MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - KjellAn's hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

KjellAn's hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 21:14
Takk for tilbakemeldingenSmile
Du har fått mye skryt at anlegge ditt, noe du også fortjener og jeg håper å kunne møte opp på kjøretreff..Wink.
Jeg er i full gang med planleggin og regning av stigningsgrad etc. Jeg må sette opp noen temaer så får vi se hva vi havner på..Smile Det blir et prosjekt over en 5 års tid og jeg har mange planer. Det baller på seg dette..Smile
Har ikke bestemt meg om det blir livesteam eller bat. m/radiostyring. Pris kommer det litt an på, men det er ikke avgjørende...Wink
Skal ta kontakt med Kristian, så få vi se..Smile

Har meldt meg inn i Association of 16mm Narrow Gauge Modellers. Ideer etc. er viktig, samt at man også holder kontakten med andre som har hagejernbane.
Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2015 at 12:51
Hei Roy. Du har allerede gjort det viktigste - meldt deg inn i 16mm As. Fint om du ringte meg opp på 91653742 så snakkes vi mer! Mvh Kristian
krsven
Back to Top
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 09:15
Supert..Smile Ringer i dag hvis det er ok..Smile
Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 10:58

En ny vogn er ankommet hagejernbanen i Furubakken - en "Three Plank Coal Wagon ". Dette er et enkelt messing- og trebyggesett fra Roundhouse.

Takk til Håvard H for tips om hvordan få plankene til å se skikkelig værbitte ut. Ellers er det utført kraftig smussing på resten av vognen. Jeg har også skiftet til IP Engineering 20mm hjul i stedet for de enkle plasthjulene som fulgte med byggesettet.

Vognen blir nok ellers ikke satt i drift i ordinære tog på banen. Den kommer nok mest sannsynlig til å bli plassert på et sidespor med noe skrot og skrammel oppi.




Edited by KjellAn - 05 februar 2017 at 11:23
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 13:27
Sånne liker jeg. Da jeg også er begynt med hagejernbane regner jeg med at vi treffes snart. Det blir vell ikke før til våren at jeg begynner i hagen. Holder på med å bygge noen vogner. Lok har jeg også.
Hilsen, Frans
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 14:40
Den ble kjempefin, Kjell! Smile

Meget god smussejobb, spør du meg.
Bjørn Egil
Back to Top
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 17:56
Stilig og denne likte jeg.Smile

Skal til Hamar den  06. - 08. 11 Alt er klappet å klart.. Skal bli artig og interessant å treffe mange av dere. 
Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 22:38
Jepp, vi ser frem til å treffe deg også - før det: nyt litt walisisk smalspor som jeg regner med har ramla ned i omtrent 40 postkasser her hjemme i dag. Og vi i Livingsteam gjør oss klar til hyttetur til Stavern i helgen med rosa champagne og steamoil. Blandes ca. 50/50!
krsven
Back to Top
HaZach View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HaZach Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 22:50
Det ble en kjempefin vogn, likte spesielt godt plankene som så ut til å ha stått ute i noen år Clap
Vi sees vel en av de førte helgene Question
Mvh. Hans Zach.

Ha en god MJ-dag
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 22:33
Jeg har fått spørsmål om hvordan den lille rustne vogna er smusset. Og her er en beskrivelse for spesielt interesserte:

Roundhouse 3-plank-wagon er et messingbyggesett med tynne treprofiler til sideveggene og gulvet i vogna.

Rammesidene og koblingene er bøyd og loddet sammen. Før grunning av messingdelene med Tamyia grunning ble loddefluss og rester av loddefett vasket bort med skurepulver og en tannbørste.
Så ble delene malt med Humbrol Enamel i forskjellige rustfarger. La rustfargene tørke til neste dag. Disse fargene skal egentlig bare synes etter at delene har fått mer behandling (som kommer her).
Så låner jeg litt hårlakk fra husfruen - sprayer litt i et lite målebeger - og legger på hårlakken med en pensel på diverse steder som skal se skikkelig rusten ut. La hårlakken tørke et par timer.
Så kommer den fargen som vogna egentlig skulle ha da den var ny - i mitt tilfelle sort. Lakken som nå benyttes må være vannbasert akryllakk. Når akryllakken legger seg oppå hårlakken begynner den å boble og krakkelere. La akryllakken tørke til neste dag.
Neste dag begynner jeg å fukte overflatene med en q-tip dyppet i vann. Gni hardt med en q-tip, en hard børste eller skrap med en knivspiss eller lignende. Nå kommer de rustfargede feltene under den sorte lakken til syne.
For å få en effekt av gravrust og rustflak blander jeg litt matt klarlakk med diverse pulverfarger i forskjellige rusttoner.

