MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Superline Type 15.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Superline Type 15.

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Superline Type 15.
    Posted: 10 april 2011 at 18:14

Kanskje det er tid for å dele noen erfaringer?

Om lokene er korrekte modeller av forbilde, kan andre sikkert berdre avgjøre? - Modellene er i hvert fall blitt meget pene og har en utrolig fin "finish". Jeg konstarerer at de 2 eldste har forskjellig matthet i lakken og konstruksjonen virker  gjennomtenkt. Gangegenskaper er bedre enn forventet av så små lok. Ene drivaksling har "gummiringer" (og kan skiftes ut med massive hjulringer dersom ønsket). Det er ikke strømopptak på løpehjulet foran.
 
Et par skjønnhetsfeil er det dog:
  • Loket går feil vei i forhold til norm. - Om det skyldes slurv eller noe annet, vet jeg ikke - men dette er ikke første gangen NMJ bommer på dette punkt? Feilen er dessuten konsekvent: Lyset i frontlykta styres av F0r-utgangen på dekoderen så dette må også endres.
    Man kan enten endre motortilkobling og lystilkobling eller invertere motoren i CV#29 og mappe om lyset. - Jeg valgte det siste for å slippe å lodde. Det er ugreit å kjøre lok som reagerer motsatt av forventet.
  • På loket som har frittstående vindskjermer på tender (106) mangler pussig nok glasset i vinduene på vindskjermen - mens det er glass i vinduene ellers på hytta. Hvorfor?
  • Tegningen/instruksjonen som medfølger loket er ytterst mangelfull. Jeg hadde forventet både koblingsskjema og en utførende beskrivelse på hvordan man skifter drivhjul (i og med dette leveres som ekstrautstyr). Det tegningen viser er hvordan man bytter ut originalkoblingen med NEM-lomme. Den hadde jeg forventet at lå ved (i-og-med den er på tegningen)? Forglemmelse?
  • Digitalisering med ESU-dekodere (LokPilot DCC) kan være en utfordring. - Her er det ikke "plug & play"!
    Jeg har prøvd dette på flere lok. Ved kjøretrinn > 3, går loket silkemykt! Dersom man reduserer farten på de 3 laveste kjøresteg, "tar loket av og til ut" med en hastighet som er > 50% for så å bli normalt igjen etter en stund. Dette er vel like mye dekoderen som loket men her er det motortype som virker inn?
    Det viser seg at en Kp-verdi mellom 5 og 10 avhjelper dette. Utkobling av EMF er ikke å foretrekke da loket som de fleste damplok, går for ujamnt rundt. Jeg kan tenke meg at dette vil gi en større utfordring for de som vil ha lyd?

Er det andre erfaringer?



Edited by Kjell H. - 10 april 2011 at 18:59
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 18:30
Et lite spørsmål. hvorfor er ikke superline levert med decoder? er vel bare 220c som har det? i et såpass dyrt lok til 10.000 så bør man jo forvente at det er en decoder ferdig montert.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 18:56
NMJ leverte en periode alle Superline med dekoder. Det er ikke bare Skd 220c som har dette.
Du finner en Zimo-dekoder i både El 14 og El 15. De færreste kjører dessverre ikke med slike modeller? - Om de kjører bra eller ikke, blir da av underordnet betydning.
Enda færre kjører digitalt.
En mulig årsak er at dekodere blir utdatert før selve modellen?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 20:33
Jeg kjører min El14 digitalt, og den har god respons mellom originalt montert dekoder og motor/drivverk. Loket går meget bra etter at jeg har justert loket til noe lavere maks hastighet og akselerasjon og retardasjon. 

Edited by KjellAn - 10 april 2011 at 20:39
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 21:38
Hyggelig å høre at noen Superline blir brukt - og attpå til digitalt!
 
