MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemstadbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemstadbanen

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 18:57
Endelig noe bygging! Håper det kommer tett med bilder framover. Du trenger selvfølgelig en skikkelig avtagbar Kylling bru eller noe.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 18:09
Kommer nok til å gjøre noe der ja, en 10-15cm ekstra med fri høyde har mye å si for komfortenSmile. Får se hvor mye jeg har å gå på siden jeg også har en seksjonsskjøt akkurat foran døra, må prøve å få beholdt de øverste bolthullene.

De smale seksjonene langs den veggen der skal forøvrig brukes til bl.a. togmagasin, og er vel de mest permanente av alle seksjonene, så jeg kan vel sage ut den buen først som sist. Har akkurat printet ut sporplanen for togmagasinet i full størrelse, får ta meg en tur ned i kjelleren og tape sammen arkene så jeg får et inntrykk av hvordan det kan bli.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 16:57
Kjempemessig utgangspunkt for mye moro
Og det kan være lurt å skjære ut ved døråpningen, ja. Ryggen din vil takke deg siden...

Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 11:30
Dette ser lovende ut!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 07:50
Oops, har det gått et helt år allerede..?Embarrassed

Jeg er fortsatt ikke helt i mål med den modulbaserte sporplanen, men for å unngå såkalt "paralysis by analysis" (og for å få lagt litt skinner og kjørt tog igjen) har jeg i juleferien bygget seksjoner rundt hele rommet. Seksjonene har samme høyde som FREMOduler og kan kombineres med slike, og de kan også relativt enkelt konverteres til moduler senere.

Høyre halvdelen av rommet:


Venstre halvdelen av rommet, med dukk-under ved døra. Jeg lurer på om jeg skal skjære ut en bue på undersiden av seksjonene som går forbi døråpningen, slik at det blir enklere å komme inn og ut:


Alle seksjonene har FREMO grensesnitt på boltehullene for enkel sammenkobling med moduler:


Også de smalere seksjonene har boltehull som samsvarer med FREMO-standarden, slik at de kan kobles sammen med FREMOduler. Den lille seksjonen som er løftet ut og ligger på toppen kan enkelt snus, slik at enten fremre eller bakre langside flukter med modulene, mens hjørneseksjonen under har dobbelt sett med boltehull slik at den kan kobles sammen på begge måter:



Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:15
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2014 at 21:03
Da er jeg godt igang med rammeverket, den ene langveggen er ferdig:





Jeg valgte å gå bort fra planene om et to-etasjes anlegg, det ble litt for mye kompromisser høydemessig. Har derfor valgt å legge anlegget like høyt som FREMO-standarden tilsier, med skinnetopp 130 cm over gulv. Rammeverket blir da 110cm, og de siste 20cm er det selve modulen som står for. De gamle seksjonene mine må heves 10cm for å komme i samme høyde, men det skal gå greit.

Under anlegget har jeg fått plass til fått tre oppbevaringshyller, disse skal med tiden skjules bak et forheng. Under det gamle kjellervinduet, som nå er inspeksjonsluke for krypkjelleren innenfor, fant jeg ut at det var greiest å la det stå åpent for enklere tilgang, den fremre lekten på toppen kan enkelt tas bort ved å fjerne et par skruer.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 17:55
Da er det vel på tide å børste litt støv av denne tråden igjen...

Aktiviteten på togrommet mitt har vært pinlig fraværende det siste året, mye grunnet selve rommet som krevde endel arbeid før noe som helst annet kunne gjøres. Nå er omsider den biten unnagjort, slik at moroa kan begynne. Taket ble panelt litt tidligere i høst, mens noen dager i juleferien ble brukt til å skrubbe og male vegger og legge nytt gulv, og i dag har jeg endelig fått begynt på rammeverket!