Treplankene er vasket (malt med en pensel) med en blanding av isopropanol (Blå Rens) og sort og brunt fargepulver. Bruk mye isopropanol og bare litt fargepulver. Det kan være lurt å prøve seg fram på noen trebiter man har liggende. Effekten blir best dersom man også skraper og lager hakk og riper i treprofilene før fargebehandlingen.
Jeg blandet også i litt grønt fargepulver på de nederste plankene for å etterligne mosegrodde planker.

Til slutt forsegler jeg smussingen med en matt klarlakk og airbrush.

Tipsene her har jeg fått fra Håvard H og diverse medlemmer i IPMS Norge.


Edited by KjellAn - 22 oktober 2017 at 17:18
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2015 at 23:19
Er det G - skala skinner?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 10:57
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Er det G - skala skinner?


Det er Peco 32mm G-skala.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 11:03
Er det messingskinner? Selv bruker jeg Faller e-train skinner. De har messing.
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 11:15
Peco er nysølv.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 14:18
Tusen takk for din forklaring om smusseprosessen, Kjell. Det er gull verd for ferske 10-tommeltott-innehavere!

For øvrig er medlemskapet i http://www.16mm.org.uk/newsite/default.html nå etablert - dette kan bli spennende...
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2015 at 22:53
Jeg trodde ikke nysølv var så slitesterkt?
Mvh.
Designer
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 18:18

2 pakker fra England er ankommet Furubakken. Kan det være julepresanger til gubben sjøl? Wink



Koppel Midget Loco Kit fra I P Engineering



4 stykk WDLR K Class Skip Wagon fra Slater's Plastikard


Tippvognene er plastbyggesett, og blir nok kraftig smusset og gitt noen bulker og skrammer slik som sånne vogner alltid skal se ut.

Den lille Koppel-traktoren er et hvittmetallbyggesett. I byggeveiledningen blir anbefalt å bruke "low-melt-solder" eller 2-komponent epoxy. Er det noen her som har god erfaring med lodding av hvittmetall? Jeg har en loddestasjon som kan justere temperaturen på loddespissen, så bør den siden av jobben bør være grei. Det er likevel med litt "skepsis" jeg prøver meg på denne typen lodding. Gode råd er velkommen.








Edited by KjellAn - 08 mars 2016 at 20:54
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 18:46
Hei.
Low melt solder hører til hvitmetall. Jeg bygde den lille traktoren for noen år siden. Det gikk helt greit. Det beste er å prøve seg frem til passende temperatur. Starte på 180 -190 grader og prøv evt med å gradvis høye temperaturen til du får "flyt" i loddingen. Men jeg anbefaler at du har "low melt solder" Jeg bestilte det hos IPe. Men det finnes sikkert på flere steder. Lykke til
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 20:58
Noen som vet om forhandlere av low melt solder her hjemme?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 21:42
Jeg fikk frem en del varianter da jeg søkte etter "low melt solder" på e-bay.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2053587.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlow+melt+solder.TRS0&_nkw=low+melt+solder&_sacat=0
Hilsen, Frans
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2015 at 23:36
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

En ny vogn er ankommet hagejernbanen i Furubakken - en "Three Plank Coal Wagon ". Dette er et enkelt messing- og trebyggesett fra Roundhouse.

Takk til Håvard H for tips om hvordan få plankene til å se skikkelig værbitte ut. Ellers er det utført kraftig smussing på resten av vognen. Jeg har også skiftet til IP Engineering 20mm hjul i stedet for de enkle plasthjulene som fulgte med byggesettet.

Vognen blir nok ellers ikke satt i drift i ordinære tog på banen. Den kommer nok mest sannsynlig til å bli plassert på et sidespor med noe skrot og skrammel oppi.



Av en eller annen grunn har jeg ikke sett denne før i dag. Veldig stilig vogn! Og artig å bli nevnt som inspirasjonskilde.

Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 03:26
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

2 pakker fra England er ankommet Furubakken. Kan det være julepresanger til gubben sjøl? Wink


Koppel Midget Loco Kit fra I P Engineering


4 stykk WDLR K Class Skip Wagon fra Slater's Plastikard


Tippvognene er plastbyggesett, og blir nok kraftig smusset og gitt noen bulker og skrammer slik som sånne vogner alltid skal se ut.

