MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El.13 Dekoder/Lys
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El.13 Dekoder/Lys

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El.13 Dekoder/Lys
    Posted: 07 februar 2011 at 00:26
Får prøve meg her da det isje skjedde noe på "El13 krigen" tråden...
 
NMJ El.13 og dekoder.
Er det noen her som har satt inn dekoder/lyddekoder i denne? Er 21 pins plugg i denne.
Når jeg har satt i denne så får jeg kun lys i topplykt og ikke i hus og nedre lykter.
Det står at ved digital drift skal kunne skifte på disse....
Jeg har nå prøvd både med vanlig DCC og med ESU lyddekoder...
 
Er det innstillinger i ESU dekoderen som må gjøres?
 
HVA GJØR JEG GALT??
 
Setter pris på raske svar...


Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 15:42

F1 gir lys i lyktene foran og bak.

Jeg lurte også litt da bare topplyset virket, men f1 gjorde susen.
magnus
Back to Top
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 16:29
Siterer fra NMJ.no

Ved digital drift finnes følgende funksjoner:

F0: Topplanterne av/på (rettningsbestemt)
F1: Nedre lamper begge ender, av/på
F2: Lys førerhytte 1
F2: Lys førerhytte 2


Prøvd det?


Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 18:02
Prøvde det, men når man setter inn en lyddekoder med fastsatte F`er så er det ikke alt som stemmer.
Snakket med NMJ idag og de har fått flere tilbakemeldinger om at det er problemer med lys i førerhyttene.
Denne kom heller ikke på i Analog mode.
 
F1 på en lyddekoder gir lyd, så her må eg nok inn å endre en del...
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 20:40
Satte inn første dekoder i dag.
Lysene ligger på:
Lys utgang - Fjernlys (markeringslys) (Husker ikke i farten)
Aux 1 - Markeringlys (fjernlys)
Aux 3 - Interiør lys
Aux 4 - Interiør lys
Så da er det bare å mappe utgangene til de F knappene du måtte ønske.

Forøvrig er jeg virkelig imponert over lokket ved første sjekk.
Det virker som trekkraften er tilstede også ! Bra :-)

Uten å ha målt ennå virker det som loket har mulighet for å kjøre litt fort.
Men det er lett og justere ned.
Ser vel på det i morgen.

Så gratulerer til de som fikk tak i en . Jeg er ikke misunnelig så.
Amundsen solgte den siste i AC som han hadde i denne omgang, før jeg fikk tak i en til meg....
 
Hilsen Nils
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 14:02
Fikk fikset det idag. Har ikke sett på Interiør enda....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 15:48
Hvorfor i all verden velger NMJ å benytte MTC21-pin på dette loket??
 
NMRA sier i sin standard:
" Starting Jan. 1st 2010, this connector will not be recommended for new locomotive designs. This will not invalidate theconformance of existing designs. Controllers for these connectors will continue to conform, as controllers for this connector willbe required as long as locomotives with this connector exist."
 
Dette kan bety at denne dekodertype er på vei ut av markedet - for hvor mange produsenter vil utvikle dekodere for DCC til et grensesnitt som ikke er ment å bruke for nye lok?
Her ville jeg gjerne ha hatt et godt, fornuftig svar.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 16:11
Er det MTC21-pin i BM73 også?

Mener å ha sett NMJ skrive at det er ESU som har laget kortet i El13 - burde ikke de vite hva de driver med?


Edited by trulss - 24 februar 2011 at 16:12
Truls Slevigen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 16:26
Jo, BM73 har også dette grensesnittet!
 
At ESU har laget elektronikken til BM73/El13 er ingen garanti for at en NMRA-norm blir oppfyllt. - Kanskje de hadde et lite "restlager" av slike dekodere - og klarte å "lure" NMJ til å velge dette grensesnitt?
 
Jeg tror at eneste sannsynlige løsning er at NMJ trodde de ville "slippe billigere" med kun å ha en elektronikk for DC- og AC-utgavene? - I stedet for å bruke NEM652 (8-pin) og ledninger for "ekstralysene" i førerstand på El13 (slik at man slipper å lodde) - så har de tatt dette valget uten å være klar over at dette ikke lenger er anbefalt?
 
Trykkleif


Edited by Kjell H. - 24 februar 2011 at 16:59
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 16:34
Denne "standaren" er vel egentlig ett resultat av at NMRA ikke er/var raske nok.

Märklin og ESU trengte flere funktioner ut av dekoderen.
Noen standar for dette var altfor langt unna.
Derfor ble denne laget.

Hva som skjer videre er ikke lett og spå.
Men den vil jo bli i uoverskuelig fremtid.
Se bare på alle lampesoklene vi har rundt oss.
De skulle vel i sin tid kun være E (Edison) sokler

Den har jo en del fordeler som man ikke tenker på i første omgang.
6 utganger, 5v, 18v, 0v, hjulsensor inngang for gangtøy så lyden blir helt riktig.
Muligheter for å styre step-motorer og høytaler utgang. Sikkert litt til også. 

Hilsen Nils, som tør stå frem med eget navnWink
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 16:35
ESU har ikke lagd elektronikken til BM 73

Hilsen Nils
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 16:54
Nå har da PLUX kommet til erstatning. Her kan man velge størrelse på antall pinner etter behov - også mht. Hall-element.
Jeg mener at dette hadde vært et bedre valg for disse modeller?!
 
Nå lar problemfri AC-drift med gamle trafoer seg hverken løse direkte med PLUX eller MTC21? Det finnes vel multiprotokoll-dekodere for PLUX - men vel ingen MFX/M4 som har dette grensesnitt?
- Uansett kan man med adapter løse det meste - og da kunne disse modellene likegodt hatt PLUX og derved være ihht. norm?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 22:31
Jeg glemte i farten en liten kommentar til innlegget ditt over, Nils.
 
"Denne "standaren" er vel egentlig ett resultat av at NMRA ikke er/var raske nok.

Märklin og ESU trengte flere funktioner ut av dekoderen.
Noen standar for dette var altfor langt unna.
Derfor ble denne laget."
 
Detter er vel egentlig ikke riktig?
 
"MTC-21-pin" ble vel opprinnelig utviklet som et mulig grensesnitt for SoftDriveSinus-motorer etter det jeg har lest? - Ikke først og fremst fordi Märklin trengte flere F-utganger.
De få lokene Märklin laget og som hadde slikt akutt behov er ikke større enn at det var mulig å realisere med andre løsninger?
På den tiden da dette skjedde, var Märklin i "Motorolaverden" der kun 4¨F-knapper var mulig (før man måtte ha en ny adresse). Det var også tydeligvis før den siste modellen med AC-motor var ute av produksjon (i-og-med 3 motortilkoblinger).
På den tiden var behovet for et større antall F-utganger større i DCC-verden enn med Motorola.
De fleste DCC-produsenter hadde allerede 4 eller 6 stk. F-utganger, så jeg hadde forventet at behovet var større der?
Når man ser på signaltilkobling for Hall-elementet, så virker det på meg som at den gang standarden ble laget, så var det meningen hos Märklin å bruke dekoderens reguleringsfunkjonsom korreksjon til frekvensgenerering til SDS-motorene. Dette ble vel heller aldri implementert?
 
Jeg forstår derfor ikke resonementet ditt med at NMRA ikke var raske nok? - De har vel aldri støttet Motorola og MFX i standardene sine? "21-pin MTC" var nok aldri tiltenkt noen rolle annet enn som proprietær Märklin-standard - og de behov Märklin hadde var så spesielle at de heller ikke kunne forvente at noen eksterne kom med en slik standard utenfra? Det ser man av pinkonfigurasjonen.
 
