MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemstadbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemstadbanen

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:22
Jeg får vel også legge ut igjen linken til den første videoen av anlegget, hvor jeg skifter litt vogner og tester den nymonterte lydekoderen i Di3-loket mitt. Kvaliteten er ikke så mye å skryte av da, siden den er tatt med et kompaktkamera, men man får vel et overordnet inntrykk av anlegget:
 
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:26
Du husker helt korrekt :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:31
Flotters! Da får jeg slenge avgårde en bestilling snart, så jeg får gjort meg ferdig med det der og kan begynne på landskapet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2013 at 07:46
Det er vel på tide å børste litt støv av denne tråden nå, etter snart et år...Embarrassed

Jeg har brukt mye tid på å teste ut ulike løsninger og sporplaner for anlegget, ikke minst med tanke på gjenbruk av de tre seksjonene som er ferdigbygget. Imidlertid har jeg ikke klart å komme opp med noe jeg er fornøyd med, så jeg har bestemt meg for å starte helt på nytt med et modulært oppsett.

Det betyr at de tre seksjonene jeg har vil bli vraket. Dersom det er noen som er interessert i å overta de så gi beskjed, ellers blir de slaktet for alt av brukbare komponenter og deretter kastet. Svingskiva vil jeg uansett ta ut og beholde selv, men resten kan evt overdras komplett med sporveksler og kontrollpanel for en beskjeden sum.

Svein

Edit: skriveleif


Edited by Svein_A - 16 mars 2013 at 08:35
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 08:48
Da har byggingen startet. I helga har jeg fått kappet ut de fleste delene til den første modulen, og satser på å ha et par modulkasser klare i løpet av påskeferien:





Siden jeg nå har valgt å gå for FREMO-standarden har jeg laget en egen tråd i FREMO-snakken, og vil oppdatere der parallellt med postingen her inne.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 17:11
Jeg googlet etter "logging" anlegg for inspirasjon til et nytt togskap og kom over en tråd i model railroader forumet. Mulig du har disse bladene. Hvis ikke tror jeg det er bilder der som kan være inspirerende til deres anlegg (spesielt "Colorado spectacular" edit: gjelder begge model railroader bladene):
 


Edited by _marius - 26 mars 2013 at 17:52
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 18:13
Takk for tipset Marius! MR har jeg på DVD, og har tenkt å bestille GMR på DVD også, så jeg skal ta en ekstra titt på disse. Om ikke jeg får brukt det på mitt eget anlegg vil det helt sikkert være mye spennende der for madammen og hennes anlegg!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2013 at 09:02
Den første modulkassa er klar:





Etter at bildene ble tatt i går har jeg sparklet alle utvendige hjørner og skruehull. Disse vil bli pusset ned i dag, og bare jeg får saget ut profilen på sidekantene er kassa klar før det første strøket med maling.

Jeg har tenkt å lage en modulkasse til før jeg legger skinnene, slik at begge modulene kan testes opp mot hverandre.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 13:05
Da er skinneunderlaget på plass, sidekantene saget ut, og det første strøket med maling unnagjort:



Oppdaget i går at jeg hadde glemt et par smådetaljer som måtte på plass før maling, og siden det ble en ny runde med skruing, liming og sparkling fikk jeg ikke pusset og malt før i dag. Vel vel, hva gjør en dag fra eller til...Wink

Har en overordnet plan for landskapet som begynner å forme seg i hodet mitt nå, men detaljene tror jeg bare får komme naturlig underveis i byggingen.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 21:22
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Jeg har tenkt å lage en modulkasse til før jeg legger skinnene, slik at begge modulene kan testes opp mot hverandre.
Svein

Husk 'speiltesten'; som kanskje er minst like god for å sjekke sporet mot skjøten Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 21:22
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Husk 'speiltesten'; som kanskje er minst like god for å sjekke sporet mot skjøten Wink


Speiltesten er kjekk den, men kun for å sjekke at sporet er vinkelrett på enden. På en rettstrekke som denne vil det ikke vises om sporet har f.eks 0,5mm avvik fra senterlinja, men med to rette moduler blir det fort synlig når jeg snur de rundt og kobler de sammen motsattWink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 17:55
Da er det vel på tide å børste litt støv av denne tråden igjen...

Aktiviteten på togrommet mitt har vært pinlig fraværende det siste året, mye grunnet selve rommet som krevde endel arbeid før noe som helst annet kunne gjøres. Nå er omsider den biten unnagjort, slik at moroa kan begynne. Taket ble panelt litt tidligere i høst, mens noen dager i juleferien ble brukt til å skrubbe og male vegger og legge nytt gulv, og i dag har jeg endelig fått begynt på rammeverket!

Siden anlegget blir modulbasert skal jeg bygge et separat rammeverk med lagringshyller under anlegget, tilsvarende det jeg bygde for Vigdis på rommet hennes. Imidlertid har jeg også lekt med tanken på en senere utvidelse i høyden, slik at anlegget blir i to etasjer, og da må jeg tenke litt annerledes slik at ikke lagringshyllene bygges for høyt. Et en-etasjes anlegg vil for meg ha en optimal høyde på ca 140cm ved skinnetopp, men ved to etasjer vil ikke dette funke. Jeg har derfor satt sammen et lite testopplegg hvor jeg kan eksperimentere litt med ulike høyder for de to nivåene:



Bildet viser en mulig oppstilling med skinnetopp på hhv 100 og 150cm på nedre og øvre nivå, tenkte jeg skulle ta utgangspunkt i dette og se hvordan det ble. FREMOdulene bygger 20cm opp til skinnetopp, dermed blir toppen av rammeverket på 80cm. Som øvre nivå har jeg brukt en av de gamle seksjonene mine som jeg plukket ned fra loftet i dag, disse er 10cm høye og samsvarer dermed godt med tykkelsen på et eventuelt øvre nivå.

Takhøyden er kun 190cm, og derfor ser det ut som øvre nivå er mye lenger opp enn det egentlig er. Mulig 150cm blir litt i meste laget da det bare er 40cm igjen til taket, men som bildet viser ble det overraskende god plass mellom nivåene, så jeg kan kanskje senke det 5-10cm uten at det gjør så mye. Syns forøvrig at 100cm var en ypperlig høyde i sittende stilling, så den tror jeg at jeg kommer til å gå for.

Jeg skal la dette stå oppe en stund og la inntrykkene modnes litt før jeg evt foretar noen justeringer i høyden. Tar også gjerne imot tips og innspill fra andre som har erfaringer med anlegg i flere etasjer.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 21:03
Da er jeg godt igang med rammeverket, den ene langveggen er ferdig:





Jeg valgte å gå bort fra planene om et to-etasjes anlegg, det ble litt for mye kompromisser høydemessig. Har derfor valgt å legge anlegget like høyt som FREMO-standarden tilsier, med skinnetopp 130 cm over gulv. Rammeverket blir da 110cm, og de siste 20cm er det selve modulen som står for. De gamle seksjonene mine må heves 10cm for å komme i samme høyde, men det skal gå greit.

Under anlegget har jeg fått plass til fått tre oppbevaringshyller, disse skal med tiden skjules bak et forheng. Under det gamle kjellervinduet, som nå er inspeksjonsluke for krypkjelleren innenfor, fant jeg ut at det var greiest å la det stå åpent for enklere tilgang, den fremre lekten på toppen kan enkelt tas bort ved å fjerne et par skruer.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 07:50
Oops, har det gått et helt år allerede..?Embarrassed

Jeg er fortsatt ikke helt i mål med den modulbaserte sporplanen, men for å unngå såkalt "paralysis by analysis" (og for å få lagt litt skinner og kjørt tog igjen) har jeg i juleferien bygget seksjoner rundt hele rommet. Seksjonene har samme høyde som FREMOduler og kan kombineres med slike, og de kan også relativt enkelt konverteres til moduler senere.

Høyre halvdelen av rommet:


Venstre halvdelen av rommet, med dukk-under ved døra. Jeg lurer på om jeg skal skjære ut en bue på undersiden av seksjonene som går forbi døråpningen, slik at det blir enklere å komme inn og ut:


Alle seksjonene har FREMO grensesnitt på boltehullene for enkel sammenkobling med moduler:


Også de smalere seksjonene har boltehull som samsvarer med FREMO-standarden, slik at de kan kobles sammen med FREMOduler. Den lille seksjonen som er løftet ut og ligger på toppen kan enkelt snus, slik at enten fremre eller bakre langside flukter med modulene, mens hjørneseksjonen under har dobbelt sett med boltehull slik at den kan kobles sammen på begge måter:



Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:15
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 11:30
Dette ser lovende ut!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 16:57
Kjempemessig utgangspunkt for mye moro
Og det kan være lurt å skjære ut ved døråpningen, ja. Ryggen din vil takke deg siden...

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 18:09
Kommer nok til å gjøre noe der ja, en 10-15cm ekstra med fri høyde har mye å si for komfortenSmile. Får se hvor mye jeg har å gå på siden jeg også har en seksjonsskjøt akkurat foran døra, må prøve å få beholdt de øverste bolthullene.

De smale seksjonene langs den veggen der skal forøvrig brukes til bl.a. togmagasin, og er vel de mest permanente av alle seksjonene, så jeg kan vel sage ut den buen først som sist. Har akkurat printet ut sporplanen for togmagasinet i full størrelse, får ta meg en tur ned i kjelleren og tape sammen arkene så jeg får et inntrykk av hvordan det kan bli.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 18:57
Endelig noe bygging! Håper det kommer tett med bilder framover. Du trenger selvfølgelig en skikkelig avtagbar Kylling bru eller noe.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 16:12
Hehe, du mener det ja, har ikke du allerede Kylling bru i togskapet ditt da?Smile

Vel, vi får se hva som skjer, godt mulig jeg bygger om seksjonene og lager en mindre svingbar seksjon foran døråpningen. I romjula valgte jeg for enkelthets skyld å bygge seksjonene like lange med tanke på evt nedpakking og stabling, hver seksjon er 130cm lang (3 seksjoner i lengden = 390cm). De to små seksjonene midt på kortveggene har en noe ukurant lengde på 53cm, dette har sin forklaring i mine planer om gjenbruk av gamle seksjoner.

Tanken bak de paddeflate og kjedelige seksjonene var å ha en plan flate som jeg kjapt kunne legge noen spor på for å kjøre tog, nå er det alt for lenge siden sist! Samtidig er det grenser for hva man kan planlegge og teste ut av sporplaner på PC-en, uansett hva slags program man har, så nå i første omgang handler det om å få på plass midlertidig skinnegang slik at jeg kan kjøre en stund og se om noen av sporplanene mine funker i praksis.

Hvis det viser seg å funke tilfredsstillende er det bare å få på plass korkunderlag og feste skinnene mer permanent, men i mellomtiden blir skinnene lagt direkte på fineren og med høyst provisorisk kabling. Bilder kommer etter hvert, men det blir neppe veldig spennende å se på.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 18:08
Hvordan går det med Vigdis sitt anlegg?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 20:05
Tja, hva skal man svare... Vigdis har vært litt lei tog generelt, så det har ikke skjedd stort det siste året. Hun har puslet med litt småprosjekter, men ingenting å rapportere om ennå. Ser det har gått et drøyt år siden siste oppdatering på hennes tråd også, så vi får vel snart ta i et tak der.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 15:53
De to siste helgene har jeg drevet med overføring av sporplan fra PC til seksjoner, og i dag kom jeg omsider i mål rundt hele rommet. Printet ut planen i full størrelse, tapet sammen arkene og tegnet opp senterlinja for sporene. Stasjonen langs øvre vegg er ikke helt klar ennå, men jeg har da hvertfall fått markert opp ett gjennomgående spor der for en kontinuerlig rundbane.

Neste trinn nå er å få lagt kork skinneunderlag, fant ut at jeg like gjerne kunne gjøre det skikkelig med en gang i stedet for å måtte rive opp midlertidig skinnegang og legge alt om igjen senere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 15:34
Da er den første seksjonen "ferdigkorket". Jeg hadde igjen noen lengder med korkunderlag med ferdig skråkant, så jeg kommer til å bruke opp de først. Deretter blir det å skjære ut 2 cm brede strimler fra korkplater lik den som ligger oppå seksjonen, det er mye rimeligere og man kan la ballasten forme en naturlig skråning på sidene:




Med relativt hard finer som underlag var det en liten utfordring å få korkunderlaget til å holde seg på plass mens fugemassen stivner. Prøvde først vanlige stifter for korktavle, men fikk ikke disse skikkelig nedi. Løsningen ble å bruke stiftepistolen og 6mm stifter, stiftene går akkurat langt nok nedi fineren til å holde korken på plass samtidig som det er enkelt å pirke de ut igjen med en liten skrutrekker. Så får morgendagen avsløre om det viste seg å være en god løsning, eller om alt løsner sammen med stiftene...

Det nederste bildet viser forøvrig også en av de kanskje største fordelene med å bygge anlegg i moduler/seksjoner, nemlig at man kan løfte ut enkeltseksjoner og snu de rundt for god tilgang fra alle sider.


Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:17
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 18:00
Har fått lagt ferdig all korken i løpet av uka, nå er det klart for skinnelegging!

