MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge om til norske lol
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge om til norske lol

 Post Reply Post Reply
Author
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge om til norske lol
    Posted: 29 januar 2011 at 20:55
Hei jeg har tidligere holdt meg til H0, men på grunn av plass mangel har jeg bestemt meg for og gå over til N skala. Problemet er at jeg vil bare kjøre norskt materiel. Derfor lurer jeg på om noen vet hvem tog som er egnet til og bygge om til disse. EL16. Cargonet, DI6, Cargonet BR 119, El 17 og EL 18. På forhånd takk.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 11:08
Cargonets CE 199 skal ARnold komme med  2011 så den skulle være grei (det samme gjør Peterson Rails 185). Se: http://www.hornby.de/ftp/Arnold_Neuheiten_2011.pdf
 
Til El18 kan du bruke den sveitsiske originalen (Re 460) som lages både av Minitrix og Kato/Lemke.
 
El16 kan du kanskje få til hvis du får tak i Fleischmanns svenske RC-lok. Dette er såvidt jeg vet ute av produksjon men du kan kanskje finne et på nettauksjon (QXL eller Ebay). Her må hele fronten bygges om.
 
Di6 kan bygges av Arnolds MAK De 1024 som var det loket som ble prøvekjørt i Norge før NSB bestilte Di6. Skal dette bli en korrekt modell kreves en del ombygging. Det finnes dem som bare har lakkert om loket og det er ikke mange som legger merke til forskjellen. Dessverre finnes loket ikke lenger i sortimentet hos Arnold men du kan sikkert finne det på nettet.
 
For El17 vet jeg ikke om det finnes noen modeller som kan brukes. Kanskje noen andre her på forumet har noe forslag?
 
Hilsen
Petter
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 11:20
Det er så mange nettbutikker som har så elendige små bilder, men hvem andre en Amundsen og NMJ har greit med N skala på nett. Fant en som het BR 465. Det er det nærmeste jeg har funnel RE 460. men på BR 465 ser sidene nederst på loket helt andeledes ut eller er det bare bilde som juger noen som vet.
 
BR 465
 


Edited by martinth - 30 januar 2011 at 11:34
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
hjp View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 20 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hjp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 13:45
Se lokstallen hobby og Hobby Shop
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 14:44
Det ser ut til at flere av de norske forhandlerne har mer i N-skala enn det som er på nett. Kjøpte en del brytere, LED etc. fra Electrade og fikk med brosjyre på litt N-materiell fra Pico, Vestfold MJI har også noe i N, og Hobbytrain i Drammen har også en del, de har ikke nettbutikk ennå, men den er vist like rundt hjørnet.  Jeg ville tatt noen telefoner om du finner noe du liker, og spurt om hva de kan skaffe. Alternativet er å shoppe utenlands om du ikke får fatt i det du vil ha her i Norge. 
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 15:43
Originally posted by martinth martinth wrote:

Det er så mange nettbutikker som har så elendige små bilder, men hvem andre en Amundsen og NMJ har greit med N skala på nett. Fant en som het BR 465. Det er det nærmeste jeg har funnel RE 460. men på BR 465 ser sidene nederst på loket helt andeledes ut eller er det bare bilde som juger noen som vet.
 
BR 465
 
 
Re 465 er BLS varianten av SBB Re 460 (et annet selskap).
 
Utvendig er de nok like (i hvert fall i N). El 18 har små endringer utvendig (forskjellige lys, litt annen strømavtager). Den største forskjellen utenom fargen er plogen.
 
Petter
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 15:59
Den svenske nettbutikken Nmodell har en god del svensk materiell som også har gått i Norge.
 
Ellers ser jeg at Amundsen fortsatt har RC-loket slik det gikk i Østerrike. Det er nok en slik du skal bruke hvis du skal bygge El16 (men det blir en større ombygging).
 
Petter


Edited by traiNman - 30 januar 2011 at 17:10
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 17:53
Takk for den svenske nettbutikken. Ja el 16 blir litt jobb men er ikke umulig.
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 20:48
Hei
Mange gode tips har du allerede fått. Legger ved en link om du skulle ønske å få en norsk lokkåpe "skreddersydd" i N Smile
 
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2011 at 21:18
Det har vært mye snakk om (mangelen på!) norsk materiell i N-skala i den senere tid. I den anledning kan det nevnes at det i løpet av året trolig vil bli tilgjengelig noen bygge-/monteringssett for norske lok i 1:160. Det er hovedsaklig tale om "norske" kåper som kan monteres på utenlandske understell. Noen av kåpene vil være fremstilt på profesjonelt vis, mens andre er produsert for hånd.
Mvh

Rune H
Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2011 at 08:46
Takk for alle gode råd hittil, men et spørsmål til jeg har googlet nettet opp og ned, men finner ikke noen tegninger av EL 16
Ole Martin Thorvaldsen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.