MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco Mulitmaus & NMJ BM73
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco Mulitmaus & NMJ BM73

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco Mulitmaus & NMJ BM73
    Posted: 16 juli 2011 at 00:19
Heisann
 
Har et problem med NMJ BM73 m/ESU lyddekoder og Roco Multimaus.
Jauda... eg he et problem....
Tingen er det at eg isje får togsettet til å gå.....
Lyden øker og eg kan kontrollere lys, men togsettet står på stedet hvil. Har ikke dette problemet med noen andre modeller. (Med samme dekoder osv.)
 
Togsettet har blitt brukt andre plasser med andre digital styringer og fungerer fint men ikke her.... Ble Brukt på Fremotreffet på Voll uten "hickups"
 
Noen som har hatt samme problem? Eller kan gi meg en løsning på dette?GeekWacko
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2011 at 15:02
Hei

Kan høres ut som om det er feil i antall hastighetssteg

På mulimusen må du stille inn lok med samme antall steg som er satt opp i dekoderen.
Står den på 28 i musen endre til 128. Står den til 128 endre til 28
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2011 at 22:28
Jarle.
 
Det hadde ingen endring i det dilemma som eg har.Cry
Eg har lyd i motoren.... Akkurat som den ikke får nok strøm til å dra rundt???
 
Noen andre som har tips?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 07:17
Kan settet ha fått ett slag under transport slik att drivverket har låst seg?

Rune
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 09:33
Rune.
Da har du ikke lest hva eg har skrevet øverst.
Den fungerer med alle andre digitale kontroller som jeg har vært borti... Fremo og Digitrax, men fungerer ikke med Roco Multimaus....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 11:14
Har du testet med en annen multimaus? er nok den som har en deffekt del vil jeg tro.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 13:36
Stian...
Du må lese første innlegg!
Multimausen fungerer helt fint med andre lok med samme dekoder uten problem.....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 14:13
Sjekk mailen din, Ørjan. Du har fått en mail fra meg. Smile
Eirik
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 14:51
Hm. Kan det være at det er en eller annen CV-verdi på den aktuelle dekoderen som Multimaus behandler forskjellig ift andre styringer? Back-EMF, motortype. Alt er jo ikke så standard som bransjen vil ha det til.

En måte å finne ut er å lese ut alle CV-verdiene i problem-loket og sammenligne de med verdiene i lok som virker med Multimaus. En annen måte er å resette dekoderen til fabrikkinnstillinger, men da mister du vel spesialinnstillinger som passer til lokmodellen. Kanskje spesialinnstillingene er lagt ved i manual eller er å få hos NMJ og kan korrigeres manuelt.

Jeg har ikke støtt på den aktuelle problemstillingen, bare tenker høyt. Lykke til, fortell gjerne hva løsningen blir :-)


Edited by Terje Storjord - 22 juli 2011 at 15:19
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 19:36
Eirik.
Så mail og prøvde det og det er ingen endring... Men hvem vet.
Skal se mer på dette litt senere.
 
Terje
Har gjort en del justeringer på CV og lignende, men har etter oppfordring fra Eirik å resette dekoder uten at det var vellykket.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2011 at 00:07
Ørjan, da blir det å metodisk bytte ut potensielle trøbbelmakere: (1) Få lånt ei Multimaus og se hva som da skjer og (2) få lånt en NMJ BM73 med samme dekoder og se hva som da skjer. Tidkrevende og dyrt. Igjen: Lykke til
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 15:30
I-og-med du har lyd og lys i settet ditt, Ørjan, så er det lite trolig at du har problemer med digitalstyringen /MultiMausen?
Disse MTC21-pluggene har ofte kontaktproblemer. Det kan være dårlig kontalt i en av pinnene som forsyner motoren. Jeg har også erfart at ESU LokSound har kontaktproblemer på selve printkortet.
Dersom settet virker analogt (med blindplugg i) er det ingen feil på selve settet eller den delen av pluggen som tilhører settet. Da bør du kanskje reklamere på dekoderen?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 20:03
Kjell.
Dekoderen har stått i en Heljan Di.3 og der fungerer den fint. Det er som nevnt at den fungerer på andre digitale systemer, men ikke skikkelig med Multimausen. Har i tillegg tatt den ut og satt den i El.13 fra NMJ uten problemer.
Jeg har lys og lyd og en liten during i motor når jeg gir den pådrag, men virker ikke som det er "nok" strøm som kommer inn. Slik at den "kommer seg avgårde:-))"
Har ikke noe problem med digitrax sin kontroller....
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 22:41
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Kjell.
Dekoderen har stått i en Heljan Di.3 og der fungerer den fint. Det er som nevnt at den fungerer på andre digitale systemer, men ikke skikkelig med Multimausen. Har i tillegg tatt den ut og satt den i El.13 fra NMJ uten problemer.
Jeg har lys og lyd og en liten during i motor når jeg gir den pådrag, men virker ikke som det er "nok" strøm som kommer inn. Slik at den "kommer seg avgårde:-))"
Har ikke noe problem med digitrax sin kontroller....
 

