MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spesiell Last
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spesiell Last

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spesiell Last
    Posted: 08 april 2011 at 00:20
Hey igjen.
Noen som fikk med seg toget som gikk fra Vestfold mot Drammen natt til idag eller igår? Di8 ved avkjøringen til Sande Nord/Skoger ca. 1 mil sør for Drammen St.
Di8 med Panserlast. Sabla tøft å se på bare så himla synd jeg ikke hadde med meg kameraet. Var minst 2 vogner godt pakka med panservogner der. Gutt som holdt på å kjøre av motorveien på høyt nivå iallefall
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 15:00
Her finner du hva slags tog det var http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=86610&rom=24. Det var forsvaret som var på tur til Larvik.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 17:23
Joa. Men loket jeg så var i NSB sine farger. Gult/Rødt. Vet ikke om de bytter hist og pist jeg men...
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 18:08
Hvis det var en Di8 var det nok CargoNet og ikke NSB sine farger. NSB har ikke Di8 lenger.
 
Petter
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 19:16
Jeg mener da jeg vitterlig så en Di8 i NSBs gult/rødt på Gardermoen onsdag morgen med tankvogntoget til OSL. Er det CargoNet som ennå ikke har malt om alle?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 20:29
Det stemmerThumbs Up De holder på med det. de går vel inn i lakkboksen når de har større revisjoner på dem.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 22:27
Det har gått pansertog Rena-Larvik med retur. Cargonet har 19 Di8 lok, de fleste i NSB nydesig. Men noen lok har blitt lakkert. Det koster mye å lakkere de. Så man får se om de blir å lakkere resten.  Lokene har fått fjernet NSB logoen. Lok nr 20 Di8.714 er blitt delelok eller et uhell og står hendsatt ute på Marienborg i Trondheim. Det er et pr Di8 til som har stått hendstt lenge(tiden vill vise om disse blir satt i stand) Her på Østlandet går det Di8 i skifting på Alabru/Sjursøya og i 'Pelle parafin' altså flybensintoget mellom Sjursøya og Gardermoen. Man kan se både EL14 og Di8 og noen ganger også vært brukt 2xDi8. Men nå er det EL14+ Di8. EL14 retunerer til Grorud(løslok) mens Di8 tar med seg de tomme vognene. Når det kjører ekstratømmertog til Brakerøye(Drammen) eller til Sarpsborg i regi av CN er det ikke uvanlig med DI8. JBV har oså lånt DI8 til langeskinnetog på Bergens og Sørlandsbanen. Ellers Di8 å se på Kongsvinger i tømmertog på Solør og Rørosbanen.Tidligere vnalig å se 2 Di8 på Kongsvinger. Vet ikke om de har redusert til et Di8 lok etter at Cargolink overtok tømmertog. Resten av Di8 lokene er å se i Trondheim. Med lokmangel på CD 312 kan de være å se på Nordlans og Raumabanen ( da i mulit, 2 lok)
A matter of life and death
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 09:04
Hei!
 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Det har gått pansertog Rena-Larvik med retur.
 
Pansertog???? - Eller pansertransport med tog???
Det er nesten så jeg ser for meg denne:
 
 
Om det ikke akkurat gikk mellom Rena og Larvik, har det faktisk eksistert (om ikke pansertog) ett pansret tog i Norge under krigen. Det var ett norsk damplokomotiv (Type 18 eller 21??) pansret med plater og merket med "Edelweiss", og var en av okkupasjonsmaktens" inovasjoner.....
 
 


Edited by Roger - 09 april 2011 at 22:53
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2011 at 23:29
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Om det ikke akkurat gikk mellom Rena og Larvik, har det faktisk eksistert (om ikke pansertog) ett pansret tog i Norge under krigen. Det var ett norsk damplokomotiv (Type 18 eller 21??) pansret med plater og merket med "Edelweiss", og var en av okkupasjonsmaktens" inovasjoner..... 
 
Det var  NSB Type 24 nr. 406 faktisk. Den er såvidt omtalt i denne tråden her hos NJK, med en link til en annen og eldre tråd samme sted som man dessverre ikke får åpnet lenger. -Der var det nemlig ett bilde av det. Kanskje SES kan legge det ut her?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2011 at 20:50
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Om det ikke akkurat gikk mellom Rena og Larvik, har det faktisk eksistert (om ikke pansertog) ett pansret tog i Norge under krigen. Det var ett norsk damplokomotiv (Type 18 eller 21??) pansret med plater og merket med "Edelweiss", og var en av okkupasjonsmaktens" inovasjoner (...) Det var  NSB Type 24 nr. 406 faktisk. Den er såvidt omtalt i denne tråden her hos NJK, med en link til en annen og eldre tråd samme sted som man dessverre ikke får åpnet lenger. -Der var det nemlig ett bilde av det. Kanskje SES kan legge det ut her?
 
Jeg har i mellomtiden funnet ett bilde selv her hos norsk jernbanemuseum, og det viser seg å være NSB Type 18 nr. 223 faktisk. Nå er det kanskje litt i drøyeste laget å kjøpe en Superline modell av NMJs Type 18 for å lage denne platekledde versonen, så jeg lurer på om noen av dere kjenner til andre damplokomotivsmodeller i H0 som har samme akselrekkefølge og tilnærmet lik hjulstørrelse og avstand?
 
Om dette lokomotivet trakk disse tyske "pansrede" vognene, som også er fra den andre verdenskrig, er usikkert, men det vet kanskje noen av dere andre?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2011 at 15:39
Hei!
 
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Joa. Men loket jeg så var i NSB sine farger. Gult/Rødt. Vet ikke om de bytter hist og pist jeg men...
 
Sjekk denne linken her for riktig tog.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.