MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 15 ombyggingssett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 15 ombyggingssett

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 15 ombyggingssett
    Posted: 04 september 2011 at 13:43
Jeg sysler med noen planer om å lage ombyggingssett til el 15 fra a.c.m.e loket cfr 060 ea.
Dette er et meget godt utgangspunkt for å få seg en El15 både i mtas/NSB-versjoner og HectorRail.

Prisen på loket er også mye hyggeligere enn NMJ´s Superline-versjoner, og et ombyggingssett vil kun bestå av noen få deler. Ploger og pantografer kan fås via roco og jeco, og det skal visstnok være lyder å få tak i. Dette rumenske loket er nemlig utviklet av ASEA på samme basis som El15.
 
Hvis noen kunne skaffe lokene til Norge, vil man lett kunne få seg en el 15 på hobbyanlegget.

Spørsmålet er om noen er interessert i er slikt ombyggingssett? Lokene er dessverre vanskelig å få tak i da de første modellene kom i 2009 og er laget i små opplag.

Noen linker:



Send meg en pm dersom du er interessert, så skal jeg gi beskjed om prosjektet blir realisert. Skal ikke love noe om når, men jeg har allerede originale tegninger av el 15 og har kartlagt hvilke forskjeller det er på den rumenske versjonen så det er ikke urealistisk.

Edited by Pelle - 04 september 2011 at 13:52
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 15:25
Hei Pelle

Den "store" forskjellen ligger vel i front/hjørnepartiet om jeg ikke husker helt galt. Det vil bety ombygging av lokkassen.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 16:12
Hjørnevinduene må tettes, mens sidevidnuene må utvides litt framover og  de skal ende i en skrå. Det virker også som fronten er helt rett på utgangspunktet, mens El 15 har en helnng på frontens øverste halvdel. Frontlyktene er også forskjellige, så alt i alt er det er det en del å gjøre på frontpartiet, avhengig selvsagt av hvor viktig det er med forbildelikheten. Det mangler også noen ventilatoråpninger på siden av strømavtagerne.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 10:59
Så å lage en avstøpning av frontene er da det enkleste å gjøre?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 14:51
Jeg mener at NMJ lanserte samme lokmodell for ca. 1 år siden sammen med østeuropeeiske passasjervogner? Nå ser jeg imidlertid at loket er "forsvunnet i det stille". Kanskje det ble for mye med en slik dobbeltlansering - eller kanskje var dette et fellesprosjekt?
Det er nærliggende å tro at NMJ hadde planer om en slik formendring for også å lave de norske lokene? De har jo underlagsmateriell fra SuperLine-serien.
 
Forøvrig ble de 10 første rumenske lokene produsert i Sverige. De hadde/har kun en topplykt.
Dette er også en tallrik lokserie med > 1100 eksemplarer produsert i Romania - også for andre østblokkland.
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 17:59
Planene mine er å lage en etseplate til fronter og ventilasjonsluker. Topplyktene er vel da eneste utfordring slik jeg ser det. Mulig en kan lage støpeform av alt dette, men da er igjen vinduer utfordringen...

En detalj man kanskje må leve med, er tankene mellom boggiene som ikke er helt likt forbildet. Det kommer en modell i 2012 som er av leveranseutførelse. Den er trolig mer identisk, i hvertfall med korrekte pantografer.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2011 at 18:03
I dag ankom loket endelig det lokale postkontoret. Det er bare å konstatere at likheten er uslåelig! Morsomt er det også at det fulgte med en ESU Loksound dekoder. Hvis jeg velger Hectorrail-varianten er pantografene også temmelig identiske. Entechar pantografer til ofotbane-versjonen.
CFR 060 hadde også de gamle pantografene, og de første El 15 hadde ikke ventilasjonsluker på taket
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2011 at 18:15
Dette blir gøySmile Hold oss oppdatert med framgangen.
 
Litt avsporing: Men finnes det flere slike ombygginger som kan være aktuelle for å få norske modeller?
El1 av E71 går kanskje, Dm3 til El12 osv?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2011 at 20:59
Dm3 til el12 er jo intrressant. håper noen tar tak i dette! El 1 er det ikke mye likhet i, og e71 er det vel ikke så lett å få tak i.. rocos modell hadde uansett et merkelig oppheng i snuten og var bevegelig, mens el 1 hadde stiv vognkasse. jeg har tegnet en etsetegning til el1 og fått tak i hjul og blindaksel, men hvordan motor og drivverk skal konstrueres vet jeg ennå ikke. mulig jeg tar opp igjen dette prosjektet etter at vi har levert el 5 som har noe av det samme drivverkopplegget.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2011 at 21:59
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Dm3 til el12 er jo intrressant. håper noen tar tak i dette!
 
El 12 har vært i mitt hode lenge!
Orginal SJ Dm og NSB El 12 er nærmest helt identiske.
Etterhvert ble de ombygget og forskjellige i flere detaljer.
 
