BM 66 og El 5 kommer ! |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 desember 2018 at 15:17 |
|
Jeg tillater meg å sparke litt liv i denne tråden igjen. Grunnen til at BM66-prosjektet stoppet opp var visst problem med å lage frontene på vognsettet. Når den som står bak tråden "3D-skolen" også skulle produsere BM66, så undres jeg på om ikke dette kan kombineres. Å lage messingbyggesett med fronter som er 3D-printet? Jeg er jo helt klart ikke alene om å ønske BM66 som byggesett ...
|
||
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
||
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Angående BM 66 så håper jeg på en slik modell i fremtiden i alle fall!
|
||
Mvh. Espen
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det så gale med trekk på bare en boggi? Jeg synes at denne er såpass lik det du søker at du bør gå videre med dette. Kan f.eks det ene hjulet med hefteringer flyttes, slik at du har begge på den drivene boggien?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med understellet på bildene ser jeg at lokkåpa vil komme noen millimeter for langt fram i forhold til typetegningen. Men - uten å få se dette først ville jeg klart akseptert en El.5 med noe malplasserte boggier. Jeg tror mange vil godta en slik modell forutsatt at man blir gjort oppmerksom på dette på forhånd.
Og det er noe som heter "Modellers license" hvor vi kan tillate mange avvik fra forbildet. Ikke bare krymper vi ned fra skala 1:1 men i tillegg vil f. eks. kurveradier og mye annet avvike også. |
||
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ble nysgjerrig på SBB Be 4/6 og fikk tak i en slik. Dessverre ble jeg skuffet da jeg kikket nærmere på den. Drevet er på ytterste aksel, og den går litt lengre ut enn selve eikehjulet. El 5 har lokkåpen lengre inn enn eikehjulet Alt i alt kan man altså kun benytte et fåtall deler fra donorloket.
Motoren er for stor, men den kan jo byttes med en som er mindre. Her ser man tydelig at drevet er utenfor boggien. De ytterste hjulene på El 5 går utenfor lokkåpen. Hvis jeg snur drevet på akselen blir det ikke plass til motoren, med mindre jeg plasserer motoren over boggi 2 og kun har drev på en boggi. Har mer tro på at SJ Da (Roco art. nr 68532) kan være mer egnet. Jeg har ikke sett på denne, men hvis den har drevet nærmere blindakselen er det håp. Reservedelsark |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jeg som tegner på BM 66. Dessverre er BM 66 og 88 såpass ulike at de må tegnes for seg uten noen særlig gjenbruk av deler. Hverken boggier, akselavstand, fronter, vinduer eller vognkasser er like. BM 88 er derfor ikke på min plan. Edited by Pelle - 16 november 2016 at 11:12 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for nyttig info om understell. Det er jeg som tegner på disse to modellene, og på El 5 er det nettopp understellet som har stanset opp prosjektet. Avstanden mellom boggiene, og det faktum at ytterhjulene går på utsiden av lokkåpen, gjør at drivverket er temmelig komplisert. Jeg har allerede laget en test basert på Rocos E71 som har noe mindre hjul enn El 5, men reservedeler fra Roco er ikke lenger mulig å få tak i. Märklins E 70 har for lang avstand mellom boggiene, og understell og drivverk må i så fall bygges om såpass mye at det er best å lage det på nytt. BM 66 har en utfordring i frontene. Jeg hadde et samarbeid på gang med Roger "Gereide" Eidet om dette, som dessverre strandet etter hans død tidligere i år. Modellene er derfor tatt ut av sortimentet, men vil bli gjenopptatt så snart det blir løsning på understellet til El 5 og frontene til BM 66. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og hvis så skulle skje, jeg ønsker meg veldig en BM88 til mitt bygg, Lillehammer stasjon anno 1960. Med Dovreekspressen på siden.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvordan gikk det egentlig med planene om El 5 og BM66? Det er godt over fem år siden denne tråden ble startet, men jeg kan ikke huske å ha sett noenting om ferdige modeller.
I denne tråden vises bilder av en påbegynt vognkasse for BM66. På http://messingmodeller.no/?s=el+5&submit=Search finnes det også et bilde av en vognkasse til El 5, men uten "tilbehør" som lykter og rekkverk. Så det ble altså laget prototyper av etseplater for begge. Da jeg leste om SBB Be 4/6 forleden, slo det meg at drivverket fra Rocos modell kanskje kan modifiseres til å brukes på en modell av El 5. Drivhjulenes diameter (1530 mm) og antall eiker er det samme. Boggikonstruksjonen er ganske lik, men innbyrdes akselavstand er litt større på Be 4/6, så boggirammene bør forkortes noe. (Rocos modell har, om jeg tolket sprengskissen rett, bare direkte drift på én aksel pr. boggi, den andre drivakselen og blindakselen drives av kobbelstengene.) |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Masse flote bilder Svein. Veldig interessant tråd!
