MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - KjellAn's hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

KjellAn's hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 09:36

Her er en liten video av Jan sin Lady Anne og Leif's Lady Anniken i det våte været Smile


Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 23:10
Takk for flott treff, og fantastisk servering. Flott å se anlegget ditt live, bildene gir ikke godt nok intrykk av hvor flott anlegg du har fått til i hagen.
Virkelig inspirerende :)
mvh,

Leif
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 13:38
Hyggelige bilder, Kjell. Vi her på Traffic Office kan melde tilbake om trafikk på et flertall baner i dag. See you tomorrow!
krsven
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 13:44
God stemning! Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 21:04
Lekkert :)
mvh,

Leif
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 21:14
Nydelig, og veldig inspirerende bane. Spesielt fascinert ble jeg over den treviadukten din, kan du fortelle litt om hvordan du har bygget den? Banen min begynner å ta form i hodet mitt, og den trenger helt klart en treviadukt..
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 00:26

Originally posted by ESI ESI wrote:

... treviadukten din, kan du fortelle litt om hvordan du har bygget den?
Treviadukten eller trestle som den også kalles på engelsk,
er bygget av trykkimpregnerte lister som er beiset med oljebeis.


Begynn med å stikke ut traséen hvor sporet og broen skal gå.
Jeg brukte lekter som både stikker og midlertidig støtte for sporet - se bildet
under. Oppå lektene la jeg et
midlertidig underlag hvor jeg streket opp senter for sporet. For å få en jevn
og fin kurve brukte jeg en snor festet til en pinne i senter for kurven.

Sporet ligger på 9 brosegmenter med tynne lister oppå.
Brosegmentene hviler på en bropilar i hver ende - tilsammen 8 pilarer.
Bropilarene er laget etter forbilde av ferdige pilarer fra http://www.bridge-masters.com


Fundamentet for pilarene er støpt av betong og passe steiner.

Fagverrksbro





Edited by KjellAn - 27 januar 2018 at 03:49

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 00:51

17. mai 2012 

 

I anledning nasjonaldagen å kjøres det 17. mai-tog på hagejernbanen. Og loket er selvfølgelig pyntet med norske flagg.


 ALF på hagejernbanens store trebro (trestle) 


 

Banen har også fått en liten stasjonsbygning

 

Her er en 17. mai video fra min hagejernbane.




Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:31
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 00:59

20. mai 2012


Her kommer det bilder fra hagejernbanetreff på banen.



Mange av den harde kjerne av livesteam-entusiaster hadde møtt opp.


 

Her er oversikt som viser hele banen. Banen har omtrent 35 meter med spor - inklusive kryssingsspor og sidespor.


 

Lady Anne med godstog krysser Billy med persontog.


 

RH Billy som ekstra forspannlok foran RH Lady Anne og godstog på banens stasjon.


 

Generaldirektøren for Livingsteam Gardenrailways i dyp konsentrasjon før kjøring ut på banens store treviadukt. 


 

Banens "yard" med svingskive. Her foregår oppfyring av damplokene samt oppsett av tog for kjøring på banen. 3 spor på yard'en kan i noen tilfeller bli i minste laget ved store treff.


 

Inntak av mat og drikke, og nyttige erfaringsutvekslinger hører med på hagejernbanetreff. 

 



Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:40
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 01:04

20. oktober 2012

 

Her kommer noen bilder fra siste treff på min hagejernbane. Været kunne vel neste ikke blitt våtere, men livesteam-entusiaster tåler så vidt jeg kunne se veldig mye fuktighet.



Doggledee hadde bygget ferdig både Lady Anniken og 2 flotte vogner til treffet. Vognene var malt i samme rødfarge som det selvbyggede damploket, og hele ekvipasjen passet meget fint sammen .


Her kommer Lady Anne med tungt lastede vogner ut på banens trestle.


 

Banen har 2 muligheter for kryssing. Kryssingssporenes lengde kan være en utfordring - spesielt når enkelte praktiserte "samtidig innkjør".


Her har Katie kjørt forbi middel til nabosporet, og lokførerne må rydde opp. Det var ingen enkel oppgave med regn og damp i skjønn forening.


Her har noen av hagejernbaneentusiastene søkt i ly for regnet. Men humøret er likevel på topp.


