MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MDF eller finer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MDF eller finer?

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MDF eller finer?
    Posted: 13 april 2011 at 10:27
Jeg har brukt finer inntil nå, men har sett bruk av MDF-plater andre steder.
MDF er et ukjent materieale for meg. Jeg vet kun at det er slags trefiberplate.

Så mitt spørsmål er relativt vagt.
Fordeler/ulemper MFD/finer
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 11:14

MDF står for:

Medium-density fibreboard


Dette materialet bærer ingen ting, men kan hvere fint som yttersidene på moduler.
Høykvalitetets kryssfiner av Bjørk er det beste. 
Selv vil jeg brukt 12mm til endene, kansje 15, og 9 mm til sidene.
Med 2 avstivere inni så trur jeg dette vil bli bra! 

Min prinsipp tegning:


Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 11:26
Hvorfor er MDS fint som yttersider? Hvorfor ikke bare bruke finer der også?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 11:35
På gammelt godt norsk  heter det vel Huntonit?, type halvhard av samme konsistens som i sutaksplater ca. 4 mm. AS Hunton har vel rettighet til navnet. Det er meir støydempende enn kryssfiner og fiber, men ser ikkje at det blir brukt til skinneunderlag.
Joe Fugate som er nevnt i annen tråd her på forumet bruker gran som er lett og greit å skru i, eg vurderer hans oppskrift på seksjonsbygging.
 
Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 11:42
MDF er tyngre enn kryssfiner, suger lett til seg så mye vann at den blir deformert, lager helsefarlig støv ved bearbeiding. Kort sagt, kryssfiner er bedre til det meste innenfor MJ.
Truls Slevigen
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 11:43
Huntonitt/Masonite er ikke det samme som MDF, selv om det er likheter.
Truls Slevigen
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 12:07
Originally posted by trulss trulss wrote:

MDF er tyngre enn kryssfiner, suger lett til seg så mye vann at den blir deformert, lager helsefarlig støv ved bearbeiding. Kort sagt, kryssfiner er bedre til det meste innenfor MJ.


Jeg forsåvidt enig i alt du skriver, men i følge alle de HMS-datablad jeg har sett på er det ikke noe verre å bearbeide MDF enn sponplate og kryssfiner.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 13:02
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Hvorfor er MDS fint som yttersider? Hvorfor ikke bare bruke finer der også?

MDF er lettere å pusse, tar maling bedre. 

Og det er ensformig, så for og få en helt glatt overflate så trenger du ikke å legge ned så mye arbeid.

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 13:21
En tanke ... Embarrassed

Siden du bruker ordet 'trefiberplate', DC, kan det være at du egentlig tenker på OSB-plate?

OSB-platene (Oriented Strand Board) har lange, rektangulære spon som legges i én hovedretning.
Bjørn Egil
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 17:36
Som tømrer og hobbysnekker vil jeg anbefale kryssfiner!!!
Forskjellig overflate etter forskjellig behov, og forskjellige tykkelser,
som bør dekke de fleste behov innen MJ.

Trefiberplater
OSB-plater
MDF og HDF-plater

KryssfinerplaterThumbs Up

Men dette er nå min mening...Wink

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 20:46
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:

MDF er tyngre enn kryssfiner, suger lett til seg så mye vann at den blir deformert, lager helsefarlig støv ved bearbeiding. Kort sagt, kryssfiner er bedre til det meste innenfor MJ.

Jeg forsåvidt enig i alt du skriver, men i følge alle de HMS-datablad jeg har sett på er det ikke noe verre å bearbeide MDF enn sponplate og kryssfiner.

Tja, min erfaring er ihvertfall at det blir et finere støv av MDF som er vanskeligere å holde unna luftveiene. Britiske helsemyndigheter mener også at MDF er verre enn andre materialer, de har nettopp lagt ut anbefalinger/advarsler ved bruk av MDF her: http://www.hse.gov.uk/woodworking/faq-mdf.htm?ebul=hsegen&cr=15%2F11-apr-11 De har ikke funnet det nødvendig å gjøre noe tilsvarende for andre materialer.


Edited by trulss - 13 april 2011 at 20:49
Truls Slevigen
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2011 at 22:05
Originally posted by trulss trulss wrote:

  Britiske helsemyndigheter mener også at MDF er verre enn andre materialer, de har nettopp lagt ut anbefalinger/advarsler ved bruk av MDF her: http://www.hse.gov.uk/woodworking/faq-mdf.htm?ebul=hsegen&cr=15%2F11-apr-11 De har ikke funnet det nødvendig å gjøre noe tilsvarende for andre materialer.


Time will show, stadig flere ny-gamle stoffer kommer på 'fare-lista' ..... Confused
Bjørn Egil
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 00:25
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

En tanke ... Embarrassed

Siden du bruker ordet 'trefiberplate', DC, kan det være at du egentlig tenker på OSB-plate?

OSB-platene (Oriented Strand Board) har lange, rektangulære spon som legges i én hovedretning.


Nope:
http://www.optimeraindustri.no/wps/wcm/connect/optimeraindustri/optimeraindustri/business/products/MDFplater/

Sitat: MDF plater (Medium Density Fibreboard) er en videreutvikling av tradisjonelle trefiberplater.





MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 00:26
Jeg takker for all infoen. Eneste grunnen til å bruke MDF virker å være finishen. (Derfor de også kalles møbelplater kanskje?)

Men hvordan er vekta i forhold til finer?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 02:02
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg takker for all infoen. Eneste grunnen til å bruke MDF virker å være finishen. (Derfor de også kalles møbelplater kanskje?)Men hvordan er vekta i forhold til finer?


Møbelplater er noe helt annet. Trestaver laminert mellom to lag finer. Fine, stabile men dyre.

Edited by TeVe - 14 april 2011 at 02:16
Terje V.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 02:26
Ok TeVe,
da lærte jeg det Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2011 at 08:36
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


... Men hvordan er vekta i forhold til finer?


Det kan bli en omfangsrik tabell Wink siden det er så mange varianter på begge sider.
Men en pekepinn kan være at kryssfinér av bjerk veier ca det samme som den tyngste MDF-varianten (800 kb/m3)
Kryssfinér av gran, furu veier 600 - 700 kg m3

Jeg har registrert at enkelte finérplater vi har kjøpt inn til klubben, veier tydelig mindre enn de overnevnte (selv om de ser ut som gran eller furu). Disse er bygget opp av færre lag.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.