El 13-krigen..? |
Post Reply | Page <1 56789> |
Author | ||
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Nå fikk jeg min HobbyTrade El13.2129 NSB grønn i posten. Det er jo ikke noen i Oslo som markedsfører denne så jeg måtte finne noen som ligger utenfor mitt område.
Fikk kjørt den i 15 minuter hver vei i moderate fart og deretter med 3 personvogner bak den. Den oppførte seg bra, fin gange, stille og fine kryppkjørings egenskaper. Det manglet brukerdokumentasjon men den kan bare lastes ned fra HobbyTrade sine nettsider, så ikke noe stort problem. Speil var montert så det er bare slangene som jeg må sette på selv. Konklusjonen min er at det er en fin modell.
|
||
Hilsen, Frans
|
||
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sitter og ser på bilder av HobbyTrades nylanserte modeller av El 13. I utgangspunktet er dette blitt noen flotte modeller med mye fint utførte detaljer ...MEN hvor i all verden har de funnet forbildet til den grønne utgaven i denne serien. Det er dessverre et altfor stort avvik når det gjelder utseende slik at denne kan presenteres og lakkeres som grønn utgave. Totalt skivebom etter min mening og terningkastet står jeg over. Slik jeg ser det burde man kun lansert de siste variantene da disse harmonerer mye bedre med sitt forbilde. Hvis man skal lansere et så stort sprang i lokets utvikling og utseende så er det viktig at også de grunnleggende detaljene følges opp i prosessen. Men her er det vel muligens et kostnadsspørsmål inne i bildet antar jeg .
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når en model til rundt 2000 socialdemokratiske kroner, hvad enten de er norske eller danske kan afstedkomme denne EL 13-krig, spørger jeg mig selv, om ikke diskussionen ødelægger ethvert incitament til at fremstille flere modeller i den prisklasse.
Når man ser på de modeller som fra alle firmaer, tidligere har været lanceret på både det danske og det norske marked og solgt i hobetal, forstår jeg simpelthen ikke den nitte-kritik der her fremføres. Fabrikanterne læser også disse indlæg og jeg tror at en del af dem overvejer næste model mere end gang til. I værste fald er der så kun modeller til 10.000 lappen tilbage og så bliver der grund til at klage. Køberes realisme og forventninger er under alle omstændigheder ikke på plads og det skyldes ikke nødvendigvis fabrikanterne. Med mj hilsen Dan
Edited by Dan Rasmussen - 21 februar 2013 at 14:05 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det da slik at jo billigere en modell er, jo mer feil kan produsenten tillate seg? Er det da slik at jo billigere en modell er, jo dårlige research kan produsentene tillate seg? Er det da slik at jo billigere en modell er, jo mindre har man lov til å vurdere en modell? Er det da slik at sannheten skal forties når prisen på en modell kommer under et visst nivå? Billigere modeller skal vel også selges, så det er vel en fordel for produsenten at denne innenfor produksjonsrammene kan levere noe som flest mulig av de potensielle kjøperne er tilfreds med, selvfølgelig i forhold til kjøpesummen? I dette tilfellet dreier det som en av variantene som er oppmalt i en farge der spriket mellom fargevalg og utstyr er så stort at det ville være merkelig om ingen før eller siden påpekte det. (Men det skal altså ikke være lov å ytre en sannhet i det tilfellet.) Hadde man bare droppet den grønne varianten, som antagelig kommer til å selges dårligst uansett, hadde det vel knapt vært innvendinger mot modellen, nettopp vurdert ut fra prisklasse. Hva slags farge man maler en modell i har også ingen ting med pris å gjøre siden en eller annen farge må den ha. Prisnivå bør si noe om detaljeringsgrad og kvalitet på teknikken som anvendes. Det er helt greit. Men at prisnivå skal si noe om grad av modellmessig lureri bør produsentene anno 2013 ha kommet lenger enn. |
||
Svein S
|
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Svein Bemærk jeg taler om nitte-kritik. Derudover ved jeg noget om hvor vanskeligt det for udenforstående, (overseas) kan være at tilegne sig de helt nøjagtige informationer. Disse baserer sig ofte på fotos, også private, og viden helt ned på datoniveau. Derudover handler det også om at få tag i netop den eller de personer som har den fornødne viden om disse ting, og som ønsker at fortælle og hjælpe. Selvsagt er det også forskelligt hvordan, disse specialister opfatter, hvad der er korrekt og hvad der er forkert. Jeg forholder mig ikke til den enkelte kritik om detaljerne eller farvevalget og har slet ikke viden til at gøre mig klog på de enkelte modeller. Min opfattelse har således intet at gøre med at fortie noget for nogen, og jeg har ingen personlige interesser inden for industrien. Men jo flere krav man stiller, jo dyrere bliver modellerne og jeg kan jo læse af forummet at hovedparten, mig selv incl., har en given økonomisk grænse. Den grænse har fabrikanterne en god fornemmelse for og den forsøger de for deres egen skyld, selvfølgelig at