MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemstadbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemstadbanen

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 10:49
Dersom du erstatter de 4 opplagsklossene med en (metall)vinkel på hver side og setter en bolt (eller plugg) ytterst i hver ende (av vinklene) i den løse seksjonen, får du best mulig hold fra seksjon til seksjon.
Du får sikkert så mange elkoblinger at en form for mangeledet (lednings-)kontakt vil være hensiktsmessig.
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 10:36
Jeg har siden 1980 bygget ca 100 seksjoner til MJ-anlegg der jeg har benyttet nedenstående sammenkobling mellom seksjonene. Disse er stabile og har fungert utmerket når seksjoner tas fra hverandre og settes sammen igjen.

Koblingen består av et 10 mm messingrør med 1 mm veggtykkelse. Da går det akkurat inn en 8 mm maskinbolt. Dette monteres ved at seksjonen settes inntil hverandre slik de skal stå, presses hardt mot hverandre (tvinger eller midlertidige treskruer). Så bores det gjennom de to rammene med evt. mellomliggende seksjonskiller med et 10 mm maskinbor. Messingrøret et tilkappet i litt mindre enn rammetykkelsen og grader i snittflatene files bort. Så slås messingrørene inn i det oppborede hullet ved å tre rørene på den bolten som er tenkt brukt i skjøten (f.eks. 75 mm lang) og slå på bolthodet. Legg gjerne på skive i bolthodeenden med en gang, og så tre på ny skive i motsatt og sett på mutteren og stram til, gjerne med en 13 mm fastnøkkel eller hulpipe og skralle.

Fordelen med messingrøret er at man lager en stabil foring mot treverket slik at bolten kan tas ut og inn mange ganger uten at presisjonen i sammekoblingen svekkes.

Det er fullt mulig å droppe mutteren, og det er en løsning for uttagbare mindre seksjoner. Da fungerer boltene som styrepinner som man trekker ut og inn når seksjonen skal løftes opp. Da kan boltene godt være litt lange slik at det er lett å få tak i de når de skal trekkes ut.






Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 09:53
På den midlertidige brua i togskapet mitt (som det for øvrig er lite utvikling i), har jeg brukt to plugger i hver ende og sneppert lås. Jeg forsøkte å lodde ledning fra skinnene til pluggene og videre til strøm slik at det kom strøm på brua når den ble klikket på plass. Brua sitter bra og er enkelt å løfte bort.





En annen mulighet jeg utforsket var å montere sideveis hengsel slik at du kan åpne brua som en dør. Det er brukt på Lyngheibanen
Marius
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 09:28
Nå har jeg ikke sett så mye på hvordan rammeverket ditt er.

Et alternativ som jeg brukte for mange år siden:
Boret hull (diameter som pluggene) gjennom to litt tykke lister.
Hunnene montert i den nedre, og hannene i den øvre,løse delen og stikkende passe ut.
Den nedre lista fungerte her som fundament for den løse delen.
Må sies at den løse delen kun var liten og lett.
Brukte fire kontakter.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 08:57
Magneter vil kanskje funke, men for at de skal klare å holde alt på plass sideveis må de vel være såpass kraftige at jeg må bruke uforholdsmessig mye makt for å løfte rett opp..?

Bananplugger kan være et alternativ ja, da får jeg både styring og sideveis forankring. Men jeg har to veksler på den løse seksjonen, pluss at flere av sporene der skal være del av sporblokker med togdeteksjon, så da trenger jeg atskillig flere kontakter enn kun strømforsyningen. Av den grunn hadde jeg regnet med å måtte bruke en separat flerpolet kontakt til forbindelsen. En annen mulighet er fjærende blekk mot kontaktflater, men jeg vet ikke hvor pålitelig det er i lengden...

Hvis jeg skulle gått for bananplugger, hvordan ville du ha laget selve konstruksjonen for å sikre at alle kontaktene var parallelle og vinkelrett på seksjonen?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 08:20
Hva med å bruke store bananplugger ?

"Hannene" på undersiden av den løse seksjonen, og "hunnene" på de faste delene.
Da blir det også lett med strømforsyning til den løse delen.
(Prinsippet ble brukt på det "eldgamle" TTMJK-anlegget)
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 07:57
Kan du bruke passelig kraftige neodym-magneter?
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2015 at 07:12
OK, så du tenkte spesifikt på den løse lemmen? Trodde du mente rammeverket og seksjonene generelt, sorry. Ja, jeg må ha et eller annet som låser lemmen og hindrer bevegelse i alle 3 plan, samtidig som lemmen også forankres i seksjonene på hver side.

