MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Vestlandsbana" - Nytt anlegg!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Vestlandsbana" - Nytt anlegg!

 Post Reply Post Reply Page  <1234 11>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 17:53

Det var visst et par spørsmål til meg som jeg ikke oppdaget før nå.

Når det gjelder den blå bakgrunnen, så er den laget av en kombinasjon av gipsplater (de rette) og 3 mm huntonitt (de krumme), med en litt kompleks overgang mellom de slik at skjøten ikke skal vises. Dette er på TMJK-anlegget som du kan lese mer om på vår blogg: http://blog.tmjk.no (Unnskyld litt rare tegn på litt eldre innlegg. Det skjedde noe med kodesettet ved oppgradering til ny WordPress-versjon som vi ikke har funnet ut av ennå.)

Sporunderlaget er 12 mm porøs plate oppå 13 mm finér. Noen synes kanskje 12 mm porøs plate er litt tykt, men jeg innbiller meg at dette er en billigere løsning enn kork, som mange bruker. Siden vi driver med stedvis selvbygging av spor, er dette også et greit underlag for skinnespiker.

Hvis man ser på tverrsnittet av baneleget som er lenger opp her i tråden, så ser man at ballastprofilen er todelt med en avtrapping midtveis. Ved å bruke 12 mm porøs, så får vi begge disse trinnene i ett hva høyden angår.



Edited by ses - 15 februar 2011 at 17:55
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2011 at 18:27
Nå vet ikke jeg hva slags porøse plater de bruker i Trondheim, eller hva de koster.
Men kork er ikke største kostnaden om en skjærer ut stripene selv.
Presskork: http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=4727
Stållinjal: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal/
Og så trenger du en skarp kniv :)
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 11:06
Skulle ha litt å gå på her nå! Takker Handshake

Dette var også for å vite litt om div. avstand jeg må ha til siden av skinnene, for terreng og fjell. Vil da tro at pukk er 2m ut fra skinnens ytterkant. Er det da samme avstand i tunnel? Jeg må vel lage tunnel etter hvor mye vognene mine "sakser" vil jeg tro. Tongue
Da er vi i gang igjen...


Stein



Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:07
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Nå vet ikke jeg hva slags porøse plater de bruker i Trondheim, eller hva de koster.
Men kork er ikke største kostnaden om en skjærer ut stripene selv.
Presskork: http://www.sloyd-detaljer.no/Product.aspx?productid=4727
Stållinjal: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal/
Og så trenger du en skarp kniv :)

Man bør vel opp i 5 mm kork skal det være noen vits i for MJ (ballasthøyden + støydemping), og da ser jeg du betaler 100,- for 09, x 0, 6 = 0,54 kvadrat når du kjøper i pakker på 10. Jeg strever litt med å finnepriser på porøse palter på nettet akkurat nå, men disse går noen steder under navnet "trinnlydplater". Der fant jeg to steder nå hvor de også selges i pakker på 10 og da til mellom 25,- og 35,- per kvadratmeter for 5mm tykkelse. Dvs for samme tykkelse er trinnlydplatene mellom 6 og 8 ganger billigere. Det vil si at du må kjøpe 5,4 kvadratmeter kork til en pris av 1000,- og 10 kvaratmeter trinnlydplater til mellom 250 og 350. 12 mm trinnlyd/porøsplate fant jeg ikke pris på, men de faller selvsagt dyrere, men det er likevel et stykke igjen til prisen for kork. 

Så jeg tror jeg kan si at jeg ikke bare innbiller meg at porøs er billigere kork, men er nå helt  sikker på det, og at forskjellene heller ikke er marginale.

Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:35
På mitt forrige anlegg la jeg skinnene rett på fineren, denne gangen blir det nok noe mellomlegg ja...
Prisen er i allefall ikke avskrekkende ser jeg..
Kommer du på hvor disse selges?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:50
Byggvareforetninger. Men spør gjerne etter porøse plater også. Noen bruker asfaltplater også, men de faller nok noe dyrere.  "Vindtett" er muligens også et navn.