overholde. Der er jo uanset om man kan lide det, et forhold mellem pris og kvalitet. Er en model helt ude i hampen da skal man som køber selvfølgelig fremføre den nødvendige kritik, eller undlade at købe. Jeg efterlyser blot en mere realistisk indstilling. Dan Edited by Dan Rasmussen - 21 februar 2013 at 15:42 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Det er mulig at dansker blir lettere fornærmet enn nordmenn? Hvis kritikk mot en modell skal føre til at produsenten slutter å utvikle nye produkter så hadde vel f.eks. NMJ vært lagt ned for lengst, så mye tyn de får hele tida. Nei, det som betyr noe er vel økonomien, både for NMJ og HobbyTrade. Kritikk som dette påvirker nok handlelysten for endel potensielle kjøpere, mens det for andre ikke betyr noe som helst. Produsentene ønsker selvsagt å produsere billigst mulig og selge dyrest mulig. Mindre detaljerte og feil detaljerte modeller er selvsagt billigere å produsere. Om vi skulle stått med lua i hånda og kjøpt hva som helst, så hadde vi fått dårligere og dårligere modeller til stadig høyere pris. Heldigvis er det det motsatte som har skjedd.
|
||
Truls Slevigen
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ser kun grun til å være misfornøyd med den grønne, jeg har den men kunne ikke brydd meg mindre om hva som er feil med den! den er en lekker modell som jeg blir glad av å kjøre, den er uansett penere enn nmj sin.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Altså handler det om research. Et firma som våger seg på en for produsenten utenlandsk modell må da gjøre like god research som om det var en innenlands modell. Kravene til modelltrohet er vel like stort i Danmark som i Norge. Det er vel faktisk dristigere å lage en utenlandsk modell enn en fra eget land hvor man regner seg godt nok orientert selv. Og å skaffe seg gode informanter kan da ikke være noe kunststykke i disse Internettider. Så stort er ikke det skandinaviske miljøet. Du sier at du snakker om naglekritikerne. Men du skrev ditt innlegg rett under Jans påpeking av at de hadde bommet litt med den grønne utgaven. Derfor regnet jeg med at det var den kritikken du reagerte på. |
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
"Krigen" i tittelen dreier seg vel om at NMJ nærmest erklærte "krig" mot Hobbytrade da de som lyn fra klar himmel lanserte sin modell av El 13, selv om Hobbytrade hadde annonsert sin utgave en god stund før.
Når flere produsenter har modell av samme lok i noenlunde samme prisklasse, er det rimelig at det oppstår en del "nagle-kritikk". Det er nettopp da slike detaljer får betydning for hvilken modell man velger. Slik kritikk er også nyttig informasjon for de som ønsker å superdetaljere modellene. |
||
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Litt diskusjon og debatt tåler vi Det var ikke meniningen å legge en demper på lanseringen av Hobby Trades El 13, tvert imot, jeg synes det har vært veldig spennende å følge litt med på det vi har sett av prosjektet, og det har virket svært lovende. Jeg må også få beklage hvis jeg har engasjert meg i feil tråd. Selv har jeg en stor forkjærlighet til den gamle utgaven av El 13 og ikke minst "lillebroren" El 11. Jeg kjenner begge disse loktypene godt i skala 1:1, og da spesielt El 11 da jeg i mange år har forsket i deres historie og driftsår. Dette fordi jeg i mange år har stått for restaurering og drift av museumslokene som driftes av Norsk Museumstog. Jeg har vært prosjektleder for 11.2107 og har i denne jobben restaurert loket til det utseende den fremstår i dag. Dette loket er blitt et levende forbilde for mange på modellarenaen og det synes jeg er hyggelig. Jeg holder også på med et prosjekt som er enda tyngre og det er restaureringen av den første El 11 (2078) slik den fremstod i sine første driftsår. Et prosekt som sikkert mange lesere her har hørt om og kanskje sett. Siden jeg da har en slik forkjærlighet til disse loktypene, var og er jeg også utrolig spent på modellene som lanseres av disse. Når jeg sier at den grønne utgaven er skivebom så begrunner jeg det med at slik den fremstår har liten forankring i forbildet hva utseende fremgår. Som MODELL LOK er den derimot veldig flott og jeg forstår at mange vil like den som den er. Når dette er sagt så tilbyr jeg mere enn gjerne litt "ekspertisehjelp" hvis dette er ønskelig. Det kan jo hende at dere i Hobby Trade kanskje ønsker å ta noen grep for å gi den grønne modellen et mer eksakt utseende
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Et par korte kommentarer fra en som har kjøpt en El 13 fra Hobbytrade: Di 4 og Di6 er jo kjempeflotte modeller og sammen med Rjb har de alle gode egenskaper. El 13 har ekstremt gode kjøreegenskaper og lyden virker realistisk. Speilene er også solide og totalinntrykket er bra hvis en ikke sammenligner med andre. Tror Hobbytrade kunne kommet langt med denne modellen hvis de hadde brukt tiden på å sammenligne med andre før de trykket på produksjonsknappen mht farger.
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva betyr "sammen med Rjb"? For meg er Rjb = Rjukanbanen, men det gir ingen mening her.
|
||
Svein S
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Rjb 20 og 22 kanskje?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg blir stadig mer irritert på konstruksjonen av HT El 13!
Denne gang "plages" jeg med koblinger og ploger.
Det viser seg at HT ikke har laget NEM-lommene 100% etter standard men avkortet dem ca. 50%. Dette gjør at koblingene ikke låses fast i denne og derfor kan bevege seg i lengderetning. På den ene siden av loket har man imidlertid laget et løst mellomstykke - men dette følger ikke med på den andre siden som fra fabrikken har heldekkende plog.
Det viser seg også at ca. 50% av fjærene til kulissen hopper av. Da må hele loket demonteres for å få den på plass. En løsning for å få en sikker innfestning, er å file et lite spor i tappen som holder fjæren.
Når man endelig har festet fjæren og fått koblingen på plass, så oppdages at kortkoblinger (Fleischmann) er ikke mulig på dette loket uten at plogen files ekstra av.
Armen til NEM-lommen er noe myk og dette kan gi tilleggsproblemer.
Kan faktisk forstå NMJ som "droppet" kulisse på sin utgave!
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Merket at armen er noe myk, litt knot med pantografene, men ellers ikke noe tull med min :)
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det sägs att Heljan tröttnade på den svenska marknaden efter kritik mot deras svenska modeller. Men om det stämmer vet jag inte.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Trådkoblingens gleder... |
||
BNSF DASH 9
Viderekommen Joined: 05 januar 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I posen med div smådeler ligger det også en bit til og forlenge koblet foran.
Lars Erik
|
||
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg sjekket posene til 5 lok.
- Ingen mellombit der...
- Ellers er trådkobling noe lokene fra fabrikk ikke er utstyrt med.
Når et lok leveres med kulisse og NEM-lomme fra fabrikk, forventes det at disse kan fungere!
Man må derfor bruke dette som "målestokk".
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Det med trådkobling var kun et forsøk på en spøkefull bemerkning, med å slippe unna mellombiter, svake fjærer, bøyelige kulisser, feil koblingshøyde, ikke plass til koblingskrok og bremseslanger, ikke plass til alle fabrikater av koblinger etc. etc... Forøvrig lå det ingen mellombit i "godteposen" til mitt lok heller. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er noen som har kommentert "glipen" mellom lokkasse og buffertbjelke på NMJ´s utgave av El 13.
Hadde et lok der det var spesielt sjenerende og forsøkte å se etter årsak.
Det ser for meg ut til å være 2 årsaker - minst.
Den ene er en tykk aluminiumstape-bit som ligger under lysdioden til markeringslysene. Den presser plastdekslet som ligger over, noe opp og lokkassen som hviler på denne. Dette forårsaker en glipe på de fleste lok. - Hvilken "misjon" den skulle ha, kan jeg ikke se - så jeg fjernet den med godt resultat.
Andre årsak er at innredning til førerhytte ikke er helt på plass. Det kan være støpeskjegg i toppen av veggen (mot taket) som gjør at denne kommer for langt ned og støter mot rammen/buffertbjelken før lokkassen er helt nede. - Litt filing hjelper.
Ellers kan det anbefales å kjøpe en pose med reserve hjul til loket. Da kan man bytte ut de hjul som har gummiringer. Dette gir noe redusert trekkraft - men den burde fortsatt være tilstrekkelig. Strømopptak forbedres.
En slik pose inneholder "blanke" hjul til 3 akslinger - og rekker derfor til 3 lok om man bare fjerner de hjul som har gummiringer.
Er man først inne på hjulbytte, er det fullt mulig å sette på RP25-hjul.
NMJ måtte skifte akslinger på alle El14 SuperLine da plasttannhjulene sprakk. De skiftet komplette akslinger med hjul. Slike utskiftede akslinger kan sikkert fremskaffes - om de ble tatt vare på?
De er et utmerket alternativ til å dreie ned flenser (for de som er opptatt av det)?