At noen DCC-produsenter også begynte å levere dekodere med denne pluggen, førte til at den ble akseptert som standard av NMRA - en kort stund.
Nå er heller ikke de spenninger som Märklin spesifisert overholdt heller, ei heller nivået på alle utganger.
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 08:23
God morgen.
Ja, jeg skriver jo at Mârklin og ESU trengte flere funksjoner. I det ligger også styring av sinusmotoren og mye mer. Og ESU har alltid med Dcc, så de vil jo aldri blitt med på noe felles prosjekt hvis ikke det hadde blitt tatt hensyn til.
Selv i gammel motorola verden trengtes det 6 utganger. Og det blir brukt på 3 f knapper.
Det er ikke få lok jeg har levert med det.
De siste er jo BM 73 som blir levert fra Amundsen nå.
Der blir det brukt 6 utganger.
fo-lys, f1-fjernlys, f2-rødt lys begge ender sammtidig. Der forsvant 6 utganger siden alle lys også er retningsbestemte. Og f3-rangering, f4-akslerasjon.

Så til NMRA standar og tempo. Det er først nå de kommer med ett alternativ.
Og det kaller jeg sent. Det er jo mange år siden behovet for flere fysiske utganger var tilstede.
Når jeg var med på å utvikle Amundsen sin Di 6 var det ingen tvil om vilken standar som skulle brukes.
Den har så mye funksjoner, at i produksjon var det ingen alternativer.

Hilsen Nils


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 13:36
Jeg skjønner deg ikke helt enda, Nils?
 
MTC 21-pin grensesnitt er vel aldri tiltenkt noe "liv" i DCC-verden opprinnelig?
Det er spesialtilpasset Märklin-spesifikke behov. Denne er egentlig en reinspikka Märklin-standard som over tid har fått med seg andre produsenter og anvendelse i DCC-verden.
Du nevner spenningsnivåer - ESU bryr seg ikke så mye om dette for sine dekodere (3,3V i stedet for 5V), så jeg tviler på at ESU har vært med på å spesifisere noe de selv ikke bryr seg med å overholde? - Trolig må vi tilbake til fra før MFX ble utviklet av ESU for Märklin - og da eksisterte dette samarbeid ikke?
 
Likeså at du trenger 6 utganger til BM73?
Jeg teller kun 4 og ikke 6 som dugjø ? Det er:
F0r
F0f
F1 fjernlys - sentralelektronikken tar seg av rettningsskift.
F2 sluttlys - som ovenfor
 
F2-funksjonen brukes vel ikke og kan sløyfes? F2 kan da (om man bryr seg) styre innvendig lys?
 
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 15:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Likeså at du trenger 6 utganger til BM73?
Jeg teller kun 4 og ikke 6 som dugjø ? Det er:
F0r
F0f
F1 fjernlys - sentralelektronikken tar seg av rettningsskift.
F2 sluttlys - som ovenfor
 
F2-funksjonen brukes vel ikke og kan sløyfes? F2 kan da (om man bryr seg) styre innvendig lys?
 


Det er 6 lyskilder. Og da trengs det 6 utganger.
Hvordan fikser du fjernlys på en utgang.
Og hvordan fikser du ellers rødt lys i begge ender samtidig. Det må da ligge på egen f. knapp.
Det brukes jo bare når toget er hensatt.

Ja 21 pin kom av behovet til M. Og ESU lagde den så det passet til det meste som var aktuelt på den tiden.  Og i mangel av andre standarer har den blitt brukt i dcc verden også.
Hadde NMRA hvert på banen for mange år siden ville vi hatt en annen standar.
Men når de ikke var med, er det blitt som det er blitt,. Og det er det som er poenget mitt.

Hilsen Nils
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 15:43
Jeg slipper "å fikse" noenting på BM73, Nils.
Det har allerede NMJ "fikset" når de lagde settet.
 
Mine 2 sett har en enkel ESU Basic-dekoder av samme type som NMJ selger under navnet Bachmann. Denne har 3 stk. F-utganger, nemlig F0f, F0r og F1.
Med dette klarer jeg rettningsskiftende rødt/hvit markeringslys - og rettningsskiftende fjernlys i begge ender.
Normalt skulle dette kreve en mer avansert dekoder og 4 F-utganger men med den avanserte elektronikk som er på BM73, er det kun behov for 3. F1 fungerer som "fjernlys på" i begge ender. Fjernlyset virker kun sammen med F0f/F0r. Har ikke brydd meg om røde "hensettingslys" men det blir også sikkert ivaretatt av en F-utgang?
Jeg forstår fortsatt ikke at du trenger flere enn 4 utganger?
 
Mener jeg skrev at jeg mistenkte en av komponentene i elektronikken for å være en hex inverter da settet kom? Dette gjør at det er "ferdig mappet" funksjoner for 6 lyskilder på denne modellen. - Høyst uvanlig og meget avansert.
 
Det er sikkert også mulig å få "alt" til med 3 utganger med noen ekstra dioder?
Om man har F1 på når F0 er av, så vil dette slukke fjernlysene. Med en liten diodematrise kunne F1 alene være "hensettingslys"? Dette kan jeg se på ved leilighet?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2013 at 17:48
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Lysene ligger på:
Lys utgang - Fjernlys (markeringslys) (Husker ikke i farten)
Aux 1 - Markeringlys (fjernlys)
Aux 3 - Interiør lys
Aux 4 - Interiør lys
Dette er info som tildels mangler eller er misvisende på NMJs websider og i dokumentasjonen som fulgte med det eksemplaret jeg kjøpte (sommeren 2011). På websidene står det for de fleste utgavene:
F0: Topplanterne av/på (retningsbestemt)
F1: Nedre lamper begge ender, av/på
F2: Lys førerhytte 1
F2: Lys førerhytte 2
For 13.2144 har de fått det noenlunde riktig, selv om det burde stå AUX1 i stedet for F1:
F0: Topplanterne av/på (retningsbestemt)
F1: Nedre lamper begge ender, av/på
F2: Lys førerhytte 1 (AUX3)
F3: Lys førerhytte 2 (AUX4)
Det er heller ikke gitt at F2 og F3 styrer AUX3 og AUX4, det avhenger av mappingen i dekoderen. F3 er som "default" ofte brukt til skiftemodus.

Hva som er mest talentløst med dette opplegget, er at NMJ ikke bruker AUX2. I utgangspunktet kan da en dekoder med 5 funksjoner, f.eks. Lenz Silver21+, ikke styre lyset i det ene førerhuset. Attpåtil bruker de en transistor og to motstander ekstra på å konvertere AUX4 fra logikknivå.

Problemet kan fikses ved å lodde en ledning på kretskortet i loket mellom AUX2 (pin 14 på 21MTC-sokkelen) og kollektoren på transistoren som bufrer AUX4 (siden AUX4 er en logikkutgang), jfr. den blå ledningen til høyre på bildet under. I stedet for å koble den til transistoren, har jeg brukt den venstre terminalen på tilhørende seriemotstand, jfr. den røde pilen.

Om NMJ skal ha samme funksjonalitet på El 11, håper jeg de fikser det slik at AUX2 brukes i stedet for AUX4.

Siden El 13 stort sett alltid ble kjørt med markeringslysene på, synes jeg det er greit å mappe funksjonene slik at F0 slår på både topplyskasteren i kjøreretningen og markeringslysene, som på Lenz Silver21+ gjøres ved å sette CV33=5 og CV34=6. (For ESU LokPilot V4.0 skulle det bli CV330=5 og CV346=6, etter at en først har satt CV31=16 og CV32=2. Med forbehold om evt. feil...) F1 slår kun på markeringslysene (AUX1), som er standardinnstillingen.



Edited by TorsteinS - 18 februar 2013 at 17:14
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2013 at 19:53

NMJ selger en utgave av Lokpilot V4.0 som er "ferdig satt opp slik at interiørlyset i NMJ Topline EL13 fungerer uten å omprogramere dekoderen":

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=5936

Er dette alt de har endret? Det står ingen ting om motorparametre - det hadde vel vært fornuftig om de også hadde optimalisert dette når de først skal selge et slikt produkt? Eller er det ikke noe særlig å hente på å justere motorparametrene i dette tilfellet?

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.