Edited by ses - 16 februar 2011 at 12:51
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 12:58

I TMJK bruker vi denne standarden for sporet:

Legg merke til alternativet til kryssfinér som basis: stående lister. De må være rimelige tynne hvis de skal brukes i kurver, men har man først slike (må gjerne skjæres til på en snekkersag eller få et høvleri til å gjøre det for en), er det en veldig materialbesparende måte å bygge sporunderlag på utenfor stasjoner, og den er også lett, for de anlegg det betyr noe.

Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:07
'Trinnlydplater' er nok ofte betegnelsen på myke skumplastplater, og det er sikkert ikke slike det er tenkt på (eller eget Wink) her ...


Bjørn Egil
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:09
Takker SÅ mye for den, Svein! Nå falt det på plass her... Handshake


Stein Smile
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 13:36
Asfaltplater ja.....   etter hytterenovering har jeg nok noe av det liggende der...   der kan man se...  man har ting som kan brukes, men klarer ikke koble det...
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 14:28
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

'Trinnlydplater' er nok ofte betegnelsen på myke skumplastplater, og det er sikkert ikke slike det er tenkt på (eller eget Wink) her ...

Det er definitivt ikke det jeg mener, i hvert fall. De jeg har sett er ganske like "vanlige" porøse plater, kanskje litt fastere og planere overflate. Det er mulig at man bruker "trinnlydplater" på flere typer plater, bare de demper lyden når man går på gulvet.

MDF-plater går jo også, men da snakker vi vel om en annen prisklasse.

Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 15:32
Stein, har du utarbeidet en sporplan enda? Eller er den fortsatt kun i hodet?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 15:43
Sporplanen er klar ja, men enda i hodet. Det blir lagt ut skinner så fort jeg er klar med det de skal ligge på liksom... Får ikke helt dette ned på papir enda, da jeg ikke er noe god sporplanlegger på papir for å si det sånn. Wink Veggseksjonene er klare neste uke, og kommet seg PÅ veggen! Halvøyen blir den siste jeg tar... Men dette blir ikke helt ulikt GrimstadLine for å si det sånn... Embarrassed Utforming og skinneplan er derimot noe annet ja, men det blir spor som på de stasjonene jeg har nevnt tidligere. Tongue

Du er hissig på å få se nå Øystein?! LOL
Kommer, det kommer...


Stein Smile

Min nye Blogg: Vestlandsbana - Blogg
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 16:21
Godt å høre at det er fler som sliter med spor på papir...  her blir det gjerne sånn at sporene legges ut, deretter bygges rammeverket etter behovet, og så tegner man i ettertid dersom det skulle være behov for det... Smile
Det er vel antagelig stikk motsatt av hva de fleste gjør...
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 18:33
Da har jeg knotet litt på paint... Embarrassed Mulig å se noe sporplan her! Wink Det mangler et endespor på Urdland ser jeg... Confused




Edited by helleland - 16 februar 2011 at 18:54
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 22:47
Synes jeg drar kjensel på den sporplanen der Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 22:52

Tøøøft....  Smile

Nå er ikke jeg noen racer på sporplaner, men siden jeg er fan av slaaaake kurver... så er jeg så frekk og kommer med et forslag:
Du vil ikke speilvende halvøya da? dvs når du kommer fra voss så går du nedover på venstre siden på halvøya i stedenfor, så de to loopene, da kommer du oppover på høyre siden på halvøya som gir deg slaaaaak kurve over til verkstedområdet?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 23:05
Er ikke helt med deg nå Øystein, men tror kanskje jeg skjønner... Ikke så veldig for krappe svinger jeg heller, men max utnyttelse av den plassen jeg har. Mer kjøretid! Tongue Halvøya er på to nivå. Stigning ned fra Urdland, fra Voss. Har allerede speilvendt den! LOL Spør Tore! Embarrassed Kryssingen inn mot nivå 2 høyde er det bro. Skal se om jeg får en sporplan med din idè likevel...

