Messetur til London. |
Post Reply |
Author | |
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 januar 2011 at 15:12 |
I kveld går turen med Norwegian til London og http://www.meridienneexhibitions.co.uk/our-events-detail.php?id=0000000002
Skal bli spennende å se hva jeg finner der!
Petter Edited by traiNman - 21 januar 2011 at 20:26 |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tipset. Skal over til helgen selv. Må prøve å få tatt en tur dit gitt.
|
|
Tut, tut.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitter nå på hotellet i London. Rakk akkurat et par lunkne pints før pøbbene stenger. Ser frem til messen i morgen.
(Fikk rom i kjelleren. Med tuben dundrende under til stadighet spørs det hvor mye søvn det blir. Får prøve å bedøve meg litt til.)
Petter Edited by traiNman - 20 januar 2011 at 23:17 |
|
Christian
Medlem i MJF Joined: 09 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
I helgene mener jeg tuben stenger rundt midnatt så det blir nok ikke så ille
Hører du norsk på messa så si hei. Forsøker å ta turen søndag. |
|
Tut, tut.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter å ha tatt livet av et par gamle spraglete høner gik det bra. Jeg satser på å dra i dag da det forhåpentligvis ikke er så mange folk og eventuelt lørdag eller søndag. Vi får se.
Nå må jeg bare komme meg avgårde til Piccadilly Line.
Petter
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
A matter of life and death
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
OH WHAT A MESS!
Bare messehallen er et besøk verdt!
Dette er noe annet enn idrettshallen på Voll:
For å begynne med tog. Her er nesten alt i messing og helst selvbygget fra scratch. Ikke noe N og kun et fåtall 00-modeller utstilt. Men fra 0 og oppover er det mengder. Her er noen eksempler:
Hva med en GWR 6000 class 4-6-0.Dette var de kraftigste damplokene hos Great Western Railroad.
Slik bygger en damplokomotiv. Dette fra Ickenham and District Society of Model Engineers:
For enkelte er det viktigst å vise frem undersiden:
Av og til er det størrelsen som teller:
Er det noe som mangler. Q1 i 71/4" gauge fra Malden & District Society of Model Engineers:
The 16mm Garratt Owners & Operators Association hadde minst 10 slike Garratt-lokomotiver i drift og alle var "live-steam":
Og her ble det ikke fyrt med gass! Nei, ekte kull må til (viften på skorsteinen hjelper med å få trekk i fyren til damptrykket er oppe, så fjernes den):
Hva med et lokomotiv med jetmotor? Dette er en modell av GT3 som var det det eneste direktedrevne gassturbinlokomotiv som har blitt laget. Alle andre har vært turbo-elektriske eller turbo-hydrauliske. Modellen opererer etter samme prinsipp med en gassturbin som går med 35.000 rpm på tomgang og ca 65.000 rpm ved vanlig drift (maks omdreining på motoren er 160.000 rpm!). Loket sto på ruller og ble demonstrert med jevne mellomrom.
Gas Turbine Builders Association hadde ellers en masse spennende å vise frem. De bygger motorene selv. Her er en liten jetmotor med aksialkompressor (de fleste av disse små motorene har radialkompressor da disse er enklere å lage). Kompressoren i motoren består av ca 400 deler og arbeidsturtallet er bare ca 100.000 rpm!
Der var mange slags kjøretøy å se på messen:
Radiostyrte lastebiler, anleggsmaskiner og kraner er i skuddet:
Det meste var stort, ikke minst stridsvognene:
Lyden når denne var ute og kjørte var helt vanvittig, skulle tro det var en ordentlig stridsvogn en hørte:
Flyene var også store. Her en F-100 Super Sabre i 1:6.5 skala med jetmotor med 35 lbs skyvekraft. Flyet har opptrekkbart understell, bevegelige luftbremser, flaps og slats, bombeslipp, fungerende bremseskjerm og canopy samt pilot som beveger seg.
Også plastmodellfolket (IPMS) viste frem mye fint:
Her er Airfix nye modell av Mosquito i 1/24:
På messen var det også utstilt et stort antall modeller av skip og båter fra forskjellige foreninger. Faktisk så det ut til å være flest militære skipsmodeller. Blant båtene fant jeg det (så vidt jeg kunne se) eneste norske innslaget:
Dette er bare noen av de inntrykkene en sitter igjen med etter en dag på denne messen.
En stor del av messen var salgsboder for forskjellige forhandlere av verktøy, maskiner, byggematerialer, maling, lim og andre ting en trenger til hobbyen. Det er mange gode messetilbud og en må holde godt fast i kredittkortet.
Selv endte jeg opp med en del hobbyverktøy, en airbrush og en sammenleggbar "spraybooth" (en slik kasse med dreieskive og avsug).
For de som bygger modeller selv hjemme i Norge er en slik messe absolutt å anbefale. Man får ideer og inspirasjon og innser at nesten ingen ting er umulig. I tillegg kan man handle og dersom man ikke gjør det får man et inntrykk av hva som er tilgjengelig og blir kjent med forhandlerne dersom man vil handle hos dem via nettet senere. Man får også med seg kataloger for senere bruk.
