MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan, rammeverk og det som måtte høre til.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan, rammeverk og det som måtte høre til.

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan, rammeverk og det som måtte høre til.
    Posted: 24 juni 2011 at 22:22
Hei alle sammen!

Jeg er godt i gang med planleggingen av et skifteanlegg, og i den sammenhengen trenger jeg litt tips.

Quote
Forklaring til sporplanen:
- Nederste spor er hovedlinjen. Den kommer hovedsaklig til å være til pynt, men vil ved en eventuell utvidelse bli tatt i bruk.
- På nest nederste spor er det tenkt at til venstre blir innkommende/utgående vogner plassert.
- De tre øverste sporene er ment som kombinert container/biltransport terminal. To av sporene har bilrampe i enden. Her er det innkommende biler til bilforhandleren til høyre på anlegget.
- Til høyre på anlegget er det bilforhandler/verksted/delelager så de to sporene som er her er ment for innkommende deler til verkstedet/lageret. I tillegg har jeg lagt til mulighet for at skifteloket kan gå rundt vognene for å betjene disse sporene.
- Et skiftelok/traktor vil at seg av all flytting av vogner inne på industriområdet.
- Bildet viser en enkel utvidelse med GeoLine skinner jeg har liggende, for å kunne drive med kontinuerlig kjøring samt med oppstilling.





Størrelsen er 400 x 60 cm og tanken er å bygge det i tre seksjoner. Det skal også være mulig å bygge en overgangsmodul til Fremo standard. Sporplanen er jeg i utgangspunktet veldig fornøyd med, men jeg tar selvsagt imot tips hvis noen skulle ha det.

Det jeg kan minst om er hvordan bygge rammeverket. Jeg har sett flere beskrivelser, men jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Det er så mye å velge blant, både når det gjelder dimensjoner og ikke minst kvalitet på treverket. Sistnevnte kan ha mye å si for prisen, og jeg aner ikke hva man bør velge for å oppnå akseptabel kvalitet.

Jeg vet at det ikke finnes noen eksakt fasit for dette, men jeg hadde satt veldig stor pris på om noen kunne "dyttet meg litt i riktig retning".Smile



Edited by Yngve - 24 juni 2011 at 22:23
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2011 at 22:13
Hva slags kvalitet på treverket vil dere anbefale? Jeg ser at på f.eks 12 mm kryssfinerplater er det enorme prisforskjeller. Jeg setter stor pris på tips her ettersom jeg er helt grønn på dette området.

Ellers har jeg endret litt på sporplanen for å gjøre det enklere å komme til sporene opp til høyre.


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2011 at 00:02
Ja, finér kommer i ulike kvaliteter. Jeg vil anta at du skal bruke den som underlag på stasjonsområdet. Skal du ha noe i mellom finéren og sporet? Siden du bruker Geoline skal du kan ikke ha det. Da ville jeg nok valgt en bedre kvalitet enn hvis finéren bare skulle bære noe annet. Spørsmålet er om du trenger 12 mm eller om du kan klare deg med 9 mm? Da må du kompensere med tettere understøttelse, dvs. tettere mellom spantene under. Det bør du kan også dersom du velger en finér av dårlig kvalitet. Hvis du velger en dårlig kvalitet, kan det nok kompenseres også med at den sparkles og slipes for å få en jevn overflate dersom det ikke skal være noe oppå.
Svein S
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2011 at 16:56
Hei og takk for tilbakemelding!

Jeg ser jeg har glemt å nevne en viktig detalj. Det er kun til resten av rundbanen jeg har tenkt å bruke geolineskinner, og dette vil kun være et alternativ i de tilfellene der jeg måtte ha mer plass tilgjengelig. Det vil da bare være skinner som ligger løst oppå noen helt enkle seksjoner.

Til selve hoveddelen av anlegget, hvor jeg planlegger landskap og bygninger og slikt har jeg derimot tenkt å bruke Peco Code 75 skinner, og kun lange veksler. Da vil det for meg være naturlig å ha f.eks et korkunderlag.

Når det gjelder bra og dårlig kvalitet på finér så må jeg ærlig innrømme at det gir meg et nytt spørsmål: Hva defineres som og og dårlig kvalitet?
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2011 at 17:53
Forøvrig så må du da ha 2stk overgangs skinner fra code 75 til 83, da geoline er code83(dette visste du sikkert uansett)Smile Blir artig å følge med på!Thumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2011 at 18:38

 

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Når det gjelder bra og dårlig kvalitet på finér så må jeg ærlig innrømme at det gir meg et nytt spørsmål: Hva defineres som og og dårlig kvalitet?
Jo dyrere, jo bedre. Dvs. at furufinér er som regel bedre enn meranti-finér. Meranti-finér er laget av tropiske treslag, og gjerne litt mykere i veden enn furu. Dessuten er det vel ikke helt politisk riktig å bruke slike treslag, selv om produsentene gjerne sier at det ikke går på beskostning av tropisk regnskog.

Ellers er det verdt å merke seg at pris og kvalitet stiger med antall lag finéren er laget av.

Kjøp det du har råd til. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2011 at 21:42
Og bjørkefinér er dyrere enn furufinér igjen.

Kjøp det du har råd til, sier Kjell. Vel, det er vel ikke nødvendig å kjøpe bedre kvalitet enn man strengt tatt trenger? Men så var det å vite hva det er, da. Det er ikke et helt enkelt spørsmål dette.

Korkunderlag synes å være standard på vanlig spor uten ferdigballast. Vi er imidlertid noen som anvender porøse plater i 12 mm i stedet. Det bygger litt mer, men blir normalt mye billigere enn kork. Min erfaring er at man da også kan klare seg med en simplere kvalitet med finér bare den understøttes tilstrekkelig til at denholder seg bein. Ved å lime 12 mm porøs på 12 mm (eller kanskje 9 mm) finér, så lager man et slags laminat, og overflaten på finéren spiller ingen rolle.
Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2011 at 08:29
Jeg bruker 6 mm furufiner. Det gjør at konstruksjonen blir veldig lett.
Hvis du er flink til å lime inn lister i skjøtene/vinklene blir dette kraftige saker.
Tenk litt flyvinge, Tåler mye pga. konstruksjonen.
Se forøvrig her hvordan jeg gjør det: http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7476

Hilsen Nils
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2011 at 09:04
Jeg har også brukt omtrent samme prinsipper som Nils, men jeg har bygget anlegget mitt i seksjoner av litt mindre størrelse. Veldig lett og stivt, og enkelt å håndtere:
 
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2011 at 22:40
Jeg gjorde noen endringer på sporplanen slik at det blir litt mindre spor og litt mer landskap. Slik det er lagt opp nå vil hovedsporet bli brukt til å gå rundt vognene. Jeg har også flyttet sporvekslene mellom hovedsporet og "spor 2" litt mot høyre.

Hva syns dere om denne sporplanen kontra den lengre oppe? Personlig liker jeg denne mye bedre, men det er alltid greit å få tilbakemelding fra folk med mer erfaring og ikke minst bedre kunnskap om hva som er realistisk.Smile


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2011 at 23:11
Yngve.
 
Det der så meget bra ut!
Virket veldig fristende det der. Gir inspirasjon til å komme igang i disse sommerdager!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,234 seconds.