MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den store messingbyggertråden!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den store messingbyggertråden!

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 00:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Apropos messingbyggende pensjonister.
Etter ca. 10 mnd. pensjonisttilværelse, fant jeg ut at jeg ikke hadde tid til messingbygging.......
 
Har hørt fra flere kunder i butikken at når en blir pensjonist,går en over i noe som forkortes KSF dvs. Kjærring Styrt Fritid LOL.....ikke rart tiden ikke strekker til Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 11:40
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort! Jeg måtte derfor tilbake til mine gamle tegninger å konstatere at disse var mer korrekt... Gereide hadde helt sikkert gode grunner til sine valg. Det gjelder å finne et ferdig understell sm passer!  

Har en av Gereides fine modeller av 92 stående i hylla, og har undebevisst tenkt at noe er feil. Skjønner nå at jeg burde ha målt den!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 13:25
Det er ikke alltid 100% riktige mål gir best resultat? Mht. modelljernbane, så er kurveradius langt krappere enn forbildet. Det visuelle inntrykk en 100% skalariktig modell vil gi lengdemessig, blir da feil.
Da kan det optisk være bedre å forkorte modellen noe, slik at det visuelle inntrykk blir riktig?
 
Mange MJ-produsenter operer med lengdemålestokk på 1:100 eller 1:92 i stedet for 1:87. Dette har vært heftig diskutert på Kontinentet. Mange mener derfor at en lengdemålestokk på 1:92 gir det beste kompromis?
 
Roco leverer passasjervogner i alle 3 lengdemålestokker. Märklin kjørte lenge konsekvent 1:100 men er vel nå på vei mot 1:92?
Gereide har oftest basert seg på Märklin-komponenter og flertallet av modellene han produserer, går til Märklin-entusiaster. Det er derfor naturlig at han benytter "Märklin-målestokk" for sine modeller.
Så lenge "modeller kan stå i hylla i årevis" uten at man ser at "noe er feil", så er det ikke sikkert at det er det? Modellene er fine eksemplarer - og de kjører godt på nesten alle anlegg (noe som ikke alle småseriemodeller gjør) mye på grunn av disse kompromiser.


Edited by Kjell H. - 10 september 2011 at 13:26
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 13:30
Får bare håpe Finn G Moe leser tråden om Type 92, noe jeg er sikkert på at han gjør. Blir ikke overasket i såfall Wink
A matter of life and death
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 14:11

Hadde gjerne sett et 92-sett fra NMJ selv; og slik som de nye motorvognsettene synes å selge virker det jo som gode norske ferdigmodeller selger godt. Også andre aktuelle norske motorvognsett (Type 70, 72, 74 (sistnevnte kommer sikkert fra en av de kontinentale produsentene fra annen forvaltning) og type 93) burde det være et marked for, for de mange av oss som ikke våger oss på messingbyggesett.

 
Og når vi først er i gang: ferdigmodell av WLAB2 og BF14. Sentrale vogner for fjerntog av i dag!
 
Når det gjelder lengdemålestokk så bør vogner i samme tog og på samme anlegg ha samme lengdemålestoll. 1:100-vogner og 1:87 vogner i samme synsfelt blir ikke bra. Det aller meste av norsk materiale ellers (Lima, NMJ, Roco) er 1: 87
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 22:24
Når det gjelder BF14 tru jeg de aventer til de oppgraderte B5 vogner kommer i drift. 2 Stammer a 8 vogner er i dette landet(med bistro). NMJ har laget både B3 og B7. Blir ikke overasket om B5 dukker opp også. Så samt ikke Rivarossi lager alle varianter, noe jeg ikke tru. De lager vell bare lakkeringsvarianter på eksisterende formerConfused
A matter of life and death
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 22:58
[QUOTE=Pelle]Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort!
 
 
Hei.
Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men får prøve å regne ut lengder her. Et BM 92 sett er 49,45 meter langt over bufferene. I Ho blir vel dette 56,8 cm. Jeg målte mitt Gereide BM 92 sett til 55,1 cm. Dvs ca 1,7 cm for kort. Så 10 cm som beskrevet over forstår jeg ikke........


Edited by hev - 10 september 2011 at 23:04
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2011 at 23:01
Problemet er at man ikke kan lage en eneste korrekt fjerntogstamme (unntatt dagtog med B7 og de som går med 73-sett og andre motorvognsett) med dagens/gårsdagens ferdigmodeller. Samtlige nattog går med WLAB-2. Samtlige loktrukne fjerntog som ikke går med B7 går med BF14, uavhengig om grunnvognmateriellet er B5 (Dovrebanen, Vestfoldbanen) eller B3 (Østfoldbanen, Bergensbanen, Nordlandsbanen). Og slik har det vært noen år. BF11/BF12 blir ikke noen fullgod erstatning i "moderne" tog.
 
