MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bore-/ fresemaskin, erfaringer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bore-/ fresemaskin, erfaringer?

 Post Reply Post Reply
Author
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bore-/ fresemaskin, erfaringer?
    Posted: 16 juli 2011 at 15:33
Alt om Hobby har i sitt juninummer en anmeldelse av en bore- og fresemaskin til under 4000 kr. Maskinen får en bra omtale, "enormt stabil och hög precision".

http://www.jula.no/bore-fresemaskin-255011

Er det noen her på forumet som har erfaring med denne maskinen eller tilsvarende?

Mvh
Ove T
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 00:59
Originally posted by Ove T Ove T wrote:

Alt om Hobby har i sitt juninummer en anmeldelse av en bore- og fresemaskin til under 4000 kr. Maskinen får en bra omtale, "enormt stabil och hög precision". http://www.jula.no/bore-fresemaskin-255011Er det noen her på forumet som har erfaring med denne maskinen eller tilsvarende?MvhOve T


Jeg har ikke lest anmeldelsen i AoH, men jeg stiller meg litt undrende til at denne maskina skal være "enormt stabil" og ha "hög precision".

Dette er garantert en kina-maskin som ikke er spesielt grundig testet eller klargjort.

Tror man kan regne med at den kommer innsatt i transportfett som må fullstendig renses bort (demontering nødvendig) og settes sammen igjen og kalibreres.

Men spørsmålet er hva du skal bruke maskinen til. For en del enklere jobber med moderate krav til toleranser kan den sikkert være nyttig.

Planlegger å kjøpe meg fres selv, men jeg regner med å bruke en god del mer enn 4000 siden jeg vil ha en maskin som skal vare resten av min modellbyggerkarriære, samt ha en presisjon som holder til de mest ambisiøse drivverk.

Men om det er noen som erfaringer med denne Jula-maskina hadde det vært artig å hørt fra dem!

PS: Den chucken som maskina kommer levert med er en borchuck, og er ikke egnet til fresing. Så man må skaffe seg spennhylser og chuck om man skal frese.

PSS: Nå har jeg lest anmeldelsen i AoH, og det var ikke mye å bli klok av. En veldig overfladisk anmeldelse hvor anmelderen ikke hadde gjort noen forsøk på å måle presisjonen på maskina.

Om man har tenkt å bruke den til jobber som krever høy presisjon, feks. drivverk tror jeg man kan bli skuffet. Men en dårlig fres kan jo være bedre enn ingen fres...

Edited by Håvard H - 18 juli 2011 at 20:15
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 13:16
Selv har jeg litt erfaring med cool tool, og er fornøyd med det. Det er modulbasert og kan lett bygges ut mht funksjoner og kvalitet. I samme verktøy kan man sage, bore, frese og dreie. Standardsettet (røde deler) egner seg til tre og plast, mens metal line (sorte deler) er mer egnet til metall og tykkere messing. Jeg kjøpte mitt sett hos Amundsen hobby i oslo. Mer info på www.thecooltool.no

Edited by Pelle - 17 juli 2011 at 13:17
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 13:46
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Selv har jeg litt erfaring med cool tool, og er fornøyd med det. Det er modulbasert og kan lett bygges ut mht funksjoner og kvalitet. I samme verktøy kan man sage, bore, frese og dreie. Standardsettet (røde deler) egner seg til tre og plast, mens metal line (sorte deler) er mer egnet til metall og tykkere messing. Jeg kjøpte mitt sett hos Amundsen hobby i oslo. Mer info på www.thecooltool.no


Interessant diskusjon dette.
Men når det gjelder de litt enkelere maskinene som CoolTool, Jula-freser, Proxxon osv. skulle jeg gjerne hatt litt flere "hard facts". Dvs. hvilke toleranser folk klarer å holde, uttrykt i 1/100 mm målt med måleklokke.

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 11:33
Jeg vet ikke selv hvordan man måler dette, men den røde utgaven av cool tool har en viss ettergivingsfajtor selv om vriderne er faste og nøyaktige. Det egner seg derfor beste litt bløtere materialer. Men supplimerer man med ml-serien får man et helt annet presisjonsnivå.

Det som skiller cool tool fra f.eks proxon er at man kan sette sammen ulike verktøy med samme deler, som man kan med lego. På den måten kan man også korte ned, forlenge eller endre vinkler lett slik at det passer til det man skal arbeide med.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 15:58
Mange av de verktøymaskiner man får fra Kina i dag er kopier av langt dyrere europeiske maskiner.
 Jeg kjøpte en slik multimaskin hos Clas Ohlsson for mange år siden. Dette var en EMCO-kopi og "originalt" tilleggsutstyr passet 100%.
For mitt behov til å lage en og annen smådel, frese ut plass til dekodere i chassis, hjulflensdreiing etc. er presisjonen tilstrekkelig. Den er også langt bedre enn det alternativ som EMCO i sin tid laget i aluminiumsprofiler og plast (og som jeg har sett på markedet i dag) og til en langt hyggeligere pris.
Det kan også være mulig å forbedre presisjonen på slike "Kina-maskiner"med å bytte ut kulelager til spindelene med SKF-presisjonskulelager om den har litt kast? Det viktigste - som det er vanskelig å forbedre, er at maskinen er vridningsstabil og ikke har for stort "glepp" mht. føring av sleidene.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 16:30
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det viktigste - som det er vanskelig å forbedre, er at maskinen er vridningsstabil og ikke har for stort "glepp" mht. føring av sleidene.


Vridningsstabilitet er viktig. Det kan kanskje hjelpe å bolte ned maskinen til en helt plan og solid bordplate.

Har man ferdighetene kan glepp i sleidene reduseres ved justeringer. På denne websiden kan du finne info om dette:
Mini-lathe adjustments

Men dette er ganske krevende, ikke sett i gang med dette om du er villig til å prøve og feile *mye*. Har du feks. en Proxxon maskin dom fungerer tålelig bra er sjansen stor for at du ikke greier å få maskina bedre enn fabrikkjusteringene.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,203 seconds.