Her vises korrekt bekledning og utstyr for livesteamkjøring under krevende værforhold.



Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:46
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 01:10
VINTERSTEMNING I HAGEN

15. desember 2012

Vinteren har kledd seg i sin hvite drakt her i Østfold, og da må man jo ut å kjøre livesteam i hagen. Her kommer noen stemningsfulle bilder fra kjøringen i dag morges.



Godstog ankommer spor 2 i Furubakken. Vinterstemning på banen i dag.


 
"ALF" - Roundhouse Billy


 
Kommer ikke toget snart da ... ?


 
Vinterstemning ...


 
ALF på banens store trestle.


Og her er en video fra kjøringen ...




Det blir nok mer kjøring på banen i vinter. Følg med ... 

Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:50
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 08:51
Hei Kjell

Jillt å sjå at du har fått opp å gå bloggen din igjen.
Har stor glede av å følge med på ditt anleggs utvikling og det er ikke fritt for at jeg misunner deg.
Det står ikke tilbake fra de aller fleste anlegg jeg har siklet på fra det store utland gjennom ca 15 år Smile

Har selv hatt hagebane i mange år, med lok og vogner fra Kristian. På grunn av klimatiske forhold her på sørvestlandet ga jeg til slutt opp. Demonterte hele sullamitten og flyttet alt inn i nyrenovert garasje.
Er montert på terrassebord på knekter langs veggene, litt kjedeligt kansje, men det kan ihvertfall brukes når jeg måtte ønske.




Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 09:01
Flott å se at du har fått bloggen din tilbake i den stand den bør være i!Smile

Ser på naboforumet at du også nevner en Facebook-gruppe, men den ekskluderer effektivt alle som ikke har Facebook, inkludert meg, så jeg setter stor pris på at du fortsetter å poste litt her!Smile

Keep ut the good work!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 10:08
 
Originally posted by Espen Espen wrote:

Har selv hatt hagebane i mange år, med lok og vogner fra Kristian. På grunn av klimatiske forhold her på sørvestlandet ga jeg til slutt opp. Demonterte hele sullamitten og flyttet alt inn i nyrenovert garasje.

Er montert på terrassebord på knekter langs veggene, litt kjedeligt kansje, men det kan ihvertfall brukes når jeg måtte ønske.

Jeg har også planer om en innendørs livesteam-bane. Egentlig er tanken å lage et seksjonsanlegg som kan brukes på messer og lignende. Da kan jeg også kjøre når det blir for kaldt til å fyre opp damploket ute.

Men, som du ser av bloggen min så tåler hagejernbanen min meget godt å kjøres på om vinteren - det krever bare litt mer tid til klargjøring. For å klare snøryddingen har jeg planer om å lage en roterende snøfreser.


Ellers er det fint om du legger ut litt bilder og tekst i en egen tråd på forumene. Det inspirerer meg og flere andre å se hvordan andre driver med denne hyggelige siden av modelljernbanehobbyen. Tongue

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 14:00
Fint å ha deg tilbake! Selv om jeg driver i en annen skala er det utrolig morsomt og inspirerende å lese bloggen din - ser frem til å følge deg videre! Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 14:19
Hyggelig å se at tråden din er oppe og går igjen! :)
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 17:15
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 [QUOTE=Espen]......Men, som du ser av bloggen min så tåler hagejernbanen min meget godt å kjøres på om vinteren - det krever bare litt mer tid til klargjøring. For å klare snøryddingen har jeg planer om å lage en roterende snøfreser.


..........


Høres interessant ut, da kan du kanskje inspireres av denne byggeren her, riktignok elektrisk drevet.

roter

Terje V.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2013 at 21:57

Hei Terje

Joda, jeg har sett på diverse vel fungerende modeller av roterende snøfresere på nettet. De fleste drives med elektromotor og det er greit nok. Jeg overlater til andre å lage en dampdrevet roter. Wink

Den du linket til hadde jeg ikke sett. Veldig fascinerende og bra håndverk å lage en slik i messing. Tongue Ellers finnes det mange ferdigmodeller på YouTube av Xrot-snøfreseren til LGB. Kanskje en slik kan konverteres til 32mm sporvidde. Har søkt etter den på nettet og eBay men den synes vanskelig tilgjengelig.

