MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Høyde mellom spor der det bygges i høyden
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Høyde mellom spor der det bygges i høyden

 Post Reply Post Reply
Author
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Høyde mellom spor der det bygges i høyden
    Posted: 05 september 2011 at 21:17
Som nybegynner lurer jeg på hva som er minimum høyde der et spor går over et annet, enten parallelt eller et spor som krysser et annet i tunnell under. Jeg gjorde et regnestykke selv på hvor mye som bygges og satte i utgangspunktet 12 cm som minimum mellom to nivå. Jeg bygger skinner på 5 mm finerplater og sånn skumgummigreie for å legge skinner på oppå finerplatene.

12 cm er et tall jeg har satt med go'mål siden det verste som kan skje er at noe blir for lavt. På et par kritiske punkter ser jeg at jeg sliter med å nå denne (i mitt hode) sikre nivåforskjell (pga for kort strekning til med ca 8% stigning å nå neste nivå) og jeg lurer på om 10 cm regnes som for lite.

Skala er H0. Jeg har regnet forskjellen i høyden inkludert finerunderlag med skumgreie og skinner, så tallet gjelder hele skinnegang med underlag og helt opp til undersiden av finerplaten nederst på skinneopplegget over.

Jeg har tørrmålt med de tog og vogner jeg har men vil være sikker og var generelt interessert i om det fins en standard tommelfingerregel på dette.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 23:10
En GC Rc2 med pantografene halv-vegs oppe (eller trykket ned, om du vil Wink) plassert på en Märklin C-skinne bygger ca 75 mm inkl skinna. Dvs fra overkant finér til under det som måtte komme over over.
Märklin C-skinna bygger ca 10 mm ...
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 12:15
Det er egentlig bare å måle. Ta det høyeste materiellet du har eller vil komme til å bruke, legg til for skinnetykkelse, sporunderlag og det som måtte bære under der igjen. Da har du generelt minimum. Men man kan også tyne det lavere ved om nødvendig og hvis kryssingen skjer uten at nedre spor skal være synlig. Da kan man redusere sporunderlag og bæring under der igjen til et minimum, avhengig av lengden på "broa". Over en kortere strekning holder det med skinne og en 3 mm finérplate. Om man bruker kontaktledning (KL) eller strømavtagere fullt oppslått uten KL så vil det bygge i høyden. Men generelt regner man vel 10 cm som romslig minimum i H0. Bruker man kun damp eller diesel, kan man vel gå ned til 8 cm også. 
Svein S
Back to Top
oystemo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 august 2011
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oystemo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 12:53
Jeg testet akkurat det der, og med pantografene oppe var det romslig på 10 cm mellom skinnetopper. Men jeg brukte, som ses skriver, bare en tynn plate på 2-3 mm som underlag. Jeg har en tilsvarende problemstilling på mitt anlegg, men greide å tyne det ned til 5 % stigning. Selv det er vel egentlig i overkant.
Back to Top
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 18:19
Se der ja! mange poenger å ta med seg av svarene der. For tida har jeg ikke lok med pantograf men det kommer jo senere, så bare å huske på den høyden det krever er jo viktig og noe jeg ikke hadde tenkt på før jeg posta. Åvtyne ned høyden ved å ta inn på underlaget på noen kritiske cm av skinnestrekningen var også kanontips for meg som jo holder på med mitt første anlegg.

Takk for bidrag! Nå fikk jeg løst det lille problemet mitt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.