MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM 66 og El 5 kommer !
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM 66 og El 5 kommer !

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM 66 og El 5 kommer !
    Posted: 10 desember 2018 at 15:17
Jeg tillater meg å sparke litt liv i denne tråden igjen.  Grunnen til at BM66-prosjektet stoppet opp var visst problem med å lage frontene på vognsettet.
Når den som står bak tråden "3D-skolen" også skulle produsere BM66, så undres jeg på om ikke dette kan kombineres. Å lage messingbyggesett med fronter som er 3D-printet?

Jeg er jo helt klart ikke alene om å ønske BM66 som byggesett ...   Beer 
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2016 at 08:06
Angående BM 66 så håper jeg på en slik modell i fremtiden i alle fall!
Mvh. Espen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2016 at 08:42
Er det så gale med trekk på bare en boggi?  Jeg synes at denne er såpass lik det du søker at du bør gå videre med dette.  Kan f.eks det ene hjulet med hefteringer flyttes, slik at du har begge på den drivene boggien?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 22:12
Med understellet på bildene ser jeg at lokkåpa vil komme noen millimeter for langt fram i forhold til typetegningen. Men - uten å få se dette først ville jeg klart akseptert en El.5 med noe malplasserte boggier. Jeg tror mange vil godta en slik modell forutsatt at man blir gjort oppmerksom på dette på forhånd.
Og det er noe som heter "Modellers license" hvor vi kan tillate mange avvik fra forbildet. Ikke bare krymper vi ned fra skala 1:1 men i tillegg vil f. eks. kurveradier og mye annet avvike også.  Wink
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 11:08
Jeg ble nysgjerrig på SBB Be 4/6 og fikk tak i en slik. Dessverre ble jeg skuffet da jeg kikket nærmere på den. Drevet er på ytterste aksel, og den går litt lengre ut enn selve eikehjulet. El 5 har lokkåpen lengre inn enn eikehjulet Alt i alt kan man altså kun benytte et fåtall deler fra donorloket.


Motoren er for stor, men den kan jo byttes med en som er mindre.

Her ser man tydelig at drevet er utenfor boggien.

De ytterste hjulene på El 5 går utenfor lokkåpen.

Hvis jeg snur drevet på akselen blir det ikke plass til motoren, med mindre jeg plasserer motoren over boggi 2 og kun har drev på en boggi.

Har mer tro på at SJ Da (Roco art. nr 68532) kan være mer egnet. Jeg har ikke sett på denne, men hvis den har drevet nærmere blindakselen er det håp. Reservedelsark
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 16:29
Originally posted by steinel steinel wrote:

Og hvis så skulle skje, jeg ønsker meg veldig en BM88 til mitt bygg, Lillehammer stasjon anno 1960. Med Dovreekspressen på siden.

Det er jeg som tegner på BM 66. Dessverre er BM 66 og 88 såpass ulike at de må tegnes for seg uten noen særlig gjenbruk av deler. Hverken boggier, akselavstand, fronter, vinduer eller vognkasser er like. BM 88 er derfor ikke på min plan.

Edited by Pelle - 16 november 2016 at 11:12
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 16:14
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hvordan gikk det egentlig med planene om El 5 og BM66? Det er godt over fem år siden denne tråden ble startet, men jeg kan ikke huske å ha sett noenting om ferdige modeller.

I denne tråden vises bilder av en påbegynt vognkasse for BM66. På http://messingmodeller.no/?s=el+5&submit=Search finnes det også et bilde av en vognkasse til El 5, men uten "tilbehør" som lykter og rekkverk. Så det ble altså laget prototyper av etseplater for begge.

Da jeg leste om SBB Be 4/6 forleden, slo det meg at drivverket fra Rocos modell kanskje kan modifiseres til å brukes på en modell av El 5. Drivhjulenes diameter (1530 mm) og antall eiker er det samme. Boggikonstruksjonen er ganske lik, men innbyrdes akselavstand er litt større på Be 4/6, så boggirammene bør forkortes noe. (Rocos modell har, om jeg tolket sprengskissen rett, bare direkte drift på én aksel pr. boggi, den andre drivakselen og blindakselen drives av kobbelstengene.)

Takk for nyttig info om understell. Det er jeg som tegner på disse to modellene, og på El 5 er det nettopp understellet som har stanset opp prosjektet. Avstanden mellom boggiene, og det faktum at ytterhjulene går på utsiden av lokkåpen, gjør at drivverket er temmelig komplisert. Jeg har allerede laget en test basert på Rocos E71 som har noe mindre hjul enn El 5, men reservedeler fra Roco er ikke lenger mulig å få tak i. Märklins E 70 har for lang avstand mellom boggiene, og understell og drivverk må i så fall bygges om såpass mye at det er best å lage det på nytt.