Siden anlegget blir modulbasert skal jeg bygge et separat rammeverk med lagringshyller under anlegget, tilsvarende det jeg bygde for Vigdis på rommet hennes. Imidlertid har jeg også lekt med tanken på en senere utvidelse i høyden, slik at anlegget blir i to etasjer, og da må jeg tenke litt annerledes slik at ikke lagringshyllene bygges for høyt. Et en-etasjes anlegg vil for meg ha en optimal høyde på ca 140cm ved skinnetopp, men ved to etasjer vil ikke dette funke. Jeg har derfor satt sammen et lite testopplegg hvor jeg kan eksperimentere litt med ulike høyder for de to nivåene:



Bildet viser en mulig oppstilling med skinnetopp på hhv 100 og 150cm på nedre og øvre nivå, tenkte jeg skulle ta utgangspunkt i dette og se hvordan det ble. FREMOdulene bygger 20cm opp til skinnetopp, dermed blir toppen av rammeverket på 80cm. Som øvre nivå har jeg brukt en av de gamle seksjonene mine som jeg plukket ned fra loftet i dag, disse er 10cm høye og samsvarer dermed godt med tykkelsen på et eventuelt øvre nivå.

Takhøyden er kun 190cm, og derfor ser det ut som øvre nivå er mye lenger opp enn det egentlig er. Mulig 150cm blir litt i meste laget da det bare er 40cm igjen til taket, men som bildet viser ble det overraskende god plass mellom nivåene, så jeg kan kanskje senke det 5-10cm uten at det gjør så mye. Syns forøvrig at 100cm var en ypperlig høyde i sittende stilling, så den tror jeg at jeg kommer til å gå for.

Jeg skal la dette stå oppe en stund og la inntrykkene modnes litt før jeg evt foretar noen justeringer i høyden. Tar også gjerne imot tips og innspill fra andre som har erfaringer med anlegg i flere etasjer.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 21:22
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Husk 'speiltesten'; som kanskje er minst like god for å sjekke sporet mot skjøten Wink


Speiltesten er kjekk den, men kun for å sjekke at sporet er vinkelrett på enden. På en rettstrekke som denne vil det ikke vises om sporet har f.eks 0,5mm avvik fra senterlinja, men med to rette moduler blir det fort synlig når jeg snur de rundt og kobler de sammen motsattWink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 21:22
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Jeg har tenkt å lage en modulkasse til før jeg legger skinnene, slik at begge modulene kan testes opp mot hverandre.
Svein

Husk 'speiltesten'; som kanskje er minst like god for å sjekke sporet mot skjøten Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2013 at 13:05
Da er skinneunderlaget på plass, sidekantene saget ut, og det første strøket med maling unnagjort:



Oppdaget i går at jeg hadde glemt et par smådetaljer som måtte på plass før maling, og siden det ble en ny runde med skruing, liming og sparkling fikk jeg ikke pusset og malt før i dag. Vel vel, hva gjør en dag fra eller til...Wink

Har en overordnet plan for landskapet som begynner å forme seg i hodet mitt nå, men detaljene tror jeg bare får komme naturlig underveis i byggingen.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2013 at 09:02
Den første modulkassa er klar:





Etter at bildene ble tatt i går har jeg sparklet alle utvendige hjørner og skruehull. Disse vil bli pusset ned i dag, og bare jeg får saget ut profilen på sidekantene er kassa klar før det første strøket med maling.

Jeg har tenkt å lage en modulkasse til før jeg legger skinnene, slik at begge modulene kan testes opp mot hverandre.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 18:13
Takk for tipset Marius! MR har jeg på DVD, og har tenkt å bestille GMR på DVD også, så jeg skal ta en ekstra titt på disse. Om ikke jeg får brukt det på mitt eget anlegg vil det helt sikkert være mye spennende der for madammen og hennes anlegg!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 17:11
Jeg googlet etter "logging" anlegg for inspirasjon til et nytt togskap og kom over en tråd i model railroader forumet. Mulig du har disse bladene. Hvis ikke tror jeg det er bilder der som kan være inspirerende til deres anlegg (spesielt "Colorado spectacular" edit: gjelder begge model railroader bladene):
 


