MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nye H0 bygg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nye H0 bygg

 Post Reply Post Reply
Author
finky View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mars 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote finky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye H0 bygg
    Posted: 09 mars 2011 at 23:43
Hei
 
Skipsmodeller har norske egenprodusert modell bygg, (i tre), noen som har sjekket disse ut?
Har noen av dere bygget dem?
Var det en grei byggemetode?
Noen ønsker om nye modeller? Byggemetode, byggeanvisning eller noe annet som kunne vært bedre?
Vi ønsker posetive og negative tilbakemeldinger
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 20:30
Det kunne være morsomt med en vannlinjemodell av jernbaneferjen "Skagen" fra Kristiansand Dampskipsselskap (KDS) fra 1958. i målestokk 1:87.
Denne hadde bare ett spor og er vel så liten at den er realiserbar i denne skala?
- Sikkert også noe for utenlandske Fremo-venner som har modulen "Hirtshavn"?
 
Ellers tror jeg både navn på firma og lenke mangler i startmeldingen?
Back to Top
finky View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mars 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote finky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 21:06

Vi har prøvd å få tak i tegninger av ferjer, men det er ikke enkelt. Hvis noen har tegninger skal vi se at det ordner segSmile

nettadressen er www.skipsmodeller.com
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:01
Ønsket er vel stort om flere Norske Hus, Stasjonsbygninger og robåter vil jeg kanskje tro. Da i skala H0 1.87... Har selv fått tak i tegninger av Voss St., og er snart i gang med den jobben! Tongue Men også kanskje div. byggedeler er mangelvare i tre, spes. dører, vindu, vegger med kledning og tak. Liker ikke den plasten jeg personlig da!

Håper dere kommer med noe fint som kan passe inn i MJ verden!

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:14
Originally posted by finky finky wrote:

Hei
 
Noen ønsker om nye modeller? Byggemetode, byggeanvisning eller noe annet som kunne vært bedre?
 
1:87 modell av Tinnsjøfergene hadde vært gull! (Storegut eller Ammonia)
Kommer en av disse i modell, lover jeg å bygge Tinnoset stasjon som FREMO-modulWink


Edited by jevistad - 10 mars 2011 at 22:18
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:35
Hadde godt gjort seg med Nesttun stasjon som byggesett! gjerne den nye og gamle!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
finky View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mars 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote finky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:50

Ser det er interesse for båter/ferger, disse er vel å foretrekke som vannlinje modeller og kanskje helst som resin byggesett, siden dette blir forholdsvis små modeller?

Når det gjelder stasjonsbygg så har vi ikke tegninger, siden vi er nye på dette område, har vi ikke satt oss godt nok inn i hvor vi kan få tak i disse. 
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:54
ROM Eiendom drifter endel bygninger for Jernbaneverket. Hør med dem! Der jeg fikk kopier av Voss St. Hyggelige folk der! Smile
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
finky View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mars 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote finky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 22:57
Takk for opplysnigen Helleland, dem skal vi prøveSmile
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 23:21
Ta direkte kontakt med:

Øivind Atle Thorkildsen

Eiendomsforvalter



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 23:39
Originally posted by finky finky wrote:

Ser det er interesse for båter/ferger, disse er vel å foretrekke som vannlinje modeller og kanskje helst som resin byggesett, siden dette blir forholdsvis små modeller?

Vannlinje ja, og helst ferdigmodellSmile
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 23:54
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Kommer en av disse i modell, lover jeg å bygge Tinnoset stasjon som FREMO-modulWink


Dette må jeg si er imponerendeWink
LOL
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2011 at 07:42
Originally posted by finky finky wrote:

Ser det er interesse for båter/ferger, disse er vel å foretrekke som vannlinje modeller og kanskje helst som resin byggesett, siden dette blir forholdsvis små modeller? 