Limas B5-vogner (som er utgangspunktet for Rivarossis) ble vel i sin tid utviklet i samarbeid med NMJ. Sovevognene skulle vel også være et NMJ/ Lima-prosjekt som NMJ måtte fullføre på egenhånd med andre samarbeidspartnere etter Limas konkurs.
 
BF14 ruller fortsatt i både gammeldesign (så i hvert fall en så sent som sist påske i Bergen) og nydesign, så uavhengig av moderniseringsprosjektet av B5-vognene, så trenger vi sårt BF14 til våre "gamle" Lima-B5 og til våre NMJ B3 (og Hobbytrade Di4 for de av oss som først og fremst setter opp Nordlandsbanetog)
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 00:01
Originally posted by hev hev wrote:

Hei.
Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men får prøve å regne ut lengder her. Et BM 92 sett er 49,45 meter langt over bufferene. I Ho blir vel dette 56,8 cm. Jeg målte mitt Gereide BM 92 sett til 55,1 cm. Dvs ca 1,7 cm for kort. Så 10 cm som beskrevet over forstår jeg ikke........
ALtså ca 1:90. Enig; det var ikke så illeBig smile
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 08:44
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Har hørt fra flere kunder i butikken at når en blir pensjonist,går en over i noe som forkortes KSF dvs. Kjærring Styrt Fritid LOL.....ikke rart tiden ikke strekker til Wink

Og her i huset, ser fruen gerne, at jeg går i mj-hulen, så hun kan få lidt fred og jeg ikke går i veien Wink

Man kan sige vi på den måde, har en fin og konstruktiv arbejdsfordelingWink

God weekend

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 08:55
Og nu tilbage til tråden
Efter SKD 214


Kommer så SKD 224 og et par Steinar & Steinar vogne Tongue

Det bliver et af vintererens projekter.

Hilsen
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 11 september 2011 at 11:31
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 16:47
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Problemet er at man ikke kan lage en eneste korrekt fjerntogstamme (unntatt dagtog med B7 og de som går med 73-sett og andre motorvognsett) med dagens/gårsdagens ferdigmodeller. Samtlige nattog går med WLAB-2. Samtlige loktrukne fjerntog som ikke går med B7 går med BF14, uavhengig om grunnvognmateriellet er B5 (Dovrebanen, Vestfoldbanen) eller B3 (Østfoldbanen, Bergensbanen, Nordlandsbanen). Og slik har det vært noen år. BF11/BF12 blir ikke noen fullgod erstatning i "moderne" tog.
 
Limas B5-vogner (som er utgangspunktet for Rivarossis) ble vel i sin tid utviklet i samarbeid med NMJ. Sovevognene skulle vel også være et NMJ/ Lima-prosjekt som NMJ måtte fullføre på egenhånd med andre samarbeidspartnere etter Limas konkurs.
 
BF14 ruller fortsatt i både gammeldesign (så i hvert fall en så sent som sist påske i Bergen) og nydesign, så uavhengig av moderniseringsprosjektet av B5-vognene, så trenger vi sårt BF14 til våre "gamle" Lima-B5 og til våre NMJ B3 (og Hobbytrade Di4 for de av oss som først og fremst setter opp Nordlandsbanetog)
 
Nordlansbanen har både BF13,BC13 og BF14 vært i bruk. Når man ikke hadde noen av disse feks at vogene var på verksted kunne man se BF12 i stedet. Ved mangel på Bistro Fr3-2 kunne man feks se 2 BF14.  BC3-B3-B3-BF12-BR-BC5-DI4 er nok det nærmeste man kommer med dagens utvalg av vogner hvis man tenker 1998 og fremover. For Fr3-2 er jo en ombygget BR. NMJ har laget den ene BR slik det så ut føre det ble ombygget til Fr3-2. Resterende har Lima laget, får håpe Finn lager en ny BC3 bamsevogn. Går man bakover i tid, tidligere 90 tall vill samensetningen se noe anderledes ut(står om i en annen tråd for en god stund tilbake)
 
Har selv bygget om en B5 med nye sider i messing(Bf14) Men blir ikke det samme som en ferdigmodell uansett.


Edited by Wickerman - 11 september 2011 at 16:51
A matter of life and death
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2011 at 19:00
Ikke så meget messing eller nysølv, men mindst ligeså morsomt.