Hvorvidt det ellers bør være egen drift på roteren eller om det holder med skyvelok for framdriften får jeg se nærmere på. Ennå har jeg bare noen tanker og idéer om dette, og så får tiden vise når en roterende er klar for hagejernbanen min.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 15:46
Nydelige tog, nydelig miljø, også det sosiale!
Jeg er dypt imponert!
LP Flåm
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2013 at 16:02
Jeg er desverre blitt presset ut av klubben, men kan treffes på lars.petter.aarrestad@gmail.com.
Med sporlig hilsen,
LP Flåm
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2013 at 21:54

Februar 2013

Et nytt livesteam-lok er klart for levering til Furubakken hagejernbane (PHRy).   Tongue

De fleste som kjører livesteam her hjemme blir ofte blitt overtalt til å velge andre farger enn sort på loket sitt. Kanskje påvirkes man av hva som er mainstream blant livesteam'ere i England og Wales, og velger lok med blå, grønn eller dyprød farge. Noen velger endog enda mer fancy farger som Ferrari Fly Yellow. LOL  Og noen har fått levert sitt livesteamlok i en veldig autentisk norsk fargesetting - med sorte vanntanker og hytte, blå kjelekledning og sjokoladebrun ramme.


Da jeg skulle bestille mitt neste lok hadde jeg lyst på en litt annen variant, men noe som likevel gir en viss følelse av å ligne et norsk damplok. Min Silver Lady fra Roundhouse som snart kommer er sort med rød staffering utført av LightLine. Her er leveransebildene:

Frontview


Rearview


Nå mangler det bare noen personvogner i passende design. Jeg har noen byggesett som snart skal bli ferdig. Vent å se ... Wink 



Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:52
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2013 at 22:48
Det er en staselig maskin Kjell!
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 09:17

Dette ser riktig så lekkert ut Kjell!

Gleder meg til å se den live Smile

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 09:43
Dette så skikkelig fint ut!
Flotte stafferinger!
 - "Fully sprung" og med en dome som ser ut som om loket har Salter sikkerhetsventiler (mangler kun åkene). Denne har jeg ikke lagt merke til før!


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:24
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 09:46
Lokomotivet kommer til Vestfossen førstkommende fredag, og det er flere som er spente på å ta det i nærmere øyesyn. Dette er første gangen et livesteamlok levert til kunde i Norge kommer med lining fra Lightline. Kjell A har vært nøye med sine spesifikasjoner og krav til leveransen, akkurat som om han innbiller seg at han er jernbanedirektør eller noe sånt..........
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 10:07
 
Originally posted by krsven krsven wrote:

Kjell A har vært nøye med sine spesifikasjoner og krav til leveransen, akkurat som om han innbiller seg at han er jernbanedirektør eller noe sånt ...
Det hjelper å ha jobbet mye med innkjøp og kravspesifikasjoner ... Wink 
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 10:47
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

.....Det hjelper å ha jobbet mye med innkjøp og kravspesifikasjoner ...

Ja det gjelder å være så tydelig i beskrivelsen at det ikke finnes mulighet til å lese mellom linjene.

Det er bra at man ta hensyn til skalapreisernes dårlige syn i instrumenteringen, så også vi utenfor kan kontrollere at sikkerheten blir ivaretatt.

Nydelg lok. Snuser litt selv på de større modellskalaer. H0 begynner liksom å bli litt smått.
Terje V.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 11:56
 
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Det er bra at man ta hensyn til skalapreisernes dårlige syn i instrumenteringen, så også vi utenfor kan kontrollere at sikkerheten blir ivaretatt.
Størrelsene på manometer for kjeletrykk og vannstandsglass er begge tilpasset synet til lokfører og fyrbøter i 16mm-scale såvel som "12 inch to the foot-scale". Wink
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 17:11
Hei Kjell Smile
Dette ser virkelig staselig ut. Jeg gleder meg til å se denne i ekte 3D. Denne type lining er bl.a. brukt på den innerste av linjene på loket "Høland" så vidt jeg husker. En gjennomført "norsk" lining.....kanskje ikke helt tilfeldigWink ....uansett en meget flott og kledelig linjeføring.
 
- Jan
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2013 at 18:59
Griselekkert, rett og slett. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.