Stein Embarrassed
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 23:23

 

Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 23:24

Det var grovt hva jeg mente...vet ikke om det er mulig å få til å stemme med stasjoner, bru/tunnel/høyder osv... ??

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 23:25
LOL ... merker kl. er passert 23.21 Nuke Det må vente til i morra fant eg ut...


Stein Wacko


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 13:16
Her har jeg tegnet ØysteinF sitt forslag til skinneplan. Ser ut som dette kan gå bra! Wink Passer faktisk bra med en tunnel inn til Urdaland St., da det er akkurat sånn i virkeligheten! Må tenke litt på denne sporplanen... Takker for godt innspill Øystein! Thumbs Up




Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 14:40
Bare hyggelig om det kan brukes til noe fornuftig Smile
Men nivåene du har notert må vel da endres litt?

Edited by ØysteinF - 17 februar 2011 at 14:42
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:00
Wink Ja må vel kanskje heve linjen som går over høyden og inn til Verkstedsområde tenker jeg. Ellers kan mål være som de er tenker jeg. Hadde fastlåst meg selv i det jeg hadde fokus på... LOL Kan hende jeg bruker denne Øystein! Wink


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:09
  ...og kanskje legge inn et par veksler ved verkstedhallen så lokomotivet kan gå irundt vognstammen... med mindre du bare kjører motorvognsett da Smile

Edited by frankm - 17 februar 2011 at 15:10
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:11
Originally posted by frankm frankm wrote:

  ...og kanskje legge inn et par veksler ved verkstedhallen så lokomotivet kan gå irundt vognstammen... med mindre du bare kjører motorvognsett da Smile


Ja, det blir veksler der, bare ikke tegnet inn alle... Tongue Samme borte ved enden av Voss!


Edited by helleland - 17 februar 2011 at 15:14
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:19
Akkurat det med å låse seg fast i en løsning kjenner jeg godt til!
Så om noen ønsker å drodle litt videre på anleggsforslaget til Sando på min tråd, så blir jeg glad.
Jeg har tenkt og tenkt, og har nok kommet til at sentralstasjonen nok bør ligge ved langveggen...  (som tegnet) ellers er jeg rett det blir for komprimert....
Det er nok denne skissen som blir et utgangspunkt her...  (takk til Svein)
Men om noen har forslag til endringer her, så mottas alt med takk..  Thumbs Up
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 15:54
Med utgangspunkt i skissa(veit ikkje om den er ferdigtegna):
 
 
Likte forslaget med slake kurver.
 
Kvifor må anlegget og sporet(a) vera parallelle med rommets fire veggar?
Kan dette mjukast opp?
 
Teknisk;
kjem toga ned til Eide kai?  Synest dette virkar bratt.
 
Vestlandsbana, - her er det lagt ei føring - , korleis oppfattar ein to stasjonar, Voss og Eide, i to høgder så tett på kvarandre?
 
Kan ein få meir ut av spora på Voss?
 
 
Kva med å legga Voss diagonalt mot tunnelen?
 Flyttar Eide til den andre sida der verkstadhallen er. Køyring frå stasjon til stasjon.
 Legg verkstad, gods og lokstall til Voss(ved tunnelen).
 Lagar omkøyringsspor og godsspor.
 Mulig auke av midtøya, større kurver? og legg Urdland litt diagonalt?
 Midtøya breidast ytterst og smalare innerst. Kan gi større gangareal å snu seg på.
AT
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:42
AT:
Det er spennende det du sier, men Voss blir der den er siden der er det breiest. Og ja mulig flere skinner der. Mulig Voss blir liggende på 1.25 og tunnel #1 blir på 1.3m. Meningen her er "innslag" av steder, som da Eide kai blir! Dette er kun en liten skisse, noen som kom etter at Øystein ville se noe sporplan. Wink Da ble dette resultatet fra hodet mitt!

Det blir nok noen justeringer når rammeverk og plate er montert! Halvøya blir noe av det siste jeg monterer etter justeringer på hver side av veggene.

Stein Smile


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 16:47
AT
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 11>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.