MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemstadbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemstadbanen

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2015 at 07:35
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2015 at 19:48
Hjertelig takk for tilbakemeldingen. Skulle dog gjerne ha hunnplugger som kunne festes på ledningen som hannene.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2015 at 06:53
Enig med deg der, men slike har heller ikke jeg klart å finne, så da ble det den fastmonterte varianten på meg. Har faktisk aldri sett slike i denne størrelsen når jeg tenker meg om, er kun de små Märklinpluggene jeg kan komme på i farta.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2015 at 14:15
http://no.rs-online.com/web/p/4-mm-test-plugs-sockets/1758974/?origin=PSF_437254|alt

http://no.rs-online.com/web/p/4-mm-test-plugs-sockets/1758980/?origin=PSF_437254|cav



Black in-line socket,4mm




Edited by programmeringssporet - 26 august 2015 at 14:17
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2015 at 16:35
Der var det noen ja, takk for tipset!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 18:58
Da har jeg endelig turt å sette i gang med mitt første messingbyggesett - S&S G3 type 1:


Et spørsmål: Dørstopperne skal bores opp med 0.5mm bor står det i byggeveiledningen. Jeg har selvfølgelig ikke 0.5, går det bra med 0.4 eller 0.6? Det skal bare tres i og loddes fast en liten trådstubb gjennom hullene, men jeg vet ikke hvor nøye man bør være med hullboring i slike små dimensjoner.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 20:40
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Et spørsmål: Dørstopperne skal bores opp med 0.5mm bor står det i byggeveiledningen. Jeg har selvfølgelig ikke 0.5, går det bra med 0.4 eller 0.6? Det skal bare tres i og loddes fast en liten trådstubb gjennom hullene, men jeg vet ikke hvor nøye man bør være med hullboring i slike små dimensjoner.

Nå har du sikkert allerede montert dørstopperne, men 0,6mm burde gå bra for å montere 0,5mm tråd gjennom. 
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2017 at 20:51
Jeg har brukt 0,6 - fungerte fint det.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2017 at 07:31
Takk for svar, det var det jeg trodde men greit å få det bekreftet. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2017 at 16:14
Da har jeg omsider, etter hva som virket som en evighet for å få fortinnet en ny loddespiss, fått loddet sammen veggene. Resultatet kunne sikkert vært bedre, men som førstegangs messingbygger er jeg mer enn nok fornøyd! Minimalt med loddesøl på utsiden, og frysetapen jeg brukte for å holde sammen delene taklet også temperaturen uten å smelte og lage masse griseri:





Jeg har kanskje vært litt vel spandabel med loddetinnet på innsiden, bør jeg redusere mengden tinn på loddespissen neste gang..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2017 at 17:43
Har oppdatert hjemmesidene med en egen undermeny for Hjemstadbanen, må prøve å få til jevne oppdateringer og ikke minst litt progresjon heretter... Godt nytt år til alle som er innom!Beer

Edited by Svein_H - 26 desember 2018 at 10:43
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2018 at 17:00
Etter drøyt 3 år er det på tide å si farvel til de midlertidige seksjonene, og de siste par dagene har gått med til demontering av kabling og skinnegang, samt rydding og nedpakking av alt annet ræl som har blitt liggende oppå anlegget.

Siden seksjonene helt fra starten av var ment som en midlertidig løsning er ingenting limt, kun skrudd sammen, og en elektrisk skrutrekker med T10- og T20-bits samt en tapetkniv for å kutte korkunderlaget der det krysser plateskjøter er alt som skal til.

Etter hvert som seksjonene demonteres blir alt av festemateriell sortert og lagt i plastbakker for fremtidig gjenbruk, og alle finerplatene er også like fine (bortsett fra skruehullene) og kan brukes om igjen. Det eneste som må kastes er korkunderlaget som ble festet med fugemasse, og som sitter litt for godt til å kunne fjernes på rimelig kort tid uten å bli ødelagt:




H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2018 at 19:33
Ehh...hva skjer nå? Fedig med H0? Radiostyrt bil eller fokus på hagejernbane istedet?
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2018 at 07:22
Neida, har ingen planer om å kutte ut H0 med det første. Disse seksjonene har vært kjekke til sitt bruk de, men nå har de oppfylt sin rolle og jeg må rydde plass til noe nytt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2018 at 15:28
Tok en tur til Kløfta i går for å få litt inspirasjon, åpen dag hos KMJK og et spennende bruktmarked. Hadde en hyggelig prat og fikk en personlig omvisning i et arbeidsrom som vanligvis er lukket for andre enn medlemmene, og plukket også med meg litt stæsj fra bruktsalget:



Jeg hadde også lagt til side en "Politi"-boble, men den klarte visst noen andre å snike seg til mens jeg dro til nærmeste minibank for å hente kontanter. Jaja, sh*t happens, det kommer sikkert flere muligheter senere. Smile


Edited by Svein_H - 30 september 2018 at 15:36
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2018 at 19:26
https://vimeo.com/307984228

Edited by Svein_H - 24 desember 2018 at 09:05
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2018 at 02:20
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Har oppdatert hjemmesidene med en egen undermeny for Hjemstadbanen, må prøve å få til jevne oppdateringer og ikke minst litt progresjon heretter... Godt nytt år til alle som er innom!Beer

Lenken er feil!

Forøvrig God Jul til deg også :-)
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2018 at 10:46
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Har oppdatert hjemmesidene med en egen undermeny for Hjemstadbanen, må prøve å få til jevne oppdateringer og ikke minst litt progresjon heretter... Godt nytt år til alle som er innom!Beer

Lenken er feil!

Forøvrig God Jul til deg også :-)

Det er visst gjort flere endringer etter at den lenken der ble lagt ut, den er rettet opp nå. Takk for påminnelsen!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,110 seconds.