Det er 3 muligheter:
- Kjøpe UGJ lokkasser fra lokstallen og ordne et drivverk (Roco DM3 eller en av alle messing byggesett som har blitt levert i Sverige)
- Vente på at Roco får satt SJ Dm med orginale store lykter og dørplassering i produksjon
- Vente på at Roco lager El 12 i leveringsutførelse (dette er jeg rimelig sikker på vil skje!)
 
El 15:
jeg er opptatt av at alle detaljer skal stemme og være så identisk som mulig, men ved å bare endre lyktene, noen detaljer på taket og omlakkere tror jeg de fleste ikke vil se feilen i frontene. Ved å erstatte hele fronten med ny i messing, er det stor mulighet for at skjøten mot plastkassa ikke blir perfekt og mer skjemmende. Bare et forslag......................


Edited by Asgeir - 16 september 2011 at 22:07
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2011 at 10:10
Jeg skal i hvert fall bygge om mitt eget Lok til el 15, så får vi se utifra det hvordan det blir med skjøtene. Har også vurdert å skjære bort hele frontpartiet i plastkassa og bygge en ny ramme i messing. Med f.eks saga i cool tool får man da rette vinkler når man skjærer ut. vi får se hva det blir til.

Så er det hvilken versjon folket ønsker, da. Utifra bilder jeg har sett er det 3 hovedforskjeller:
-leveranseutførelse med hele håndtak i front og 3 lykter nede. gamle pantografer, norrlandsplog og uten ekstra ventilasjonsluker, automatkobbel
- modernisert versjon med større vindusviskere og dermed brutte håndtak. Ellers som over, men med ventilasjonsluker
- hectorrail med en stor og en vanlig lykt nede, rc-ploger, nye pantografer (eller en kombinasjon av gamle og nye) og litt ekstra detaljer på taket.

Hvilken versjon ville dere hatt på anlegget?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2011 at 22:40
En ny idé dukket opp i dag. Fronten er til forveksling lik El 14..

Det må gjøres modifikasjoner også på denne selv om fronten er temmelig "ferdig". Spørsmålet er om jeg tør å ofre en Lima El 14 til prosjektet, og om det går an å ta en støp av hele vognkassa. Så vidt jeg har fått med meg er det vanskelig å støpe vinduer med klart glass. Hvordan kan man da løse det med vinduene i fronten? De fleste andre delene skal kunne gjenbrukes fra originalen.

Noen som har liggende eller kan ta avstøp av to el 14-fronter som jeg kan bruke som utgangspunkt, eller må jeg sage opp den jeg har liggende..?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2011 at 09:54
For et par år siden lagde jeg en vognkasse basert på frontene til El 14. Solgte denne på QXL for et år siden..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2011 at 11:20
Å bruke den du har liggende burde ikke være et så stort tap, det er jo en eldre Lima EL14 typeSmile.
Og bruker du den fronten så har du jo vinduene klare:)
 
For byggeren sin del så hadde det jo vært det beste om hele EL15 fronten var som en del, og noe man kjøpte ferdig.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2012 at 21:51
På jakt etter en eldre tråd om El 14 dukket denne opp igjen.
 
Dette prosjektet er meget interessant og spennende og jeg lurer på om det har skjedd noe på El 15-fronten (bokstavlig talt...Wink)?
Mvh

Rune H
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 09:16
Jeg har mange prosjekter på gang akkurat nå så denne har ligget i skuffen en stund. håper på å få satt i gang dette igjen snart.. Har ikke sjekket om lokene fremdeles er å få tak i..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2017 at 22:56
Hej

Hur går det med ombyggnaden av ditt lok till El15?
Har samma funderingar som du och väntar just nu på att ACME skall ta upp produktionen igen av class 060.

Såg att http://messingmodeller.no/produkt/5-304-ombyggingssett-el-15/ har en etsplåt med diverse detaljer för att bygga sig ett El15.

/Peter
Peter
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2020 at 12:27
Nå har A.C.M.E visstnok kommet med en ny serie 060-lok. Jeg holder på å tegne nye fronter som vil bli tilbudt som 3D-printede deler som kan limes på en 060-modell. Noen som er interessert i slikt?

Modellbahn Kramm

Edited by Pelle - 21 januar 2020 at 12:31
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2020 at 16:59
Jeg kan være interessert!
 
Vi får håpe på at ACME leverer 060-loket?
En runde til modellbaneforhandlere i Bucuresti i 2018, sa at ACME hadde lovet nyopplag av den tidligere modellen - men intet er kommet.  Det hadde vært greit om de svenskproduserte 060-lokene hadde stått som modell. Seinere var det endringer, blant annet firkantede vinduer på siden av loket.
- Er det moderne versjon som kommer (med firkantede vinduer) eller er det den med runde sidevinduer?
Det ser ut som ACME planlegger en Epoke 5-utgave. Hvis de gjør det, må vel hele lok-kassen lages på nytt?


Edited by Kjell H. - 22 januar 2020 at 10:34
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2020 at 21:08
Ja! 
https://www.facebook.com/togrommetside/
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2020 at 22:23
Ja veldig gjerne Pelle! :-)

Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2020 at 08:04
060 loket ligger hvertfall på framme på nettsiden til ACME.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
orwold View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orwold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2020 at 18:37
Lokkene har kommet. Hentet nettopp to for ev ombygging til El 15.Messingsett også på byggebordet. Modellen har runde sidevinduer. Flotte spør du meg. Gledes til forsøket.
orw
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2020 at 23:07
Nu har jag beställt ett lok.
Missade både hos Lippe och Menzels, men hittade ett i Rumänien. http://www.minimodel.eu/products/view/534 det finns några kvar fortfarande.

Någon som har eller vet om ritningar till El15 går att få tag på?

/Peter
Peter
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2020 at 10:08
Originally posted by T43 T43 wrote:

Nu har jag beställt ett lok.
Missade både hos Lippe och Menzels, men hittade ett i Rumänien. http://www.minimodel.eu/products/view/534 det finns några kvar fortfarande.

Någon som har eller vet om ritningar till El15 går att få tag på?

/Peter

Jeg har fått tak på en del tegninger, men har lovet å ikke gi disse videre. Bruker de til å tegne frontene og etsedelene til et ombyggingssett.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2020 at 10:20
Originally posted by T43 T43 wrote:

Nu har jag beställt ett lok.
Missade både hos Lippe och Menzels, men hittade ett i Rumänien. http://www.minimodel.eu/products/view/534 det finns några kvar fortfarande.
/Peter

Oi! 3000 NOK + toll og mva er temmelig dyrt! Merkelig at det ikke er så mange å få tak i. Jeg kjøpte tydeligvis det siste. Etterspørselen må jo være høy på dette loket..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2020 at 08:12
På lager hos Lippe nå. Og de trekker automatisk fra tysk mva når du fyller ut norsk adresse. Har et underveis :-)

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Elektrolokomotive/E%2DLok/Amintiri+Feroviare%2D10025/de/modell_330754.html
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2020 at 11:27
Det er masse detaljer som må endres på det rumenske loket.
Mest i øyenfallende, er at det mangler den 3.de topplykten og det har heller ikke 4 ventilasjonskasser på taket. Det er "noe rart" med utluftningen til maskinrommet generelt. Ellers er tyfonene, lyktene nede og snøplogene feil. Det mangler multippelkjøringskontakt og isolatorene som er festet i pantografene er feil.
El15 har ikke skjermingsgitter på taket eller synlige luftaktuatorer til pantografene. Også batterikassene, sandkasser og detaljer  er feil på understellet, etter det jeg kan se.
Dette er bare en kort oversikt ut fra bildene.
Det er mye arbeid å få loket til å likne en El15.
Back to Top
Simen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 14 mars 2019
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2020 at 20:36
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

På lager hos Lippe nå. Og de trekker automatisk fra tysk mva når du fyller ut norsk adresse. Har et underveis :-)

Bestilte derfra på onsdag ettermiddag, mottok mitt i dag :) Med shipping ble det 2445kr.- (228,90 €). Ble litt overrasket at den var dyrere enn et lokomotiv fra NMJ.


Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er masse detaljer som må endres på det rumenske loket.
Mest i øyenfallende, er at det mangler den 3.de topplykten og det har heller ikke 4 ventilasjonskasser på taket. Det er "noe rart" med utluftningen til maskinrommet generelt. Ellers er tyfonene, lyktene nede og snøplogene feil. Det mangler multippelkjøringskontakt og isolatorene som er festet i pantografene er feil.
El15 har ikke skjermingsgitter på taket eller synlige luftaktuatorer til pantografene. Også batterikassene, sandkasser og detaljer  er feil på understellet, etter det jeg kan se.
Dette er bare en kort oversikt ut fra bildene.
Det er mye arbeid å få loket til å likne en El15.

Ja, det står heldigvis en del info hos www.messingmodeller.no. Jeg kommer nok til å bestille et ombyggingsett derfra etter hvert også.

Er det noen som vet om det finnes lyd til denne modellen?


Edited by Simen - 18 august 2020 at 20:48
Micro ferroequinologist
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2020 at 11:22
El 15 har primærsjalting som de fleste "mellomgamle" ellok. Med El15 var det ikke nødvendig å ha 16 2/3 Hz  for å "lure" vekselstrømmen at den gikk på likestrøm, da det var likerettere på hver motor på sekundærsiden. Dette var nytt med likerettere på sekundærsiden.
Lyden er ganske identisk med SJ Rb1 (om du finner den)? Relativt lik er lyden for BLS Re4/4 som var i prinsipp lik El15.
I hvert fall kan du lese om CFR 060 og El15 i den svenske boken "Svenska Ellok" på side 234 - 243. - Kanskje du finner noen nyttige tips?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.