Da alle seksjonene var boltet sammen og utgjorde en lukket konstruksjon var det ikke noe problem selv om de bare ligger løst oppå rammeverket, men nå som konstruksjonen er åpen er det fort gjort at disse to seksjonene på hver side forskyver seg et par millimeter i forhold til hverandre, f.eks hvis jeg bumper borti de litt for hardt. Jeg har ikke helt tenkt ferdig løsningen ennå, men ser for meg noe som automatisk låser fast lemmen til begge sideseksjonene når den senkes på plass.

Vigdis kom for øvrig akkurat med et forslag om å bruke sneppertlås. Det har ikke jeg tenkt på, men kan to slike (en på hver side) være sterke nok til å holde det hele samlet? Evt kan jeg også bruke mer mekanisk forankring som f.eks eksenterlås, men da må jeg inn på undersiden og fikle litt hver gang den skal låses, og det vil jeg helst unngå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 22:17
Men Fremo-moduler setter du sammen i horisontalplanet og skrur de sammen. Hvis dette skal være en utløftbar seksjon må den vel settes inn vertikalt? Tenker du deg en forankring horisontalt i tillegg?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 20:59
_marius:
Ja, jeg har sett litt på ulike varianter av slike styrepinner, men jeg har noen tanker i hodet som jeg vil prøve ut først.

Ses:
Det er greit nok at tre er et levende materiale, men så lenge det funker for FREMOduler ser jeg ingen grunn til at det ikke skal funke her. Jeg er klar over at det krever nøyaktighet å få lagt alle sporene, og ikke minst at alle seksjonene forholder seg i ro uten å bevege seg mens skinneleggingen pågår. Og det er faktisk 6 spor på det meste, ikke 4. Hvis du ser på bildene av de gamle seksjonene mine er det på det meste 6 spor over skjøten der også, uten at det har ført til noen problemer selv om de seksjonene har blitt flyttet gjentatte ganger og lagret både på kaldloft og i kjeller over flere år.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 20:42
Jeg er litt skeptisk til at dette vil fungere godt over tid med hele fire spor som skal treffe. Tre er et levende materiale som vil forandre seg litt over tid, avhengig av hvor stabilt temperatur og luftfuktigheten er på rommet.
Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 20:24
Google " Alignment Dowels for Baseboard " så finner du en dings som er fin til å holde "brua" i posisjon. Til og med strømførende (ikke at jeg klarte det, men i teorien...)

Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 17:56
Etter en del funderinger kom jeg til konklusjonen at en dukk-under ved døra aldri vil bli en optimal løsning, og bestemte meg derfor for å lage en løs seksjon som kan løftes ut. Siden jeg også har en seksjonsskjøt omtrent midt i døråpningen ble da spørsmålet om jeg skulle kappe vekk litt av begge seksjonene for en bredere åpning, eller gå for en mer lettvint løsning og heller akseptere litt smalere åpning. Jeg valgte selvfølgelig det siste! Smile

Her er et før-bilde fra hjørnet ved døra. Jeg hadde egentlig tenkt å kappe vekk 25 cm fra hjørneseksjonen og 50 cm fra midtseksjonen slik at åpningen ble 75 cm, og målte opp og markerte dette på seksjonene etter at bildet var tatt:


Heldigvis startet jeg med midtseksjonen. Da jeg fjernet den så jeg at en 50cm åpning kunne være nok, slik at jeg slapp å kappe i hjørneseksjonen i det hele tatt! I tillegg kunne jeg kanskje bruke om igjen den bortkappede biten hvis jeg var forsiktig under kappingen, og på den måten sparte jeg meg selv for mye jobb. Kappelinjen på hjørneseksjonen er godt synlig, men den ble altså unødvendig:


Jeg saget til en ny endeplate til midtseksjonen, og laget samtidig 4 små klosser som ble skrudd fast i seksjonene, 2 på hver side. Disse sikrer at den løse seksjonen er i korrekt høyde:


Det er fortsatt litt jobb igjen før jeg kan si meg ferdig. Jeg må komme opp med en løsning som hindrer den løse seksjonen i å bevege seg sideveis, og samtidig sikrer at seksjonene på hver side ikke sklir fra hverandre.


Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:21
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 09:02
Det var nettopp slike ting som dette jeg var litt usikker på, hvordan man kunne få en fullgod dekning ved punktdeteksjon i motsetning til strømføling som tar hele sporblokka. For min del er det ikke aktuelt med automatisk kjøring, men jeg vil ha et noenlunde korrekt signalbilde. Med det mener jeg at signalene automatisk rives til rødt ved passering, signalene skal være korrekte med tanke på togvei med eller uten avvik, og det skal ikke være mulig å gi grønt lys for innkjør hvis vekslene leder til et togspor som er opptatt eller til et sidespor. Her er det jo spesielt innkjørsignalet som er det sentrale, da utkjørsignalet stort sett vil stå i rødt unntatt når togmelding er gitt og det er klart til avgang. Ellers vil det være et høyt skiftesignal som opphever rødt utkjør ved skifting, og dette signalet er ikke avhengig av noe deteksjon.

Når det gjelder den konkrete sporplanen finner du en skjematisk versjon på side 2 i denne tråden (bildet av kontrollpanelet), men jeg skal lage en oppdatert og nummerert versjon og legge ut slik at det blir enklere å forstå. Det er 3 togspor; de to gjennomgående øverst pluss buttsporet helt i toppen for motorvogn el.l. Innkjør uten avvik vil da kun gjelde buttsporet, mens de to gjennomgående togsporene vil få signalbilde innkjør med avvik. Alle andre spor er i denne sammenhengen regnet som sidespor og trenger ikke deteksjon i denne omgang.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2015 at 21:20
På digitalanlegg er det nok best med deteksjon med strømføling, slik du allerede er i ferd med å implementere.  Det er også ganske vanlig å ha behov for punkdetektering med fotodiode, IR eller reed kontakt.  (Jeg leste et innlegg på et forum hvor Rocrail ble sammenliknet med JMRI.  Der var konklusjonen at Rocrail fungerer best med punktdetektering og JMRI primært bruker blokk deteksjon, men at det også er nødvendig med punktdeteksjon, ved automatisk kjoring). Jeg skal teste ut punkdeteksjon - fordi jeg skal kunne kjøre både DC og DCC.

Hvis du primært ønsker å styre signaler, og ikke må ha et absolutt riktig signal i alle sammenhenger, kan dette løses ganske enkelt med fotomotstand (LDR) eller IR (fungerer også i mørket).  Det aller enkleste er å plassere en LDR midt på sporet der toget stopper.  En bedre løsning er å plassere LDR med 10 - 15 cm avstand i hele blokken, og markere opptatt hvis en av LDR'ene detekterer. En tredje løsning er en LDR i hver ende, og programlogikk som registrerer når tog kjører inn og ut av sporet, men her vil det nok kunne være eksempler på skiftebevegelser som lurer logikken.  Det beste er kanskje to sensorer i hver ende slik at man kan finne ut hvilken vei toget beveger seg.  På en stasjon kan man optimalisere med en LDR i innkjør, og en LDR i hvert togspor som detekterer når toget kjører inn på sporet, og tilsvarende i andre enden av stasjonen.  Behovet for LDR'er blir da 2+(2*antall spor).  Eventuelt kan dette kombineres med en LDR der toget stopper : (2+(3* antall spor).  Hensikten med å bruke en arduino vil da være for å kople LDR'ene til Analoginngangene (6- 20 pr. Arduino). Andre inn/utganger benyttes til å kople til resten av signalanlegget, eller hvis man f.eks. kan fortelle Arduinoen om det er stillt innkjør/utkjør og sporskifteposisjoner - slik at man kan klare seg med færre sensorer eller at logikken blir enklere eller mere driftsikker.  Det kan også tenkes at det bør være noen trykknapper for å frigjøre blokker, hvis logikken feiler - etter komplekse skifteoperasjoner.  Selve oppkoplingen av LDR mot Arduino, finner du i denne tråden :

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9003&KW=vendesl%F8yfe&PID=17061963&title=vendeslyfe-peco-75-dcc#17061963

Håper denne forklaringen var forståelig.  Jeg utdyper gjerne videre.  Kanskje det er lettest å diskutere dette med en konkret sporplan, og en beskrivelse av forventede togbevegelser / skiftebevegelser ? 

For IR, kan kanske denne benyttes, enten plassert mellom sporene, eller ved siden av i vognsidehøyde :

http://www.hobbytronics.co.uk/qtr-1rc-sensor


Edited by programmeringssporet - 05 august 2015 at 21:43
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2015 at 18:00
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Javel? Det høres interessant ut, kan du tenke deg å utdype dette litt mer?