Som sagt hadde jeg valgt ESU LP DCC som dekoder (fordi jeg hadde noen liggende).
For de av oss som kjører analogt (av og til), liker jeg ikke Zimo-dekodere. De "stjeler" for mye av reguleringsområdet og er for trege med "å bestemme seg" når de skal finne ut hvilken strømtype de får. Dette gir redusert reguleringsområde og noe "nølende" oppførsel - under analogdrift, vel å merke. Digitalt er de av de bedre!
Det var disse dekodere fra Zimo som forsinket leveringen av Skd 220c i sin tid og har i ettertid blitt noe bedre.
Egentlig har ESU´s dekodere vist seg å være en skuffelse mht. motorstyring - spesielt for noen klokkeankermotorer. Motoren til NMJ Type 15 er en av disse motorer som gir utfordring - men heldigvis ikke uløselig!
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 21:44
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg kjører min El14 digitalt, og den har god respons mellom originalt montert dekoder og motor/drivverk. Loket går meget bra etter at jeg har justert loket til noe lavere maks hastighet og akselerasjon og retardasjon. 
Jeg har gjort det samme som KjellAn og kan ikke klage på oppførselen til min El.14. Går som en drøm Digitalt.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2011 at 18:27
Det ser videre ut som om de forskjellige utgaver av Type 15 har forskjellig trekkraft!? Uten vektlodd trekker ikke loket allverden - særlig ikke de relativt tunge Epoke 1 -stålvognene i Superline.  (Forbildet trakk ikke særlig mye heller!)
 
Årsaken til dette er det medfølgende vektlodd til å sette i førerhytta. Dette loddet varierer med > 100% i størrelse og er forskjellig for de ulike utgaver.
Kanskje greit å vite når du skal velge hvilken utgave du skal kjøpe?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2011 at 19:06
Når kommer første bilde av en type 15 med 1890talls vognene? :)
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 09:59
Etter oppfordring et kjapt foto av Type 15 foran 1890-tallsvognene.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 12:39
Nå har NMJ også kommet med et parametersett de anbefaler for de som har montert Zimo-dekoder i dette loket.
I hovedtrekk går dette også ut på endring av verdien for Kp som jeg også måtte gjøre for ESU-dekodere.
Forhandlerene har fått disse innstillinger.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2020 at 11:58
Hvordan setter man inn dekoder i dette loket? Ser ut som at det kan være elektronikk i tenderen, mens motoren tydeligvis er i loket. Hvilke skruer skal da løsnes under tenderen?

Edited by Pelle - 16 oktober 2020 at 11:59
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2020 at 12:43
Jeg har digitalisert NSB Type 15 for lenge siden. Etter det jeg husker, var de 4 skruene ytterst under hver ende i tenderen? De fleste dekodere passer. Jeg har brukt LokPilot Standard.
NMJ har ikke fulgt NEM 652-standarden, så loket går "omvendt" - det rygger i stedet for å gå med forenden frem. Dette har man "ordnet" ved å knytte frontlykten til F0r. Det er en "standard" fra NMJ for damplok og ikke bare på Type 15.
Man kan endre dette ved mapping av lysene og CV#29.


Edited by Kjell H. - 16 oktober 2020 at 16:33
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2022 at 13:11
Drar opp den igjen. Er det bare å sette inn dekoder eller må man gjøre noe i forbindelse med lyspærene? Jeg har ikke åpnet den enda men forstår det slik at det er 8-pins kontakt så da er det vel ikke noe mer som gjøres. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2022 at 00:39
Det er bare  å sette inn dekoder.
Bemerk at loket går motsatt vei og lys er på F0r. - Hvis det er greit at loket går "feil" vei?
Det er 2 utganger på loket. Det ene er F0r og F0f som begge forsyner 1,5V-utgangene. - Det er det i hvert fall på lokene mine.

Det ordnes på CV#29. Hvis du vil endre det, så går loket riktig med å legge til 1 i CV#29 og bytte om F0f og F0r kun med SW (kryss-ombytte F0f og F0r).
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2022 at 19:26
Supert, takk skal du ha
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.