MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kristiansand 2011
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kristiansand 2011

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2011 at 14:43
Det er Sveinline ja
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 09:37
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er Sveinline ja
 
Fantastiske disse Sveinline El 10'erne. Har de diesel- eller batteridrift, siden pantografen åpenbart ikke trenger å være i nærheten av kontaktledningenLOL (sorry, jeg bare måtte...........)
 
Mvh Asgeir
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 10:09
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er Sveinline ja
 
Fantastiske disse Sveinline El 10'erne. Har de diesel- eller batteridrift, siden pantografen åpenbart ikke trenger å være i nærheten av kontaktledningenLOL (sorry, jeg bare måtte...........)
 
Mvh Asgeir

Nemlig! Siden Fremo legger vekt på at det meste annet skal være i følge prototypen, observerer jeg at man tydeligvis ikke har kommet helt i mål når det gjelder det med KL og elektriske lok/mvg. Er det mangler med normen? Jeg ser at masse ledninger vil være til hinder for skifting o.l. på stasjoner, men følgende krav synes jeg burde vært overkommelig - som en sterk anbefaling i det minste:

  1. Bruk av KL-lok/mvg forutsetter at det er KL-master langs sporet.
  2. Strømavtageren skal være hevet til et passende nivå slik at den gir inntrykk av å være i bruk. (Det er kanskje her en fastsettelse av "passende nivå" burde stått i normen?)

Trafikkspillmessig vil det at f.eks. bare deler av en hovedlinje har moduler med KL-master måtte kunne medføre at disse samles og at man har en stasjon som krever lokbytte mellom el og di/da.

Forøvrig ser jeg gjerne flere bilder fra Kristiansandtreffet og gleder meg som en unge til Gardermotreffet om en drøy måned. Clap



Edited by ses - 21 september 2011 at 10:11
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 11:18
Det var mitt lok dere så - og ganske riktig er det en Trix fra SD!
Litt for kraftige og blå lys men de er limt på plass, så jeg tør ikke bende dem ut for å legge på litt gul "glassfarge" på diodene.
Hyggelig at den gikk bra! Det viser at en enkel Bachmann/ESU-dekoder er alt som skal til! Lok som i utgangspunktet går bra, krever ikke mer! (For å få plass til en slik dekoder, må man frese ut et par mm. i chassis).
 
Ellers var det et hyggelig treff! Faktisk så hyggelig at det gikk på bekostning av trafikkspillet - men det gjorde ingenting for meg!
 
Ser at SES er opptatt av det forbildetro! Dette gjelder vel også avstand mellom vogner?
Det jeg reagerte mest på under treffet, var koblingsproblemer av ymse slag. Slikt går ut over trafikkspillet. Jeg merket meg at en del vognstammer gikk med Fleischmann Profi Kortkobbel og fungerende kulisser. De var pålitelige! Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 11:31
På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 11:32
Trådbøylekoblingene er jo på det eldre matriellet, men denne er det ikke alle som klarer å lage, så jeg støtter forslaget om å revurdere detSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 12:35

Sååå vanskelig å lage er de da ikke. Men man må kanskje ville det, og tåle å prøve noen ganger før de blir bra nok.

En annen sak er at man (hvem nå det måtte være) burde kunne tilby mer eller mindre ferdige koblingssett. Kanskje kunne det utvikles en variant som passer i NEM-hylsa? 

Svein S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 12:56
Selv om enkelte mener, og har rett i, at de ikke er såååå vanskelig å lage, går det an å tenke tanken om at det faktisk skal medgå tid til å lage til disse på x antall vogner. De samme som er av den oppfatning om at vanskelighetsgraden synes lav, må ta høyde for at egen subjektive oppfatning av grad ikke uten videre kan overføres til alle utøvere av hobbyen.

Det er mye som er MULIG i hobbyen, men det må taes hensyn til at det skal medgå tid til å gjøre ting mulig. Fremfor å fokusere på koblinger, hvor det finnes et utmerket alternativ som passer i NEM-sjakten, kan det istedet brukes tid på landskap(!), eventuelt KL-anlegg, eller røykaggregater i damplokomotiver som p.t. "Holder pusten" hele treffhelger.

Forbildetroverdighet er selvsagt noe vi tilstreber. Det er svært vanskelig å motargumentere for denslags uten å fremstå som en slags "slendrian som ikke er så nøye på det". Likevel; jo fler "påbud" som legges til, vil terskelen for å kunne bidra med noe som er bra nok høynes. 