Alt i alt en opplevelse som har vært vel verdt turen.
Petter
Edited by traiNman - 21 januar 2011 at 23:39 |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Petter!!!!!
Du he isje godt av slike turar!!!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
For noe tull! Du er bare misunnelig
Alle har godt av en slik tur. Noen drar til London for å se fotball . Det gjør ikke jeg!!!
For meg er det nok en større opplevelse å se hva disse utstillerne har fått til. I tillegg til å bli inspirert kommer jeg til å leve lenge på dette. Dessuten kan man handle mye fint verktøy som ikke er så lett å få tak i hjemme.
Fortsatt god helg!
Petter Edited by traiNman - 21 januar 2011 at 20:13 |
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Koselig med bilder som virker som minnebilder. Jeg var der i fjor, og kom hjem med litte gran mer verktøy... Kan aldri få nok. Kos deg. Hilsen Nils |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott reportasje Petter, takk for den!
Må kanskje slå følge neste gang?
|
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra bilder, Petter. Kjenner reisesuget. Takk for at du tar arbeidet med å dele. :-) :-) :-)
|
|
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempeflotte bilder, takk skal du ha Petter
Neste gang blir jeg og med |
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eg kan til og meg innrømme at eg er misunneleg...
Ellers einig me JE, har lyst til å vere med neste gong :-) Med Helsing Terje O |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, selv om det ikke er en mj-messe er det absolutt noe å få med seg. Vi får lage en fellestur til neste år.
Har vært ute og handlet mj i London i dag men regner med å ta en tur tilbake til messen i morgen.
Fant en liten hobbyshop i Northfields med en pensjonert schoolmaster som hadde mye rart. Var ute etter GFs nye Deltic i N. Han hadde bare tatt inn startsett med dette loket men åpnet uten problemer et sett og solgte meg loket for omtrent samme pris som det koster ellers.
Var også hos Modelzone i Holborn. Der var det mye byggesett og modeller av fly, båter, biler, tanks, romskip, filmfigurer osv. De hadde mye Hornby og Bachmann i 00 samt noe amerikansk i H0. I N var det en god del Graham Farish og noe amerikansk fra Kato. Mye biler i 00 og N. Måtte bare ha en rød Routemaster i N som souvenir. Den er i 1/148 så den får være på anlegget når Deltic'en er ute og kjører.
Petter |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fant en video på youtube av modellen av det gassturbindrevne GT3 lokomotivet. Det er de samme tre personene som demonstrerer loket her på messen i nå i helgen. Legg merke til han med brannslukningsapparatet som står klar ved loket under oppstarten. Heftige saker!(ikke akkurat noe å ha i kjelleren!)
Petter Edited by traiNman - 22 januar 2011 at 19:22 |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter et nytt besøk ved London Model Engineering Exhibition i dag (en dag er egentlig nok men jeg hadde kjøpt billett for to dager) vil jeg bidra med noen flere inntrykk fra denne messen.
De av oss som er gamle nok husker vel da Meccano var det helt store blant gutter. Jeg selv hadde Tekno som nok var den norske kopien. Her i England er Meccano fortsatt utbredt og der er flere klubber for folk som bygger alt mulig. Og det er helt utrolig hva enkelte får til.
Her noen eksempler fra West London Meccano Society:
Litt av en bro:
Denne mekaniske vevstolen er helt automatisk. Den vever små mønstrete tepper og mønsteret programmeres mekanisk. Å se denne i drift var helt utrolig.
Stridsvognene var som jeg har nevnt tidligere imponerende. Kanskje noen kjenner igjen denne Tigeren og gjengen fra en kjent film fra 1970-tallet?
Gauge 1 Model Railway Association kjørte stort sett bare "live steam" på et stort modulanlegg. Lukten var herlig og det var stor aktivitet på servicesporet.
Gjengen fra Gas Turbine Builders Association hadde ikke bare lokomotivet GT3 å vise frem .Et av medlemmene bygger dette turbin-elektriske loket i 5 inch gauge. Som man kan se driver gassturbinen fire generatorer som skal levere strøm til banemotorer via et batteri. Originalen, British Rail 18100, ble bygget i 1951 av Metropolitan-Vickers og testkjørt i noen år. Ettersom turbindrevne lok stort sett kun var økonomiske ved høy ytelse, falt prøvene ikke heldig ut i England med korte avstander og mange stopp. I USA fungerte dette bedre grunnet lange strekninger mellom stasjonene.
Når en kjører "live steam" og fyrer med kull er det ikke bare å sette loket fra seg når en har kjørt. Her, ved 16mm Garrat Owners & Operators Associaton, strever en med å få fyrristen på plass etter at fyren har blitt tømt for aske over askegraven. Her jukses det ikke noen steder.
Hilsen
Petter Edited by traiNman - 23 januar 2011 at 19:55 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |