MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Messetur til London.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Messetur til London.

 Post Reply Post Reply
Author
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Messetur til London.
    Posted: 20 januar 2011 at 15:12
I kveld går turen med Norwegian til London og http://www.meridienneexhibitions.co.uk/our-events-detail.php?id=0000000002
 
Skal bli spennende å se hva jeg finner der!
 
Petter


Edited by traiNman - 21 januar 2011 at 20:26
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 16:27
Takk for tipset. Skal over til helgen selv. Må prøve å få tatt en tur dit gitt. 
Tut, tut.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 23:14
Sitter nå på hotellet i London. Rakk akkurat et par lunkne pints før pøbbene stenger. Ser frem til messen i morgen.
(Fikk rom i kjelleren. Med tuben dundrende under til stadighet spørs det hvor mye søvn det blir. Får prøve å bedøve meg litt til.) 
Petter 


Edited by traiNman - 20 januar 2011 at 23:17
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2011 at 23:33
I helgene mener jeg tuben stenger rundt midnatt så det blir nok ikke så ille Wink

Hører du norsk på messa så si hei. Forsøker å ta turen søndag.


Tut, tut.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 09:31
Etter å ha tatt livet av et par gamle spraglete høner gik det bra. Jeg satser på å dra i dag da det forhåpentligvis ikke er så mange folk og eventuelt lørdag eller søndag. Vi får se.
Nå må jeg bare komme meg avgårde til Piccadilly Line.
 
Petter
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 14:50
Originally posted by Christian Christian wrote:

I helgene mener jeg tuben stenger rundt midnatt så det blir nok ikke så ille Wink

Hører du norsk på messa så si hei. Forsøker å ta turen søndag.


De stenger på samme tid som pubene. Skal du ha mer å drikke så må man over på nattklubber.
A matter of life and death
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 18:44
OH WHAT A MESS!
 
Bare messehallen er et besøk verdt!
 
Dette er noe annet enn idrettshallen på Voll:
 
 
 
For å begynne med tog. Her er nesten alt i messing og helst selvbygget fra scratch. Ikke noe N og kun et fåtall 00-modeller utstilt. Men fra 0 og oppover er det mengder. Her er noen eksempler:
 
 
 
Hva med en GWR 6000 class 4-6-0.Dette var de kraftigste damplokene hos Great Western Railroad.
 
 
Slik bygger en damplokomotiv. Dette fra Ickenham and District Society of Model Engineers:
 
 
For enkelte er det viktigst å vise frem undersiden:
 
 
Av og til er det størrelsen som teller:
 
 
 
Er det noe som mangler. Q1 i 71/4" gauge fra Malden & District Society of Model Engineers:
 
 
The 16mm Garratt Owners & Operators Association hadde minst 10 slike Garratt-lokomotiver i drift og alle var "live-steam":
 
 
Og her ble det ikke fyrt med gass! Nei, ekte kull må til (viften på skorsteinen hjelper med å få trekk i fyren til damptrykket er oppe, så fjernes den):
 
 
 
Hva med et lokomotiv med jetmotor? Dette er en modell av GT3 som var det det eneste direktedrevne gassturbinlokomotiv som har blitt laget. Alle andre har vært turbo-elektriske eller turbo-hydrauliske. Modellen opererer etter samme prinsipp med en gassturbin som går med 35.000 rpm på tomgang og ca 65.000 rpm ved vanlig drift (maks omdreining på motoren er 160.000 rpm!). Loket sto på ruller og ble demonstrert med jevne mellomrom.
 
 
 
Gas Turbine Builders Association hadde ellers en masse spennende å vise frem. De bygger motorene selv. Her er en liten jetmotor med aksialkompressor (de fleste av disse små motorene har radialkompressor da disse er enklere å lage). Kompressoren i motoren består av ca 400 deler og arbeidsturtallet er bare ca 100.000 rpm!
 
 
 
Der var mange slags kjøretøy å se på messen:
 
 
 
Radiostyrte lastebiler, anleggsmaskiner og kraner er i skuddet:
 
 
Det meste var stort, ikke minst stridsvognene:
 
 
Lyden når denne var ute og kjørte var helt vanvittig, skulle tro det var en ordentlig stridsvogn en hørte:
 
 
Flyene var også store. Her en F-100 Super Sabre i 1:6.5 skala med jetmotor med 35 lbs skyvekraft. Flyet har opptrekkbart understell, bevegelige luftbremser, flaps og slats, bombeslipp, fungerende bremseskjerm og canopy samt pilot som beveger seg.
 
 
Også plastmodellfolket (IPMS) viste frem mye fint:
 
 
Her er Airfix nye modell av Mosquito i 1/24:
 
 
På messen var det også utstilt et stort antall modeller av skip og båter fra forskjellige foreninger. Faktisk så det ut til å være flest militære skipsmodeller. Blant båtene fant jeg det (så vidt jeg kunne se) eneste norske innslaget:
 
 
Dette er bare noen av de inntrykkene en sitter igjen med etter en dag på denne messen.
 
En stor del av messen var salgsboder for forskjellige forhandlere av verktøy, maskiner, byggematerialer, maling, lim og andre ting en trenger til hobbyen. Det er mange gode messetilbud og en må holde godt fast i kredittkortet.
Selv endte jeg opp med en del hobbyverktøy, en airbrush og en sammenleggbar "spraybooth" (en slik kasse med dreieskive og avsug).  
 
