikking, tror jeg trnger noen privattimer med noen som vet hva han holder på med...
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 17:30
Er Stålet i nøyaktig høyde med senter? Ellers så kan det hogge seg kraftig inn.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 18:07
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Er Stålet i nøyaktig høyde med senter? Ellers så kan det hogge seg kraftig inn.


Yepp, probleme var *alt* for høy hastighet. Vet virkelig ikke hva jeg tenkte på da jeg kjørte med 1500 RPM... 200 er mer på sin plass sier mine eksperter.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 18:46
Anbefaler denne:


Her står alt du trenger og vite om hastigheter, diameter for gjenging og what not!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 23:26
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Anbefaler denne:
Her står alt du trenger og vite om hastigheter, diameter for gjenging og what not!


Bøker er bra, spesielt for å finne ut hvordan ting skal gjøres *før* man setter igang.

Men når noe har gått åt skogen er det få ting som slår et godt diskusjonsforum. "Home Model Engine Machinist" er et trolig bra diskusjonsforum for folk som driver med maskinering på hobbybasis.

Mange dyktige folk der som svarer kjapt som bare det.
Sjekk mine to tråder, og legg merke til klokkeslettene!


http://www.homemodelenginemachinist.com/index.php?topic=15704.0

http://www.homemodelenginemachinist.com/index.php?topic=15705.0
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 23:36
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Dreiing kan ha en ganske lei læringskurve det også. .....

Det er et eller annet jeg katastrofalt feil med avstikking, tror jeg trnger noen privattimer med noen som vet hva han holder på med...

Avstikking på dreiebeneken kan være kinkige saker, rettvinklet og senterhøyde er første bud, deretter må hastighet og mating stemme i forhold til emnet om det skal bli bra.

Jeg har gjort mine tabber så det holder, men å knekke tverrsleiden, det har jeg tilgode å gjøre. Å rive av dreie og freseskjær derimot det er alle nybegynneres mareritt. Slike må kjøpes inn engros den første tiden.
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 23:44
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Du hadde jeg hatt pengene og plassen så skulle jeg kjøpt denne:
[URL=http:...lenke


Spesifikasjonene på denne går nok mer mot Model Engineering enn mot modeller i spor null.
Borkapasitet Ø40     
Fresekapasitet Pinnfres Ø20mm dybde 10 mm
Planfres Ø80mm dybde 2 mm
Morse kon MK 4     
Motorefekt 50 hz 2,2/2,6 kW     
Spindelhastigheter 8 stk 90-1500     
Vekt 720 kg     

Ikke minst vekten forbyr hjemmebruk. I garasjen ja, men å få en slik ned i kjelleren ville neimen ikke jeg prøve meg på.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.