Her vises stagingområdet/togmagasinet langs den ene langveggen. Med 52 mm sporavstand har jeg akkurat fått plass til 6 spor i bredden, 5 av de er gjennomgående stagingspor mens spor 6 (nærmest kamera) med tiden skal fungere som sidebane. Hver av stagingsporene er dimensjonert for tog på 180-200cm lengde:


Her er andre enden av stagingområdet, hvor hovedlinja kurver gjennom hjørnet og forbi vinduet på kortveggen. Sidelinja skal her gå i 180 graders kurve på innsiden av hovedlinja og ende opp på de gamle seksjonene som vil stå som en halvøy midt i rommet, men siden traseen må tegnes opp og tilpasses med de gamle seksjonene har jeg ikke tatt den biten ennå:


Langs den andre langveggen har jeg satt av all plassen til en gjennomgående stasjon. Stasjonen kan håndtere tog på inntil 200cm lengde, men med bare 2 gjennomgående togspor vurderer jeg å legge inn en ekstra sporsløyfe mellom spor 1 og 2 foran stasjonsbygningen (omtrent midt på bildet) for å forenkle skiftingen til og fra industrisporet som går langs veggen:





Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:19
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 19:15
Med spor så nær kanten, har du tenkt på hvordan du skal hindre lok og vogner fra å deise i gulvet om de sporer av?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 20:38
Ja, det må nok noe sikring til der ja, stoler ikke helt på at Murphy vil holde seg borte uansett hvor nøye jeg er med skinneleggingenSmile. Kanskje en pleksiglassplate, evt et slikt ståltrådgjerde som NSB har linjelangs, har ikke helt bestemt meg ennå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 16:05
Etter noen dager med skinnelegging ble stasjonen langs langveggen ferdigstilt i dag, og med ett gjennomgående spor lagt i magasinet er det nå mulig med kontinuerlig kjøring på anlegget!Big smile

Skinnene ligger bare løst oppå skinneunderlaget, og kablingen er høyst midlertidig med kun 2 par mateledninger til hele rundbanen (pluss ett par til industrisporet langs veggen), men etter testkjøring med både digitale og analoge lok ser det ut som jeg klarer meg fint med strømmating via skinnelasker enn så lenge.

Fullføringen av skinneleggingen i dag er faktisk en milepæl på flere måter; dette er også første gangen jeg har en fungerende rundbane siden forrige millennium..!Beer
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 07:02
Fikk en spennende pakke fra Skala Design i posten i går. Denne har jeg ventet lenge på, nå kan jeg endelig begynne å eksperimentere med signalstyring og blokkdetektering!Smile:

Edited by Svein_A - 24 juni 2015 at 07:03
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 13:53
Frem fra glemselen! I dag fikk jeg omsider gjort noe jeg har tenkt på lenge, men som av uvisse grunner har blitt utsatt gang på gang, nemlig pakke frem igjen de gamle seksjonene mine og få de opp på anlegget! Jeg har lenge vært usikker på om jeg ville få bruk for de igjen, og om de i det hele tatt fikk plass i rommet uten at det ble for trangt. En ting er å se sporplanen på tegningen, noen helt annet er det når du står i rommet.

Uansett, jeg børstet av det verste spindelvevet fra seksjonene, skrudde sammen et rammeverk og saget ut et passende åpning i den ene modulen, og slik ser det ut nå:




Her syns bedre hvordan jeg har saget ut litt av den ene modulen for å passe inn seksjonen, deretter boret jeg to hull på linje med standardhullene i alle modulene og boltet den fast til modulene på hver side:


Fortsatt gjenstår å legge skinner for å koble seksjonene sammen med resten av anlegget, samt få på plass all kablingen under seksjonene som skal til kontrollpanelet. Deretter blir det en grundig runde med pusseklossen på skinnene, før det er tid for prøvekjøring!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 07:26
Da var kontrollpanelet koblet opp igjen, og jeg har lagt et midlertidig kurvespor for å koble seksjonene sammen med resten av anlegget. I går fikk jeg også reparert svingskivebroen som falt i betonggulvet for en stund siden, og kunne i går kveld fornøyd konstatere at seksjonene og alle tilkoblinger hadde overlevd lagringsperioden uten problemer!Smile

Det neste prosjektet nå blir å jobbe videre med hjørneseksjonen ved døra (så vidt synlig ned til venstre på bildet over), få på plass en permanent kurve ut til endestasjonen og feste alle skinnene, samt få på plass det elektriske inni seksjonen.

Den eksisterende kurven ved svingskiven er litt for krapp (kun 60cm radius), og har i tillegg litt overhøyde, så de største lokene mine sliter endel der. Jeg vurderer derfor å rive opp igjen hele den biten der fra sporvekselen og ut til kanten, fjerne overhøyden og heller legge en jevnere og litt større radius gjennom hele kurven og over på hjørneseksjonen.

I tilknytning til stasjonen skal det også komme inn- og utkjørsignaler, så elektrisk skal kurven deles opp i mindre partier for spordeteksjon, slik at signalene blir revet når toget passerer. Ideelt sett skulle det også vært spordeteksjon i togsporene på stasjonen, men siden seksjonene ikke er forberedt for dette blir det veldig mye kabling som må gjøres på nytt for å få det til. Det får derfor vente til jeg eventuelt skal legge skinnene om igjen, så i mellomtiden får jeg bare klare meg uten.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.