Solbergfossen ?

Findes der gode fotos, i lidt bedre opløsning end i NJK fotobase?

Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2011 at 21:11
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by hev hev wrote:


Hei.

Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men får prøve å regne ut lengder her. Et BM 92 sett er 49,45 meter langt over bufferene. I Ho blir vel dette 56,8 cm. Jeg målte mitt Gereide BM 92 sett til 55,1 cm. Dvs ca 1,7 cm for kort. Så 10 cm som beskrevet over forstår jeg ikke........

ALtså ca 1:90. Enig; det var ikke så illeBig smile

Rett skal være rett, og det er flott at noen følger med. Jeg har dessverre ikke Gereides modell, ei heller mine egne tegninger her jeg er nå. Men da jeg la modellen på en 1:87-tegning var den altfor kort, likeså vinduene var for små. Husker ikke om det i tillegg er stort mellomrom mellom vognene, så her kan det også bli litt ekstra lengde en må ta med i beregningen av total lengde.

Det kan nok hende at jeg husker feil med 10 cm, men jeg noterte meg 5 cm som jeg antok var x 2. For meg betyr det lite hvor mye avviket er, men det var nok til at jeg måtte tegne det meste på nytt. Hverken takoppbygg, vinduer eller lengden på vognkassene stemte.

Hele mitt poeng er at jeg lenge har ønsket meg denne modellen, og skulle gjerne sett at Gereide eller noen andre kunne selge den til de som ønsket seg en slik modell. Siden ingen gjør det, valgte jeg å lage den selv :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2011 at 22:18
Her er et par bilder av Scandinavian Miniatures sin kjølevogn Sf3:


Og her er det jeg holder på med akkurat nå.
Grustømmingsvogn fra samme firma. Vognkassen er bare satt løst oppå. Blir forhåpentligvis litt mer i vater.




NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2011 at 10:25
Sf3 er ikke en kjølevogn, men en melkevogn. Vogntypen ble brukt til å frakte melk før i tiden og gikk som regel i persontog. Melk er jo ferskvare og kan ikke fraktes i et arbeidende godstog.
 
Steinar jeppestøl
SJ
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 18:23
Det flotte byggesettet av WLab-vognene fra Skaladesign fortjener litt mer omtale synes jeg.Clap
Jeg bygget et par av disse sist vinter, siden jeg hadde meldt de på til Nærbø treffet.
Litt tidspress hjelper på gjennomføringen av slike prosjektEmbarrassed
 
Litt ufordrende kan det være med disse store flatene som skal være helt jevne og i riktig vinkel.
Jeg laget meg en bøyejigg for å få knekkene så skarpe som mulig, det største problemet er en forsenkning til "takrenna" som ligger veldig nærme der det skal være en knekk, slik at knekken har en tendens til å bli "rund".
 
Grunnet
Jeg laget meg noen "klosser" som jeg festet vognkassa i med dobbeltsidig tape, disse var kjekk når vognkassene skulle lakkes etc.
 
Med dekalene montert blir det plutselig "liv" i vognkassa.
Det kjedelige skjedde når jeg skulle lakke vogna med et strøk matt klarlakk fra Tamiya til slutt, rødfargen jeg i sin tid kjøpte hos NMJ reagerte med denn slik at lakken "kokte" enkelte steder.Dead
Det pussige var at den ikke reagerte med grunningen fra Tamiya.
På avstand ble det likevel akseptabelt.
 
 
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 20:29
Enig, disse vognene fortjener positiv omtale. Erfarte samme utfordringer med knekking av taket og denne takrennen som ligger veldig nært, men det gikk. Vognene gjør seg veldig godt i natt tog, de skiller seg veldig fra de andre vognene i toget, da de er så forskjellige fra "B3-typene".
 
 
 
 
 
 
Så folkens, kan de forsatt skaffes, anbefales at dere gjør det og setter igang byggingen.
 


Edited by hev - 05 oktober 2011 at 20:36
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2011 at 22:16
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Det kjedelige skjedde når jeg skulle lakke vogna med et strøk matt klarlakk fra Tamiya til slutt, rødfargen jeg i sin tid kjøpte hos NMJ reagerte med denn slik at lakken "kokte" enkelte steder.Dead
Det pussige var at den ikke reagerte med grunningen fra Tamiya.
 
På avstand ble det likevel akseptabelt.
 
 
 
Siden de skal brukes i nattog er det vel ingen som ser det!
 
