MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Utskjæring av vinduer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Utskjæring av vinduer

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Utskjæring av vinduer
    Posted: 04 mars 2011 at 10:47

Driver på med et projekt som kommer til å bli presentert her på forumet om ikke så lenge.

Sitter her å skjærer i 1,5 mm polystyrén plast og skal nå til å skjære ut rundt 100 vinduer. Er det noen som har noen triks i ludo for å få dette til å bli en enklere oppgave? Confused Med den metoden jeg bruker nå kommer jeg til å få senebetennelse i begge hendene. Smile

Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 11:01
Foreslår etsing i stedet.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 11:06

Ja etsing eller laserskjæring av selve vinduene er grei. Det har jeg faktisk tenkt å gjøre.

Tingen var åpningene i selve veggen som skal skjæres ut. Var nok litt uspesifikk i forrige innlegg.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 11:38

Ingen annen metode hvis byggematerialet for veggen først er valgt. Men for å unngå senebetennelse så er vel trikset å gjøre det i korte økter. To vinduer i slengen, kanskje. Da blir det 50 økter. Men selvbygging tar tid, det må man bare mentalt forberede seg på. Laaang tid.

En annen sak er om du trenger bruke så tykk plast i den flaten der vinduene skal stå? Man kan jo tenke seg en ytreplate på kanskje 0,5 mm og så en bærekonstruksjon innenfor, som enten kan være en 1,0 mm plate laminert, eller kanskje et stenderverk til og med? Vinduene blir jo liggende ganske langt inn (ca 13,5 cm i virkeligheten) i veggen, men det er kanskje hele hensikten?

Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 16:12
MicroMark har en hjørne "meisel" som kanskje er brukendes?
Jeg har ikke prøvd den selv, men har mange ganger tenkt å bestille en.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 17:54
Her brukes det gode stemmejern, og der finnes det også stemmejern for hjørner. Funker perfekt for litt tykkere materiale. Men smart å ha det tynnest mulig, med rammeverk om mulig! Vinduer finnes vel i flere varianter å få kjøpt? 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2011 at 18:25
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147843165
Få deg ett sånn sett. Men bruk hammer med plast slag! Treskjæringsvertøy dette, så tåler ikke allverden av slag. Men funker bra!



Lykke til videre med byggingen! Her er det Voss St. som står for tur! Wink



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 11:45
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

MicroMark har en hjørne "meisel" som kanskje er brukendes?
Jeg har ikke prøvd den selv, men har mange ganger tenkt å bestille en.

Jeg har en sånn, skarp og fin!
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 18:45
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Driver på med et projekt som kommer til å bli presentert her på forumet om ikke så lenge.

Sitter her å skjærer i 1,5 mm polystyrén plast og skal nå til å skjære ut rundt 100 vinduer. Er det noen som har noen triks i ludo for å få dette til å bli en enklere oppgave? Confused Med den metoden jeg bruker nå kommer jeg til å få senebetennelse i begge hendene. Smile



Om materialet er egnet for fresing dvs tre, plast eller messing så ville jeg si at cnc-fresing er greiest. Tegn opp målriktig tegning av vinduene og send den sammen med modellen til en som har utstyret. Jeg har slikt så du må gjerne kontakte meg for mer råd eller for å få utført jobben, se profilen min for epostadresse.

Terje V.
Terje V.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 21:20

Takk for gode innspill folkens. Én stk hjørnemeisel fra Micro-Mark er på gang fra USA.


Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 21:21
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Driver på med et projekt som kommer til å bli presentert her på forumet om ikke så lenge.

Sitter her å skjærer i 1,5 mm polystyrén plast og skal nå til å skjære ut rundt 100 vinduer. Er det noen som har noen triks i ludo for å få dette til å bli en enklere oppgave? Confused Med den metoden jeg bruker nå kommer jeg til å få senebetennelse i begge hendene. Smile



Først, 1,5mm er heavy stuff. Hvorfor så tykt? Kan det være mer hensiktsmessig å bruke en tynnere plate med bedre stiving bak?

Eller er dette en murplate eller noe slikt? Da er det ikke så enkelt å bruke noe tynnere, det skjønner jeg.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2011 at 21:28
Grunnen til at jeg bygger i 1,5 mm er at veggene i huset er så store at vanlige plater som man får i hobbybutikker er for små. Ønsker ikke å skjøte langveggene. Og så sto det jaggu en passelig stor plate på hobbyrommet som jeg også skal bruke seinere til dekkene på en modell av M/S Lofoten. Wink
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.