BM 66 har en utfordring i frontene. Jeg hadde et samarbeid på gang med Roger "Gereide" Eidet om dette, som dessverre strandet etter hans død tidligere i år.

Modellene er derfor tatt ut av sortimentet, men vil bli gjenopptatt så snart det blir løsning på understellet til El 5 og frontene til BM 66.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 11:06
Og hvis så skulle skje, jeg ønsker meg veldig en BM88 til mitt bygg, Lillehammer stasjon anno 1960. Med Dovreekspressen på siden.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2016 at 18:54
Hvordan gikk det egentlig med planene om El 5 og BM66? Det er godt over fem år siden denne tråden ble startet, men jeg kan ikke huske å ha sett noenting om ferdige modeller.

I denne tråden vises bilder av en påbegynt vognkasse for BM66. På http://messingmodeller.no/?s=el+5&submit=Search finnes det også et bilde av en vognkasse til El 5, men uten "tilbehør" som lykter og rekkverk. Så det ble altså laget prototyper av etseplater for begge.

Da jeg leste om SBB Be 4/6 forleden, slo det meg at drivverket fra Rocos modell kanskje kan modifiseres til å brukes på en modell av El 5. Drivhjulenes diameter (1530 mm) og antall eiker er det samme. Boggikonstruksjonen er ganske lik, men innbyrdes akselavstand er litt større på Be 4/6, så boggirammene bør forkortes noe. (Rocos modell har, om jeg tolket sprengskissen rett, bare direkte drift på én aksel pr. boggi, den andre drivakselen og blindakselen drives av kobbelstengene.)


Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2011 at 22:40
Masse flote bilder Svein. Veldig interessant tråd!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2011 at 00:26
Originally posted by ses ses wrote:

Hvis man vil se hele billedserien fra 1970, fra en reise med tog (og buss) mellom Oslo og Narvik, klikker man her: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=65550&rom=74Selv om det starter med "medlem.njk", er disse bildene sebare for ikke-medlemmer også, så det er bare å klikke.


Flotte bilder, Svein!
Virkelig bra dokumentasjon.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2011 at 18:40
Hvis man vil se hele billedserien fra 1970, fra en reise med tog (og buss) mellom Oslo og Narvik, klikker man her:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=65550&rom=74
Selv om det starter med "medlem.njk", er disse bildene sebare for ikke-medlemmer også, så det er bare å klikke.

Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2011 at 18:10
For de av dere som liker 88-typen så kan jeg gi dere en link til en serie Svein Sando har lagt ut på NJK sitt museumsforum. Her er plenty med 88-bilder pluss mange andre herlige jernbanebilder fra 40 år siden
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2011 at 00:46
Stilig! Da er kanskje ikke veien så lang derfra til type 88 også? 
Svein S
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2011 at 00:33
Her er noen bilder fra monteringen.



Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2011 at 12:54
Vi har fått etset ut første prøve til motorvogna. Som vanlig er det mye som må justeres på, men det ser heldigvis ut som at naglene blir tydelige nok!


Se flere bilder på http://www.messingmodeller.no/temaer/type-66/
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 23:34
BM66 - vil ha(!!), hadde det ikke bare vært for at jeg garantert hadde rotet det til med byggesettet.

Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 23:25
Vi har ikke full oversikt over alle produksjonskostnadene ennå, men vil informere når vi nærmer oss noen bedre prototyper. Her er en visuell status over første prototype. En stor glipp var dessverre at vinduene ikke ble gjennometset.

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2011 at 00:00
Hva vil prisen være for disse byggesettene da?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 22:49
Det er ikke BM66 som er avbildet på Voss. BM 66 var den elektriske utgaven, har aldri gått til Bergen
og Trondheim, BM 88 gikk til de 2 forannevnte byene. BM88 var dieselutgaven,sine siste dager gikk
BM 88 i dagtoget på Rørosbanen. BM66 gikk som ny mellom Oslo Ø og Halden, om sommeren, noen
dager i uka til Gøteborg; etter en tid ble BM66 overført til Sørlandsbanen, til slutt gikk BM 66 på Vestfold-
banen.Da BM66 og BM88 ble satt i drift var det ennå ikke elektrisk drift til Bergen og Trondheim.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 22:13
Originally posted by Messingmodeller Messingmodeller wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Når man leser i det som Scandinavian Miniatures skriver om El 5, så står det at den vil bli laget i noen eksemplarer av El 5b for de som bestiller dette særskilt. Sammenhengen dette står i er hva slags loknummer som skal etses inn. Jeg vil derfor tro at det på modellene er nettopp loknumrene som skiller El 5a fra El 5b.
 