Dette er ikke et bidrag til at "Kvantitet er bedre enn kvalitet" - så sort/hvitt vil jeg håpe at leserene ikke oppfatter innlegget. 


Tillegg: Jeg klarer altså helt fint å glede meg over treffene, uansett epoke, og uansett om toget er trukket av ellok uten KL, eller av damplok uten røk. Det er såpass svært mye annet å glede seg over - ja faktisk, glede seg som en unge - som når en håndverket på modulen ellers er av toppklasse, når de rullende modellene nydelige å se til, og smyger seg silkemykt bortover skinnene.




Edited by Lars Gjertsen - 21 september 2011 at 13:07
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 13:09
Originally posted by ses ses wrote:

På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.
Dette viser vel egentlig at den norske utgaven av standarden er foreldet.
 
Punktet om trådkobbel hører ikke hjemme i den standarden i det hele tatt og bør fjernes snarest.
 
Til syvende og sist er det treffarrangør som legger premissene fra treff til treff, men som grunnregel syns jeg FREMO-Norge bør følge den specen som er gitt fra FREMO sentralt på dette punktet. Egne særordninger som trådkobbelet er bør ikke stå i en nasjonal standard, men heller fremkomme som et krav hos de arrangører som har spesielle behov.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 13:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg merket meg at en del vognstammer gikk med Fleischmann Profi Kortkobbel og fungerende kulisser. De var pålitelige! Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
 
 
Hvilke vogner tenker du på da? Jeg hadde èn stamme med blå/svarte svenskevogner, og disse var utsyrt med Märklin-kortkobbel. Jeg kjenner ikke til at disse koblet fra under treffet, men jeg vil gjerne vite det slik at jeg evt. kan bytte til noe bedre.
 
 
 
Quote
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?
 
 
Ja, jeg er i hvert fall klokkeklar på at vi må ha kortkoblinger. Stor avstand mellom vogner er jeg ikke veldig begeistret for.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 13:28
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

På Fremo-Norge er standardnormen at man bruker trådkobling, og den gir i hvert fall kort avstand mellom vognene.
Dette viser vel egentlig at den norske utgaven av standarden er foreldet.
 
Punktet om trådkobbel hører ikke hjemme i den standarden i det hele tatt og bør fjernes snarest.
 
Til syvende og sist er det treffarrangør som legger premissene fra treff til treff, men som grunnregel syns jeg FREMO-Norge bør følge den specen som er gitt fra FREMO sentralt på dette punktet. Egne særordninger som trådkobbelet er bør ikke stå i en nasjonal standard, men heller fremkomme som et krav hos de arrangører som har spesielle behov.
 
Eirik
Enig, enig....
 
Men hvor er alle bildene fra treffet da???
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 14:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Resten gikk med en type Märklinkoblinger av gammelt slag.
- Med fare for å starte en ny debatt - og minst en ny tråd: Er tiden inne for å (re)vurdere valget av koblingstype i FREMO til kortkobling og kulisser?


De vognene som evt. gikk med Märklin-koblinger følger ikke normen. Normen (den tyske) tilsier bruk av Fleischmann nr.6511. Denne koblingen er svært mye bedre enn sine konkurrenter, så det er eventuelt denne man må sammenlikne med - ikke koblinger som ikke er "godkjente". Mange vogner hadde også feiljusterte NEM-lommer og koblet følgelig dårlig, en feil som heller ikke kan tillegges koblingenstypen. Jeg er tilhenger av å følge den tyske normen både når det gjelder hjul og koblinger.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 15:41
Vel, Tore, vi hadde en prat om dette i KRS i helgen.
 
Som jeg har sagt i en annen tråd, fungerer koblingskulisser best sammen med stive kortkoblinger.
Jeg er enig at Fleischmann (som for mye annet) lager gode utbyttekoblinger til Märklin-systemet men de har konstruksjonsmessig for mye "glepp" i koblingen. Når man låser koblingskulissen som også FREMO krever, betinger dette at det er en viss "romslighet" i koblingen. Lange 2-akslede vogner (som Rps) vil da spore lett av om det ikke er slik slakk?
 
Slik jeg ser det, så er dette "krampetrekninger fra en gammel, utdatert koblingstype som har overlevd seg selv" og som man må gjøre mange triks med for å få til å fungere sånn tålig?
 