Jeg kaster meg på. Vil også gjerne høre hvordan dette kan gjøres
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2015 at 06:53
Javel? Det høres interessant ut, kan du tenke deg å utdype dette litt mer?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 21:17
" Ideelt sett skulle det også vært spordeteksjon i togsporene på stasjonen"

En Arduino - og noen Fotomotstander (LDR) eller IR sensorer kan evt. benyttes, og dette kan du integrere med den signalløsningen du allerede har valgt.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 07:26
Da var kontrollpanelet koblet opp igjen, og jeg har lagt et midlertidig kurvespor for å koble seksjonene sammen med resten av anlegget. I går fikk jeg også reparert svingskivebroen som falt i betonggulvet for en stund siden, og kunne i går kveld fornøyd konstatere at seksjonene og alle tilkoblinger hadde overlevd lagringsperioden uten problemer!Smile

Det neste prosjektet nå blir å jobbe videre med hjørneseksjonen ved døra (så vidt synlig ned til venstre på bildet over), få på plass en permanent kurve ut til endestasjonen og feste alle skinnene, samt få på plass det elektriske inni seksjonen.

Den eksisterende kurven ved svingskiven er litt for krapp (kun 60cm radius), og har i tillegg litt overhøyde, så de største lokene mine sliter endel der. Jeg vurderer derfor å rive opp igjen hele den biten der fra sporvekselen og ut til kanten, fjerne overhøyden og heller legge en jevnere og litt større radius gjennom hele kurven og over på hjørneseksjonen.

I tilknytning til stasjonen skal det også komme inn- og utkjørsignaler, så elektrisk skal kurven deles opp i mindre partier for spordeteksjon, slik at signalene blir revet når toget passerer. Ideelt sett skulle det også vært spordeteksjon i togsporene på stasjonen, men siden seksjonene ikke er forberedt for dette blir det veldig mye kabling som må gjøres på nytt for å få det til. Det får derfor vente til jeg eventuelt skal legge skinnene om igjen, så i mellomtiden får jeg bare klare meg uten.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 13:53
Frem fra glemselen! I dag fikk jeg omsider gjort noe jeg har tenkt på lenge, men som av uvisse grunner har blitt utsatt gang på gang, nemlig pakke frem igjen de gamle seksjonene mine og få de opp på anlegget! Jeg har lenge vært usikker på om jeg ville få bruk for de igjen, og om de i det hele tatt fikk plass i rommet uten at det ble for trangt. En ting er å se sporplanen på tegningen, noen helt annet er det når du står i rommet.

Uansett, jeg børstet av det verste spindelvevet fra seksjonene, skrudde sammen et rammeverk og saget ut et passende åpning i den ene modulen, og slik ser det ut nå:




Her syns bedre hvordan jeg har saget ut litt av den ene modulen for å passe inn seksjonen, deretter boret jeg to hull på linje med standardhullene i alle modulene og boltet den fast til modulene på hver side:


Fortsatt gjenstår å legge skinner for å koble seksjonene sammen med resten av anlegget, samt få på plass all kablingen under seksjonene som skal til kontrollpanelet. Deretter blir det en grundig runde med pusseklossen på skinnene, før det er tid for prøvekjøring!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 07:02
Fikk en spennende pakke fra Skala Design i posten i går. Denne har jeg ventet lenge på, nå kan jeg endelig begynne å eksperimentere med signalstyring og blokkdetektering!Smile:

Edited by Svein_A - 24 juni 2015 at 07:03
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 16:05
Etter noen dager med skinnelegging ble stasjonen langs langveggen ferdigstilt i dag, og med ett gjennomgående spor lagt i magasinet er det nå mulig med kontinuerlig kjøring på anlegget!Big smile

Skinnene ligger bare løst oppå skinneunderlaget, og kablingen er høyst midlertidig med kun 2 par mateledninger til hele rundbanen (pluss ett par til industrisporet langs veggen), men etter testkjøring med både digitale og analoge lok ser det ut som jeg klarer meg fint med strømmating via skinnelasker enn så lenge.

Fullføringen av skinneleggingen i dag er faktisk en milepæl på flere måter; dette er også første gangen jeg har en fungerende rundbane siden forrige millennium..!Beer
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 20:38
Ja, det må nok noe sikring til der ja, stoler ikke helt på at Murphy vil holde seg borte uansett hvor nøye jeg er med skinneleggingenSmile. Kanskje en pleksiglassplate, evt et slikt ståltrådgjerde som NSB har linjelangs, har ikke helt bestemt meg ennå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 19:15
Med spor så nær kanten, har du tenkt på hvordan du skal hindre lok og vogner fra å deise i gulvet om de sporer av?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2015 at 18:00
Har fått lagt ferdig all korken i løpet av uka, nå er det klart for skinnelegging!