Edited by _marius - 26 mars 2013 at 17:52
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 08:48
Da har byggingen startet. I helga har jeg fått kappet ut de fleste delene til den første modulen, og satser på å ha et par modulkasser klare i løpet av påskeferien:





Siden jeg nå har valgt å gå for FREMO-standarden har jeg laget en egen tråd i FREMO-snakken, og vil oppdatere der parallellt med postingen her inne.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2013 at 07:46
Det er vel på tide å børste litt støv av denne tråden nå, etter snart et år...Embarrassed

Jeg har brukt mye tid på å teste ut ulike løsninger og sporplaner for anlegget, ikke minst med tanke på gjenbruk av de tre seksjonene som er ferdigbygget. Imidlertid har jeg ikke klart å komme opp med noe jeg er fornøyd med, så jeg har bestemt meg for å starte helt på nytt med et modulært oppsett.

Det betyr at de tre seksjonene jeg har vil bli vraket. Dersom det er noen som er interessert i å overta de så gi beskjed, ellers blir de slaktet for alt av brukbare komponenter og deretter kastet. Svingskiva vil jeg uansett ta ut og beholde selv, men resten kan evt overdras komplett med sporveksler og kontrollpanel for en beskjeden sum.

Svein

Edit: skriveleif


Edited by Svein_A - 16 mars 2013 at 08:35
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:31
Flotters! Da får jeg slenge avgårde en bestilling snart, så jeg får gjort meg ferdig med det der og kan begynne på landskapet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:26
Du husker helt korrekt :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:22
Jeg får vel også legge ut igjen linken til den første videoen av anlegget, hvor jeg skifter litt vogner og tester den nymonterte lydekoderen i Di3-loket mitt. Kvaliteten er ikke så mye å skryte av da, siden den er tatt med et kompaktkamera, men man får vel et overordnet inntrykk av anlegget:
 
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2012 at 07:14
Hei, Eirik! Var det disse som skulle monteres på stripebrett, og som passet på annenhver stripe om jeg ikke husker helt feil? De ser rimelig kjent ut ja, takker!Thumbs Up
 
Har ikke kommet så langt at jeg har fått laget til noe permanent ennå, pr i dag bruker jeg bare 5 stk 8-leder kabler som er festet med sukkerbiter i begge ender. Det funker jo, men er et herk når anlegget skal demonteres og seksjonene flyttes til arbeidsbordet.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 23:15
Hei Svein!

Husker jeg nevnte noe om pluggterminaler, men om det var det du tilslutt endte opp med husker jeg ikke.
Her er hvertfall mitt bidrag:
http://www.futurlec.com/ConnTerm.shtml
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2012 at 18:34
Da er det vel på tide å få oppdatert denne tråden med det som forsvant i serverkrasjen. I stedet for å prøve å rekonstruere alt sammen innlegg for innlegg lager jeg bare en oppsummering:

Jeg fikk omsider kablet ferdig den siste seksjonen, etter mye plunder og herk med flere av Pecobryterne:



Jeg fikk også laget et kontrollpanel, tok utgangspunkt i et par bilderammer jeg fant på Europris:





Laget en uttrekkbar hylle under anlegget for kontrollpanel og digitalstyring:









Jeg fikk noen fine tips om koblingsbokser jeg kunne bruke mellom panelet og anlegget, men de forsvant dessverre i krasjen, og jeg husker ikke hvem som skrev innlegget. Veldig takknemlig om vedkommende kan komme på banen og poste det på nytt!Smile

Det siste jeg har gjort er å begynne på et midlertidig togmagasin med 4 spor til togstammer pluss et spor for lokene:





Siden bildene ble tatt har jeg lagt ferdig alle sporene, men har ennå ikke fått festet de til plata. Den hylla der skal som sagt bare være midlertidig, så jeg har ikke lyst til å lime de fast eller bruke fugemasse. Mulig jeg tyr til småstifter mellom svillene bare for å holde de sånn noenlunde på plass, det er jo ingen belastning å snakke om her.