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flotte bilder, Svein! Virkelig bra dokumentasjon. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis man vil se hele billedserien fra 1970, fra en reise med tog (og buss) mellom Oslo og Narvik, klikker man her:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=65550&rom=74 Selv om det starter med "medlem.njk", er disse bildene sebare for ikke-medlemmer også, så det er bare å klikke. |
||
Svein S
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For de av dere som liker 88-typen så kan jeg gi dere en link til en serie Svein Sando har lagt ut på NJK sitt museumsforum. Her er plenty med 88-bilder pluss mange andre herlige jernbanebilder fra 40 år siden
|
||
Terje
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stilig! Da er kanskje ikke veien så lang derfra til type 88 også?
|
||
Svein S
|
||
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er noen bilder fra monteringen.
|
||
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi har fått etset ut første prøve til motorvogna. Som vanlig er det mye som må justeres på, men det ser heldigvis ut som at naglene blir tydelige nok!
Se flere bilder på http://www.messingmodeller.no/temaer/type-66/ |
||
PaTrond
Viderekommen Joined: 09 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 105 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM66 - vil ha(!!), hadde det ikke bare vært for at jeg garantert hadde rotet det til med byggesettet.
|
||
|
||
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi har ikke full oversikt over alle produksjonskostnadene ennå, men vil informere når vi nærmer oss noen bedre prototyper. Her er en visuell status over første prototype. En stor glipp var dessverre at vinduene ikke ble gjennometset.
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva vil prisen være for disse byggesettene da?
|
||
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke BM66 som er avbildet på Voss. BM 66 var den elektriske utgaven, har aldri gått til Bergen
og Trondheim, BM 88 gikk til de 2 forannevnte byene. BM88 var dieselutgaven,sine siste dager gikk BM 88 i dagtoget på Rørosbanen. BM66 gikk som ny mellom Oslo Ø og Halden, om sommeren, noen dager i uka til Gøteborg; etter en tid ble BM66 overført til Sørlandsbanen, til slutt gikk BM 66 på Vestfold- banen.Da BM66 og BM88 ble satt i drift var det ennå ikke elektrisk drift til Bergen og Trondheim.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At a og b avviker m.h.t. arrangement av ventilasjonsluker stemmer (sjekket med bilder jeg har), men at b er lenger enn a, tror jeg du må begrunne. NSB datablader viser ikke slik lengdeforskjell. Derimot er det en liten vektforskjell på 400 kg (El 5b tyngst). |
||
Svein S
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og neste vår så kommer dere med BM 88. Deal?
|
||
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellen vil forøvrig være svært detaljert og vi skal gjøre vårt ytterste for at den skal være relativt lett å sette sammen. Det er sikkert også flere der ute som kan tilby seg å lodde sammen slike byggesett for den som ønsker dem ferdige.
|
||
Messingmodeller
Viderekommen Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den største forskjellen på El 5a og b er at b er lengre og har et annet arrangement på ventilasjonslukene.
|
||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk til deg Svein for raskt svar om EL5a og EL5b.
Da er det bare å se frem til forhåpentligvis flotte byggesett. |
||
SOHo
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når man leser i det som Scandinavian Miniatures skriver om El 5, så står det at den vil bli laget i noen eksemplarer av El 5b for de som bestiller dette særskilt. Sammenhengen dette står i er hva slags loknummer som skal etses inn. Jeg vil derfor tro at det på modellene er nettopp loknumrene som skiller El 5a fra El 5b.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Svært små, og antagelig ikke synlige i MJ-sammenheng. Uten å ha noe å sjekke i her jeg er nå, tror jeg forskjellen enten er på det elektriske og/eller noen vektforskjeller. El 5a er den første serien (2035-43) levert 1926/27, mens El 5b (2051-53) er den siste serien levert 1930 og 1936 (2053). |
||
Svein S
|
||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette ser bra ut, bortsett fra mine loddeferdigheter. Kanskje noen kan holde kurs. |
||
SOHo
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
BM88! Oi, den må jeg ha. Ups, nei, det var bare bildet over, På messingmodeller.no er det 66 som gjelder. Syyynd! Kom igjen, gi oss nordenfjelske noe gammel diesel nå da! BM 88 og 86/91!
Edited by Henning L - 29 mars 2011 at 16:52 |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Herlig bilde som bringer frem gamle minner.
Jeg, min bror og min mor tilbragte somrene hos min bestemor på Voss frem til 1961. Min far hadde bare 2 ukers sommerferie men kom fra Bergen i helgene og besøkte oss (en helg den gangen var fra lørdag etter arbeidstid til søndag kveld) og da var vi på stasjonen og tok imot ham samt fulgte ham når han reiste tilbake. Han reiste av og til med disse lyntogene når det passet. De var dieseldrevne og vi gutter syntes de var de tøffeste togene som fantes.
Husker det var elektrifisert fra Bergen til Voss men der skiftet togene lokomotiv til damp og senere Di3.
Det var en opplevelse å stå i Hagebyen og høre Di3'ene komme brølende oppover fra stasjonen på Voss.
Petter Edited by traiNman - 29 mars 2011 at 15:35 |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |