MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lilleby banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lilleby banen

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lilleby banen
    Posted: 17 februar 2011 at 22:24
Hei godtfolk!

Jeg har begynt på et lite "hylleanlegg" Og jeg satser med å kunne komme med oppdateringer ettervert. Jeg ser hvertfal at jeg har mange baller i luften samtidig her.... FREMOdul(er) hylleanlegg, Messingbygesett og bygninger til banen.

Så det får komme som det kommer! Jeg kommer sikkert til å spørre som en idiot etter hvert når det elektriske skal kobles oppTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 22:50
Høres bra ut Stian, at du endelig er i gang! Og storleik blir? Sporplan?
Går varmt på tråden min snart, og mange gode ideer for sporvalg osv. LOL

Skal følge med deg her! Med lokøyne... Approve


Stein

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 23:23
Er det inspirasjonen du fikk på Nærbø i helgen som skal settes ut i livet?Wink
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 23:26
Lit er det ja!Wink fikk dilla på den smale FREMO standarden. men jeg bygger dette som et fast hylleanlegg for å gjøre det enklest. Dum som jeg var så glemte jeg å hente inspirasjon på treffet. tok for lite bilder!Thumbs Down
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 08:29
Hei,
hva er smal FREMO standard? Fremostandard for smalspor, eller at modulkassene har en smalere bredde?
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 08:44
Tror det var en Dansk sidebane standard eller noe slikt.
Hvertfal en ganske søt og liten versjon!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 09:00
Det var en passelig størrelse på modulene..
Tror jeg kan med sikkerhet si at produsenten av "Ualand" var den mest fornøyde på Nærbøtreffet Big smile

 Blir noen meter av denne typen hos meg også..

Det var vel denne modulstandarden som ble brukt:
http://www.fremo-net.eu/index.php?id=716&L=8





Edited by bergsagel - 18 februar 2011 at 09:07
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 20:22

Men hvorfor ikke slå to fluer i en smekk! Bygg hyllebanen, med innslag av Fremo moduler!


Du bygger en holdeplass(send Mail til Håvard H og du kan sikkert kjøpe et byggesett av en holdeplass), med overgangs signal og det hele, og når du vil på treff, så kan du bare dra ut modulen, og vips, du har 1 modul til!

*Øystein hiver seg over skisseboka og Tegner i vei!*

Resultatet:

Du har Vei, med planovergang, holdeplass og Venteskur! Veien går over i en lite parkeringsplass, sefølgelig er den av grus, Og med litt skog rundt gjerne bare Furu trer så blir jo dette bare top! Se for deg, eneste du ser gjennom et skog av stammer er glimt av det svarte damploket. 

Det blir fint det!

Hvor mye plass har du? For og få noe i riktig skala så tar dette litt plass, men et rett fremo byggesett burde holde. Gjerne bygg hele som et diorama, med en liten oppstillings stasjon på hver ende, og kanskje et sagbruk? For og få litt trafikk, men alt burde du bygge i Fremo.

Jeg ville ivertfall gjort det! Og en 3 spors oppstillings stasjon kan du jo bygge på ei finerplate som er 30 cm bred! Da får du kansje med svingskive og? 2 sporveksler er alt du trenger!

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 20:44
Jeg vil ha dette som en fast bane på rommet. men jeg skal ha et sidespor der det er mulig å sette opp moduler for å kjøre mere om jeg får besøk av noen som vil kjøre trafikkspill. blir vel oppstillings stasjon  på ene siden og en vanlig stasjon på andre. men jeg er ikke sikker her. bare tiden vil vise. men en holdeplass hadde gjort seg!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2011 at 19:07
Det har skjedd litt her, og mere skal gjøres i kveld så kommer vel en liten oppdatering da og tenker jeg!Smile


Her er litt komt opp, og prøvetilpassning av svingen er påbegynt.


Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2011 at 20:49
Per nå er sporlegging, og tunellen påbegynt.

Gleder meg til jeg blir ferdig!Big smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 18:36
Hei Stian.

Kan jeg komme med et forslag? Om du flytter senga bort der hyller står, kan du få mye mer bredde på anlegget ved vindu. Da flytter du bare hyller under anlegg! Wink Kjekt med litt bredde da!

Men det er vel Fremo du vil satse på  skjønner jeg, og dette som et lite tillegg?!

God helg!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2011 at 18:56
Har planer om å flytte senga jaLOL Er fornøyd med bredden på anlegget jeg. kan komme med flere bilder senere i dag for å vise hvordan det ser ut til nå!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:15
... flere bilder senere i dag, ble til i går (i dag)! LOL 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 16:05
Nå er jeg litt irritert!AngryAngryAngryAngry Vi skal kansje flytte, så jeg må pakke ned allt som har med banen å gjøre!Cry vet ikke hva jeg skal gjøre nå..... er passe sur. F**N!Angry
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 17:10
det er dritt det stian!!!!!!Angry

men hvis dere KANSKJE skal flytte hvorfor må du pakke ned NÅ?
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 17:27
For det at det skal fikses på rommet mitt, og om vi skal flytte så bruker ikke jeg flere tusen på noe som må rives......
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 17:41

Dette er noe de fleste MJ-ere opplever både en og flere ganger i løpet av livet, men det kan selvsagt være litt frusterende hvis dette ikke er selvvalgt. Men prøv å se det positive i det: 

Flytting gir mulighet for å gjøre ting på nytt på en annerledes måte. For de fleste av oss i denne hobbyene er det vel prosessen som er målet, er det ikke?

Hvis man ikke liker å lage alt på nytt, så bør bare muligheten for at man må flytte på seg en eller annen gang føre til at man bygger anlegg flyttbare, dvs. i seksjoner. Modullanlegg tar dette helt ut.



Edited by ses - 09 mars 2011 at 17:42
Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 17:43
Da er det vel her en Fremo-modul bør komme inn i bilde....Wink

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 17:52
Begynn med H0e-moduler WinkLOL

Edited by MY1201 - 09 mars 2011 at 17:52
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.