MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO - Figgjo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO - Figgjo

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 14:58
Hei Ørjan

Hva betyr : isje møye ?
Trodde kansje det skrives : ikke mye / ikkje mykje ?

Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
kennethmarklin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 16 september 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kennethmarklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 17:13
"isje møje" æ dialekt og for dere som sliter med jærsk dialekt så stemmer oversettelsen din Ørjan
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 21:57
Nei, isje er ikke dialekt ........

I beste fall en forflating av språket og av ordet ikkje.
Jamfør sjole/kjole, Sjell/Kjell, Sjykken/kjøkken osv.

På Jæren brukes ordet ikkje
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 19:42
 
Oppdatering 29.03.2013
På tide å blåse liv i denne tråden igjen... Arbeidet har nå startet med å lage en svingmodul på 3 seksjoner med radius 345 cm. Utfordringen her blir helt klart å få til en noenlunde fin steinbro. Jeg starter nå der jeg slapp sist ved stasjonsområdet (rød pil) og lager de 3 seksjonene ut mot vest. Fått litt "press" fra MJBVets hovedkontor om å få Figgjo helt ferdig til høstens treffWink
 
 
 
 
Steinbroen planlegger jeg å støpe i gips i et stykke.
 
 
Her er første seksjon i gang. Godt dugnadsarbeid fra Terje og Einar!! Takk for drahjelpSmile
 


Edited by Tjetland - 29 mars 2013 at 19:46
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 08:14
Da er de tre kassene laget. Da er det bare å skjære terreng, lage skinnelegeme og stive av. Her går det unna!!



Edited by Tjetland - 03 april 2013 at 08:34
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 09:08
Hekkan....
Imponerende framgang!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 09:31
Har god hjelper i Terje!! Så nå er det Ålgård en dag og figgjo en annen. Skal bli litt godt å bli ferdig også
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 11:31
Da har jeg begynt å støpe steinbro i gips.
 
Arbeidstegning
 
 
Støpeform laget i lego, balsaflak, styrene og en liten rørstump. Har brukt sandpapir som underlag noen steder for å få litt røffere overflate.
 
 
Her er gips tilført litt mørk gråfarge helt oppi forma. Pinnene som stikker opp er armering for neste halvdel som jeg skal lage etter første halvdel har tørket. Skal bruke samme forma om igjen.
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 14:48

Da er andre del i støpeforma med første del oppå. Lite uhell i midten på buen så her må jeg nok sparkle litt. Også støpt en av 4 støtte murer. Etter dette er det bare rissing og smussing.

 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 14:56
Ingen problem med å stille opp og hjelpe folk med slik framdrift. Det er motivasjon i seg selv Big smile

Det oppfordres generelt til å få folk i gang med alle sine prosjekter, det kan se ut for at vi får bytte til enda større hall til treffet i september, så da blir det ingen begrensningerSmile



Med Helsing
for MJBV HK

Terje O
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2013 at 15:27
Kreativ bruk av Lego. Thumbs Up
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2013 at 22:52
Det der bler jo skikkelig bra!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2013 at 22:54
Nå er broen grovrisset og støttemurene limt på med epoxy. Jeg skal lage endestykker i tre slik at selve konstruksjonen blir mer solid.
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 00:57
Originally posted by Tjetland Tjetland wrote:



Nå er broen grovrisset og støttemurene limt på med epoxy. Jeg skal lage endestykker i tre slik at selve konstruksjonen blir mer solid.


Ser veldig lovende ut!
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 14:23
Da er broen nesten helt klar. Må bare dempe rødfagen litt og få på kalkutslag. Jeg begynte med red ochre, så burnt umber, raw umber og så stone grey. Alt veldig fortynnet i vann.
 


Edited by Tjetland - 08 april 2013 at 11:16
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 14:31
Kjempebra! Kanskje litt mørk?
Svein S
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 14:47
Ja jeg må nok tørrbørste med litt lysere farger ja. Noen gode tips for å lage kalutslag uten at det blir for iøyenfallende?
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 15:56
Fornøyd Svein?Wink
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 17:20
Selvgjort er velgjort!
Artig å se at det er andre steinhuggere der ute.
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 17:43
meget vakkert Smile
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 20:25
Siden broa er ferdig får jeg begynne å planlegge litt detaljer til landskapet. Denne grinda står ca 20 meter fra godshuset. Det er en grind på hver side av sporet og en planovergang til bruk for bonden som skal føre dyr over på jordet på andre siden.
 
Tenker å scratchbygge disse grindene og skiltet.
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 20:44
Jon-Einar Vistad viste meg hvordan man får tak i gamle luft foto. Man går inn på http://kart.finn.no/ og zoomer inn på ønsket område for så å velge historiske kart. Artig!!Thumbs Up
Bildet her viser Figgjo stoppested anno 1937. Mange godsvogner på lastesporet... hva slags vogner der det tro??
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 21:41
Vet ikke om jeg liker lokomotivet, Blitz'en eller broen best. :-)
Mvh Knut

Edited by miniclub89drg - 07 april 2013 at 21:45
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2013 at 22:25
Må skape litt miljø på bildene Thumbs Up
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2013 at 20:22
Da har jeg fått hjelp til å lage mal for grinder til planovergang. Disse finnes flere steder langs Ålgårdbanen. Alle mål er i millimeter.
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 10:20
Da var det produsert 2 grinder. Selve grinden er av messing med kobbermesh som netting. Den ble litt opprevet under montasje, men kanskje det virker mer realistisk når jeg monterer det på. Pålene er støpt i farget gips og så har jeg boret hull til festing av hengsle. Det er bare en messingtråd som er bøyd 90 grader.
 
Bildet øverst viser en ferdig smusset grind. Selve grinda er malt med Tamiya Nato Green.
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 10:57

Det er et prisverdig forsøk, men av de forsøkene jeg har sett med å bruke nedskalert netting,  tror jeg denne "direkte" modeleringsmåten er en blindvei. Det blir for grovt. Se på bildet av grinda i 1:1. Den er nesten helt gjennomsiktig. Det gir modellen ikke inntrykk av. 

Jeg tror illusjonen blir bedre hvis man forsøker andre metoder. Selv har jeg prøvd med å trykke nettingen på transparent folie (overheadark). Med god laserskrivere kan man i dag få til svært tynne streker. Med en litt dårligere skriver kan man oppnå et brukbart inntrykk ved å trykke på et svakt raster (5 %), dvs. egentlig omvendt av slik det egentlig er. Ulempen er at man får en blank flate som kan skape avslørende reflekser når det ses fra bestemte vinkler.  

Jeg har benyttet metoden på denne overgangsbroa. På slike broer er har nettingen i 1:1 enda mindre masker enn på vanlig nettinggjerder. Bildet er ikke noe godt, for det er et lite utsnitt av et større bilde, så detaljene framgår dårlig. Men man får et inntrykk av hvordan dette ser ut på litt avstand, og at man ser "gjennom" uten at det er helt tomt heller.


Svein S
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 12:18
I grunnen helt enig. Hadde også et stykke nettinggjerde i en annen metallsort, men her festet ikke loddetinnet seg. Så dette blir gjerdet inntil videre. Skal legge ut bilder når jeg har fått det på plass så får vi se... Alltid bra med gode tipsThumbs Up
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 12:50
Kan myggnetting brukes?
Marius
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 14:42
Jeg har stor tro på å få etset slik netting i nysølv. Med 0,1mm tykkelse kan man komme tett på en tråd i nettingen på 8,7mm. Selvsagt en ganske kraftig tråd i netting, men det vil se temmelig filigrant ut.

Noen som har eksakte opplysninger om trådtykkelse og maskevidde på slik netting? Gjerne også et nærbilde.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.