MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Defekt dekoder?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Defekt dekoder?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Defekt dekoder?
    Posted: 12 mars 2011 at 09:28
Da jeg hadde en liten sesjon her om kvelden ville ikke 26c-maskina mi kjøre bakover. Lys av/på og forover funket bra, og jeg hadde ingen problemer med noen av de andre lokene mine, men når jeg skulle kjøre bakover ville ikke loket bevege seg. Oppdaget etter hvert at hvis jeg trykket på nødstopp-knappen etter å ha trykket på retningsknappen fikk jeg kjørt bakover, men slik skal det jo ikke være. Det gikk fint å skifte fra revers til forover, men ikke andre veien.

Noen som har vært borti noe lignende? Har ikke prøvd å nullstille dekoderen ennå, kan det hjelpe? Forøvrig er det kun adressen som er endret, ingenting annet. Loket funket fint forrige gang jeg kjørte det.

Har Prodigy Advance, og den aktuelle dekoderen er en Zimo MX630R.

Takker for tips og forslag!

Svein



Edited by Svein_A - 12 mars 2011 at 09:28
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 13:02
Hei
Jeg ville forsøkt å resette dekoderen til fabrikkinnstillingen; CV8, verdi 8. Da har du loket  på adresse 3.Smile
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 18:55
CV8 var det ja, takk for det!Smile

Hmm, merkelige greier... Startet opp maskina nå for å resette dekoderen, og nå funker den som den skal...Wacko Vel, jeg kan uansett gjøre som du foreslo, ikke rare jobben å sette adressen på nytt.

Skulle forresten ha endret retning på loket i forhold til håndkontrollen også, nå kjører det motsatt vei av hva displayet viser. Det skal være en CV for dette, men husker ikke hvilken i farta.

Svein

Edit: Hmm, fikk ikke resatt dekodern med CV8, loket har fortsatt samme adresse som før...



Edited by Svein_A - 12 mars 2011 at 19:02
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 19:36
Prøv å gå inn på CV 8, og prøv 8 eller 0. Det kan være begge to. Kommer ann på hva den står på fra før.
Når du skal velge retning, gjør du det på CV 29. Så ser man hvilket nummer den står på fra før, hvis du ser hvilket nummer er det, plusser du bare på 1 fra det tallet som står der. Hvis det er 14, blir jo det 15. Men hvis ikke det fungerer, må du gjøre det andre veien, altså at det blir 13.

Håper dette hjelper deg noe. Smile
Eirik
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 19:58
Fikk ordna det til slutt. Knota mye med både CV8 og CV29, så jeg måtte krype til korset og lete fram dekodermanualen på nettet. Til slutt satte jeg CV8til 47 (landskoden for Norge, kom på at NMJ nevnte noe om dette da jeg kjøpte dekoderen) og CV29 til 35 (100011 i totallsystemet), nå går loket riktig vei begge veier og alt er fryd og gammen!Big smile

Takker for hjelp og tips!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.