PetterWink
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 16:04
Akrylmaling hele veien er vel da å anbefale? 1/4 liter prøvebokser kan kjøpes rimelig i fargehandelen. uttynnet blir dette 3/4 liter og bør holde for et par vogner...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 17:27
Dupli Color har vattenbaserad matt lack, och framför allt sidenmatt som inte ger dessa reaktioner, och ger en fin finish.
 
/Bo


Edited by Bo11 - 07 oktober 2011 at 17:28
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2011 at 18:27
Apropos messinglakkering, er det noen som har erfaringer med å tynne Tamiya maling med Lynol?

Har sett det hevdet flere steder at dette gjør malingen lettere å spraye, samt at malingen får bedre heft.

Jeg testet dette på noen prøvebiter, og det virker lovende. Ingen tendenser til tetting i sprøyta, og malingen fløt veldig godt utover.

Har ikke fått gjort noen ripetester, tenkte jeg skulle la den herde noen dager før jeg begynte å mishandle den.

En annen ting er at jeg har oppdaget en for meg ny type grunning. Teroson Etch Primer på boks skal etter sigende gi svært god heft på messing. Har ennå ikke prøvd syregrunning selv, men kjøpte meg en boks på Tiller fargehandel her i Trondheim, og skal gi tilbakemelding når jeg har fått testet den. Noen andre som har prøvd denne typen grunning?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 00:15
Litt mer om maling av messingmodeller.
Det finnes en fantastisk fin bok om maling av messingmodeller av Ian Rathbone, "A Modeller's Handbook of Painting and Lining". Kan skaffes fra Amazon i England.

Han anbefaler å vaske modellene med et rensemiddel for oppvaskbenker i stål, "Shiny Shinks". Denne guffa finnes meg bekjent ikke i Norge, men jeg testet et tilsvarende produkt, "Stålrens" fra Mr. Muscle (finnes på Rema). Dette tror jeg kan være noe av det samme sak. Gjorde en rask test på noe meget anløpen messing, og selv med bare en kjapp runde med en myk klut og skylling etterpå ble messingen superblank. Bruker man en myk tannbørste og litt mere tid tror jeg dette stoffet kan gjøre underverker.

Understreker *tror*, jeg har ennå ikke forsøkt å male messing renset med stålrens! Lover oppdateringer på disse forsøkene.

Edited by Håvard H - 17 oktober 2011 at 00:18
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2011 at 07:38
Har man prøvd skurepulver à la Jif eller ATA (kanskje gått ut av produksjon). Da jeg drev å la på fotoresist på sprayboks på messing for etsing for 20 år siden, var det oppskriften fra fotoresistprodusenten, og det funket. Men det var på en helt jevn platen så der kom man til over alt med skuremidlet som jo krever mekanisk kontakt.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 20:00

Originally posted by ses ses wrote:

Har man prøvd skurepulver à la Jif eller ATA (kanskje gått ut av produksjon). [...]

Hva med Jif skurekrem? Jeg ser det anbefales til vasking av resindeler i manualen til byggesettet av Skd 221. (Manualen kan lastes ned fra skaladesign.no.)

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2011 at 23:17
Hei,
Ser at Dan viser frem mesterverket av sin 214 traktor i messing her Clap
Fikk gang på min egen 214 traktor i dag. Riktignok i nysølv(0,25mm) som kansje ikke er helt lovlig å ta med i denne tråden?
Men slik ble dagens økt avsluttet ihvertfall.
 
Arne
 


Edited by aha - 30 oktober 2011 at 23:22
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 11:20
Originally posted by aha aha wrote:

Hei,
Ser at Dan viser frem mesterverket av sin 214 traktor i messing her Clap
Fikk gang på min egen 214 traktor i dag. Riktignok i nysølv(0,25mm) som kansje ikke er helt lovlig å ta med i denne tråden?
Men slik ble dagens økt avsluttet ihvertfall.
 
Hei Arne
 
Nysølv er vel godkendt materiale og hører også med til tråden. Smile
 
God arbejdslyst - glæder mig til fortsættelsenThumbs Up
 
Dan
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2011 at 09:48
Hei Smile
 
Ligger nogen inde med et byggesæt til Di 2 som evt. ønsker at sælge?
 
Dan 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2011 at 18:16
Hei Smile

Kommet lidt videre.







Foto taget med telefon. Bedre billeder kommer senere.

God jul til jer alle derude Smile

Godt kørende Smile

Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2011 at 18:52
Julens glæde Smile






"Padda"

Lidt svensk. SJ V1 Perl/Roco


Mangler bemaling.

Fortsat god jul.

Mange hilsner
Dan






Edited by Dan Rasmussen - 25 desember 2011 at 18:57
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,095 seconds.