Her vises stagingområdet/togmagasinet langs den ene langveggen. Med 52 mm sporavstand har jeg akkurat fått plass til 6 spor i bredden, 5 av de er gjennomgående stagingspor mens spor 6 (nærmest kamera) med tiden skal fungere som sidebane. Hver av stagingsporene er dimensjonert for tog på 180-200cm lengde:


Her er andre enden av stagingområdet, hvor hovedlinja kurver gjennom hjørnet og forbi vinduet på kortveggen. Sidelinja skal her gå i 180 graders kurve på innsiden av hovedlinja og ende opp på de gamle seksjonene som vil stå som en halvøy midt i rommet, men siden traseen må tegnes opp og tilpasses med de gamle seksjonene har jeg ikke tatt den biten ennå:


Langs den andre langveggen har jeg satt av all plassen til en gjennomgående stasjon. Stasjonen kan håndtere tog på inntil 200cm lengde, men med bare 2 gjennomgående togspor vurderer jeg å legge inn en ekstra sporsløyfe mellom spor 1 og 2 foran stasjonsbygningen (omtrent midt på bildet) for å forenkle skiftingen til og fra industrisporet som går langs veggen:





Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:19
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 15:34
Da er den første seksjonen "ferdigkorket". Jeg hadde igjen noen lengder med korkunderlag med ferdig skråkant, så jeg kommer til å bruke opp de først. Deretter blir det å skjære ut 2 cm brede strimler fra korkplater lik den som ligger oppå seksjonen, det er mye rimeligere og man kan la ballasten forme en naturlig skråning på sidene:




Med relativt hard finer som underlag var det en liten utfordring å få korkunderlaget til å holde seg på plass mens fugemassen stivner. Prøvde først vanlige stifter for korktavle, men fikk ikke disse skikkelig nedi. Løsningen ble å bruke stiftepistolen og 6mm stifter, stiftene går akkurat langt nok nedi fineren til å holde korken på plass samtidig som det er enkelt å pirke de ut igjen med en liten skrutrekker. Så får morgendagen avsløre om det viste seg å være en god løsning, eller om alt løsner sammen med stiftene...

Det nederste bildet viser forøvrig også en av de kanskje største fordelene med å bygge anlegg i moduler/seksjoner, nemlig at man kan løfte ut enkeltseksjoner og snu de rundt for god tilgang fra alle sider.


Edited by Svein_H - 22 juli 2016 at 13:17
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 15:53
De to siste helgene har jeg drevet med overføring av sporplan fra PC til seksjoner, og i dag kom jeg omsider i mål rundt hele rommet. Printet ut planen i full størrelse, tapet sammen arkene og tegnet opp senterlinja for sporene. Stasjonen langs øvre vegg er ikke helt klar ennå, men jeg har da hvertfall fått markert opp ett gjennomgående spor der for en kontinuerlig rundbane.

Neste trinn nå er å få lagt kork skinneunderlag, fant ut at jeg like gjerne kunne gjøre det skikkelig med en gang i stedet for å måtte rive opp midlertidig skinnegang og legge alt om igjen senere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 20:05
Tja, hva skal man svare... Vigdis har vært litt lei tog generelt, så det har ikke skjedd stort det siste året. Hun har puslet med litt småprosjekter, men ingenting å rapportere om ennå. Ser det har gått et drøyt år siden siste oppdatering på hennes tråd også, så vi får vel snart ta i et tak der.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 18:08
Hvordan går det med Vigdis sitt anlegg?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2015 at 16:12
Hehe, du mener det ja, har ikke du allerede Kylling bru i togskapet ditt da?Smile

Vel, vi får se hva som skjer, godt mulig jeg bygger om seksjonene og lager en mindre svingbar seksjon foran døråpningen. I romjula valgte jeg for enkelthets skyld å bygge seksjonene like lange med tanke på evt nedpakking og stabling, hver seksjon er 130cm lang (3 seksjoner i lengden = 390cm). De to små seksjonene midt på kortveggene har en noe ukurant lengde på 53cm, dette har sin forklaring i mine planer om gjenbruk av gamle seksjoner.

Tanken bak de paddeflate og kjedelige seksjonene var å ha en plan flate som jeg kjapt kunne legge noen spor på for å kjøre tog, nå er det alt for lenge siden sist! Samtidig er det grenser for hva man kan planlegge og teste ut av sporplaner på PC-en, uansett hva slags program man har, så nå i første omgang handler det om å få på plass midlertidig skinnegang slik at jeg kan kjøre en stund og se om noen av sporplanene mine funker i praksis.

Hvis det viser seg å funke tilfredsstillende er det bare å få på plass korkunderlag og feste skinnene mer permanent, men i mellomtiden blir skinnene lagt direkte på fineren og med høyst provisorisk kabling. Bilder kommer etter hvert, men det blir neppe veldig spennende å se på.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.