Forskjellen kan dere se her:
Edited by Kjell H. - 28 februar 2013 at 16:31 |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forøvrig; mellomstykker til koblinger vil bli sendt ut fra HobbyTrade til alle som har kjøpt disse maskinene. De er visst bare litt forsinket.
|
||
hpaamodt
Nykommer Joined: 26 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når det gjelder glippe mellom lokkasse og bufferbjelke har også min nyss ankomne tretten i gammeldesign fra HT en slik. Men på denne peker i det minste ikke bufferne opp mot himmerik slik som på NMJs grønne. Jeg regner dessuten med at den er mulig å fjerne ved å skjære bort støpeskjegg og liknende.
En skulle tro det var mulig å unngå slike stusselige løsninger med dagens produksjonsmetoder. Uansett er jeg svært begeistret for alle mine 13-modeller, også de siste utgavene til Lima. Men så er jeg da også svært lett å glede. |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En veldig god illustrasjon av hvor mye bedre det visuelt er med RP25-hjul. Men er dette standard Code 110 hjul eller de smekrere Code 88? "Code" refererer her til bredden på hjulbanen, henholdsvis 0.110 tommer(2.794mm) og 0.088 tommer (2.2352mm). Før noen påstår at differansen er ubetydelig, tenk på at det omtrent tilsvarer forskjellden på code 100 og code 83 spor... |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
NMJ-hjulene til El14 er ca. 2,25 mm. tykke (målt med skyvelære). Dette skulle tilsvare Code 88.
Edited by Kjell H. - 28 februar 2013 at 15:12 |
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Via en svensk kamerat har jeg fått ubekreftet info om at Hobbytrade er begjært konkurs påny ved retten i Kolding. Om dette er riktig har "krigen" fått en tapende part. Kan noen evt bekrefte informasjonen?
Mvh Arne Lie |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
Svein
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Se denne link på ett dansk forum:
Både Hobbytrade og ADE er konkurs + mange underselskap
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har versert flere rykter om konkurs i HT de siste 2 årene.
Som det fremgår av en av kildene til linken ovenfor, består HT av en rekke forskjellige selskaper. 2 av disse skal være konkurs, hvorav et i 2012 og et i mars i år. Hvordan "tilstanden" er for de øvrige, er vanskelig å få oversikt over.
- Jeg ville tro at de øvrige selskaper i "familinen" har kjøpt opp verdiene i det selskap som nå er konkurs og samlet gjelden i selskapet som gikk "adundas"? Det er derfor ikke sikkert at HT blir borte for "evig og alltid"?
Det bir spennede å se i Dortmund om snaue 2 uker om de er der? Edited by Kjell H. - 03 april 2013 at 11:00 |
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var det ikke slik at Hobbytrade for noen år siden brøt en kontrakt med et stort tysk modelltogfirma og derpå tapte i retten og ble dømt til og betale en stor million erstattning ?........ kan jo være at en konkurs er veien ut av det hele og at Hobby trade dukker opp igjen med et annet navn med det første. Om jeg ikke har misforstått så er produksjon/levering av MZ serie III forlengst overtatt av noen andre. EL13 projektet og lagerbeholdning av den er sikkert overtatt av et nyopprettet stråselskap........ spørs om ikke EL13 projektet bare var den siste vanndråpen som fikk glasset til og renne over........ glasset begynte nok og fylles lenge før EL13 så dagens lys......... men dette er bare gjettninger.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er slett ikke sikkert at El 13 var tapsbringende for HT?
Det spørs om hvem som sitter med restlageret av modeller? - Det kan være fabrikken i Kina, importøren i Norge, forhandlere rundtomkring - eller HT i Danmark.
(Det samme gjelder "Kongevognen" til Thamshavnbanen.)
HT tapte etter sigende en del på S-lokene i Danmark som måtte trekkes fra markedet - og de har slitt med fremstillingskvalitet og kostnader i Kina, der de skal ha skiftet fabrikk et par ganger.
Det er ikke sikkert at tapene er annet enn motpartens advokatutgifter mht. rettsaken med ESU? - Jeg forsto at kjernen i denne, var en overenskomst om HT/ADE skulle lage lok for det tyske markedet og ESU skulle gjøre teknikken? Dette samarbeidet raknet da ESU valgte å "gjøre alt selv".
- Kan være at HT ville ha litt penger av ESU som kompensasjon? - Det fikk de ikke.
Salget av Mz har vel heller ikke svart til forventningene etter at Roco kom med deres utgave? Det er på samme måte som forholdet mellom NMJ og HT med El 13, bare omvendt. Her var HT først ute (men etter Lima og Electrotren).
- Så gjenstår det å se hvem "noen andre" er? - Kanskje det er et av de andre selskapene i "HT-familien"?
|
||
Post Reply | Page <1 56789> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |