MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den store messingbyggertråden!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den store messingbyggertråden!

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 21:37

Nysølvmodellen er nesten ferdig..Approve

Arne
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 22:41
Nydelig!Clap
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2012 at 23:32
Ja, fin modell i flotte omgivelser. Det var forøvrig det siste bildet fra anlegget ditt også, Jon Einar. Dere inspirerer tydligvis hverandre der nede i det jærske. Thumbs Up
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 08:49
Knallbra Arne! Pent smusset var den også.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 17:39
Takk for det Jon Einar, Svein og Tore Smile
Er rimelig fornøyd, men jeg skulle nok bygget en til da noe skulle vært justert litt.
Legger med en liten filmsnutt som viser at den fungerer også Skd 99 Wink
Mvh. Arne
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2012 at 19:01
Fine sagerClap 

Hvis noget skulle justeres er det ikke til at se det Smile
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2012 at 19:56
Knallbra Clap
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2012 at 12:58
Nå har jeg fått tak på en kullbinge til Roundhouse "Billy" etter inspirasjon fra KjellAn.
 
Det finnes kun brukte å få tak i nå, så jeg var heldig i å få tak i en slik fra England. Der ser det ut som om noen fjerner den fra "Lady Anne" ved en ombygging?
 
Etter noe tilpassing, blir det slik som på bildet under:
- Kanskje skulle hytten ha vært tettet ytterligere i akterenden, da det ser ut som kull kan lett komme inn på "kjøkkenet"? Bingen er noe liten til å være realistisk - men kullforbruket på "Billy" er ganske minimalt - den går på gass!
Optisk, ser loket mye "riktigere" ut med kullkasse enn uten!
 
En litt anderledes kullkasse kan sees på loket foran. Den er litt større og mer kileformet.
(Da kan dere bare gjette på hvilket lok denne kassen sitter på?)


Edited by Kjell H. - 15 mai 2012 at 13:04
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2012 at 12:43
Da ingen har vært frampå å gjettet på dette grønne loket, kan jeg si at dette er en Pearse "Europa" som nylig er innkjøpt - helt ubrukt og aldri fyrt opp!
Pearse har innstillt lokproduksjonen for flere år siden, så dette er en skjeldenhet!
 
Da loket har fast styring og omskifteventil kombinert for både rettning og pådrag, har dette loket vært en kandidat for ombygging i pinsen. Den originale løsning gir dårlig kontrollerbarhet av hastighet og ujamn gange. Ved å bygge om denne ventilen til kun å ta seg av omkastning og montere servo på en noe modifisert pådragsventil, har loket blitt mye bedre å kjøre.
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2013 at 22:17
Vil fortsette på en litt glemt tråd.
 
Har tenkt og bygge denne.
 
Så har jeg , kommet godt i gang.
 
Jeg syns det er et ganske lett bygd sett, og kan anbefalle det videre til andre.
Nå er det igjen noe arbeid men jeg håper i løpe av noen dager at jeg kan legge ut en ferdig vogn.
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 21:12
Har beställt några Norska vagnar ifrån denna framställare.
 
Vad ingår i byggsatsen.
 

Med Vänliga Hälsningar

Bo Andersson

MJ Signal - Tema

www.modellbyggare.se

 

Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 22:13
Byggesettet inneholder det du ser på messingplaten, du må ha en Roco vogn for å bruke understellet og taket. Det følger også med takdetaljer.
Har bygget en av de andre.

Rune


Edited by Basic71 - 25 januar 2013 at 22:14
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 22:47
Tack för ert svar.
 
Detta betyder att det är en konvertering till en Rocovagn, och då blir detta kostsamma byggset, för att få en vagn.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 06:02
Vilken/Vilka Rocovagnar rekommenderas för Steiner/Steiner framtagningar av personvagnar.
 
Avseende: NSB BFo2b type7 vogn 624-625 
 
Vänligen
Bo 
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 10:46
Du kan lese om dette i byggebeskrivelsen her.

Rune
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 11:36
Originally posted by Basic71 Basic71 wrote:

Du kan lese om dette i byggebeskrivelsen her.

Rune
 
Mycket fin byggbeskrivning.
Det är jag inte van vid.
 
Går Rocovagnen att få tag på, och vad kostar denna Rocovagn.
 
Jag går och grunnar på om jag ska bygga dessa, då de inte är kompletta byggsatser.
Har dålig erfarenhet av detta.
Samt att jag får en känsla av att det blir en relativt dyr vagn i slutänden.
 
Vagnen är jättefin och jag är svag för dessa typer av vagnar.
Ett blandat tågsätt med svenska och inslag av norska skulle vara trevligt.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 11:52
Roco vagnarna kommer i en ny serie i år av Roco. Annars så finns dom ofta på auktionssidan qxl.no.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 12:18

Den nye serien fra Roco er annonsert til NOK 369,- pr. stk. hos bl.a. togbutikken.no og nmj.no.

Om man kjøper brukt, må man passe på at nedre del av stigtrinnene følger med. Disse følger løse med i en "godtepose" med andre smådeler, i hvert fall i den første produksjonsserien fra 80-tallet.

Pass også på at du får en vogn med takoppbygning, ikke tønnetak. I den nye serien ser det ut til at kun sovevognen har takoppbygning.

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2013 at 13:14
Nu har jag gått igenom vad det skulle innebära för mig med att beställa ifrån ett icke Eu land.
 
Hade sett fram emot dessa vagnar, men inser att jag måste köpa detta från två håll, för att få ihop dessa norska byggsett.
 
Exempel utdragen ifrån webben som en prisidikering innan varan har nått mitt hobbybord.
 

Pris på internet: 1 350 kr

Frakt och försäkring: 50 kr

Tull 3,5 procent: 1 400 x 3,5%=49 kr

Moms 25 procent: (1 400 + 49) x 25%=362 kr

Speditionsavgift: 100 kr

Att betala: 1 911 kr (1 400+49+362+100)

 
Detta blir kostnaden per vagnsenhet cirkus för att få ihop en modell.Confused
 
Tar jag då bort den norska momsen så har jag vagnen för ca 1 650kr, fortfarande en dyr handel.
 
Vänl
Bo


Edited by Bo11 - 26 januar 2013 at 13:17
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2016 at 11:24
Jammen mange flotte modeller i denne gamle tråden Smile

Jeg har fått tak i et utgått Steinar & Steinar teakvognsett som ser veldig likt ut den ene vogna som står på Maihaugen. En BFo2b type 7. Den blir fin å ha på Lillehammer stasjon anno 1960. 

Det er første gang jeg prøver meg på et messingbyggesett. Det er forholdsvis krevende så langt for en gammel mann selv om jeg så og si er født med loddebolt og avbiter i hendene. Får håpe jeg blir flinkere etterhvert.

Jeg begynte med den ene overgangsbelgen. Med litt rensing av flussdråper og litt mer filing, så tror jeg den blir bra.

Jeg har flere Roco teakvogner som jeg kanskje kan tenke meg å bygge om til messing etterhvert. Men det er bare en som har laterninetak. Er det mulig å få kjøpt laterninetak noe sted?

Vanskelig å ta skarpe bilder av noe så smått med mobilen Embarrassed.


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2016 at 23:12
Denne ser flott ut! Gleder meg til å se resten av byggingen!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2016 at 17:42
Jeg er akkurat ferdig med bygge en Steinar & Steinar DFo, nr. 18009. Dette er ganske lettbygde, men samtidig meget detaljerte byggesett.

Slik ble den:








Helt ferdig var den visst ikke, som dette nærbildet avslører; det mangler dørhåndtak på endedørene...



Jeg har også montert belysning i vognen:




Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2016 at 19:31
Nydelig arbeid Bjørn Runar!
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2016 at 14:12
Vakkert. Ser at jeg har bukket noe i den ene belgen feil vegConfused Bildene av bygget ditt blir flotte å ha under min videre bygging. Uten erfaring er det ikke så lett å forstå alt i S&S sin byggebeskrivelse, feks når det står at noe skal bukkes opp. Der ting skal bukkes er det et halvetset spor. Er det fast bestemt at det blir på utsiden eller innsiden etter bukking?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2016 at 14:15
Kan noen fortelle meg hvordan man tar av taket på en Roco teak uten å ødelegge vognkassa? Jeg har prøvd på en og kassa er så sprø at det synes umulig å få av taket uten at det spretter av små plastbiter.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2016 at 14:40
Originally posted by steinel steinel wrote:

Vakkert. Ser at jeg har bukket noe i den ene belgen feil vegConfused Bildene av bygget ditt blir flotte å ha under min videre bygging. Uten erfaring er det ikke så lett å forstå alt i S&S sin byggebeskrivelse, feks når det står at noe skal bukkes opp. Der ting skal bukkes er det et halvetset spor. Er det fast bestemt at det blir på utsiden eller innsiden etter bukking?
Takk! 
Jeg tror ikke belgene på din og min vogn er helt like, så det er ikke sikkert du har gjort noe feil. Legg merke til at det ikke er noen deler på midten utvendig på dine belger.

S&S sine byggebeskrivelser er ikke alltid helt 100%, de kunne gjerne ha fått en korrekturlesing før de ble gitt ut...

I de fleste tilfellene bukkes delene slik at halvetsingen blir på innsiden, det pleier stå spesifikt når noe skal bukkes motsatt vei.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2016 at 14:55
Takk. Det er gangbrettet på min belg som har blitt opp ned. Så vet jeg det til jeg skal lodde flere belger Tongue
Halvetsing på innsiden, prøver å huske det. "Bukke opp" betyr kanskje at når delen ligger flatt slik som den satt opprinnelig i arket, så skal noe bukkes opp fra underlaget.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2016 at 19:58
Kanskje en kan gjøre seg tanken at det er på innsiden det blir 'materiell til overs' når en bøyer ...? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2016 at 10:05
Endelig fått på grunning på mitt aller første messingbyggesett.
Dette ble påbegynt for opp mot 15år siden og aldri fullført.
Jeg ble advart om å ikke starte med dette som førstegangsbygger, men jeg ville ha en G4 den gang. Nesten helt ferdig, bestemte jeg meg for å teste ut sandblåsing på vogna, uten noe erfaring i det hele tatt gikk jeg på med full fres og ble i grunnen skuffet over at rusk og rask ikke forsvant når jeg sandblåste. Når jeg tilslutt gav opp, så jeg med forskrekkelse at messingen hadde slått seg og bult ut mange plasser pga sandblåsingen. Lei av det hele ble vogna satt i skammekroken. Vogna har ved jevne mellomrom blitt tatt opp igjen, men fort lagt ned pga den bulende messingen. Her om dagen tok jeg mot til meg og loddet på de to siste delene som manglet og gav den en omgang med primer.

Vogna gikk fra kastbar til brukbar.. Ble ikke så halvgale og blir et fint minne om mitt første messingbyggesett.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2016 at 18:54
Bjørn R Larsen 

Mycket snygg teakvagn, stor eloge för denna målning samt bygge.
Belysningen var en kul grej.

Har du använt bets / oljefärg / vattenbaserat.
Svart wash ser jag du har jobbat med.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.