MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Vestlandsbana" - Nytt anlegg!

 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:55
Mhm.. Spennende tenke det der AT! Lamp Da må jeg korte inn litt på Eide, men det godtas sikkert. Området der bli 2700mm opprinnelig etter skala... Det inkl. skiftespor ved Granvin St.
Den lille knekken jeg må ha på Eide kai er ikke problem å få til der til venstre.

Kult med nye ideer her nå! Thumbs Up


Stein Cool
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 17:05
Ja, dette der med å myke opp rette vinkler ser jeg helt klart en fordel med...  en liten knekk her, en svak kurve der myker straks opp linjene... 
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 17:42
Knotet litt til jeg... Embarrassed Ca. sånn AT tenkte på. Enig med litt mykning osv. Blir fort litt firkanta... Thumbs Up







Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 17:47
Eide trenger ikkje gå parallelt med veggen. Om det "godtas" kan Granvin St(Eide) begynne i kurve og ligge litt "diagonalt" i forhold til veggen for å vinne lengde.
 
sitat:
"Den lille knekken jeg må ha på Eide kai er ikke problem å få til der til venstre."
Knekken ved kaia er viktig. Mjuker opp. Lager det litt spennande.
 
Midten kan lagast til slutt som du skriv. Ser då litt kva som passar både med maks sporradie og gangareal.
AT
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 17:50
Thumbs Up Jepp! 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 17:52

Kurven ut fra Urdland nederst på halvøya blir fortsatt veldig krapp. Hva med å legge den i tunnel? 

Jeg synes også strekningen som går like til venstre for/nedenfor Urdland stasjon kommer alt for nær stasjonen, og ville heller lagt den i tunnel under Urdland. Da kan stasjon forlenges noe mot hjørnet på halvøya, så det kanskje blir plass til en vogn mer ved perrongen.  Så kan du jo evt. bytte om hvilken strekning som går i tunnel på den andre siden av halvøya.

Om du ikke vil ha tunnel på begge sider av Urdland, kan du legge stasjonen litt diagonalt, og la den øvre enden gå i en slakere, åpen kurve direkte i retning Voss. Om det passer for dårlig med forbildet, kan du speilvende halvøya igjen, så tunnelen igjen vender mot Voss.

Hvorfor er det forresten så om å gjøre å la sporet gå to runder på halvøya?

Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 18:28
Evt legga inn ein typisk holdeplass for Eidebanen. Evt byta plass med Urdland. Synest Urdland er viktig mht til kryssing av tog.
 
AT
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 18:44
Tror Urdland blir, visst jeg går for tunnel opp dit. Ja, og viktig med kryssing der! Men en Eidebana hp må jeg få til ja! Kanskje Skjervet hp? Dette begynner å ligne noe snart! Thumbs Up


Stein Clap
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 19:02
TS:
Det blir nok endringer underveis her, mht. halvøya. Det blir nok noen tunneler ytterst på halvøya tror jeg. Beregner R3 og R4 kurver på halvøy.

"Hvorfor er det forresten så om å gjøre å la sporet gå to runder på halvøya?"
Vil bare ha mer kjøretid jeg... Det er høydeforskjell der, så tenkte det var mest utnuttelse av plassen jeg har.
Ikke så stor den... Unhappy

Håper og tror det vil gå seg til og bli bra greier dette!

Stein




Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 19:43
Originally posted by helleland helleland wrote:

[...]Beregner R3 og R4 kurver på halvøy.

Vær obs på at "R3 og R4" ikke sier noe særlig uten at man vet hvilket skinnesystem du bruker. F.eks. kalles en radie på ca. 36 cm R1 hos Märklin, men R2 hos Roco. Det kan til og med være forskjellig radius i forskjellige systemer fra samme produsent, f.eks. er R5 i Rocos Geoline 542,8 mm, mens R5 i Rocos gamle system ("classic") var 529 mm. Radier i mm eller cm er greiere å forholde seg til på et forum der folk bygger med forskjellige merker.


Quote Vil bare ha mer kjøretid jeg... Det er høydeforskjell der, så tenkte det var mest utnuttelse av plassen jeg har.

Ikke så stor den... Unhappy

Nå vel, det er de som har adskillig dårligere plass. Ikke alle som har (nesten) et helt rom tilgjengelig. Cry

Hadde jeg hatt like mye plass som deg, ville jeg gitt høy prioritert til å kunne krysse med tog bestående av lok og minst 4 personvogner. Her vil det si å gjøre Urdland stasjon lang nok.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 08:29
Det er to momenter som dukker opp når jeg ser på spor-planen, en smule generelle ...
- Dersom du ønsker å benytte deg av en styrekontroll som gjør at du kan følge toget rundt, er det en (liten) ulempe å la toget komme ut på halvøya på motsatt side av der det kommer fra
- Jeg kjenner ikke geografien, men det synes umiddelbart litt rart at havna ligger på det høyeste nivået
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 10:04
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det er to momenter som dukker opp når jeg ser på spor-planen, en smule generelle ...
- Dersom du ønsker å benytte deg av en styrekontroll som gjør at du kan følge toget rundt, er det en (liten) ulempe å la toget komme ut på halvøya på motsatt side av der det kommer fra
- Jeg kjenner ikke geografien, men det synes umiddelbart litt rart at havna ligger på det høyeste nivået

Det med at toget kommer ut på motsatt side kan fikses ved å myke opp halvøya helt ved å benytte 8-tallsløsninger. Se forslaget mitt her. Oransje piler viser hvordan man går når man kjører et tog fra Voss(?) og til Eidet(?).

Jeg tror også at du bør ha mer i tunnel der sporene ligger rett ved hverandre slik at det ikke skal virke for overlesset. Jeg har også lagt inn noen røde høydemålere for å se litt på det. Du har nemlig hele tre nivåer slik at banen må opp i 22 cm over det laveste på det stedet der sporene går over hverandre i tre plan. Jeg har da regnet 8 cm som minste høydeavstand ved kryssinger. Sporlengden på endestasjonen med kaia var svært kort, så der ville jeg ha snudd om på plasseringen av kaia. At den ligger på høyeste nivå kan vel forklares med at dette er en innsjø.


Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 11:32
Vær hilset for en ny dag!

Eide kai ER på det laveste punkt, som er kaia i Granvin må vite! Ser dere på min første plantegning av anlegget, vil man se høydemålene bedre der. Og enden av kaia må være til venstre for meg, som den da er i 1:1. Wink Derfor var den i utgangspunktet innerst til høyre på anlegget, med en svak stigning opp til Voss St. Men dette har jeg da gått bort fra!
Spennende sporplan Svein, men mye tunnel... Du har nok rett i at jeg må øke høyden på nivå 2.
Blir bare spennende å se når jeg får reisverket på plass nå, og ser hvordan det kan gjøres på beste måten. Takker masse for innspill! Thumbs Up


Stein Approve




Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 11:36
Hvis du med "mye tunnel" mener at det kan bli et problem med tilgang ved avsporing el.l., så kan det løses på flere måter. Den ene er luker fra siden. Den andre er helt åpent rammeverk under der sporet bare ligger på en 4-5 cm bredt underlag, kanskje med noen lave kanter i tilfelle avsporing, men slik at man kan komme til fra undersiden.
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 11:55
Ja, riktig. Men har så lyst å se mest mulig av toget...! Tongue
Utgangspuktet mitt for halvøya er anlegget til Tore - The Grimstad Line må vite. Synes det var en bra løsning, og er/blir ett flott anlegg! Thumbs Up

Men noe annet mens jeg har deg her, Svein: Hva med sånne punkt - punkt anlegg, trengs det en ekstra strømførende skinne, og ellers noe å tenke på ang det?