Siden Fleischmann er så bra - hvorfor ikke adaptere det beste fra Fleischmann som standard? De valgte selv å komme med en ny koblingstype i stedet for å bruke "system Märklin" da de sluttet med hakekoblingene. - Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?
Er kravet at ALLE vogner ha disse utbyttekoblingene fra Fleischmann og intet annet kan godkjennes - forstår jeg ikke dette?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 16:03
Det kan meget godt hende at Fleischmanns kortkoblinger hadde vært en bedre løsning, men mitt poeng er at for å sammenlikne forsjkellige løsninger man må man gjøre det med vogner som faktisk er bygget slik Fremo-normen tilsier - ikke de som ikke er det. Selv Fleischmanns kortkoblinger er avhengige av NEM lommer som ikke står i vinkel ned mot sporet regner jeg med. Låser man koblingskulissen, sørger for at koblingen er helt i vater med underlaget og bruker kobling nr.6511 fungerer iallefall den nåværende løsning helt perfekt etter mitt skjønn. En eventuell overgang til kortkobling vil slik jeg ser det kun være for å forbedre det visuelle - noe som forsåvidt er et meget godt poeng i seg selv .
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 16:48
Da virker hele denne FREMO-normen som en gedigen selvmotsigelse, for meg?
 
Man godkjenner NEM-koblingslommer, ja de er sågar en betingelse for å bruke Fleischmann 6511 Märklin-utbyttekoblinger. - Eller kan andre koblinger godkjennes?
 
Hva med vogner som ikke har NEM-lomme? Må de være hjemme da de ikke kan få Fleischmanns koblingshode (med unntak av Fleischmanns egne gamle vogner der man har samme hode)?
 
NEM-lommen må låses for å unngåavsporinger av lange tog med disse koblinger, ergo krever dette at sidebevegelse taes opp i koblingen som da må ha et visst slakk?
 
Er Fleischmann 6511 i så fall et krav eller kun en rekomandasjon? Er det et krav, må jo alle skifte til disse koblinger - og da kunne de like gjerne bruke kortkoblinger og fungerende kulisse? Det er i så fall rimeligere, gir bedre funksjonalitet og en mer modelltro vognstamme.
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 17:08
Jeg tror ikke NEM-koblingslommer er fastsatt som krav i Fremo-normen. Men før man uttaler seg for sterkt om Fremo-normens mulige selvmotsigelse, anbefaler jeg at man går til kilden: http://www.fremo-net.eu/uploads/media/FREMO_H0_EU_3.pdf. På sidene 33++ er koblingene omtalt. Under 7.4.4 er den norske varianten med TB-kobling tatt inn i FREMOs normblad. Under 7.5. er den i en annen tråd omtalte SDF-koblingen omtalt. Den skal være kompatibel med NEM360 (standard bøylekobling).
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 17:51
Dere får krangle så mye dere bare orker Big smile

Hadde selv en del skifting på Sandnes stasjon og såg at det som , bortimot uten unntak, fungerte var Fleischmann sine koblinger.

Så då så Smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 18:05
Originally posted by Espen Espen wrote:




Så då så Smile


LOL

----------------


Hva med noen flere bilder av nye moduler, istedet...Wink



Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 18:06
Originally posted by Espen Espen wrote:

Dere får krangle så mye dere bare orker Big smile

Hadde selv en del skifting på Sandnes stasjon og såg at det som , bortimot uten unntak, fungerte var Fleischmann sine koblinger.

Så då så Smile

Velkommen i klubben. Wink

Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 18:09
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Vel, Tore, vi hadde en prat om dette i KRS i helgen.
 
Som jeg har sagt i en annen tråd, fungerer koblingskulisser best sammen med stive kortkoblinger.
Jeg er enig at Fleischmann (som for mye annet) lager gode utbyttekoblinger til Märklin-systemet men de har konstruksjonsmessig for mye "glepp" i koblingen. Når man låser koblingskulissen som også FREMO krever, betinger dette at det er en viss "romslighet" i koblingen. Lange 2-akslede vogner (som Rps) vil da spore lett av om det ikke er slik slakk?
 
Slik jeg ser det, så er dette "krampetrekninger fra en gammel, utdatert koblingstype som har overlevd seg selv" og som man må gjøre mange triks med for å få til å fungere sånn tålig?
 
Siden Fleischmann er så bra - hvorfor ikke adaptere det beste fra Fleischmann som standard? De valgte selv å komme med en ny koblingstype i stedet for å bruke "system Märklin" da de sluttet med hakekoblingene. - Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?
Er kravet at ALLE vogner ha disse utbyttekoblingene fra Fleischmann og intet annet kan godkjennes - forstår jeg ikke dette?
Argumentet mot å bytte til kortkobbel vil nok for en del være at de ikke ønsker å bytte frem og tilbake på koblinger om de tar med seg vogner på treff i utlandet.
 
 
Når det gjelder spørsmålet ditt om avsporingsfare på lange vogner med stiv NEMsjakt så er vel situasjonen kanskje slik at med de radiene fremo opererer med i sin standard så blir ikke de sideveis utslagene så store? (Og så mistenker jeg at de fleste her hjemme faktisk ikke har låst fast NEM-sjakta slik standarden egentlig tilsierEmbarrassed)
 
Jeg skal tilstå at det kunne vært gøy og arrangere et treff utelukkende med Fleischmanns kortkoblinger på alt materiell for å samle erfaring med den. Den største praktiske ulempen jeg ser med den koblingen i dag er avkoblingsproblemet. Normalt bøylekobbel er veldig lett å koble av med en grillpinne (hvertfall Fleischmanns, ikke de med lås på bøylen eller gamle märklinkoblinger) mens en kortkobling vil du måtte ha en avkobler ned under koblingene for å få frakoblet. Har du en god og billig løsning på dette problemet Kjell? Kanskje vi kan få tak i noen brukte små vinklede tannlegespeil og bruke som avkobler?
 
 
Jeg har ellers ikke lagt merke til at du har deltatt spesiellt aktivt i selve skiftingen og trafikkspillet på treffene Kjell, så det overrasker meg litt at du uten å ha forsøkt deg noe særlig på hektisk FREMOskifting på treff har dannet deg så bestemte meninger om hva som er best?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 18:10
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:


Hva med noen flere bilder av nye moduler, istedet...Wink



Hva med noen flere deltagere på treffet som kunne opplevd herligheten med egne øyne?WinkLOL
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 18:27
Det var ganske travelt for de fleste treffdeltakerne, så jeg la ikke merke til så mange fotografer i sporet som vanlig
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 19:37

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Når man allikevel må kjøpe "utbyttekoblingene" fra Fleischmann til alle vogner, hvorfor ikke ta skrittet helt ut og bruke kortkoblingene?

Et stort problem med Fleischmanns kortkobling (Profi-kobling) er at den krever ganske mye kraft for å koble, slik at toget må dundre for full fart (for en skiftetraktor) inn i vogna som skal kobles til. Derfor er den neppe en kobling som egner seg for hyppig skifting.

Rocos kortkobling kobler noe lettere, men ut fra enkelte brukererfaringer jeg har lest, kan det se ut som den er mer utsatt for slitasje, og kan løsne ved lange togstammer. I tillegg ser den aldeles forferdelig ut på enden av et tog.

Rocos relativt nye "universalkobling" er ikke en ekte kortkobling, men gir likevel relativt kort avstand mellom bufferne. Den kobler dessuten lett, og er kompatibel med bøylekoblinger. En ulempe er at den ikke kan kobles av for hånd. Har denne vært testet i FREMO-sammenheng?

Bøylekoblingen, og såvidt jeg kan se også Märklins kortkobling, krever vel i prinsippet at to koblinger må være litt forskjellig justert for å koble sammen. Hvis de er helt like, vil bøylene støte mot hverandre og følge hverandre hele veien oppover, slik at de ikke kobler. Neppe så ofte det skjer, men jeg har opplevd det. Asymmetriske koblinger som Rocos universalkobling og kortkobling, og Fleischmann Profi, har ikke det problemet.

Også jeg har ergret meg over hvor slarkete og upresise mange kortkoblingskulisser er. Angry Selve mekanismene er i plast og er normalt ikke justerbare heller. I grunnen burde vel disse heller vært laget i metall?

Når det gjelder bøylekoblinger: Hva er egentlig hensikten med den fjæra som er en del av mange koblinger, inklusive de fleste på NMJs vogner? Er det for å hindre bøylen i å tippe feil vei om man kobler i høy hastighet? Ofte holder de bøylen så hardt igjen at selv Profi-koblingen blir lettkoblet i forhold. Dead

I grunnen er vel bøylekoblingens seiglivethet symptomatisk for virkelige jernbaner i Europa, der skruekoblingen har overlevd siden jernbanens barndom.

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2011 at 20:14
Originally posted by eika eika wrote:

Hva med noen flere deltagere på treffet som kunne opplevd herligheten med egne øyne?WinkLOL
 


Jeg var på mitt første treff i vår. Og har blitt hekta, kan man si. Men ikke alltid det passer å komme.
Selv om en repr. fra MJBV nesten fikk overtalt meg til å stille...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 11:10
Tilbake til koblingsproblemer...
 