Svein



H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2012 at 21:35
Jeg burde vel få oppdatert denne tråden igjen etter serverkrasjen, men det har blitt litt nedprioritert siden jeg har prøvd å lære meg litt Joomla CMS for min egen hjemmeside. Har laget en tospråklig side (norsk/engelsk) som jeg fikk lastet opp i dag på www.hjemstad.no. Ikke særlig mye innhold der ennå, men den overordnede struturen, menyer og en gjestebok er på plass. Ta gjerne en titt og kom med tilbakemeldinger, jeg setter pris på både ris og ros samt konstruktive tips og råd fra de som har erfaring med Joomla.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2012 at 07:47
Er vel på tide med en liten oppdatering her inne...
 
Den første seksjonen er ferdig kablet, som nevnt over. Jeg har også hevet vannhøyden med 2cm slik at det stemmer overens med den andre to seksjonene:
 
 
På søndag ble jeg ferdig med kablingen av seksjon nr2:
 
 
Kun 1 seksjon igjen nå, så kan jeg begynne på kontrollpanelet.
 
Først må jeg klargjøre den siste vekselen som ble lagt ned, den har verken tilførselsledninger eller motor/bryter montert ennå. Vekselen er kun festet med skinnelasker, så den er enkel å ta ut og jobbe med på arbeidsbenken. Etterpå blir det å få festet alle løse ledningsstumper som henger ned på undersiden.
 
Noen som har konkrete forslag til mangepolede kontakter jeg kan bruke mellom seksjon og kontrollpanel, i stedet for de sukkerbitene jeg har lagt opp til nå? Jeg trenger minimum 15 16 poler på den første seksjonen, 13 14 på den andre og 8 på den tredje. Da har jeg en pol ledig for belysningskrets på hver seksjon (retur er felles med vekselmotorene), men har ikke tatt høyde for eventuelle utvidelser.
 
Svein
 
Edit: tellefeil


Edited by Svein_A - 31 januar 2012 at 08:05
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2011 at 20:20
Hehe, jeg har spurt henne om det samme, uten å få noe klart svarSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2011 at 19:54
Flott arbeid det der! når skal hun registrere seg og lage egen blogg? :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2011 at 11:16
Da har jeg fått fikset problemene med kablingen og gjort meg ferdig på undersiden. Jeg slapp heldigvis å bytte bryteren, siden den er limt til motoren kunne det bydd på endel utfordringer.

Jeg fikk fjernet motoren og bryteren fra anlegget uten problemer, og vippet av dekselet på bryteren. Inni er det bare et lite kontaktblekk som jeg strammet opp, før jeg monterte alt sammen igjen og sjekket forbindelsene på nytt.



Vigdis jobber videre med viadukten, nå begynner det virkelig å ligne på noe:



Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 22:54
Ja, jeg må nok investere i en slik, det har bare ikke blitt noe av ennå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 22:23
Vanlig skinnepussekloss bør holde for å rengjøre selv det mest tilsarva og nedstøvede spor. 
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 17:24
Ja, jeg er klar over det. Jeg pleier aldri bruke sandpapir til vanlig, men siden anlegget hadde stått og støvet ned såpass lenge fant jeg ut at jeg måtte ty til litt mer drastiske midler. Håper at 1200-papiret er fint nok til å unngå alt for mye problemer senere, ellers får jeg bare bruke den "gleam"-metoden jeg leste om på trains.com-forumet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2011 at 16:59
Det er mange som syn's at sandpapir på skinner er ris til egen bak Ouch
Med tanke på at de små ripene det gir, lettere samler skitt i neste omgang ...
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.