MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - KjellAn's hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

KjellAn's hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1 678
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 17:40
så lurt med damp  er det noe slags fjernstyring for fart start og stopp?
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2011 at 14:01
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg tror for øvrig at de fleste har dyrere hagemøbler som står løst ute i hagen.

Kanskje inne på noe der. Aldri lagt nye i verken grill, møbler eller andre hageting i frykt av tyveri. Bærer nok litt preg av det, men er en skeptisk person....... Kona maser etter hagetog. Hun har allerede ekspropriert areal til traseenWink

Skulle jeg få meg hagetog, så er det meget fine idéer som jeg kan vurdere. Lurte litt på festing av skinner. Ser flott ut med din metode! Håper vi blir oppdatert med nye bilder etter hvert.




Edited by Amatøren - 25 juli 2011 at 14:07
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2011 at 21:06
NYDELIG!

Venter spent på fortsettelsen!

Skulle gjerne hatt selv, men det var det med de "pæ-ænga" og frykten for tyveri/hærværk av skinner......Ermm
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2011 at 11:41
Flotte bilder, Kjell. Vi sees vel om ikke så lenge slik at det blir mulig å ta vognene i nærmere øyesyn. Det ser ut til at de fleste hagesentre kjører tilbud på bonsaier og miniatyrer om dagen - og frem til høsten går over i vinter. Banen og sporplanen din ser ut til å passe utmerket til materiellet og en Billy ser ut til å være et godt valg!Er ikke sikkert du trenger så mange vognene - detaljering og en scratchbygget pub er like viktig! Kankje ikke særlig salgsfremmende men idyllene er viktig for stemningen. Jeg tar sikkert med meg en Katie på visitas om ikke så lenge.
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2011 at 22:56

Hei

Jeg har en god stund gått med planene om en hagejernbane bak huset og garasjen. Etter mye oppussing og byggevirksomhet i skala 1:1, er det på tide å gjøre hagen fin sammen med husfruen.  Og hva passer ikke da bedre enn å anlegge en jernbane med tog som tøffer rundt små planter og bonzai-trær.


13. juli 2011

Her følger noen bilder fra byggevirksomheten. Jeg vil prøve å legge ut bilder etter hvert som det er noe nytt å vise.

Slik så plassen ut før vinteren la sitt hvite teppe over plassen i fjor. 


 Og slik ser sporplanen ut.


 

Det blir en tunnel på banen. Grunnarbeidene består i å grave ut en markjordbærskråning. Deretter skal det støpes fundament og tunnelhvelving, før markjordbærene igjen skal få vokse fritt.


Hagejernbanen skal trafikkeres med et skikkelig damplok og vogner som enten er bygget fra scratch, byggesett eller som er ferdigmodeller. Banen får en sporvidde på 32 mm, og det blir ikke aktuelt å sette spenning på sporet.   Rullende materiell som ikke går på ekte damp forventes å ha med egen power i form av en batteripakke.


Billy fra Roundhouse


 

En selvkomponert stakevogn fra Accucraft, en lav godsvogn - byggesett fra I P Engineering, og en scratchbygget lav boggivogn, er noe av det rullende materiellet så langt.



22. juli 2011

Her kommer flere bilder fra byggingen av min hagejernbane.


Her foregår det skikkelig rallarhåndverk - støping av betongsåle for sporet.


Oppå sålen skrus det fast klosser av oljet bjørkefinér - som igjen sporet skrus fast til. Underlag til klossene og finjustering av høyden skjer med biter av asfaltpapp.

 

Etter hvert skal sporet også få ballast. Jeg skal bruke fin singel (2-5 mm) som ballast. Jeg vet at enkelte andre bruker subbus eller fin sand som ballast, men jeg tror det er en fordel å unngå de fineste graderingene.





 

26. desember 2011


Her er noen nye bilder fra hagejernbanen. Vinteren er kommet, men det er dårlig med snø her nede i Østfold.

Billy har gjennomgått en vellykket modifisering. Loket har fått lyskastere både foran og bak, nye koblinger, en kullkasse og navneskilt.


Her kommer loket ut fra banens tunnel - omhyllet i damp og røyk - og med frontlyskasteren tent.


Her er loket med dampen oppe, klar til avgang. Lyskasteren på kullkassa er tent.


Et nærbilde av kullkassa for spesielt interesserte. Billy har egentlig bare en enkel bakvegg. Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet. Kullkassen er av samme type som leveres til Roundhouse Lady Anne. Den kan sikkert bestilles fra Roundhouse, men jeg fikk tak i min via Rhos Helyg Locomotive Works. 

Kullkassen måtte loddes sammen og lakkeres. For å få en plass for kullklumpene loddet jeg en 10x10 mm messing L-profil mot innsiden av kullkassen. Lyskasteren foran og bak på loket kommer fra PPS Steam Models.

 

10. januar 2012 


Et fint snødekke har lagt seg over hagejernbanen, og det fristet med en liten kjøretur med damploket.









Edited by KjellAn - 24 januar 2017 at 21:26
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.