Første tanke når jeg leser dette, er at musa er i 128 step på en måte. men gir ikke mer enn de første 14 step som om den står i 14 step.
Og at lokket har lavt justert toppfart (med rangering innkoblet).
Hvordan dette skal kunne gå til aner jeg ikkeSmile
Har du satt musa til fabrikkinstilling?

Hilsen Nils
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 08:37
Hmm.... har du prøvd med en annen decoder i settet? ta feks den fra el13 og sett den i BM73?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 21:45
Dersom du både har normalt lys og lyd med MultiMausen mens du hører en during i motoren, er det neppe noe galt med digitalsystemet.
Virker også dekoderen normalt i andre lok på MultiMaus, er det nok det første jeg skrev om dårlig kontakt i pluggen som jeg er mest tilbøyelig til å tippe?
 
Du skriver at dekoderen virker OK i en Heljan Di3.
Da er det kanskje ikke en MTC21-utgave du har (som jeg hele tiden hadde trodd) da disse Di3-lok har et NEM 652-grensesnitt.
Bruker du noe adapterkort, eller har du loddet ledningene?
Se om dekoderen fortsatt virker i Di3en - eller om du kan ha et ledningsbrudd/vakkelkontakt?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 23:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Du skriver at dekoderen virker OK i en Heljan Di3.
Da er det kanskje ikke en MTC21-utgave du har (som jeg hele tiden hadde trodd) da disse Di3-lok har et NEM 652-grensesnitt.
Bruker du noe adapterkort, eller har du loddet ledningene?
Se om dekoderen fortsatt virker i Di3en - eller om du kan ha et ledningsbrudd/vakkelkontakt?
Kjell
Jeg bruker et adapterkort. Men som nevnt så fungerer den fint med annen DCC system. Er derfor eg slite me å søke og feile. Prøver meg fram...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2011 at 12:50
Med et slikt adapterkort, er det lett at det blir dårlig kontakt da antall kontaktpunkter øker?
Som sagt, sjekk også på nytt at dekoderen virker i et annet lok, gjerne med adapteren.
Sjekk også at BM73-settet er OK analogt med blindplugg montert.
 
Mener å huske at jeg hadde problemer med et BM73-sett mht. dekoderpluggen som jeg har omtalt her:


Edited by Kjell H. - 27 juli 2011 at 13:01
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2011 at 12:50
Nå bler eg bare mer forvirra.....Wacko
 
Har nå prøvd med 3 separate ESU dekodere med lyd. 2 stk med NEM 652 snitt og en med MTC21. Alle fungerer med lyd, lys og en liten during ifra motor ved pådrag (som man hører når lyd IKKE er på). Men som nevnt så virker det ikke som den får nok strøm til å kjøre.
 
Har og prøvd med 1 stk Digitrax og 1 stk Zimo dekoder (vanlig DCC) og da fungerer det.....
 
Som nevnt tidligere så er det KUN med bruk av Roco sin Multimaus eg har dette problemet!
 
Hjelp????


Edited by Ørjan - 27 juli 2011 at 12:51
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2011 at 12:59
Det er som sagt lite trolig at du har et problem med MultiMausen dersom du har normal lyd og lys i settet mens det ikke vil kjøre under noen omstendighet.
Er lyset svakere når du prøver å kjøre, kan du ha for liten trafo.
Dersom det skulle være en kortslutning eller annet som forårsaker høyt strømtrekk, skulle MultiMausen koble ut selv pga. overlast.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.