Den største forskjellen på El 5a og b er at b er lengre og har et annet arrangement på ventilasjonslukene.


At a og b avviker m.h.t. arrangement av ventilasjonsluker stemmer (sjekket med bilder jeg har), men at b er lenger enn a, tror jeg du må begrunne. NSB datablader viser ikke slik lengdeforskjell. Derimot er det en liten vektforskjell på 400 kg (El 5b tyngst).
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 21:51
Og neste vår så kommer dere med BM 88. Deal?
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 19:25
Originally posted by helleland helleland wrote:

Det eg trodde ja, kunne ikkje finne pantografen noen plass! LOL 
Den største synlige forskjellen er nok fronten. BM 88 hadde smalere frontvinduer, større avstand mellom frontlyktene, multippelkobbel og luftinntak over vinduene. I tillegg hadde BM 88 andre boggier og vinduer og innvendig annet setearrangement. En motorvogn av BM 66 er faktisk bevart, men dessverre ikke tatt godt vare på og er dermed helt nedrustet og ødelagt med knuste ruter og innvendige fuktskader etter å ha stått ute i mange år.
 
Modellen vil forøvrig være svært detaljert og vi skal gjøre vårt ytterste for at den skal være relativt lett å sette sammen. Det er sikkert også flere der ute som kan tilby seg å lodde sammen slike byggesett for den som ønsker dem ferdige.
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 19:19
Originally posted by ses ses wrote:

Når man leser i det som Scandinavian Miniatures skriver om El 5, så står det at den vil bli laget i noen eksemplarer av El 5b for de som bestiller dette særskilt. Sammenhengen dette står i er hva slags loknummer som skal etses inn. Jeg vil derfor tro at det på modellene er nettopp loknumrene som skiller El 5a fra El 5b.
 
Den største forskjellen på El 5a og b er at b er lengre og har et annet arrangement på ventilasjonslukene.
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2011 at 18:22
Takk til deg Svein for raskt svar om EL5a og EL5b.

Da er det bare å se frem til forhåpentligvis flotte byggesett.
SOHo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2011 at 17:59
Når man leser i det som Scandinavian Miniatures skriver om El 5, så står det at den vil bli laget i noen eksemplarer av El 5b for de som bestiller dette særskilt. Sammenhengen dette står i er hva slags loknummer som skal etses inn. Jeg vil derfor tro at det på modellene er nettopp loknumrene som skiller El 5a fra El 5b.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2011 at 17:54
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Dette ser bra ut, bortsett fra mine loddeferdigheter.Embarrassed
Kanskje noen kan holde kurs.

Når det gjelder EL5, hva var forskjellen på 5a og 5b?

Svært små, og antagelig ikke synlige i MJ-sammenheng. Uten å ha noe å sjekke i her jeg er nå, tror jeg forskjellen enten er på det elektriske og/eller noen vektforskjeller. 

El 5a er den første serien (2035-43) levert 1926/27, mens El 5b (2051-53) er den siste serien levert 1930 og 1936 (2053).

Svein S
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2011 at 17:36
Dette ser bra ut, bortsett fra mine loddeferdigheter.Embarrassed
Kanskje noen kan holde kurs.

Når det gjelder EL5, hva var forskjellen på 5a og 5b?
SOHo
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2011 at 16:50
BM88! Oi, den må jeg ha. Ups, nei, det var bare bildet over, På messingmodeller.no er det 66 som gjelder. Syyynd! Kom igjen, gi oss nordenfjelske noe gammel diesel nå da! BM 88 og 86/91!

Edited by Henning L - 29 mars 2011 at 16:52
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2011 at 15:28
Herlig bilde som bringer frem gamle minner.
Jeg, min bror og min mor tilbragte somrene hos min bestemor på Voss frem til 1961. Min far hadde bare 2 ukers sommerferie men kom fra Bergen i helgene og besøkte oss (en helg den gangen var fra lørdag etter arbeidstid til søndag kveld) og da var vi på stasjonen og tok imot ham samt fulgte ham når han reiste tilbake. Han reiste av og til med disse lyntogene når det passet. De var dieseldrevne og vi gutter syntes de var de tøffeste togene som fantes.
Husker det var elektrifisert fra Bergen til Voss men der skiftet togene lokomotiv til damp og senere Di3.
Det var en opplevelse å stå i Hagebyen og høre Di3'ene komme brølende oppover fra stasjonen på Voss.
 
Petter


Edited by traiNman - 29 mars 2011 at 15:35
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.