MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av mitt aller første landskap.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av mitt aller første landskap.

 Post Reply Post Reply
Author
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av mitt aller første landskap.
    Posted: 04 september 2011 at 22:40
Der var det jammen meg mange gode tips! Tusen takk :)
Etter å ha sjekket både blogg og artikkel, samt sett en video på youtube så ble hele planen forandret. Kjenner at jeg gleder meg sykt mye til å begynne med det :)

Og det "verste" er at jeg har funnet ut at det blir ingen tunell, men jeg bryner meg heller på et forhøyd landskap :)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 16:25
Jeg er enig med Svein. Et åpent rammeverk med sportraseer, veier og fundamenter for stasjoner, byer og bygninger i kryssfiner, gir deg større frihet til å lage et realistisk landskap. Det er forskjellige nivåer i landskapet, f eks mellom en elv, et spor og en vei. Da får du også til stigninger på sporet ditt på en enklere måte (det finnes ikke egne skinner for stigninger) og du får lettere tak i tog som har sporet av i en tunell. Det finnes mange gode artikler og blogger om dette, f eks Tore Hjelseths blogg om Grimdtadbanen.

http://grimstadline.blogspot.com/search?updated-min=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2008-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=11

Edited by Morten Jacobsen - 04 september 2011 at 17:29
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 16:05
Kanskje denne artikkelen kan være litt til hjelp, eller kanskje aller helst til å se at det går fint å bygge modelljernbane uten å bruke en plate. Åpent rammeverk gjør det lettere både å frigjøre seg fra at det meste blir paddeflatt, og å lage ulike nivåer på anlegget. Artikkelen er litt gammel, så det som står om isopor bør byttes ut med nyere typer isolasjonsplater som ikke avgir så mye smulder når skjæres i. "Vanlige" rosa eller lyseblå isolasjonsplater fungerer utmerket, og fås i ulike tykkelser hos en byggevareforhandler.
Svein S
Back to Top
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 12:45
Takk for det :)

Nå har jeg målt og studert vel og lenge. Ble sent i natt gitt. hehe
Jeg ser nå for meg at det blir en plate som er 2,4 lang og 1,2 bred. I hvertfall i første omgang. Mulig jeg utvider rimelig fort med en tilsvarende plate.

Det jeg ønsker er at landskapet skal være som en liten by.. Med hus, veier, belysning og kanskje en liten tunell. Tenkte litt at det skulle være et lite fjell i hjørnet av plata. Tunellen kan eventuellt legges ut mot der den andre plata kommer inn. Mulig jeg er ambisiøs her, men jeg søker også litt tilbakemelding fra folk som har erfaring med dette.
Dersom plate nummer to kommer inn, så ser det ut til at jeg må la anlegget stå i en vinkel da rommer ikke er så veldig stort.

Følger også med et spørsmål her.. Jeg syslet litt med tanken på å kanskje heve banen litt når plate nummer to kommer inn.. Finnes det egne skinner som en bruker for å skape en stigning på banen? Og hva er anbefalt stigningsprosent på dette?



Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2011 at 20:07
Jillt med nytt startsett, gratulerer Smile

Men før du spør etter hjelp til hvordan dette skal se ut bør du bruke helgen (minst) til å gå igjennom alle aktuelle tråder om f.eks bygging og landskap. Gjør deg opp en mening om hvordan du selv ønsker at dette skal se ut. Pleier å hjelpe å vite hva en skal spør om, ser du Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2011 at 19:42
Hvos stort anlegget skal være har jeg vel egentlig ikke avgjort riktig enda. Men hvis jeg skal anta noe, så vil jeg nok si ca 1.30 bredt og 2,7 langt.. Dvs målene på bordet jeg bruker :p
Back to Top
Brattås View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 november 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 64
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brattås Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2011 at 19:05
Hvor stort skal anlegget være? Skal du bruke en plate i bunn for hele anlegget, eller skal du bygge en åpen konstruksjon. Anbefaler å bruke finer-plate. Alle byggforhandlere har finer-plater. Bruk 11-12 mm da disse er passe stive til å legge skinner på, uten at du får svikt i den.
Ole Martin
Back to Top
Storm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 august 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Storm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2011 at 18:30
Heisann.

Da var dagen kommet for min del. Besøkte jernbanemuseet i dag, og jeg kom hjem med mitt aller første sett :-) (Märklin H0) Det er montert opp og prøvekjørt.. Deilig :)
Men etter kun en times tid med kjøring, så ser jeg at det må gjøres noe! Jeg MÅ ha et landskap!
Og siden jeg har null erfaring med slikt, så søker jeg kunnskap fra dere andre der ute.
Først: Hva slags plate anbefales å bruke, og hvor får jeg tak i det?
Og er det noen tips til hva slags landskapssett jeg bør gå for? Gjerne noe enkelt i første omgang, siden jeg ikke har gjort dette før :) Eneste kriteriet jeg setter er at jeg vil gjerne ha en tunell ;)



På forhånd takk!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.