MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min første selvrissede steinmur
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min første selvrissede steinmur

 Post Reply Post Reply
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min første selvrissede steinmur
    Posted: 01 mai 2011 at 13:49
Jeg har med tiden blitt mer og mer lei en steinmur jeg hadde på Fossum-modulen. En helt standard murplate fra Heki, som jeg aldri fikk noe særlig ut av. Sees nederst til høyre på bildet (foto: Terje Reiss):
 
 
 
 
Etter å ha forhørt meg med en av de beste "murmesterne" i Fremo-Norge (Steinar S), så satte jeg i gang. Oppskriften var litt grov sparkel som forfarges med en aktuell farge (jeg valgte en steingrå farge) og blandes med litt hvittlim. Fukt overflaten som skal mures, før du legger på ca 3 mm tynt lag med masse. Etter herding, er det bare å risse i vei. Og så langt er det jeg har kommet nå:
 
 
 
 
Annenhver vannrett linje er risset med hjelp av linjal, mens linjene i mellom er tatt på frihånd for litt mer ujevnheter og liv.
 
Erfaringer foreløpig er at jeg brukte litt lite maling i sparkelblandingen, og at det ble litt tynt med sparkel nede i høyre hjørne. Men jeg satser på at maling og tørrbørsting skal rette opp det. Utfordringen er å ikke ødelegge vannskorpa nedenfor, mens man bruker tyntflytende maling.
 
I morgen er det avgårde for å kjøpe maling, så arbeidet kan fortsetteSmile
 
Fortsettelse følger ....


Edited by J-I Hansen - 01 mai 2011 at 19:32
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 15:02
Herlig å se deg igang igjen Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 15:29
Fine farger i landskapet og flott mur!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 17:27
Utrolig flott modul og mur!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 20:14
Hei!
 
Vil du dele blandngsforholdet sparkelmasse/maling/lim, slik at vi slipper å "finne opp hjulet på nytt" alle sammen?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 20:33
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Vil du dele blandngsforholdet sparkelmasse/maling/lim, slik at vi slipper å "finne opp hjulet på nytt" alle sammen?
 
 
 
 
Jeg innbiller meg at jeg brukte rundt 25 % lim, i forhold til sparkelmassen. Malingen må du bare blande til du selv synes det ser greit ut. Meningen med forfargingen er å gi muren en grunnfarge, for det skal jo males mer etter rissingen også.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 21:13
hvor stor er fossum modulene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 21:26
Hei!
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Jeg innbiller meg at jeg brukte rundt 25 % lim, i forhold til sparkelmassen. Malingen må du bare blande til du selv synes det ser greit ut. Meningen med forfargingen er å gi muren en grunnfarge, for det skal jo males mer etter rissingen også.
 
Jeg har selv gjort erfaring med bruk av sparkelmasse alene at denne "luft-tørker" helt greit og blir hard, men når man fukter området senere i forbindelse med påføring av hvittlimsblanding i landskapsøyemed, så blir sparkelen mykere igjen. Den blir dog hard igjen når dette vannet igjen fordamper. Hvordan påvirker maling og hvittlimet sparkelens hardhet? Forblir den hardere også vet senere påføring av fuktighet, og blir arbeidstiden med "massen" kortere??
Grunnen til jeg spør litt om dette, er jo at dette er kanskje veien til en fornorsket "scenerygoop".
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 21:35
Originally posted by Stian Stian wrote:

hvor stor er fossum modulene?
Modulen består av 2 seksjoner, hver på 122,4cm. Dvs. ca. 245cm. total lengde.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 22:19
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg har selv gjort erfaring med bruk av sparkelmasse alene at denne "luft-tørker" helt greit og blir hard, men når man fukter området senere i forbindelse med påføring av hvittlimsblanding i landskapsøyemed, så blir sparkelen mykere igjen. Den blir dog hard igjen når dette vannet igjen fordamper. Hvordan påvirker maling og hvittlimet sparkelens hardhet? Forblir den hardere også vet senere påføring av fuktighet, og blir arbeidstiden med "massen" kortere??
Grunnen til jeg spør litt om dette, er jo at dette er kanskje veien til en fornorsket "scenerygoop".
 
 
 
Siden dette er mitt første forsøk, så kan jeg dessverre ikke svare. Men jeg er spent på morgendagen, for å si det sånnShocked
 
 
Men fordelen med scratchbygging er jo at alt kan gjøres på nytt igjen Smile
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 23:08
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Grunnen til jeg spør litt om dette, er jo at dette er kanskje veien til en fornorsket "scenerygoop".
 
Jeg mente egentlig Groundgoop (så slipper noen å lure på hva jeg egentlig mente). Poenget med å finne en norsk variant av denne, er jo at den amerikanske i utgangspunktet inneholder produker som kan være vanskelig eller umulige å oppdrive i Norge. Det fortjener kanskje en egen tråd, så slipper vi å "kupp'e" tråden til Jan-Inge.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 23:23
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg mente egentlig Groundgoop (så slipper noen å lure på hva jeg egentlig mente).  
 
 
Jeg aner ikke hva noen av "goop"-ene er.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 23:44
Dette er jo flott! Jeg hadde kanskje prøvd å grave litt dypere mellom "steinene" for å få mer skygge. Spørs jo selvfølgelig om det skal gjengi cement i mellom eller ei da. Ellers er jo landskapet noe jeg bare drømmer om å klare, så skal ikke si så mye.

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2011 at 00:33
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Dette er jo flott! Jeg hadde kanskje prøvd å grave litt dypere mellom "steinene" for å få mer skygge. Spørs jo selvfølgelig om det skal gjengi cement i mellom eller ei da. Ellers er jo landskapet noe jeg bare drømmer om å klare, så skal ikke si så mye.
 
 
Man trenger ikke grave så langt. Poenget er hvordan man bruker farger senere. Første skritt er å "vaske" med en sterkt tynnet mørk/svart maling. Denne vil legge seg i sprekkene, og gi tilstrekkelig skygge (forhåpentligvisSmile).
 
 
 
"Fugene" på bildet er ikke så dype, som de jeg har risset selv. Så jeg frykter mer for bredden på "fugene", enn dybden.


Edited by J-I Hansen - 02 mai 2011 at 00:45
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2011 at 19:17
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Man trenger ikke grave så langt. Poenget er hvordan man bruker farger senere. Første skritt er å "vaske" med en sterkt tynnet mørk/svart maling. Denne vil legge seg i sprekkene, og gi tilstrekkelig skygge (forhåpentligvis)


Der lærte jeg noe nytt gjennom et flott eksempel. Tusen takk!

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.