For de som bygger modeller selv hjemme i Norge er en slik messe absolutt å anbefale. Man får ideer og inspirasjon og innser at nesten ingen ting er umulig. I tillegg kan man handle og dersom man ikke gjør det får man et inntrykk av hva som er tilgjengelig og blir kjent med forhandlerne dersom man vil handle hos dem via nettet senere. Man får også med seg kataloger for senere bruk.
 
Alt i alt en opplevelse som har vært vel verdt turen.
 
Petter 
 
 
 


Edited by traiNman - 21 januar 2011 at 23:39
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 19:28
Petter!!!!!
Du he isje godt av slike turar!!!Evil Smile
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2011 at 20:12
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Petter!!!!!
Du he isje godt av slike turar!!!Evil Smile
 
For noe tull! Du er bare misunnelig Wink
 
Alle har godt av en slik tur. Noen drar til London for å se fotball Dead. Det gjør ikke jeg!!!
For meg er det nok en større opplevelse å se hva disse utstillerne har fått til. I tillegg til å bli inspirert kommer jeg til å leve lenge på dette. Dessuten kan man handle mye fint verktøy som ikke er så lett å få tak i hjemme.
 
Fortsatt god helg!
 
Petter 


Edited by traiNman - 21 januar 2011 at 20:13
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 07:11
Hei
Koselig med bilder som virker som minnebilder.
Jeg var der i fjor, og kom hjem med litte gran mer verktøy... Kan aldri få nok.

Kos deg.

Hilsen NilsSmile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 10:21
Flott reportasje Petter, takk for den!
Må kanskje slå følge neste gang?
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 12:05
Bra bilder, Petter. Kjenner reisesuget. Takk for at du tar arbeidet med å dele.  :-) :-) :-)
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 12:46
Kjempeflotte bilder, takk skal du ha Petter
Neste gang blir jeg og med Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 15:40
Eg kan til og meg innrømme at eg er misunneleg...

Ellers einig me JE, har lyst til å vere med neste gong :-)

Med Helsing
Terje O
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 17:22
Ja, selv om det ikke er en mj-messe er det absolutt noe å få med seg. Vi får lage en fellestur til neste år.
 
Har vært ute og handlet mj i London i dag men regner med å ta en tur tilbake til messen i morgen.
Fant en liten hobbyshop i Northfields med en pensjonert schoolmaster som hadde mye rart. Var ute etter GFs nye Deltic i N. Han hadde bare tatt inn startsett med dette loket men åpnet uten problemer et sett og solgte meg loket for omtrent samme pris som det koster ellers.
 
Var også hos Modelzone i Holborn.  Der var det mye byggesett og modeller av fly, båter, biler, tanks, romskip, filmfigurer osv. De hadde mye Hornby og Bachmann i 00 samt noe amerikansk i H0. I N var det en god del Graham Farish og noe amerikansk fra Kato. Mye biler i 00 og N. Måtte bare ha en rød Routemaster i N som souvenir. Den er i 1/148 så den får være på anlegget når Deltic'en er ute og kjører.
 
Petter
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2011 at 19:21
Jeg fant en video på youtube av modellen av det gassturbindrevne GT3 lokomotivet. Det er de samme tre personene som demonstrerer loket her på messen i nå i helgen. Legg merke til han med brannslukningsapparatet som står klar ved loket under oppstarten. Heftige saker!(ikke akkurat noe å ha i kjelleren!)
 
 
Petter


Edited by traiNman - 22 januar 2011 at 19:22
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2011 at 19:26
Etter et nytt besøk ved London Model Engineering Exhibition i dag (en dag er egentlig nok men jeg hadde kjøpt billett for to dager) vil jeg bidra med noen flere inntrykk fra denne messen.
 
De av oss som er gamle nok husker vel da Meccano var det helt store blant gutter. Jeg selv hadde Tekno som nok var den norske kopien. Her i England er Meccano fortsatt utbredt og der er flere klubber for folk som bygger alt mulig. Og det er helt utrolig hva enkelte får til.
 
Her noen eksempler fra West London Meccano Society:
 
 
Litt av en bro:
 
 
Denne mekaniske vevstolen er helt automatisk. Den vever små mønstrete tepper og mønsteret programmeres mekanisk. Å se denne i drift var helt utrolig.
 
 
Stridsvognene var som jeg har nevnt tidligere imponerende. Kanskje noen kjenner igjen denne Tigeren og gjengen fra en kjent film fra 1970-tallet?
 
 
Gauge 1 Model Railway Association kjørte stort sett bare "live steam" på et stort modulanlegg. Lukten var herlig og det var stor aktivitet på servicesporet.
 
 
 
Gjengen fra Gas Turbine Builders Association hadde ikke bare lokomotivet GT3 å vise frem .Et av medlemmene bygger dette turbin-elektriske loket i 5 inch gauge. Som man kan se driver gassturbinen fire generatorer som skal levere strøm til banemotorer via et batteri. Originalen, British Rail 18100, ble bygget i 1951 av Metropolitan-Vickers og testkjørt i noen år. Ettersom turbindrevne lok stort sett kun var økonomiske ved høy ytelse, falt prøvene ikke heldig ut i England med korte avstander og mange stopp. I USA fungerte dette bedre grunnet lange strekninger mellom stasjonene.
 
 
Når en kjører "live steam" og fyrer med kull er det ikke bare å sette loket fra seg når en har kjørt. Her, ved 16mm Garrat Owners & Operators Associaton, strever en med å få fyrristen på plass etter at fyren har blitt tømt for aske over askegraven. Her jukses det ikke noen steder.
 
 
Hilsen
Petter   


Edited by traiNman - 23 januar 2011 at 19:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.