MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ og 1:1 i Berlin?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ og 1:1 i Berlin?

 Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ og 1:1 i Berlin?
    Posted: 21 juli 2011 at 23:17
Hei!

Det nærmer seg årets sommerreise, som går til Berlin. Fra tidligere tråder forumet å dømme, er det ganske mange her som tar seg en tur til Tyskland rett som det er. Gjør litt hjemmeleksenå  før vi drar (2.august), vil gjerne ha tips til MJ og 1:1 i Berlin & omegn.

Heine P har allerede tipset om Loxx og Deutsches Technikmuseum, Haptbahnhof er "eit må", skal finnes gammel sporvei i drift. Lurer spesielt på museumsbaner nær Berlin, og selvsagt: Gode MJ-butikker i byen. Gjerne sånne som drar av mva uten om og men.

Jeg kjøper et typisk togsett fra landet jeg besøker, som souvenir. Har (nesten) ikke noe tysk fra før, det er hav å velge i, jeg ser i utgangspunktet etter enten et 1950/60 talls elektrisk persontog eller før 1.verdenskrig damploksett. (Damplok med røde hjul har ikke adgang i min kjeller (personlig greie ;-)) Vet Fleischmann har mange i siste kategori, har ikke noe av det hedersfabrikatet heller.

Noen som kjører tysk som har gode forslag? Kjører 2R H0 digitalt. Fleischmanns dekodere kan bli et problem....



Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Arild View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 28 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 02:41
Hei Terje,

Hva med et blått E-10 lok med en blå 1 klassevogn,en grønn 1/2 klasse vogn,en grønn 2 klasse vogn,og en reisegodsvogn med sluttlys ? Et vakkert tog
Eller en grønn E-40 med noen Silberlinge vogner bak ?
Eller E-03 TEE beige/rød med 5-6 vogner 1,2 klasse,bar/restaurantvogn,og utsiktsvogn ? Sistnevnte vogn kjenner du vel godt fra de svenske chartertogene på Ofotbanen tenker jeg

Ha en fin ferietur !!!
Mvh Arild
Mvh Arild

H0 Roco Digital,ØBB,DB epoke 3&4,+ litt skandinavisk :)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 12:46
Hei!
 
Hvis smalsporede jernbaner ligger i ditt interessefelt for 1:1, kan jo Parkeisenbahn avlegges ett besøk. Turberg er forøvrig en butikk med relativt godt utvalg av det meste.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
kjetill View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetill Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 13:39
Hei, var nettopp i Berlin og Turberg er en utmerket forretning uansett skala. De snakker godt engelsk og tar kort. I tillegg kan jeg anbefale Modellbahn Pietsch GmbH http://modellbahn-pietsch.com/. Utmerket forretning dette også.
 
Når det gjelder 1:1 så er hovebanegården ett utmerket sted for dette. På det øverste nivået så var det b.annet tog til Moskva å se på.
 
Mvh Kjetil


Edited by kjetill - 22 juli 2011 at 13:40
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2011 at 23:56
Tusen takk for tips til alle sammen. Arild, du ga meg litt å tenke på, Roger, smalspor har jeg stor sans for, Kjetil, tusen takk, da har jeg flere alternativ når jeg skal ut og dra kortet :-)

Jeg tra gjerne i mot flere råd, ennå ei uke til vi lander på Tegel :-)
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2011 at 21:21
En annen butikk i nærheten av Turberg er Michas Bahnhof med mye brukt materiell, http://www.michas-bahnhof.de

Turberg har også en "Fundgrube" tvers over veien for hovedbutikken, mye brukt og tilbudsvarer.

Litt lenger unna sentrum ligger http://www.modellbahnen-am-mierendorffplatz.de/

Jernbanebøker finner du hos http://www.lokomotive-fachbuchhandlung.de/, ikke så langt unna Turberg.

Etter shoppingen anbefales den gamle NRK-korrespondenten Jahn Otto Johansens stamsted http://www.restaurant-schildkroete.de/, som ligger i det samme området.

God fornøyelse!

Mvh
Ove T

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 02:51
Mye tog og utrolig flotte modeller i 1:5 og et H0-anlegg er å se på Teknische Museum
Lyssetting er de imidlertid ikke eksperter på der i gården. 1/40 sek bl 4 ISO 1250, ikke mye å juble for i museumssammenheng. Men utstillingene er altså fine!
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 03:06
Terje,
Berlin er en trivel by.
Skal du på sightseeing, kan du skaffe deg en reisebok og ta en av to ruter med dobbeltdekkere som går forbi mange av byens severdigheter.
Det er et meget godt kollektiv transportsystem der.
Syd i byen, like innenfor S-bahn ring, ligger Modellbahn-Atelier-Berlin som har spesialisert seg på amerikansk materiell. De har (hadde i alle fall) et bra utvalg av bl. a Walthers byggesett.

God tur!
Og rullende materiell i flere skalaer
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 18:16

Sist jeg var i Berlin, var jeg innom tre av butikkene Ove T nevner.

Nå var jeg delvis ute etter utgåtte norske modeller (fant kun et par brukte Lima G4 på Mierendorffplatz) og brukt/billig materiell som kunne egne seg for fornorskning, så nye modeller etter tysk forbilde så jeg ikke noe særlig på. Jeg tenkte heller ikke på moms-refusjon.  

På vei fra Tegel stoppet jeg hos Modellbahnen am Mierendorffplatz, den er ikke så langt unna. Hadde en del brukt materiell og tilbudsvarer, i tillegg til mye nytt.

Turberg hadde stort utvalg av nytt materiell, men til relativt høye priser. Turbergs "Fundgrube" var dessverre stengt den dagen jeg var der.

Michas Bahnhof hadde mye brukt/skrot til hyggelige priser, og også noen hyller/vitriner med nytt materiell. Veldig rotete butikk, også disken, noe som resulterte i at ekspeditøren glemte å legge et par deler i bæreposen min.

Micha's har også en filial i nærheten av Wilmersdorfer Strasse, jfr. websiden. Den rakk jeg ikke å besøke.

Pussig at du nevner Jahn Otto Johansen, for han satt på samme fly hjem...



Edited by TorsteinS - 01 august 2011 at 01:22
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 23:15
Micha's er det rene vanvidd ... helt usannsynlig overfyllt og kaotisk! Artig.

Hvis du stikker innom Lokomotive Fachbuchhandlung, gå en tur i strøket østover. Ganske fint der. Og hvis du går vestover, ta en titt på den lille, trekantede trafikkøya med tett buskas og gressplen, der Spichernstrasse tar av fra Bundesallee. Der står det en slags dressinkunst, og der bor det en liten brun kanin. Faktisk.


Edited by Henning L - 30 juli 2011 at 23:20
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2011 at 01:36
Herlig!!! Bare fyll på, jeg gleder som en unge. Med ny Ipad på lomma leser jeg forumet under hele oppholdet. Tysen takk. igjen!
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2012 at 19:30
 Jeg var i  Berlin igjen relativt nylig, og da var jeg også innom Toto's Eisenbahnladen i Pestalozzistrasse (nær Wilmersdorfer Strasse), som er en filial av Michas Bahnhof. Anbefales for de som er ute etter billig brukt utstyr. Husker ikke om de hadde nye varer - det var i alle fall brukt som dominerte.

Edited by TorsteinS - 12 august 2012 at 21:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.