MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor kan man kjøpe motstandshjul eller lakk?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor kan man kjøpe motstandshjul eller lakk?

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor kan man kjøpe motstandshjul eller lakk?
    Posted: 26 april 2011 at 00:53
Hei, da går påskeferien mot slutten og det har blitt rikelig tid til anleggsbygging. I løpet av ferien har jeg koblet opp blokker med fungerende tilbakemelding og jeg har begynt å testkjøre materiell og spor.

For å sikre korrekt tilbakemelding og unngå at vogner blir stående uoppdaget på sporet vil jeg benytte motstandshjul eller motstandslakk. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt det ene eller andre?

Vennlig hilsen, Jørgen  
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2011 at 01:13

Roco har 11 mm hjul med 18 kohm innebygget motstand, art. nr. 40186. Jeg vet ikke hvilke norske forhandlere som evt. har dem på lager, men NMJ og Vestfold Modelljernbane Import har dem i det minste i sortimentet:

http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=2899&osCsid=a2f0e4bf2ada74d14a840417ae8f7d92

http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=408&Category2ID=507&List=0&SortField=ProductNumber%2CProductNumber&catpageindex=1&Level=2&ProductID=15631

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2011 at 15:31
Det enkleste er nok å få tak i en liten flaske med motstandslakk som brukes til feltfordeling ved skjøting/endeavslutning av høyspentkabler. Slike flasker er ofte vedlagt i pakker som inneholder skjøtesett. Det er oftest rikelig med slik lakk i settene.
Spør derfor en av montørene på ditt lokale E-verk om han har en flaske til overs?
 
Slik lakk er oftest høyohmig og krever en del strøk for å få "rett" motstandsverdi. Man kan "justere" ledningsevnen ved å blande litt grafittpulver (smøremiddel for bl.a. gummi) i denne lakken - eller prøve å blande selv med grafittpulver og litt lakk.
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2011 at 22:17
Hei Torstein, takk for gode tips og lenker. Da har jeg bestilt flere hjulsett fra VMJI.

Kjell, takk til deg også, jeg tror lakk kan være utmerket, men at det blir litt for omstendlig for en utålmodig og ikke altfor fingernem sjel. Hvis man ikke oppnår riktig motstand risikerer man vel at det ikke virker.

Ha en fin kveld!

Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2011 at 23:05
Hei igjen, jeg vil bare opplyse at en tur til Hobbytrain idag ga god fangst. Der var det plenty motstandshjul i flere størrelser på lager. Nå er de montert og det fungerer svært bra. Det er imidlertid ikke nok å bare skifte en aksling, på toakslede godsvogner måtte jeg skifte begge aksler for å få opptattmelding. Men som sagt, helt supert!

Mvh Jørgen 
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 07:50
Heisan.

Vart litt overaska at du må bytte 2 akslingar då det i teorien burde holde med ein. Veldig greit å notere seg dine erfaringar til eg skal til sjølv. Smile 

Har dog nokre spørsmål:
Kva motstand er det på akslingane du kjøpte? 
Er det lette vogner du har prøvd til no? 
Har du prøvd på tyngre vogner også?

Venleg helsing

Jan-Rune

Aktiv i TMJK
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 11:42
Hei Jan-Rune,

innlegget mitt ga kanskje inntrykk av at jeg allerede har skiftet på mange vogner, men jeg rakk bare å skifte aksler på et par toakslede containervogner igår (electrotren?). De er ganske lette og jeg forsøkte å presse dem ned mot skinnegangen etter å ha skiftet en aksel uten at det ga opptattmelding. Det skulle bety at tyngden ikke har noe å si. Straks jeg hadde skiftet begge kom signalet. Roco akslingen har såvidt jeg husker 18kohm motstand og jeg bruker LDT RS8 som feedback. Du kan sjekke motstandsverdien på www.roco.cc

Vennlig hilsen Jørgen
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2011 at 16:23
Hei Jørgen
Motstandshjul lager jeg enkelt selv og svært billig.
Limer en 10kOhm type SMD. Når den er tørket lakkes kontaktpunktene med ledende lakk eller flytende ledning tror jeg det også kalles
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 00:52
Og for de som leter etter motstandslakk:
Graphit 33 fra KontaktChemie, elfa har: Ledande beläggningsspray 200 ml, 33270
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.