Den lille Koppel-traktoren er et hvittmetallbyggesett. I byggeveiledningen blir anbefalt å bruke "low-melt-solder" eller 2-komponent epoxy. Er det noen her som har god erfaring med lodding av hvittmetall? Jeg har en loddestasjon som kan justere temperaturen på loddespissen, så bør den siden av jobben bør være grei. Det er likevel med litt "skepsis" jeg prøver meg på denne typen lodding. Gode råd er velkommen.





Den røde traktoren likte jeg.

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 03:28
Originally posted by Frans Frans wrote:

Sånne liker jeg. Da jeg også er begynt med hagejernbane regner jeg med at vi treffes snart. Det blir vell ikke før til våren at jeg begynner i hagen. Holder på med å bygge noen vogner. Lok har jeg også.


Hvilken skala kjører du Frans? Du er heldig du som kan ha hagebane. Ikke alle koner er like snille, feks min. (Hvis du er gift, da) jeg får ikke lov jeg. Jeg hadde litt skinner etc men det måtte jeg bare selge og få noe på hobbyrommet. Ikke noe hagebane der i gården nei.

Edited by HJM.models - 05 desember 2015 at 03:32
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 07:06
Hei HJM

Det er mulig at du ikke får lov av kona di å drive med hagejernbane siden du sitter oppe hele natta og skriver innlegg på forumet her.

Fint at du liker den traktoren som jeg har kjøpt. Litt rart forresten, du liker jo alt som andre driver med. Må være vanskelig å la være å kommentere alt som vi andre driver med.

Hvis du må kommentere noe så hadde det vært fint om lot være å sitere/quote hele innlegget som har vært skrevet tidligere. De fleste her skjønner det hvis du bare siterer den delen av innlegget du svarer på.

De fleste av oss som driver med hagejernbane her hjemme kjøre smalspor - enten 32mm eller 45mm sporvidde.
Og Frans har begynt med 32mm hagejernbane. Hvorfor spør du ikke heller han i hans egen tråd?

I det hele begynner jeg å bli ganske lei av alle dine innlegg. Ja, det er lov å spørre og mene noe om alt på et forum, men din tilstedeværelse er til tider ganske slitsom.

Til slutt ber jeg deg å lese svarene mine her nøye og tenke etter hva jeg skriver til deg FØR du svarer.

Ha en fin dag.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 07:16
Jeg trodde 32mm var skal O, for mine skinner er 32mm. Hvor store er Lokene deres da? Mellom O og G eller? Jeg har lite kunnskap om dette.
Mener du nevnte 1:16. Er det det samme som skal 1. På storskala har jeg nemlig ingen kunnskap unntatt på Skala O.

Edited by HJM.models - 05 desember 2015 at 07:19
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 07:50
Jeg prøver igjen ...

Skalaen er 1:19
Dvs litt større enn G-skala som er 1:22,5 eller 1:29

Sporvidden er smalspor 32mm og 45mm
32mm passer fint som 60cm sporvidde i 1:1

Skinnene er for det meste Peco og tåler fint å ligge ute hele året.
Det er ikke tilkoblet strøm i skinnene. Alle lok drives med egen power - livesteam eller batteri.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 08:00
Hvordan stoppet man et lok som er drevet med damp? Finnes det en form for fjernkontroll eller hvordan er det der.
HJM.models
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2015 at 08:12
Starter med å skru opp dampregulatoren, og stopper ved å skru den igjen.
Dampregulatoren styres enten manuelt eller ved hjelp av en r/c-servo.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2016 at 16:55

Hagejernbanen har fått en ny liten traktor ...


 Orenstein & Koppel AG - Type MD1 / Nordhausen Werk / Byggeår 1939


Traktoren har fått en naturlig patina som passer for slike anleggstraktorer. Nå mangler bare fabrikkskilt og et lag matt klarlakk for å  beskytte smussingen.

Traktoren får sammen med små tippvagger et eget spor fra en nyanlagt kobbergruve på banen. Arbeidet med å anlegge gruve, bygninger, spor og et siloanlegg for å tippe gruvevaggene starter på banen så snart vinteren slipper taket ... Wink 






Edited by KjellAn - 05 februar 2017 at 11:22
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2016 at 17:14
NydeligClap
Ser frem emot bilder fra kobbergruven.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.