 
Storegut blir ca en meter lang i 1:87...
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
finky View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 mars 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote finky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 00:19
Med tiden vil det nok komme både båter og norske hus i H0 skala. Vi holder på med byggesett av et bolighus som vil komme om kort tid i vår nettbutikk.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 16:00
Siden Jon Einar ønsker å bygge Tinnoset som Fremomodul dersom ferge finnes vil jeg gjerne bidra med tegninger til Storegut. Hverken tid eller talent tillater meg å gjøre det selv...
Så Finky: send pm til arnlalfakrøllonline.no 
 
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2011 at 16:58
Pass på når dere besøker ROM eiendom, kopieringen/scanningen skjer på Allkopi, og der flyr kronene fort!
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2015 at 19:10
Hmm...

Begynt å bygge Jon Einar?

Originally posted by jevistad jevistad wrote:



1:87 modell av Tinnsjøfergene hadde vært gull! (Storegut eller Ammonia)
Kommer en av disse i modell, lover jeg å bygge Tinnoset stasjon som FREMO-modulWink


Disse har ligget ei stund på finn.no

Ammonia

Storegut

Hydro
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2015 at 20:11
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hmm...

Begynt å bygge Jon Einar?

Originally posted by jevistad jevistad wrote:



1:87 modell av Tinnsjøfergene hadde vært gull! (Storegut eller Ammonia)
Kommer en av disse i modell, lover jeg å bygge Tinnoset stasjon som FREMO-modulWink


Disse har ligget ei stund på finn.no

Ammonia

Storegut

Hydro


Det var en diskusjon om disse båtmodellene på naboforumet for et drøyt års tid siden, og uten at jeg tar i for mye kan jeg vel si at stemningen blant debattantene var rimelig opphetet og kvaliteten på modellene høyst omdiskutert. Det ble vel såpass ille etter hvert at moderator måtte inn på banen, og det skjer ikke så ofte på det forumet!

Nå skal ikke jeg være alt for bastant på at dette er de samme modellene, men ut fra bildene på finn.no ser det slik ut.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 08:38
Det eneste som kan brukes på de modellene er vel mer eller mindre skrogene og kanskje overbyggene. Men til den prisen så kan man jo ikke forvente "museums-kvalitet" som de ble annonsert som. Det var det diskusjonen gikk om på NorskMJforum.
Det merkeligste er nok sporleggingen i baugen på modellene. Midt skinnene på hvert spor skal krysse, men på modellen hadde man bar klippet av den ene skinnen på ene siden, slik at det i praksis bare var det ene sporet ombord som var mulig å bruke.
En annen ting er vel om det i heltatt er mulig å kjøre ombord vogner på fergene, for overbyggene kan være for lave. Confused


Edited by Claes Lislerud - 16 februar 2015 at 08:41
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 17:06
Nå så jeg akkurat et bilde av denne båten på Facebook, det kom nesten som bestilt. En El. 10 og G4 får ikke plass under overbygget nei, disse er ca 1 cm for høye ser det ut som.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2015 at 18:41
"Storegut" er innkjøpt og svarer vel egentlig til forventningene.
Men det ser ut som de har brukt de samme buede avstiverne for overbygget som på "Ammonia" eller "Hydro", så disse buene må kuttes vekk.
Sporene på dekket er jo en vits, men dette var jeg klar over, så jeg tenker å legge skinnene direkte på dekket som i virkeligheten.
Sporene har også for stor avstand til hverandre, slik at vognene kommer for langt ut og tar borti ting.
Så når dette  er justert så vil nok det være grei plass til vogner under overbygget selv uten å kutte vekk buene.


På dekk hos forbildet:


Det er jo som kjent ikke noen supermodell dette, men for å simulere at man skifter vogner om bord på en ferje på et Fremo-treff så duger det tror jeg :-)


Edited by jevistad - 16 februar 2015 at 19:12
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2015 at 00:24
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Nå så jeg akkurat et bilde av denne båten på Facebook, det kom nesten som bestilt. En El. 10 og G4 får ikke plass under overbygget nei, disse er ca 1 cm for høye ser det ut som.


Det var vel D/F Hydro du så
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2015 at 21:24
oooooooops. Det stemmer 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.