Edited by helleland - 18 februar 2011 at 12:05
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 12:12
Uansett anleggsfasong, så bør man ha inn ekstramatere ved jevne mellomrom. Dra en vanlig 220-volt-kabel (2-leder) under hele anlegget som kommer rett fra strømforsyningen, og hekt sporet på ved jevne mellomrom på den. Det er noen av oss så er så nøye med dette at vi lodder på egen ledning til hver eneste hele skinnestreng og stoler ikke på at laskene leder strømmen godt nok. 
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 12:17
Hvis det er viktig for deg å se toget mest mulig, så er det klart at du bygger anlegget med det for øye. Finn ut hva slags MJ-er du er, og prioriter de ulike måtene å bygge anlegg på etter din "profil". Når jeg lager skisser på forumet her, så forsøker jeg selvsagt å ta hensyn til ting som har vært skrevet om hvordan man ønsker et, men utover det ligger mine egne preferanser til grunn for hva jeg anbefaler. Så der må man generelt være helt fri i å forkaste eller annamme andres forslag.
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 12:56
Takker for linken, Svein!

Misforstå meg rett, men tunneler blir det! Bare de ikke er for lange og at kjøretid forsvinner i mørket. Det er ikke til å unngå at ene tunnelen her blir noe lang, men det er greit.
Da blir det lagt en 220v kabel under hele anlegget her, og kobler kanskje på hver ene meter. Koblingsboxen min har bare 1 kontakt, trodde nesten det var en fordel at det var iallefall 2 kobl.
Men oki, da mekker vi litt! Thumbs Up

Setter utrolig stor pris på MJ Forumet og alle tips og ideer dere gir meg!

Takk! Handshake
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 13:50

Med mating hver meter så vil jeg si du får en sikker strømtilførsel med tilnærmet lik spenning over det hele....   vet ikke om jeg går på for hver meter, men man finner ut litt ved prøvekjøring og...  der det går dårligere, mater man ekstra :)

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 14:28
 
Originally posted by helleland helleland wrote:

Koblingsboxen min har bare 1 kontakt, trodde nesten det var en fordel at det var iallefall 2 kobl. 

Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener?

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 22:14

Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener?

[/QUOTE]

Ja, den boxen strømmen kommer fra!
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 22:19
Gode nyheter ang. tegninger av Voss St. for meg. De kan nå hentes på mandag!
Ferdig kopierte og all ting!!! Thumbs Up

Det må jeg si er godkjent av Jernbaneverkets gode tjener Tuva! Heart

God helg folkens!


Stein Approve
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2011 at 22:31
Originally posted by helleland helleland wrote:

Hva mener du med "koblingsboksen"? Er det der strømmen kommer fra som skal til sporet, du mener?



Ja, den boxen strømmen kommer fra!
[/QUOTE]
Ok. Det var det med at det burde vært doble utganger, skrev du. Det trengs ikke. Det viktige er at den mateledningen du tar derfra har stort nok tverrsnitt (er tykk) slik at du får minst mulig strømtap på veien til der du kobler skinnene til.
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 16:18
Sporplanlegger for PC:

http://alvalia.no/ds_product_info.php?products_id=1370

Er det noen som har erfaring med denne? Hadde vært kult å prøve denne, da den er ganske så rimelig i innkjøp! Tongue








Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 17:11
Du kan prøve dette programmet, http://www.anyrail.com/index_en.html,

Rune
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 18:37
Originally posted by Basic71 Basic71 wrote:

Du kan prøve dette programmet, http://www.anyrail.com/index_en.html,

Rune


Skal kikke litt på den der, Rune! Takk! Handshake

Men akkurat nå: Dont train and drink... Beer


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2011 at 16:19


Liten oversikt på ferdig plan for HØYRE side, og Voss St. området! DONE!!! Thumbs Up
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 18:17
Her er Eide kai - Granvin, ferdig tegna og gjort klart! Liker meg nå må vite!!! Wink













Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 19:13
Løsning på bruk av GeoLine skinner på Eide kai. Wink


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 21:56
Bruk en fleksiskinne på den lille "knekken". Da kan du lage en mye penere og mer forbilderiktig kurve.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.