Originally posted by Eika Eika wrote:

Jeg skal tilstå at det kunne vært gøy og arrangere et treff utelukkende med Fleischmanns kortkoblinger på alt materiell for å samle erfaring med den. Den største praktiske ulempen jeg ser med den koblingen i dag er avkoblingsproblemet. Normalt bøylekobbel er veldig lett å koble av med en grillpinne (hvertfall Fleischmanns, ikke de med lås på bøylen eller gamle märklinkoblinger) mens en kortkobling vil du måtte ha en avkobler ned under koblingene for å få frakoblet. Har du en god og billig løsning på dette problemet Kjell? Kanskje vi kan få tak i noen brukte små vinklede tannlegespeil og bruke som avkobler?
 
Jeg tror ikke vi vil mangle materiell med Fleischmanns kortkobbel - om vi skulle gå for det ved et seinere treff?!
Det er mange andre enn meg som konsekvent skifter over til denne koblingstype på alt materiell - det så jeg under treffet.
Et annet "problem" som du nevner, er avkobling. Dette er ikke noe mer komplisert enn den magneten man bruker i dag limt på en pinne. Jeg vil da foreslå at man limer en 2-3 mm. bred plastshims på samme type pinne og vinkler den ca. 30 grader i bunnen der shimsen sitter. Årsaken til at jeg foreslår plast eller ikke-ledende materiale, er at denne lett kan komme i kontakt med skinnene og lage kortslutning. Denne løsning er minst like enkel/rask/"plundrete" som det som brukes i dag!?
 
Fleischmann sine kortkoblinger har den fordel at man trenger ikke å holde pinnen der permanent for å løse ut koblingen når utløseren først er aktivert. Da kan vognen/loket trekke bort når det måtte passe - i etterkant. Videre går det an å aktivere utløseren først og deretter skyve vognen (eller en vogstamme med "løse koblinger") på plass. Dette er en stor fordel der det er et trangt industriområde.
 
Jeg ser også at TorsteinS stiller spørsmål om den kraft som skal til for Fleischmann kortkobbel. Dette mener jeg å ha lest at er helt tilsiktet? Årsaken er at man da kan skyve forsiktig en vogn på plass uten at koblingen aktiveres. Det kan være nyttig under rangering. Tyske MJ-bader har nevnt nettopp dette som en av denne koblingens fordeler - og ikke ulemper. Man kan derfor med et egnet lok, bestemme om man kun vil skyve vognen - eller koble, alt etter den kraft/hastighet man har ved sammenkobling.
Jeg har også lest at Roco sine kortkoblinger ikke er like pålitelige som Fleischmann sine og har heller ikke denne finessen med skyving/kobling da de "smetter for lett i".
 
I og med FREMO er et trafikkspill, mener jeg at pålitelige og funksjonelle koblinger er et "must". At de også er "lite" synlige/dominerende og gir mer forbilderiktig avstand mellom bufferter i en vognstamme, er også et pluss for meg.
 
Uansett er det et problem å lage en god kobling i denne skala som bare har fordeler og ingen ulemper. Vi bør derfor gå for det beste kompromiss på markedet - og det er etter min mening Fleischmanns kortkobbel.
 
Ellers ser jeg at Eika etterlyser "undertegnedes aktivitet" mht. trafikkspillet. ;-)
Jeg har nok prøvd dette en del tidligere til å bygge opp erfaring - og mye av gleden med kjøring/trafikkspill har forsvunnet for meg med slikt "plunder" som jeg mener kunne ha vært redusert. - Dessuten hadde vi en avtalt oppgavefordeling i KRS - min var ikke å delta i trafikkspillet men være teknisk støtte, spesielt på digitalsiden, slik andre fikk glede av treffet. :-)
 


Edited by Kjell H. - 22 september 2011 at 11:31
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 15:14

Synes godt at man kunne lagd en egen tråd for dette med koblinger, men jeg slenger inn en brannfakkel alikevel. 

Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 17:44
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.


Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 17:53
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.
Neida. De kobler vanligvis greit fra hverandre ved å stikke spissen på et grillspyd ned mellom dem og vri forsiktig rundt.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 18:01
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Hva med å bruke Kadee? Den er jo praktisk når det gjelder rangering.


Kadee kobler strålende, ser bra ut, men er noe pill å koble fra med.


Man må vel ha permanent magneter i sporene for at det skal fungere bra?


Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2011 at 18:27
Det fungerer ikke så bra det heller. Med stålhjul "tar vognene av" ukontrollert når man dytter dem over.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.